Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 28 września 2023
w Esensji w Esensjopedii

Eric Darnell, Simon J. Smith
‹Pingwiny z Madagaskaru›

EKSTRAKT:60%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułPingwiny z Madagaskaru
Tytuł oryginalnyPenguins of Madagascar
Dystrybutor Imperial CinePix
Data premiery30 stycznia 2015
ReżyseriaEric Darnell, Simon J. Smith
Scenariusz
ObsadaBenedict Cumberbatch, John Malkovich, Peter Stormare, Annet Mahendru, Ken Jeong, Andy Richter, Tom McGrath, Chris Miller
MuzykaLorne Balfe
Rok produkcji2014
Kraj produkcjiUSA
WWW
Gatunekanimacja, komedia, przygodowy
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup

Jedyneczka!
[Eric Darnell, Simon J. Smith „Pingwiny z Madagaskaru” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
Kinowe „Pingwiny z Madagaskaru” nie zaskakują – są w gruncie rzeczy rozbudowaną do pełnego metrażu wersją odcinka telewizyjnej serii. Inaczej mówiąc – bawią doskonale, ale jeśli ktoś liczył na coś więcej niż zestaw standardowych gagów, to raczej jeszcze nie tym razem.

Konrad Wągrowski

Jedyneczka!
[Eric Darnell, Simon J. Smith „Pingwiny z Madagaskaru” - recenzja]

Kinowe „Pingwiny z Madagaskaru” nie zaskakują – są w gruncie rzeczy rozbudowaną do pełnego metrażu wersją odcinka telewizyjnej serii. Inaczej mówiąc – bawią doskonale, ale jeśli ktoś liczył na coś więcej niż zestaw standardowych gagów, to raczej jeszcze nie tym razem.

Eric Darnell, Simon J. Smith
‹Pingwiny z Madagaskaru›

EKSTRAKT:60%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułPingwiny z Madagaskaru
Tytuł oryginalnyPenguins of Madagascar
Dystrybutor Imperial CinePix
Data premiery30 stycznia 2015
ReżyseriaEric Darnell, Simon J. Smith
Scenariusz
ObsadaBenedict Cumberbatch, John Malkovich, Peter Stormare, Annet Mahendru, Ken Jeong, Andy Richter, Tom McGrath, Chris Miller
MuzykaLorne Balfe
Rok produkcji2014
Kraj produkcjiUSA
WWW
Gatunekanimacja, komedia, przygodowy
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup
Pingwiny z Madagaskaru należą do grona tych bohaterów drugoplanowych, którzy zdobyli większą sławę niż postacie przewidywane na plan pierwszy, a spin-offy z ich udziałem zgromadziły większą liczbę fanów niż oryginalna seria. Skipper, Kowalski, Rico i Szeregowy pojawili się pierwszy raz w animacji Dreamworks „Madagaskar” z 2005 r., której głównymi bohaterami była grupa innych zwierząt – lew Alex, żyrafa Melman („ten” żyrafa), zebra Marty („ten” zebra) i hipopotamica Gloria, mieszkańców nowojorskiego ZOO w Central Parku. Zwierzęta (przynajmniej jedno z nich) pragną poznać zewnętrzny świat, ale efektem ich działań będzie nie do końca oczekiwana wysyłka do Afryki. Razem z nimi zabiera się mini-oddział pingwinów, zorganizowany na wzór jednostki wojskowej – dowódca Skipper, główny strateg Kowalski, małomówny ekspert zaopatrzeniowy Rico i Szeregowy pełniący funkcję… szeregowego. To właśnie pingwiny porywają statek, powodują jego katastrofę na wybrzeżu tytułowego Madagaskaru, płyną na Antarktydę, by stwierdzić, że jest tam nudno i zimno, wreszcie powracają na wspomnianą wyspę. I choć film w zasadzie opowiada o losach Alexa i spółki, to właśnie drugoplanowe pingwiny zdobyły największą liczbę miłośników – poczucie humoru polegające głównie na zderzaniu wojskowej organizacji z wizerunkiem pociesznych ptaków okazało się bardzo chwytliwe. „Madagaskar” doczekał się dwóch sequeli, w których pingwiny nadal królowały na drugim planie, ale główny wątek dotyczył większych zwierząt. Już w 2005 roku jednak powstał telewizyjny odcinek świąteczny („Tak jest, Rico, ka-boom!”), który koncentrował się wyłącznie na postaciach antarktycznych nielotów, a od 2008 roku na kanale Nickelodeon zakrólował poświęcony im serial. Serial, jak twierdzą twórcy, toczący się w alternatywnej rzeczywistości w stosunku do cyklu „Madagaskar”, w którym w Central Park Zoo mieszkają pingwiny i znane z Madagaskaru lemury, ale nie ma w nim Alexa, Melmana, Marty’ego i Glorii.
Serial zmienił formułę cyklu – postawił na akcję, przygodę i wątki fantastycznonaukowe. Pingwiny wciąż muszą mierzyć się z wyzwaniami o skali nieomal kosmicznej (część z nich powoduje Kowalski, geniusz naukowy, którego pomysły jednak zadziwiająco często wymykają mu się spod kontroli), toczyć bitwy z superłotrami, ale też przed publicznością ZOO udając niewinne, urocze ptaszki. Serial odwoływał się do dziesiątek popkulturowych tematów i schematów, nierzadko całkiem celnie je parodiując, wygrywając też komediowo różnice charakterów między bohaterami. Skipper to urodzony przywódca i wszystko, co powoduje jakiekolwiek wątpliwości co do jego roli, wywołuje kryzysy w oddziale. Kowalski to strateg, matematyk i wynalazca nieco oderwany od rzeczywistości, którego działania są tyleż skuteczne, co powodujące dodatkowe problemy. Rico połknął chyba wszystko, co istnieje (włącznie z bozonem Higgsa) i z głębin swego żołądka jest w stanie zapewnić wymagany sprzęt. Szeregowiec to maskotka oddziału, bez specjalnych umiejętności poza byciem miłym i sympatycznym, ale też przez to nierzadko bywający zaskakującym motorem eskalacji wydarzeń. Seria bawi doskonale widza w prawie każdym wieku, nic więc dziwnego, że postanowiono przenieść ją na wielki ekran.
Pierwszy film o pingwinach z Madagaskaru (choć tak naprawdę są z nowojorskiego ZOO, ewentualnie z Antarktydy) otrzymał zaskakujący tytuł „Pingwiny z Madagaskaru” i dostarczył widzom mniej więcej to, co telewizyjny serial. Pewien superłotr o imieniu… Dan, nie, Dennis, Debbie? Dave! Pewien superłotr o imieniu Dave (będący ośmiornicą udającą człowieka) przygotowuje tajny plan pozbawienia wszystkich pingwinów świata ich tradycyjnej słodkości. Jego motywacją jest zemsta – w każdym ZOO, w którym przebywał, pingwiny niszczyły jego popularność, przyciągając odwiedzających do swego basenu. Dave ma w dyspozycji wyszukane technologie i armię ośmiornic – Ernst Stavro Blofeld by się nie powstydził takiego przygotowania zaplecza. Oczywiście jedynie oddział Skippera może go powstrzymać.
Czy tylko? Otóż nie, i to jest główna nowość filmu w porównaniu do serialu. Okazuje się bowiem, że istnieje drugi oddział zwierzęcy, który walczy o bezpieczeństwo świata. Zwie się „Północny wiatr”, jego członkami są wilk, niedźwiedź, foka i sowa śnieżna, ma dużo lepsze wyposażenie i planowanie, nie ma jednak pigwiniego zapału, odwagi i determinacji, która nawet kompletny chaos akcji jest w stanie zamienić w sukces.
Tak jak wspomniałem, od strony fabularnej nie ma niespodzianek. Jest dużo akcji, ostre tempo, humor sytuacyjny i słowny, a dowcipy przypominają te z serialu – najczęściej opierają się na parodii kina akcji, wojennego i szpiegowskiego oraz na charakterach barwnych bohaterów. Twórcy nie chcieli ryzykować i film oparli na identycznych schematach, jak wszystkie wcześniejsze opowieści. Mamy tu kryzys dowodzenia Skippera, mamy żarty z tego, co może znaleźć w sobie Rico (z jednym małym odstępstwem, gdy Szeregowiec będzie musiał na chwilę przyjąć funkcję małomównego kolegi), mamy też rozważania na temat roli słodkiego najmłodszego członka oddziału (który oczywiście będzie musiał okazać swą prawdziwą wartość). Tylko Kowalskiego jakby nieco mniej. Ale poza tym oglądamy to, co znamy, bo najbardziej to lubimy.
Z tego też względu najciekawszym elementem filmu będzie prolog pokazujący dzieciństwo bohaterów na Antarktydzie. Nie dlatego, że jest jakoś odmienny, charaktery pingwinów są już odpowiednio ukształtowane. Ale jednak dodaje coś do mitologii cyklu i jest ładną wypowiedzią na temat konieczności podążania za swą odmiennością na przekrój społeczności (a przy okazji dobrą zgrywą z telewizyjnych programów przyrodniczych).
Sukces kasowy już jest, widzowie kupili więc to, co znane. Oznacza to z pewnością, ze powstanie kolejna część. I w niej oczekiwałbym więcej fabularnej odwagi i niepodążania za opowiedzianymi już wiele razy schematami.
koniec
5 lutego 2015

Komentarze

05 II 2015   16:07:53

ośmiornica udająca człowieka... Octodad???

05 II 2015   16:20:39

A załapał się do tego pełnego metrażu król Julian?

05 II 2015   17:55:14

@ender73 - Julian pojawia się tylko w jednej scenie, "ponapisowej".

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Klasyka kina radzieckiego: Niełatwo być geologiem
Sebastian Chosiński

27 IX 2023

Choć pustynia Kara-kum znajdowała się tysiące kilometrów od głównych frontów wojny niemiecko-radzieckiej, to i tam dotarli hitlerowscy dywersanci, którym na dodatek sprzyjały niedobitki miejscowych basmaczy. O takiej właśnie akcji niemieckiego wywiadu opowiada w „Gorących szlakach” uzbecki reżyser Jułdasz Agzamow.

więcej »

Fundacja: Sez. 1. odc. 10. Nic tak nie jednoczy jak wspólny wróg
Marcin Mroziuk

25 IX 2023

Możemy się przekonać, że w serialu znaczenie Hariego Seldona jest znacznie większe niż w cyklu Isaaca Asimova, gdyż tutaj nie tylko jest twórcą psychohistorii i obu Fundacji, lecz nawet po swej śmierci aktywnie uczestniczy w rozwoju wydarzeń.

więcej »

East Side Story: Kamp Amersfoort
Sebastian Chosiński

24 IX 2023

Uzbecki dramat wojenny „Sto jeden” Hamidułły Hasanowa to opowieść oparta na faktach. Reżyser przedstawia w niej historię wziętych do niewoli latem 1941 roku jeńców wojennych Armii Czerwonej – byli nimi sami Uzbecy – którzy trafili do znajdującego się na terenie Holandii Kamp Amersfoort. Komendant obozu Walter Heinrich otrzymał zadanie przygotowania ich do swoiście pojętej misji specjalnej.

więcej »

Polecamy

Międzygwiezdne fotele w natarciu

Z filmu wyjęte:

Międzygwiezdne fotele w natarciu
— Jarosław Loretz

Peregrynacje wyssane z palca
— Jarosław Loretz

Podróże międzygwiezdne de luxe
— Jarosław Loretz

E.T. wersja hard
— Jarosław Loretz

Ogrodowy nielot
— Jarosław Loretz

Mumii podejście drugie
— Jarosław Loretz

Mumia z gwiazd
— Jarosław Loretz

Pracownik idealny
— Jarosław Loretz

Niech się mury… drzewią?
— Jarosław Loretz

Interpol muzealny
— Jarosław Loretz

Zobacz też

Tegoż twórcy

Mad? Madder? Madagaskar!
— Michał Kubalski

Z napędem na cztery pingwiny
— Jakub Gałka

Katastroficzny romans sądowy z życia owadów
— Agnieszka Szady

Zabić Śnieżkę!
— Ewa Drab

Wielkie… co? Wielkie Jajco!
— Bartosz Sztybor

Tegoż autora

Kosmiczny redaktor
— Konrad Wągrowski

Statek szalony
— Konrad Wągrowski

Kobieta na szczycie
— Konrad Wągrowski

Przygody Galów za Wielkim Murem
— Konrad Wągrowski

Potwór i cudowna istota
— Konrad Wągrowski

Migające światła
— Konrad Wągrowski

Śladami Hitchcocka
— Konrad Wągrowski

Miliony sześć stóp pod ziemią
— Konrad Wągrowski

Tak bardzo chciałbym (po)zostać kumplem twym
— Konrad Wągrowski

Kac Vegas w Zakopanem
— Konrad Wągrowski

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.