Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 21 września 2023
w Esensji w Esensjopedii

Jonathan Glazer
‹Pod skórą›

EKSTRAKT:60%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułPod skórą
Tytuł oryginalnyUnder the Skin
ReżyseriaJonathan Glazer
ZdjęciaDaniel Landin
Scenariusz
ObsadaScarlett Johansson, Antonia Campbell-Hughes, Paul Brannigan, Krystof Hádek, Scott Dymond, Joe Szula, Michael Moreland
MuzykaMica Levi
Rok produkcji2013
Kraj produkcjiWielka Brytania
Czas trwania108 min
WWW
GatunekSF
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup

Wenecja 2013: Obcy wśród nas
[Jonathan Glazer „Pod skórą” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
„Under The Skin” Jonathana Glazera jest adaptacją powieści Michela Fabera o tym samym tytule. W przeciwieństwie do pierwowzoru, którego treść do złudzenia przypomina pierwszy film Petera Jacksona, kultowy „Zły smak”, film Glazera niewiele wyjaśnia. Większość pytań reżyser pozostawia bez odpowiedzi.

Marta Bałaga

Wenecja 2013: Obcy wśród nas
[Jonathan Glazer „Pod skórą” - recenzja]

„Under The Skin” Jonathana Glazera jest adaptacją powieści Michela Fabera o tym samym tytule. W przeciwieństwie do pierwowzoru, którego treść do złudzenia przypomina pierwszy film Petera Jacksona, kultowy „Zły smak”, film Glazera niewiele wyjaśnia. Większość pytań reżyser pozostawia bez odpowiedzi.

Jonathan Glazer
‹Pod skórą›

EKSTRAKT:60%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułPod skórą
Tytuł oryginalnyUnder the Skin
ReżyseriaJonathan Glazer
ZdjęciaDaniel Landin
Scenariusz
ObsadaScarlett Johansson, Antonia Campbell-Hughes, Paul Brannigan, Krystof Hádek, Scott Dymond, Joe Szula, Michael Moreland
MuzykaMica Levi
Rok produkcji2013
Kraj produkcjiWielka Brytania
Czas trwania108 min
WWW
GatunekSF
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup
Gdy opadły emocje związane z tym, czy grająca główną rolę Scarlett Johansson rzeczywiście wystąpiła w filmie nago, można wreszcie spokojnie przyznać, że „Under The Skin” broni się jako udany eksperyment. Choć nie należy szafować tym określeniem, film ma z pewnością potencjał kultowy, zawarte w nim niedopowiedzenia zachęcą do długich dyskusji i snucia teorii na temat ich potencjalnego znaczenia.
Pozornie mamy do czynienia ze stosunkowo prostą fabułą; piękna, czarnowłosa kobieta jeździ bez celu po mieście. Wydaje się zagubiona w nieznanym sobie miejscu, zaczepia przypadkowych przechodniów za każdym razem pytając o inny cel. Jest jasne, że nie interesuje jej dotarcie w określone miejsce, ale zatrzymywane osoby, z którymi stara się nawiązać rozmowę. W ślad za nią i napotkanymi na drodze autostopowiczami podąża tajemniczy motocyklista.
Scarlett Johansson zasłynęła ostatnio rolą Czarnej Wdowy w przeboju kasowym„The Avengers”, to zabawny zbieg okoliczności, bo w filmie Glazera jest właśnie morderczą kusicielką. Nie wiemy, czemu uwodzi przypadkowo spotkanych mężczyzn, ani jaki spotyka ich los. Na pewno jest on nie do pozazdroszczenia.
Sceny, w których doprowadza ich do zagłady to najlepsze momenty filmu. Wybrane przez nią ofiary powoli pochłania dziwna, czarna ciecz, towarzyszy temu przejmujący motyw przewodni skomponowany przez Micachu, artystkę eksperymetalną znaną także jako Mica Levi. To bardzo atmosferyczne, hipnotyzujące ujęcia.
Gdy akcja rozgrywa się na powierzchni, robi się trochę gorzej. „Under The Skin” w dużej mierze kręcono za pomocą ukrytych kamer, tak małych, że trzeba było je skonstruować specjalnie na potrzeby filmu. Zamierzeniem Glazera było pokazanie prawdziwego świata bez statystów, aktorów, scenografii. Nie mógł być on sztucznie skonstruowany, ale, jak zauważył producent filmu James Wilson, obserwowany w stylu dokumentalnym. To interesujące podejście, ale na ekranie nie zawsze się sprawdza; szkockim amatorom grającym u boku Johansson brakuje naturalności, wydają się niecierpliwie czekać, aż zza rogu wyskoczy Ashton Kutcher.
„Myślę, że to, co mnie zafascynowało w powieści to historia tej istoty, pomysł, żeby spojrzeć na świat oczami Obcego. Właśnie to wznieciło we mnie iskrę” – powiedział dziennikarzom reżyser.
Scarlett Johansson nie gra pełnokrwistej postaci, zachowaniem przypomina trochę robota. Rola stanowiła dla niej spore wyzwanie, znalezienie właściwego podejścia zajęło jej wiele tygodni: „To bardzo nietypowa rola, nie ma się tu do czynienia z osobą, ale z Czymś. A jak zagrać Coś?” Jej twarz nie wyraża żadnych emocji, ruchy są sztywne i mechaniczne. To bardzo fizyczna rola, zmuszająca ją do przekazywania wszystkiego wyłącznie za pomocą języka ciała. Na jej tle gadatliwi Szkoci, choć niegrzeszący urodą, wręcz tryskają życiem.
Na pytanie o poruszane w filmie zagadnienia Glazer odparł z przekąsem: „seks, miłość, życie, śmierć.” Najważniejsze nie są tu zadawane pytania ani udzielane odpowiedzi, tylko kreowana atmosfera. Reżyser postanowił nie wyjaśniać widzom zbyt dużo i film bardzo dobrze na tym wychodzi, zamiast fabuły wywołującej pełen politowania uśmiech daje nam poczucie tajemnicy. Czasem niewiedza rzeczywiście jest błogosławieństwem.
koniec
9 września 2013

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Klasyka kina radzieckiego: Gdy ofiarą pada gliniarz…
Sebastian Chosiński

20 IX 2023

W trzy lata po tym jak przeniósł na ekran powieść szwedzkiego prozaika Pera Wahlöö „Morderstwo na 31 piętrze”, estoński reżyser Peeter Urbla zabrał się za ekranizację kolejnego skandynawskiego kryminału. Tym razem padło na dzieło Karla Arnego Bloma, które w wersji filmowej otrzymało tytuł „Błędne koło”.

więcej »

Fundacja: Sez. 1. odc. 8. Poświęcenie niejedno ma imię
Marcin Mroziuk

18 IX 2023

Z jednej strony trudno nie podziwiać wysiłku i ryzyka podjętego przez imperatora, z drugiej zaś strony jego osobowość okazuje się naprawdę przerażająca. Sporo emocji dostarcza nam również obserwowanie burzliwej rozmowy Gaal Dornick i cyfrowej wersji Hariego Seldona, a także walki o przejęcie kontroli nad Niepokonanym.

więcej »

East Side Story: Bohaterowie i zdrajcy
Sebastian Chosiński

17 IX 2023

Gdy w 1942 roku sytuacja na froncie wojny niemiecko-radzieckiej stała się dla Sowietów bardziej niż dramatyczna, dowództwo Armii Czerwonej ściągało posiłki z całego kraju. Na pierwszą linię walk trafiali syberyjscy Jakuci, jak również mieszkańcy Kaukazu i republik środkowoazjatyckich, w tym Uzbecy. O tym właśnie opowiada mający premierę przed kilkoma miesiącami dramat wojenny „Uzbeczka” Akbara Bekturdijewa.

więcej »

Polecamy

Peregrynacje wyssane z palca

Z filmu wyjęte:

Peregrynacje wyssane z palca
— Jarosław Loretz

Podróże międzygwiezdne de luxe
— Jarosław Loretz

E.T. wersja hard
— Jarosław Loretz

Ogrodowy nielot
— Jarosław Loretz

Mumii podejście drugie
— Jarosław Loretz

Mumia z gwiazd
— Jarosław Loretz

Pracownik idealny
— Jarosław Loretz

Niech się mury… drzewią?
— Jarosław Loretz

Interpol muzealny
— Jarosław Loretz

Gdy w domu brakło kombinerek
— Jarosław Loretz

Zobacz też

Z tego cyklu

Pani Zemsta
— Marta Bałaga

W drodze
— Marta Bałaga

Ze szkoły drukarskiej na festiwal w Wenecji
— Marta Bałaga

Samotność w wielkim mieście
— Marta Bałaga

Umarli milczą
— Marta Bałaga

Happy Ending
— Marta Bałaga

Mała najbliższa ojczyzna
— Marta Bałaga

Ladies Punk
— Marta Bałaga

Anarchy in Sweden
— Marta Bałaga

Złoty Lew dla „Sacro GRA”

Tegoż twórcy

Suita z lekka nieprzyzwoita
— Jarosław Loretz

Bestia dopadnie każdego
— Michał Chaciński

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.