Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 24 marca 2023
w Esensji w Esensjopedii

David O. Russell
‹American Hustle›

EKSTRAKT:70%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułAmerican Hustle
Dystrybutor UIP
Data premiery31 stycznia 2014
ReżyseriaDavid O. Russell
ZdjęciaLinus Sandgren
Scenariusz
ObsadaChristian Bale, Bradley Cooper, Amy Adams, Jeremy Renner, Jennifer Lawrence, Louis C.K., Jack Huston, Shea Whigham
MuzykaDanny Elfman
Rok produkcji2013
Kraj produkcjiUSA
Czas trwania138 min
WWW
Gatunekdramat, kryminał
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup

Wszyscy jesteśmy oszustami
[David O. Russell „American Hustle” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
Na ceremonii rozdania Złotych Globów prowadzące galę Tina Fey i Amy Poehler żartowały, że „American Hustle” Davida O. Russella miał pierwotnie nazywać się „Eksplozja w fabryce peruk.” Niby nic, ale niewinny dowcip zwraca uwagę na to, że jeżeli rozbuchana stylizacja na lata 70. przyciąga uwagę bardziej niż oparta na faktach słodko-gorzka historia o niespełnionych aspiracjach i lęku przed przyszłością, to najwyraźniej reżyser nie zrealizował wizji zasługującej na najwyższe laury.

Ewa Drab

Wszyscy jesteśmy oszustami
[David O. Russell „American Hustle” - recenzja]

Na ceremonii rozdania Złotych Globów prowadzące galę Tina Fey i Amy Poehler żartowały, że „American Hustle” Davida O. Russella miał pierwotnie nazywać się „Eksplozja w fabryce peruk.” Niby nic, ale niewinny dowcip zwraca uwagę na to, że jeżeli rozbuchana stylizacja na lata 70. przyciąga uwagę bardziej niż oparta na faktach słodko-gorzka historia o niespełnionych aspiracjach i lęku przed przyszłością, to najwyraźniej reżyser nie zrealizował wizji zasługującej na najwyższe laury.

David O. Russell
‹American Hustle›

EKSTRAKT:70%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułAmerican Hustle
Dystrybutor UIP
Data premiery31 stycznia 2014
ReżyseriaDavid O. Russell
ZdjęciaLinus Sandgren
Scenariusz
ObsadaChristian Bale, Bradley Cooper, Amy Adams, Jeremy Renner, Jennifer Lawrence, Louis C.K., Jack Huston, Shea Whigham
MuzykaDanny Elfman
Rok produkcji2013
Kraj produkcjiUSA
Czas trwania138 min
WWW
Gatunekdramat, kryminał
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup
David O. Russell przypomina trochę oszustów ze swojego filmu. Zamydla publiczności oczy świetnymi aktorami i wyrazistymi bohaterami, wkładając im w usta zmyślne monologi i trzaskające energią dialogi. Gdyby jednak zajrzeć pod peruki i kostiumy, a więc odłożyć na bok kreacje aktorskie i dynamiczne riposty, pozostaje zaledwie szkielet wciągającej historii, która nie wiadomo, czy ma być kryminalną przypowieścią, komedią z kroplą dziegciu i morałem w finale, a może dramatem o osamotnieniu, nierozumieniu i uporczywym pragnieniu osiągnięcia czegoś i zaznaczenia swojej obecności na ziemi w czasie krótkiego żywota ludzkiego. Russell wrzuca do wrzącej filmowej mikstury po trochu wszystkiego, przez co demonstruje reżyserskie niezdecydowanie, rozczarowujące jak na człowieka umiejącego wirtuozersko poprowadzić na planie aktorów.
„American Hustle” częściowo opiera się na prawdziwych wydarzeniach, a konkretnie na operacji FBI ABSCAM, która miała na celu zatrzymać oszustów obracających przede wszystkim fałszywymi dziełami sztuki, ale w rezultacie uderzyła w skorumpowanych polityków. W akcji pomagał agentom Melvin Weinberg, ujęty przez służby mistrz przekrętu i pierwowzór postaci Irvinga Rosenfelda, protagonisty filmu Russella. Rosenfeld kombinuje już od czasów dzieciństwa, a wszystko po to, aby przetrwać. Stłamszony w bezproduktywnym związku z młodszą, głupiutką Rosalyn, dzieli się swoimi sekretami, w tym tajemnicą szwindli na pożyczki „ostatniej nadziei”, ze sprytną Sydney Prosser, kobietą-kameleonem o imponującym zmyśle obserwacji i intuicją w odczytywaniu ludzkich intencji. Razem nie tylko rozkręcają nielegalny biznes, lecz również tworzą parę w życiu osobistym. Pozornie sielankowe życie od przekrętu do przekrętu, tak w sferze zawodowej, jak i prywatnej, zostaje przerwane niespodziewaną wizytą agenta FBI, który proponuje bohaterom układ: zamiast pójść do więzienia, pomożecie władzom ująć oszustów i złodziei. W ten sposób rodzi się operacja ABSCAM i plan zamknięcia skorumpowanych kongresmenów oraz burmistrza Polito.
„American Hustle” ma energię ambitnego kina rozrywkowego, ale – tak jak w przypadku zeszłorocznego „Poradnika pozytywnego myślenia” – filmowi szkodzi zamieszanie, jakie wybuchło wokół niego, kreujące Russella na mistrza kina, a samą produkcję na oscarowe arcydzieło. Tym, co z pewnością rzuca się w oczy i dominuje w tej historii, jest aktorstwo, chociaż panie, Amy Adams i Jennifer Lawrence, wydają się prześcigać panów, przeszarżowanych Christiana Bale’a i Bradleya Coopera. Obie przekraczają granice swojego ekranowego emploi: Lawrence zrywa z portretem kobiety inteligentnej i ironicznej, a Adams oddala się od wizerunku zapiętej pod szyję pensjonarki. Russell, chociaż umie prowadzić swoje gwiazdy, ma również słabość do chaosu, nadekspresji i przerysowania. Te skłonności odbijają się na ostatecznym kształcie filmu, który staje się bezładny, definiowany przez niezdecydowanie w warstwie wymowy. Nieharmonijność i hiperbolizacja sprawiają, że gdzieś w natarczywej stylizacji, krzykliwych kostiumach i natarczywych bohaterach zapodziewają się obserwacje i trafne spostrzeżenia dotyczące natury ludzkiej: w pewnych względach człowiek zawsze pozostaje egoistą w dążeniu do różnie pojmowanego szczęścia – w kategoriach osiągania sukcesów bądź byciu kochanym i docenianym przez innych – a desperacka potrzeba, by coś znaczyć, może doprowadzić do zredefiniowania swoich priorytetów lub zupełnie przeciwnie, do powolnego upadku w stronę oszustwa i obłudy.
koniec
13 lutego 2014

Komentarze

14 II 2014   08:49:19

"Te skłonności odbijają się na ostatecznym kształcie filmu, który staje się bezładny, definiowany przez niezdecydowanie w warstwie wymowy. Nieharmonijność i hiperbolizacja sprawiają, że gdzieś w natarczywej stylizacji, krzykliwych kostiumach i natarczywych bohaterach"
tekst godny recenzji filmów Zanussiego z najlepszych lat :-)
Pozdrawiam

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

The Last of Us: Odc. 8. Żeby żyć, trzeba jeść
Marcin Mroziuk

24 III 2023

Trzeba przyznać, że ten odcinek – w odróżnieniu od poprzedniego – wreszcie dostarcza widzom atrakcji, na jakie czekają. Para głównych bohaterów musi bowiem przetrwać nie tylko borykając się z chorobą Joela i niedoborem jedzenia, ale także stawić czoła grupie naprawdę groźnych ludzi.

więcej »

Klasyka kina radzieckiego: W starej twierdzy w Kokandzie
Sebastian Chosiński

22 III 2023

Po trzech tadżyckich miniserialach opowiadających o instalowaniu władzy radzieckiej w Turkiestanie przyszła kolej na telewizyjne dzieło rodem z Uzbekistanu (chociaż z licznym udziałem aktorów rosyjskich, w tym samego Aleksandra Kajdanowskiego). Trzyczęściowa historia „Było to w Kokandzie” autorstwa Uzbeka Uczkuna Nazarowa oparta została na motywach wydanej w 1939 roku powieści Nikołaja Nikitina.

więcej »

Sprawa prywatna: Odc. 7. Tajemnica maski demona
Marcin Mroziuk

20 III 2023

Po raz kolejny możemy się przekonać, że główna bohaterka jest w gorącej wodzie kąpana, a zarazem ufając swej intuicji jest skłonna zaufać różnym osobom, nie zważając na wysuwane przeciw nim oskarżenia. Przy tej okazji wystawione na próbę będą też jej uczucia do Pabla i Andrésa, a na razie trudno przesądzić, czy któryś z nich w końcu zawładnie je sercem.

więcej »

Polecamy

Dekoracje waść niszczysz!

Z filmu wyjęte:

Dekoracje waść niszczysz!
— Jarosław Loretz

Ten człowiek jeszcze oddycha!
— Jarosław Loretz

Dama przed podróżą
— Jarosław Loretz

Dama w podróży
— Jarosław Loretz

Wymarzony kochanek
— Jarosław Loretz

Spaleni słońcem
— Jarosław Loretz

Dymek w lesie
— Jarosław Loretz

Beczka bezpieczeństwa
— Jarosław Loretz

Pomsta na ufokach
— Jarosław Loretz

Zupa jednak wyszła za słona
— Jarosław Loretz

Zobacz też

Inne recenzje

Esensja ogląda: Kwiecień 2014 (2)
— Sebastian Chosiński, Miłosz Cybowski, Jarosław Loretz, Agnieszka Szady

Esensja ogląda: Marzec 2014 (1)
— Miłosz Cybowski, Konrad Wągrowski

Esensja ogląda: Luty 2014
— Sebastian Chosiński, Karolina Ćwiek-Rogalska, Piotr Dobry, Grzegorz Fortuna, Jarosław Loretz

Tegoż twórcy

Esensja ogląda: Styczeń 2016 (2)
— Piotr Dobry, Grzegorz Fortuna, Jarosław Loretz, Marcin Mroziuk

Esensja ogląda: Luty 2013 (Kino)
— Miłosz Cybowski, Gabriel Krawczyk, Alicja Kuciel, Konrad Wągrowski

Ach, jaka piękna choroba
— Karolina Ćwiek-Rogalska

Micky Ward i kobiety
— Karol Kućmierz

Tegoż autora

Szybciej. Głośniej. Więcej zębów
— Ewa Drab

Samochody (nie) latają
— Ewa Drab

Kreacja automatyczna
— Ewa Drab

PR rządzi światem
— Ewa Drab

(I)grać i (wy)grać z czasem
— Ewa Drab

Llewyn Davis jest palantem
— Piotr Dobry, Ewa Drab, Grzegorz Fortuna

Rzut kośćmi i sekrety Freuda
— Ewa Drab

Kto się boi Vina Diesla?
— Ewa Drab

Duch z piwnicy
— Ewa Drab

Kompleks Edypa
— Ewa Drab

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.