Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 17 stycznia 2022
w Esensji w Esensjopedii

Denis Villeneuve
‹Wróg›

EKSTRAKT:70%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułWróg
Tytuł oryginalnyEnemy
Dystrybutor M2 Films
Data premiery15 sierpnia 2014
ReżyseriaDenis Villeneuve
ZdjęciaNicolas Bolduc
Scenariusz
ObsadaJake Gyllenhaal, Mélanie Laurent, Isabella Rossellini, Sarah Gadon, Stephen R. Hart, Jane Moffat, Joshua Peace, Kiran Friesen
MuzykaDanny Bensi, Saunder Jurriaans
Rok produkcji2013
Kraj produkcjiHiszpania, Kanada
Czas trwania90 min
Gatunekdramat, thriller
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup

14. T-Mobile Nowe Horyzonty: Chaos to porządek, którego jeszcze nie rozumiemy
[Denis Villeneuve „Wróg” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
Zakończenie „Wroga” – najnowszego filmu Denisa Villeneuva, to jedno z tych, po których ciężko podnieść się z fotela. Zafundowany finałowy twist nie tyle przewraca snutą przez 90 minut historię do góry nogami, co nadaje jej wielość znaczeń i interpretacji, których nie da się w żaden sposób potwierdzić ani wykluczyć.

Kamil Witek

14. T-Mobile Nowe Horyzonty: Chaos to porządek, którego jeszcze nie rozumiemy
[Denis Villeneuve „Wróg” - recenzja]

Zakończenie „Wroga” – najnowszego filmu Denisa Villeneuva, to jedno z tych, po których ciężko podnieść się z fotela. Zafundowany finałowy twist nie tyle przewraca snutą przez 90 minut historię do góry nogami, co nadaje jej wielość znaczeń i interpretacji, których nie da się w żaden sposób potwierdzić ani wykluczyć.

Denis Villeneuve
‹Wróg›

EKSTRAKT:70%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułWróg
Tytuł oryginalnyEnemy
Dystrybutor M2 Films
Data premiery15 sierpnia 2014
ReżyseriaDenis Villeneuve
ZdjęciaNicolas Bolduc
Scenariusz
ObsadaJake Gyllenhaal, Mélanie Laurent, Isabella Rossellini, Sarah Gadon, Stephen R. Hart, Jane Moffat, Joshua Peace, Kiran Friesen
MuzykaDanny Bensi, Saunder Jurriaans
Rok produkcji2013
Kraj produkcjiHiszpania, Kanada
Czas trwania90 min
Gatunekdramat, thriller
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup
Nic zatem dziwnego, że po premierze filmu na MFF w Toronto, wśród widzów i krytyków kipiało od domysłów czym w rzeczywistości jest film Kanadyjczyka, a samą finałową scenę ktoś nawet buńczucznie określił mianem najbardziej przerażającego zakończenia w historii kina. Nie inaczej działo się także we Wrocławiu, gdzie widzowie na długo po zakończonej projekcji spoglądali na „Wroga” pod każdym możliwym kątem.
Villeneuve po krótkim mariażu z kinem hollywoodzkim powrócił do rodzinnej Kanady z prozą noblisty Jose Saramago. W obcych i zimnych odcieniach Toronto zmieszał psychologiczną łamigłówkę z rozważaniem o indywidualizmie jednostki, a marazm i powtarzalność życia pożenił z thrillerem, w którym jednakże wrażenie nieustannego niepokoju definiuje nie tempo akcji a beznamiętny klimat.
W tej nieprzychylnej atmosferze funkcjonuje Adam, nauczyciel akademicki, na codzień wykładający historię totalitaryzmu, tłumaczący studentom mechanizmy tłamszenia jednostek przez systemy władzy. Sam w sobie zresztą jest oddychającym paradoksem. Jednocześnie panicznie obawiając się utraty własnej tożsamości odtwarza wciąż te same rytuały, powtarzając do znudzenia słowa w wykładach, przemierzając drogę do domu, mechanicznie kochając się z dziewczyną. Monotonię przerwie dopiero przypadek, gdy w podrzędnej komedii szpiegowskiej zauważy na dalszym planie swojego sobowtóra – Anthony’ego, którego za wszelka cenę będzie chciał odnaleźć.
„Wróg” poddaje pod wątpliwość założenia wyjątkowości każdego człowieka, jednakże zostawiając uchyloną furtkę dla rozważań o jego naturalnej dwoistości. Adam bowiem odczuwa personalny atak na swoje prawo do unikalności, zarazem narkotycznie intryguje go własne odbicie, które po cichu mu imponuje i wzbudza pierwiastek zazdrości. Uczucie to zresztą stoi po dwóch stronach równania, zgodnie z zasadą, iż najbardziej pragniemy tego, czego nie możemy mieć.
Snując domysły o przyczynach podobieństwa Adama i Anthony’ego widz mimowolnie wpada w pułapkę, z której Villeneuve ani myśli go wyrwać. Wraz z biegiem czasu zaczynamy plątać się w pajęczynie tez i hipotez. Ma się jednak wrażenie, że i reżyser poddał się atmosferze własnego filmu, uciekając w kulminacyjnym momencie od odpowiedzi na fundamentalne pytanie, jakby dochodząc do wniosku, iż jakiekolwiek zamknięte zakończenie nie udźwignęło by ciężaru jego treści.
koniec
27 lipca 2014

Komentarze

28 VII 2014   00:40:39

„Villeneuve po krótkim mariażu z kinem hollywoodzkim powrócił do rodzinnej Kanady z prozą noblisty Jose Saramago” – No niezbyt, „Wroga” nakręcił wcześniej.

28 VII 2014   01:02:42

Chronologicznie w filmografii reżysera "Wróg" jest po "Labiryncie" i tak też powinien być i jest rozważany...

28 VII 2014   23:55:28

Nie jestem przekonana. Skoro Villeneuve zaproponował Gyllenhaalowi rolę w „Labiryncie” po tym, jak już go poznał na planie „Wroga” to twierdzenie że „Wróg” jest filmem późniejszym jakoś mi nie leży…

08 VIII 2014   08:33:49

Film jest świetny, a jakiekolwiek inne zakończenie tylko osłabiłoby jego świetność. Nigdy nie byłem zwolennikiem poglądu, że każdy film trzeba wyjaśnić, rozebrać na czynniki pierwsze, zrozumieć "co autor miał na myśli". Zaletą Wroga jest właśnie, to że pozostawia widza w dziwnym stanie pomiędzy niepewnością,zaskoczeniem pomieszanym z irytacją i zachwytem. I ten klimat... Swoją drogą mam własny pogląd o czym jest ten film (całkiem niezłą;), ale nie będę się tutaj wymądrzał, bo jak już napisałem, nie w tym tkwi siła tego obrazu.

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

East Side Story: Gwiaździsty sztandar ponad wody Newy
Sebastian Chosiński

16 I 2022

To nie proste: z dnia na dzień porzucić dotychczasowe życie (niekoniecznie nawet najszczęśliwsze i najbardziej ustabilizowane) i zacząć nowe w zupełnie innym kraju, tysiące kilometrów od rodzinnych stron. A na to właśnie decyduje się bohaterka dramatu obyczajowego Aleksandra Mołocznikowa „Powiedz jej”, która na dodatek chce zostawić w Rosji męża i zabrać ze sobą ich jedynego syna.

więcej »

Rozwalanie ścian tyłkiem i inne rozterki czterdziestolatków
Agnieszka ‘Achika’ Szady

15 I 2022

Niech nikogo nie zwiedzie kpiarski tytuł recenzji. „Matrix: Zmartwychwstania” jest filmem głęboko symbolicznym i stuprocentowo poważnym.

więcej »

Devs: Odc. 3. W tym szaleństwie jest metoda
Marcin Mroziuk

14 I 2022

Wprawdzie Lily odrzuciła propozycję rosyjskiego szpiega, ale to wcale nie oznacza, że zrezygnuje z prowadzenia prywatnego śledztwa w sprawie śmieci Sergeia. Inną sprawą jest to, że jej zachowanie w tym odcinku początkowo wprawia nas w zdumienie.

więcej »

Polecamy

Kevin Smith. Sprzedawcy 2

Do sedna:

Kevin Smith. Sprzedawcy 2
— Marcin Knyszyński

Kevin Smith. Jay i Cichy Bob kontratakują
— Marcin Knyszyński

Kevin Smith. Dogma
— Marcin Knyszyński

Kevin Smith. W pogoni za Amy
— Marcin Knyszyński

Kevin Smith. Szczury z supermarketu
— Marcin Knyszyński

Kevin Smith. Sprzedawcy
— Marcin Knyszyński

Richard Kelly. Pułapka
— Marcin Knyszyński

Richard Kelly. Koniec świata
— Marcin Knyszyński

Richard Kelly. Donnie Darko
— Marcin Knyszyński

Alejandro González Iñárritu. Zjawa
— Marcin Knyszyński

Zobacz też

Inne recenzje

Transatlantyk 2015: Dzień 6
— Sebastian Chosiński

Esensja ogląda: Wrzesień 2014 (1)
— Piotr Dobry, Jarosław Robak, Kamil Witek

Tegoż twórcy

Siła pustyni dla początkujących
— Agnieszka ‘Achika’ Szady

Esensja ogląda: Grudzień 2017 (4)
— Konrad Wągrowski

W poszukiwaniu samego siebie
— Marcin Szałapski

Esensja ogląda: Październik 2017 (3)
— Jarosław Loretz

Muzyka stop!
— Agnieszka ‘Achika’ Szady

Niedojechanie
— Borys Jagielski

Dogadajcie się najpierw sami
— Agnieszka ‘Achika’ Szady

Czy kangur na pewno jest kangurem?
— Jarek Tokarski

Dotyk zła
— Jarosław Robak

Esensja ogląda: Październik 2013 (1)
— Gabriel Krawczyk

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.