Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 5 czerwca 2023
w Esensji w Esensjopedii

Jim Jarmusch
‹Tylko kochankowie przeżyją›

EKSTRAKT:80%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułTylko kochankowie przeżyją
Tytuł oryginalnyOnly Lovers Left Alive
Dystrybutor Gutek Film
Data premiery7 marca 2014
ReżyseriaJim Jarmusch
ZdjęciaYorick Le Saux
Scenariusz
ObsadaTom Hiddleston, Tilda Swinton, Mia Wasikowska, John Hurt, Anton Yelchin, Jeffrey Wright, Slimane Dazi, Carter Logan
MuzykaJozef van Wissem
Rok produkcji2013
Kraj produkcjiCypr, Francja, Niemcy, USA, Wielka Brytania
Czas trwania123 min
Gatunekdramat, groza / horror, melodramat
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup

4. American Film Festival: Od zmierzchu do świtu
[Jim Jarmusch „Tylko kochankowie przeżyją” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
Dziś recenzujemy film otwarcia - "Tylko kochankowie przeżyją", czyli wampiryzm w ujęciu Jima Jarmuscha.

Kamil Witek

4. American Film Festival: Od zmierzchu do świtu
[Jim Jarmusch „Tylko kochankowie przeżyją” - recenzja]

Dziś recenzujemy film otwarcia - "Tylko kochankowie przeżyją", czyli wampiryzm w ujęciu Jima Jarmuscha.

Jim Jarmusch
‹Tylko kochankowie przeżyją›

EKSTRAKT:80%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułTylko kochankowie przeżyją
Tytuł oryginalnyOnly Lovers Left Alive
Dystrybutor Gutek Film
Data premiery7 marca 2014
ReżyseriaJim Jarmusch
ZdjęciaYorick Le Saux
Scenariusz
ObsadaTom Hiddleston, Tilda Swinton, Mia Wasikowska, John Hurt, Anton Yelchin, Jeffrey Wright, Slimane Dazi, Carter Logan
MuzykaJozef van Wissem
Rok produkcji2013
Kraj produkcjiCypr, Francja, Niemcy, USA, Wielka Brytania
Czas trwania123 min
Gatunekdramat, groza / horror, melodramat
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup
U Jima Jarmuscha wampiry nie są bladymi bożyszczami seksu eksponującymi zadbane nagie torsy, a ich życie nie wypełniają epickie potyczki z wilkołakami. Rzadko kiedy też spijają krew z ludzi(to takie XV-wieczne!), w zamian za łapówki zdobywając zapasy pożywienia od „zaprzyjaźnionych” lekarzy. Choćby dlatego ujęte w charakterystyczną leniwą poetykę „Tylko kochankowie przeżyją” to nie tylko najlepszy film księcia kina niezależnego od wielu lat, lecz także jedno z ciekawszych podejść do tak popularnego obecnie gatunku vampire movies.
Adam mieszka w opuszczonej dzielnicy Detroit. Mieście mrocznym i pozbawionym dawnego blasku, będącym niejako odbiciem jego obecnego stanu ducha. Wampir-rockman już na pierwszy rzut oka odstaje od społeczeństwa. Kolekcjonuje stare gitary, pogrąża się w depresji i melancholii, zresztą nic dziwnego w końcu swego czasu zbyt długo trzymał się z Byronem i Shelleyem. Depresję pogłębia zawód na zombie – jak tutaj nazywa się ludzi – opanowanych przez nieustanny wyścig za pieniędzmi i sławą. Nie szanujących i doceniających prawdziwej sztuki i nauki. Wypchających poza swój nawias każdego, kto odważy się podejść pod prąd akurat funkcjonujących zasad i reguł.
Antidotum na zbolałą duszę wampira jest Eva, od wieków żona Adama, radząca sobie z upływającym czasem w kojącym, egzotycznym klimacie marokańskiego Tangieru. Melancholijny stan Adama nie jest dla niej większym zaskoczeniem. Kiedyś już miewał podobne załamania, a przez depresyjny stan zdarzyło mu się przegapić całą zabawę jaką oferowało średniowiecze czy czasy inkwizycji. Kochankowie łączą się po latach – jak wielu nie mamy pojęcia – by napisać kolejny rozdział wielowiekowego i naznaczonego nieśmiertelnością romansu.
Jarmusch wampiryczną opowieść podszywa delikatnym humorem. Nie tyle pokpiwa z długowieczności, co wpuszcza nieco świeżego powietrza w rzeczywistość gęstą od ciężkiej i sennej egzystencji. W znakomicie ważonych i wysmakowanych kadrach spogląda na panoszącą się wszędzie melancholię, jak wirus raz po raz zarażający głównych bohaterów. Ci, noszący na barkach bagaż doświadczeń kilkunastu wieków, coraz gorzej znoszą jego ciężar. Od natłoku wspomnień gubią się w teraźniejszości. Adam i Eva żyją bowiem przeszłością, mając do dyspozycji wieczność, patrzą wciąż za siebie.
Nawet jeśli w „Tylko kochankowie przeżyją” ekranowe snucie się z kąta w kąt wydaje się prowadzić do ponurej konstatacji, poczuciu przygnębienia nie udaje się zdominować w pełni optyki obrazu. Adam z Evą świadkując zmianom, upadkom ludzkości i jej podnoszenia się z kolan, wybierają z niej to co najcenniejsze. Otaczając się sztuką, koją zmysły. Poddając się muzyce i tańcząc do jej narkotyczno-leczniczego rytmu, nabierają chęć na przeżycie do następnej nocy. Kto bowiem powiedział, że życie wieczne nie może być piękne?
koniec
26 października 2013

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Konsultant: Odc. 5. Nie wszystko złoto, co się świeci
Marcin Mroziuk

5 VI 2023

Na podstawie dotychczasowych wydarzeń mogliśmy podejrzewać, że zadzieranie z Regusem Patoffem z pewnością nie jest bezpieczne. W jeszcze bardziej niepojącym świetle stawia tego tajemniczego konsultanta historia, którą opowiada Craigowi Frank Florez.

więcej »

East Side Story: Na tropie niebezpiecznego szaleńca
Sebastian Chosiński

4 VI 2023

„Spisek Oberona” to, jak dotąd, jedyny pełnometrażowy film kazachskiego, choć wykształconego poza granicami kraju, reżysera i scenarzysty Ajdara Batałowa (mimo że niebawem od jego premiery minie dekada). To klasyczne kino akcji, które powstało przede wszystkim po to, aby mile połechtać dowództwo wywiadu wojskowego. W każdym razie głównym pozytywnym bohaterem jest narażający życie dla ojczyzny oficer GRU Czingiz Arłanow.

więcej »

Kulawe konie: Sez. 1. odc. 4. Sprawa się rypła
Marcin Mroziuk

2 VI 2023

Cóż z tego, że agenci z Slough House nie mają żadnego związku z niepowodzeniem operacji zaplanowanej przez Dianę Taverner, skoro idealnie nadają się na kozłów ofiarnych. Doskonale zdaje sobie z tego sprawę Jackson Lamb, który nie ma zamiaru poddać się bez walki.

więcej »

Polecamy

Indianie też nie mieli się czego wstydzić

Z filmu wyjęte:

Indianie też nie mieli się czego wstydzić
— Jarosław Loretz

Życie miejskie dla ubogich
— Jarosław Loretz

Drama na trzy ręce
— Jarosław Loretz

Nie, nie, wejście od frontu odpada
— Jarosław Loretz

Technika zgniłego Zachodu
— Jarosław Loretz

Tam, gdzie nikt nie patrzy
— Jarosław Loretz

Czy Herkules była kobietą?
— Jarosław Loretz

Prosimy nie regulować monitora
— Jarosław Loretz

Patyki eliminacji
— Jarosław Loretz

Pieczęć średniego zapieczętowania
— Jarosław Loretz

Zobacz też

Z tego cyklu

Cudowność na poboczu
— Kamil Witek

Ich własna liga
— Kamil Witek

Jeden na milion
— Kamil Witek

Stary człowiek i morze
— Kamil Witek

Tegoż twórcy

Krótko o filmach: Zabawa z żywymi trupami
— Marcin Mroziuk

Wszyscy jesteśmy Patersonami
— Piotr Dobry

Tydzień z życia kierowcy
— Kamil Witek

Pułapka zamyślenia
— Ewa Drab

Droga ojca
— Urszula Lipińska

Nie dość uzależniające
— Bartosz Sztybor

Na ekranach: Październik 2003
— Joanna Bartmańska, Marta Bartnicka, Piotr Dobry, Tomasz Kujawski, Konrad Wągrowski

Siedmiu wspaniałych
— Joanna Bartmańska

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.