Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 20 stycznia 2022
w Esensji w Esensjopedii

Nawapol Thamrongrattanarit
‹36›

WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
Tytuł36
ReżyseriaNawapol Thamrongrattanarit
ZdjęciaKhumwan Pairach
Scenariusz
ObsadaVajrasthira Koramit, Wanlop Rungkamjad
Rok produkcji2012
Kraj produkcjiTajlandia
Czas trwania68 min
Gatunekdramat
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup

7. Festiwal Filmowy Pięć Smaków: Dzień 5
[Nawapol Thamrongrattanarit „36” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
Piąty dzień festiwalu spędzamy w towarzystwie niespełna 30letniego, tajskiego reżysera, który zamiast filmu prezentuje nam serię 36 zdjęć. Zdziwienie, zniesmaczenie, zachwyt, zobojętnienie? Trudno określić, jakie uczucia pokaz ten wyzwolił we wrocławskiej widowni. Z pewnością jednak widzowie nie szybko go zapomną.

Joanna Pienio

7. Festiwal Filmowy Pięć Smaków: Dzień 5
[Nawapol Thamrongrattanarit „36” - recenzja]

Piąty dzień festiwalu spędzamy w towarzystwie niespełna 30letniego, tajskiego reżysera, który zamiast filmu prezentuje nam serię 36 zdjęć. Zdziwienie, zniesmaczenie, zachwyt, zobojętnienie? Trudno określić, jakie uczucia pokaz ten wyzwolił we wrocławskiej widowni. Z pewnością jednak widzowie nie szybko go zapomną.

Nawapol Thamrongrattanarit
‹36›

WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
Tytuł36
ReżyseriaNawapol Thamrongrattanarit
ZdjęciaKhumwan Pairach
Scenariusz
ObsadaVajrasthira Koramit, Wanlop Rungkamjad
Rok produkcji2012
Kraj produkcjiTajlandia
Czas trwania68 min
Gatunekdramat
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup
Pięć nazwisk w obsadzie, 68 minut długości i 36 mini rozdziałów. Taki skromny wynik wystarczył, aby przekonać People’s Jury 7. Edycji Festiwalu Filmowego Pięć Smaków w Warszawie, by przyznali filmowi miano najlepszej produkcji tego wydarzenia. Enigmatyczny tytuł nawiązuje, ni mniej, ni więcej, do 36 klatek, tworzących najpopularniejszy rodzaj kliszy fotograficznej i w takie też ujęcia zamknięto filmową historię. Każdy kadr, każda scena są niczym zdjęcia – byłyby niemal całkowicie statyczne, gdyby nie bohaterowie wprowadzający do historii dialog i ruch. Każde ujęcie ma również swój tytuł, inspirowany banalnymi, niekonwencjonalnymi lub zupełnie zwyczajnymi opisami rodem z facebookowych kolekcji.
W debiutanckiej historii Nawapola Thamrongrattanarita, to nie fabuła gra pierwsze skrzypce, ale przesłanie i nieszablonowa forma, które młody, tajski reżyser sprzedaje w pakiecie: mówi o ludziach w dobie cyfryzacji, nadając swemu filmowi charakter pokazu slajdów. Na podstawie tych krótkich fragmentów, widz próbuje zrekonstruować historię o dwójce osób, które spędzają ze sobą krótki ułamek życia a wspomnienia, tych jakże przyjemnych, chwil odtwarzają głównie za pomocą zrobionych tamtego dnia zdjęć. Niestety nawet w dobie zalewu technologii nie ma rzeczy niezawodnych, mogących zastąpić potęgę ludzkiej pamięci, która pozwala na zawołanie odfiltrować niemal każde przeżycie. Oczywiście reżyser nie neguje znaczenia cyfrowego świata, stara się jednak przypomnieć, że ten powinien jedynie uzupełniać rzeczywistość, ale nigdy stać się jej substytutem.
Sukces „36” tkwi w niekonwencjonalnej formie, inspirowanej przede wszystkim popularnością Facebooka i ilością cyfrowych, zwykle zapomnianych zdjęć, jakie przewijają się przez życie współczesnego człowieka, często pozostając jedynie cichym echem nic nie znaczących chwil. Ciekawy, filmowy eksperyment i w tym kontekście należy rozliczać wartość tej produkcji – w związku z tym nie będę jej – wyjątkowo – przeliczać na esensyjny ekstrakt.
koniec
13 listopada 2013

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Klasyka kina radzieckiego: W te dni majowe, gdy kończyła się wojna
Sebastian Chosiński

19 I 2022

Zanim w 1977 roku powstało monumentalne „Oswobodzenie Pragi” Otakara Vávry, osiemnaście lat wcześniej o tych samych wydarzeniach, choć w znacznie bardziej kameralnej i dużo mniej patetycznej formie, opowiedział Stanisław Rostocki w swej drugiej pełnometrażowej fabule czyli „Majowych gwiazdach”. Składająca się z czterech nowel historia urzeka poetyckim nastrojem i… zapachem wiosny.

więcej »

East Side Story: Gwiaździsty sztandar ponad wody Newy
Sebastian Chosiński

16 I 2022

To nie proste: z dnia na dzień porzucić dotychczasowe życie (niekoniecznie nawet najszczęśliwsze i najbardziej ustabilizowane) i zacząć nowe w zupełnie innym kraju, tysiące kilometrów od rodzinnych stron. A na to właśnie decyduje się bohaterka dramatu obyczajowego Aleksandra Mołocznikowa „Powiedz jej”, która na dodatek chce zostawić w Rosji męża i zabrać ze sobą ich jedynego syna.

więcej »

Rozwalanie ścian tyłkiem i inne rozterki czterdziestolatków
Agnieszka ‘Achika’ Szady

15 I 2022

Niech nikogo nie zwiedzie kpiarski tytuł recenzji. „Matrix: Zmartwychwstania” jest filmem głęboko symbolicznym i stuprocentowo poważnym.

więcej »

Polecamy

Kevin Smith. Sprzedawcy 2

Do sedna:

Kevin Smith. Sprzedawcy 2
— Marcin Knyszyński

Kevin Smith. Jay i Cichy Bob kontratakują
— Marcin Knyszyński

Kevin Smith. Dogma
— Marcin Knyszyński

Kevin Smith. W pogoni za Amy
— Marcin Knyszyński

Kevin Smith. Szczury z supermarketu
— Marcin Knyszyński

Kevin Smith. Sprzedawcy
— Marcin Knyszyński

Richard Kelly. Pułapka
— Marcin Knyszyński

Richard Kelly. Koniec świata
— Marcin Knyszyński

Richard Kelly. Donnie Darko
— Marcin Knyszyński

Alejandro González Iñárritu. Zjawa
— Marcin Knyszyński

Zobacz też

Z tego cyklu

Dzień 7
— Joanna Pienio

Dzień 6
— Joanna Pienio

Dzień 4
— Joanna Pienio

Dzień 3
— Joanna Pienio

Dzień 2
— Joanna Pienio

Dzień 1
— Joanna Pienio

Tegoż autora

Pyr-Con Epizod XV: Fani nacierają
— Joanna Pienio

Esensja ogląda: Sierpień 2013 (2)
— Sebastian Chosiński, Joanna Pienio, Agnieszka Szady, Kamil Witek

Esensja ogląda: Sierpień 2013 (1)
— Sebastian Chosiński, Jakub Gałka, Jarosław Loretz, Joanna Pienio, Małgorzata Steciak

Stary człowiek i Park Chan-wook
— Joanna Pienio

Budzi się zło. Martwe zło
— Jarosław Loretz, Joanna Pienio

Orient Express: Historia pewnego zniknięcia
— Joanna Pienio

Orient Express: Echa minionych chwil
— Joanna Pienio

Orient Express: Ja – matka
— Joanna Pienio

Orient Express: Magia przyjaźni, magia wspomnień
— Joanna Pienio

Czterej pancerni
— Joanna Pienio

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.