Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 29 czerwca 2022
w Esensji w Esensjopedii

Feliks Falk
‹Komornik›

EKSTRAKT:40%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułKomornik
Dystrybutor Vue Movie Distribution
Data premiery7 października 2005
ReżyseriaFeliks Falk
ZdjęciaBartosz Prokopowicz
Scenariusz
ObsadaAndrzej Chyra, Małgorzata Kożuchowska, Jan Frycz, Kinga Preis, Sławomir Orzechowski, Marian Dziędziel, Marian Opania, Mieczysław Grąbka
MuzykaBartłomiej Gliniak
Rok produkcji2005
Kraj produkcjiPolska
Czas trwania93 min
Gatunekdramat
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup

Polak zmiennym jest
[Feliks Falk „Komornik” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
Wobec rodzimych tworów, stworów i dziwolągów filmowych zwykło się używać specyficznych kryteriów oceny. Jeżeli tylko w projekcie nie uczestniczy Cezary Pazura albo Olaf Lubaszenko, a film nie podpisuje się pod gatunkiem „komedia”, spokojnie może liczyć na łagodniejsze potraktowanie. Na nagrody i zachwyty także.

Urszula Lipińska

Polak zmiennym jest
[Feliks Falk „Komornik” - recenzja]

Wobec rodzimych tworów, stworów i dziwolągów filmowych zwykło się używać specyficznych kryteriów oceny. Jeżeli tylko w projekcie nie uczestniczy Cezary Pazura albo Olaf Lubaszenko, a film nie podpisuje się pod gatunkiem „komedia”, spokojnie może liczyć na łagodniejsze potraktowanie. Na nagrody i zachwyty także.

Feliks Falk
‹Komornik›

EKSTRAKT:40%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułKomornik
Dystrybutor Vue Movie Distribution
Data premiery7 października 2005
ReżyseriaFeliks Falk
ZdjęciaBartosz Prokopowicz
Scenariusz
ObsadaAndrzej Chyra, Małgorzata Kożuchowska, Jan Frycz, Kinga Preis, Sławomir Orzechowski, Marian Dziędziel, Marian Opania, Mieczysław Grąbka
MuzykaBartłomiej Gliniak
Rok produkcji2005
Kraj produkcjiPolska
Czas trwania93 min
Gatunekdramat
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup
Polskie kino zaczęło sobie stawiać poważne pytania. Jak teraz wygląda nasza ojczyzna? Jak bagaż postkomunistycznych transformacji wpłynął na kształt państwa i, co najważniejsze, społeczeństwa? Ile filmów próbuje sformułować odpowiedź na tę kwestię widać po repertuarze prezentowanym na jubileuszowym Festiwalu Polskich Filmów Fabularnych w Gdyni. „Komornik” Feliksa Falka jest triumfatorem tejże uroczystości, zdobywcą Złotych Lwów, nagród dla najlepszego aktora i scenariusza.
Czyli, w mniemaniu jury, jest najtrafniejszą obserwacją współczesności i wyczerpującym jej opisem.
Lucjan Bohme wywodzi się z ubogiej rodziny, którą mocną ręką zarządzał ojciec. W dorosłym życiu jego okrutne, zawodowe poczynania determinuje pragnienie zemsty za doznane w dzieciństwie upokorzenia. A może zwykły, wszechobecny pęd do kariery? Albo poczucie rosnącej siły i władzy? Niejasnych zagadnień w fabule jest więcej i pojawiają się one w najbardziej newralgicznych punktach filmu. Niewiarygodnie wypada zwłaszcza nagłe przeobrażenie Lucjana. Po serii komorniczych akcji, nagle Bohme doznaje olśnienia. Uświadamia sobie, jak wiele zła czynił. Natychmiast się nawraca. Z wysterylizowanego emocjonalnie człowieka staje się szczodrze odkupującym swoje winy obywatelem. Dojrzewa do buntu i z impetem bierze się do naprawiania wyrządzonych krzywd. Środowisko, do którego jeszcze nie tak dawno próbował doskoczyć, konsekwentnie wykonując powierzone mu obowiązki i trzymając się twardo litery prawa, temperuje jego rozbuchane ambicje. Pieniądze, pozyskane dla pokazania swojej pychy i wyższości, stają się kartą, przywiązującą niezdyscyplinowanego urzędnika do zepsutego układu administracyjnego.
Feliks Falk był prekursorem kin moralnego niepokoju, nurtu artystycznego sprzed trzydziestu lat. Widz, któremu to przedsięwzięcie jest obce, może „Komornikiem” swoją niewiedzę uzupełnić. W 1976 chodziło dokładnie o to samo, tylko rzeczywistość, w jakiej funkcjonował rozdarty bohater, była PRL-owska. Takie właśnie silne zakorzenienie treści i formy filmu hamuje jego autentyczność i celność portretowanego zjawiska. Autorytatywność przedstawianego świata mają podbijać ujęte w zdjęciach Bartka Prokopowicza szarobure kadry z prowincjonalnego Wałbrzycha. Przetykają historię co chwila i przemawiają: Polska jest brudna, biedna i smutna. Ludzie do szpiku kości zepsuci i zachłanni. Synteza naszych czasów, jak upiera się reżyser.
Lucjanowi daleko do everymana, komórki w ciele społecznym, z którą każdy oglądający mógłby się identyfikować. Trudno też za słuszne uznać podciąganie obrazu społeczeństwa pod jeden, mało światły zresztą, aksjomat, mówiący o skorumpowaniu i bezwzględnym dążeniu do celu. Do publiczności żadna głębsza autorska teza się nie przebija.
„Komornik” plasuje się o oczko wyżej od zeszłorocznych „Pręg” Magdaleny Piekorz, na szczęście nie ma tu przeszarżowanie głównej roli i mizernego literackiego pierwowzoru. Filmowi Falka doskwiera kaleki gestaltyzm pierwszoplanowej postaci i powierzchowne poruszanie się po dużo bardziej skomplikowanym, problemowym terytorium. Samemu reżyserowi – moralny niepokój.
koniec
16 października 2005

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Reacher: Odc. 5. Zemsta ważniejsza od sprawiedliwości
Marcin Mroziuk

27 VI 2022

Nie mamy wątpliwości, że kończąca poprzedni odcinek śmierć Molly Beth to dotkliwy cios dla Jacka Reachera, ale równie bolesna jest utrata przewożonych przez nią dokumentów z dochodzenia prowadzonego przez zabitego brata głównego bohatera. Po powrocie do Margrave trzeba będzie więc wrócić do starych tropów, ale problem tkwi w tym, że czekają tam już kolejne kłopoty.

więcej »

East Side Story: Sportsmenka na rozdrożu
Sebastian Chosiński

26 VI 2022

„Olga” Elie Grapego to historia młodej ukraińskiej sportsmenki, której świetnie zapowiadająca się kariera gimnastyczna staje pod wielkim znakiem zapytania z powodu zaangażowania jej matki-dziennikarki w tropienie przekrętów ekipy prezydenta Janukowycza. Chcąc wystartować na mistrzostwach Europy, dziewczyna musi opuścić Ukrainę – i to niemal w tym momencie, kiedy w Kijowie rozpoczyna się Euromajdan.

więcej »

Wychowane przez wilki: Sez. 2, Odc. 7. Sojusze ponad podziałami
Marcin Mroziuk

24 VI 2022

Początkowo Marcus i Paul sądzą, że pojawienie się ogromnego drzewa stanie się początkiem odrodzenia mitraistów, ale wkrótce ich wiara zostaje poddana ciężkiej próbie. Przekonamy się, że zdecydowanie trafniej sytuację ocenia Matka, ale nawet ona nie jest w stanie powstrzymać niekorzystnego rozwoju wydarzeń.

więcej »

Polecamy

Kevin Smith. Sprzedawcy 2

Do sedna:

Kevin Smith. Sprzedawcy 2
— Marcin Knyszyński

Kevin Smith. Jay i Cichy Bob kontratakują
— Marcin Knyszyński

Kevin Smith. Dogma
— Marcin Knyszyński

Kevin Smith. W pogoni za Amy
— Marcin Knyszyński

Kevin Smith. Szczury z supermarketu
— Marcin Knyszyński

Kevin Smith. Sprzedawcy
— Marcin Knyszyński

Richard Kelly. Pułapka
— Marcin Knyszyński

Richard Kelly. Koniec świata
— Marcin Knyszyński

Richard Kelly. Donnie Darko
— Marcin Knyszyński

Alejandro González Iñárritu. Zjawa
— Marcin Knyszyński

Zobacz też

Tegoż autora

Bez wstydu, ale tylko w ciemności
— Urszula Lipińska

Lepiej się nie zbliżać
— Urszula Lipińska

Zagrożenie życia
— Urszula Lipińska

Dwugłos o „Daas”
— Urszula Lipińska, Michał Oleszczyk

Bieg po prawdę
— Urszula Lipińska

Gdynia 2011 (2): Panorama Polskiego Kina
— Urszula Lipińska, Konrad Wągrowski, Artur Zaborski

Gdynia 2011 (1): Filmy konkursowe
— Urszula Lipińska, Konrad Wągrowski, Artur Zaborski

ENH, czyli ponad pół setki filmów (2)
— Ewa Drab, Karol Kućmierz, Urszula Lipińska, Konrad Wągrowski, Kamil Witek

ENH, czyli ponad pół setki filmów (1)
— Ewa Drab, Karol Kućmierz, Urszula Lipińska, Konrad Wągrowski, Kamil Witek

Matka, żona i kochanka
— Urszula Lipińska

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.