Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 23 stycznia 2022
w Esensji w Esensjopedii

Valérie Donzelli
‹Marguerite & Julien›

EKSTRAKT:0%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułMarguerite & Julien
Tytuł oryginalnyMarguerite et Julien
ReżyseriaValérie Donzelli
ZdjęciaCéline Bozon
Scenariusz
ObsadaAnaïs Demoustier, Jérémie Elkaïm, Frédéric Pierrot, Aurélia Petit, Raoul Fernandez, Catherine Mouchet, Bastien Bouillon, Sami Frey
Rok produkcji2015
Kraj produkcjiFrancja
Czas trwania105 min
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup

Cannes 2015: Sprawa rodzinna
[Valérie Donzelli „Marguerite & Julien” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
„Marguerite & Julien” nie wywołał w Cannes kontrowersji; w końcu odkąd ulubionym sposobem spędzania wolnego czasu stały się maratony „Gry o tron”, wszyscy zdążyli się już trochę oswoić z kazirodztwem. Valérie Donzelli opowiada wprawdzie o zakazanej namiętności pomiędzy rodzeństwem, ale zamiast prowokować – nudzi i irytuje zmanierowaniem. Przerost formy nad treścią.

Marta Bałaga

Cannes 2015: Sprawa rodzinna
[Valérie Donzelli „Marguerite & Julien” - recenzja]

„Marguerite & Julien” nie wywołał w Cannes kontrowersji; w końcu odkąd ulubionym sposobem spędzania wolnego czasu stały się maratony „Gry o tron”, wszyscy zdążyli się już trochę oswoić z kazirodztwem. Valérie Donzelli opowiada wprawdzie o zakazanej namiętności pomiędzy rodzeństwem, ale zamiast prowokować – nudzi i irytuje zmanierowaniem. Przerost formy nad treścią.

Valérie Donzelli
‹Marguerite & Julien›

EKSTRAKT:0%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułMarguerite & Julien
Tytuł oryginalnyMarguerite et Julien
ReżyseriaValérie Donzelli
ZdjęciaCéline Bozon
Scenariusz
ObsadaAnaïs Demoustier, Jérémie Elkaïm, Frédéric Pierrot, Aurélia Petit, Raoul Fernandez, Catherine Mouchet, Bastien Bouillon, Sami Frey
Rok produkcji2015
Kraj produkcjiFrancja
Czas trwania105 min
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup
Marguerite (Anaïs Demoustier) i Julien (Jérémie Elkhaïm, który jest także współautorem scenariusza) są nierozłączni, ale nikt oprócz ich surowego wuja nie widzi w ich więzi nic odbiegającego od normy. Namawia on ich ojca, by na kilka lat rozdzielił rodzeństwo – Julien wysłany zostaje do szkół, a Marguerite zostaje w rodzinnym zamku i bez wahania odrzuca wszystkich pretendentów do swojej ręki. Gdy dorosły już chłopak wraca wreszcie do domu okazuje się, że pomimo lat rozłąki nic się pomiędzy nimi nie zmieniło. Teraz ich uczucie zostaje jednak uznaje za obrazę boskich i ludzkich praw.
Film Donzelli zaczyna się jako baśń opowiadana przyciszonym głosem przez podekscytowane dziewczynki. Mimo że oparty jest na prawdziwej podobno historii żyjącego w XVI wieku rodzeństwa de Ravalet i scenariuszu, który Jean Gruault napisał kiedyś dla samego Francois Truffaut, „Marguerite & Julien” nie można określić mianem klasycznego filmu kostiumowego - dzieje się wszędzie i nigdzie.
Jak tłumaczyła debiutująca w konkursie głównym Donzelli, beztrosko mieszając style, epoki i... środki transportu (dorożka pojawia się tu obok helikopterów), chciała osiągnąć efekt ponadczasowości. Film wydaje się jednak po prostu pozbawiony stylu; przypomina trochę szkolne przedstawienia, podczas których spod wypożyczonych strojów wystają brudne tenisówki, a upięte włosy podtrzymują spinki z Hello Kitty.
Chaotyczność przejawia się też w aktorstwie – każdy wydaje się grać w zupełnie innym filmie, a wszystkie z nich są złe. Biedna Geraldine Chaplin w makijażu arlekina przez cały czas trwania seansu ustawia sobie pasjansa, bawiąc się o wiele lepiej niż widzowie, a Demoustier i zaskakująco pasywny Elkhaïm są po francusku bladzi i fotogeniczni. Zupełnie jak sceny ich pośpiesznych zbliżeń, związek tej pary jest pozbawiony ognia. Jak na opowieść o miłości ponad podziałami film Donzelli jest zaskakująco oziębły.
Choć francuska reżyserka powołuje się na znane opowieści o uciekających przed całym światem kochankach, „Marguerite & Julien” zupełnie brak dynamiki. „W filmie zadaję pytanie o to, jak daleko można posunąć się w imię miłości” - powiedziała Donzelli podczas konferencji prasowej. Chyba nie dalej niż do Giszowca - nawet sceny pościgu, składające się w gruncie rzeczy na przejażdżkę osłem po plaży wypadają tu mało ekscytująco. Nie wystarczy umieścić w tytule filmu dwóch imion, żeby stworzyć „Bonnie & Clyde”.
koniec
22 maja 2015

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Devs: Odc. 4. Teoria i praktyka
Marcin Mroziuk

22 I 2022

Jak można się było spodziewać, nie wszyscy w Amayi przestrzegają zakazu podglądania przyszłości. Teraz będziemy się więc zastanawiać, czy naprawdę musi się ziścić to, co zobaczył Forrest.

więcej »

Miłość i zbrodnia w jednym żyły domu
Sebastian Chosiński

21 I 2022

Spieszcie się oglądać stare szwedzkie kryminały na platformie Netflix, bo nie wiadomo, jak długo będą udostępnione. A warto, ponieważ, choć nie są to filmy powszechnie znane, to jednak nadzwyczaj godne uwagi. Po „Gdy robi się ciemno” dzisiaj zachęcamy Was do zaznajomienia się z „Pod osłoną mgły” Larsa-Erika Kjellgrena, którego pierwowzorem była powieść Vika Sunesona, nieznanego w naszym kraju klasyka skandynawskiego kryminału.

więcej »

Klasyka kina radzieckiego: W te dni majowe, gdy kończyła się wojna
Sebastian Chosiński

19 I 2022

Zanim w 1977 roku powstało monumentalne „Oswobodzenie Pragi” Otakara Vávry, osiemnaście lat wcześniej o tych samych wydarzeniach, choć w znacznie bardziej kameralnej i dużo mniej patetycznej formie, opowiedział Stanisław Rostocki w swej drugiej pełnometrażowej fabule czyli „Majowych gwiazdach”. Składająca się z czterech nowel historia urzeka poetyckim nastrojem i… zapachem wiosny.

więcej »

Polecamy

Kevin Smith. Sprzedawcy 2

Do sedna:

Kevin Smith. Sprzedawcy 2
— Marcin Knyszyński

Kevin Smith. Jay i Cichy Bob kontratakują
— Marcin Knyszyński

Kevin Smith. Dogma
— Marcin Knyszyński

Kevin Smith. W pogoni za Amy
— Marcin Knyszyński

Kevin Smith. Szczury z supermarketu
— Marcin Knyszyński

Kevin Smith. Sprzedawcy
— Marcin Knyszyński

Richard Kelly. Pułapka
— Marcin Knyszyński

Richard Kelly. Koniec świata
— Marcin Knyszyński

Richard Kelly. Donnie Darko
— Marcin Knyszyński

Alejandro González Iñárritu. Zjawa
— Marcin Knyszyński

Zobacz też

Z tego cyklu

Wojna jest w nas
— Marta Bałaga

Gwiezdny przybysz
— Marta Bałaga

Ta podstępna miłość
— Marta Bałaga

Zagubieni
— Marta Bałaga

Samotny mężczyzna
— Marta Bałaga

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.