Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 23 stycznia 2022
w Esensji w Esensjopedii

Régis Roinsard
‹Wspaniała›

EKSTRAKT:70%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułWspaniała
Tytuł oryginalnyPopulaire
Dystrybutor Gutek Film
Data premiery22 marca 2013
ReżyseriaRégis Roinsard
ZdjęciaGuillaume Schiffman
Scenariusz
ObsadaRomain Duris, Déborah François, Bérénice Bejo, Shaun Benson, Mélanie Bernier, Nicolas Bedos, Miou-Miou, Eddy Mitchell, Frédéric Pierrot
MuzykaEmmanuel D'Orlando
Rok produkcji2012
Kraj produkcjiFrancja
Czas trwania111 min
Gatunekkomedia
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup

Różowa i pozytywna!
[Régis Roinsard „Wspaniała” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
Niektórych filmów nie kręci się i nie ogląda po to, żeby dokonywać analiz lub oddawać się refleksjom. Takie produkcje jak „Wspaniała” mają służyć pozytywnemu nastawieniu do świata, naładowaniu baterii i dobremu humorowi. I tak właśnie się dzieje z filmem Régisa Roinsarda: to tylko nieco więcej niż komedia romantyczna w stylu retro, ale po seansie od razu czuć wiosnę w powietrzu.

Ewa Drab

Różowa i pozytywna!
[Régis Roinsard „Wspaniała” - recenzja]

Niektórych filmów nie kręci się i nie ogląda po to, żeby dokonywać analiz lub oddawać się refleksjom. Takie produkcje jak „Wspaniała” mają służyć pozytywnemu nastawieniu do świata, naładowaniu baterii i dobremu humorowi. I tak właśnie się dzieje z filmem Régisa Roinsarda: to tylko nieco więcej niż komedia romantyczna w stylu retro, ale po seansie od razu czuć wiosnę w powietrzu.

Régis Roinsard
‹Wspaniała›

EKSTRAKT:70%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułWspaniała
Tytuł oryginalnyPopulaire
Dystrybutor Gutek Film
Data premiery22 marca 2013
ReżyseriaRégis Roinsard
ZdjęciaGuillaume Schiffman
Scenariusz
ObsadaRomain Duris, Déborah François, Bérénice Bejo, Shaun Benson, Mélanie Bernier, Nicolas Bedos, Miou-Miou, Eddy Mitchell, Frédéric Pierrot
MuzykaEmmanuel D'Orlando
Rok produkcji2012
Kraj produkcjiFrancja
Czas trwania111 min
Gatunekkomedia
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup
Régis Roinsard działa w branży od dawna, ale „Wspaniała” to jego pełnometrażowy debiut kinowy. Wcześniej kręcił przede wszystkim klipy muzyczne, reklamówki i filmy krótkometrażowe. Może pochwalić się współpracą ze znanymi muzykami, w tym z Jane Birkin, a teraz także z jednym z najbardziej rozpoznawalnych francuskich aktorów młodego pokolenia, Romainem Durisem. Jednak, jakkolwiek francuski gwiazdor jak zwykle trzyma najwyższy aktorski poziom, to główną atrakcją „Wspaniałej” jest urocza i przebojowa Déborah François, dwudziestopięcioletnia Belgijka znana przede wszystkim z kina niezależnego, na przykład filmu braci Dardenne, „Dziecko”. Aktorka czaruje z ekranu bezpretensjonalnością i energią, która rozsadza prostą fabułę, jaką zafundował publiczności Roinsard.
Bo i sama historia jest uroczo staroświecka, ale również niczym nie zaskakuje i pewnie przy mniej utalentowanej obsadzie nie byłaby w stanie się obronić. Wszystko zaczyna się w 1958 roku, gdy młoda dziewczyna z prowincji, Rose, jedzie do większego miasta spełniać marzenia, to znaczy wyemancypować się, zostając sekretarką. Jednak, chociaż jest bardzo miła i całkiem zaradna, to jej jedynym atutem, jak szybko się okazuje, jest umiejętność szybkiego pisania na maszynie. Tylko dlatego otrzymuje pracę w firmie ubezpieczeniowej u Louisa Écharda. Po okresie próbnym Louis chce zwolnić Rose, ale wpada na pomysł wykorzystania jej talentu w konkursie szybkiego pisania na maszynie. Pierwsze podejście okazuje się fiaskiem, ale bohaterowie postanawiają wystartować w następnej edycji. W ten sposób rozpoczyna się droga po sukces i popularność z oryginalnego tytułu filmu („Populaire” czyli „Popularna”).
Szybko można przewidzieć, że twórcy wykorzystają w fabule wątek romantyczny, wątek „od zera do bohatera”, jak również wątek niebezpieczeństw wiążących się z nagłym sukcesem. Ale tym razem nie tyle liczy się „co”, a raczej „jak”. Wszystkie znane elementy zostają podane w energicznych, subtelnie zabawnych dialogach, a nad całością unosi się cudownie odtworzona atmosfera przełomu lat 50. i 60. Wspaniale ogląda się również obsadę, nie tylko Déborah François i Romaina Durisa, lecz również znaną z „Artysty” Bérénice Bejo. Roinsard próbuje zaczepić o poważniejsze tematy wyzwolenia kobiet, powojennych lęków i problemów zaniżonego poczucia wartości, zwłaszcza poprzez postać Louisa, ale nie wmawia nikomu, że „Wspaniała” ma ambicje na bycie czymś więcej niż czarującą i prostą komedią, która dostarcza dużo rozrywki i uśmiechu, lecz korzysta ze znanych rozwiązań gatunkowych.
„Wspaniała” to także film ładny pod względem wizualnym: scena z rozsypującymi się papierami, reklama maszyny do pisania z kolorowymi paznokciami bohaterki, jak i stylizacja Rose składają się na kolorowy, ale i przemyślany, obraz nawiązujący do minionej epoki. Jeśli oczekuje się przyjemnej zabawy z domieszką romantyzmu i komedii, to „Wspaniała” będzie doskonałym wyborem, wielką różową bezą do schrupania na początek wiosny.
koniec
9 kwietnia 2013

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Devs: Odc. 4. Teoria i praktyka
Marcin Mroziuk

22 I 2022

Jak można się było spodziewać, nie wszyscy w Amayi przestrzegają zakazu podglądania przyszłości. Teraz będziemy się więc zastanawiać, czy naprawdę musi się ziścić to, co zobaczył Forrest.

więcej »

Miłość i zbrodnia w jednym żyły domu
Sebastian Chosiński

21 I 2022

Spieszcie się oglądać stare szwedzkie kryminały na platformie Netflix, bo nie wiadomo, jak długo będą udostępnione. A warto, ponieważ, choć nie są to filmy powszechnie znane, to jednak nadzwyczaj godne uwagi. Po „Gdy robi się ciemno” dzisiaj zachęcamy Was do zaznajomienia się z „Pod osłoną mgły” Larsa-Erika Kjellgrena, którego pierwowzorem była powieść Vika Sunesona, nieznanego w naszym kraju klasyka skandynawskiego kryminału.

więcej »

Klasyka kina radzieckiego: W te dni majowe, gdy kończyła się wojna
Sebastian Chosiński

19 I 2022

Zanim w 1977 roku powstało monumentalne „Oswobodzenie Pragi” Otakara Vávry, osiemnaście lat wcześniej o tych samych wydarzeniach, choć w znacznie bardziej kameralnej i dużo mniej patetycznej formie, opowiedział Stanisław Rostocki w swej drugiej pełnometrażowej fabule czyli „Majowych gwiazdach”. Składająca się z czterech nowel historia urzeka poetyckim nastrojem i… zapachem wiosny.

więcej »

Polecamy

Kevin Smith. Sprzedawcy 2

Do sedna:

Kevin Smith. Sprzedawcy 2
— Marcin Knyszyński

Kevin Smith. Jay i Cichy Bob kontratakują
— Marcin Knyszyński

Kevin Smith. Dogma
— Marcin Knyszyński

Kevin Smith. W pogoni za Amy
— Marcin Knyszyński

Kevin Smith. Szczury z supermarketu
— Marcin Knyszyński

Kevin Smith. Sprzedawcy
— Marcin Knyszyński

Richard Kelly. Pułapka
— Marcin Knyszyński

Richard Kelly. Koniec świata
— Marcin Knyszyński

Richard Kelly. Donnie Darko
— Marcin Knyszyński

Alejandro González Iñárritu. Zjawa
— Marcin Knyszyński

Zobacz też

Inne recenzje

Esensja ogląda: Marzec 2013 (4)
— Miłosz Cybowski, Grzegorz Fortuna, Gabriel Krawczyk, Małgorzata Steciak

Tegoż autora

Szybciej. Głośniej. Więcej zębów
— Ewa Drab

Samochody (nie) latają
— Ewa Drab

Kreacja automatyczna
— Ewa Drab

PR rządzi światem
— Ewa Drab

(I)grać i (wy)grać z czasem
— Ewa Drab

Llewyn Davis jest palantem
— Piotr Dobry, Ewa Drab, Grzegorz Fortuna

Wszyscy jesteśmy oszustami
— Ewa Drab

Rzut kośćmi i sekrety Freuda
— Ewa Drab

Kto się boi Vina Diesla?
— Ewa Drab

Duch z piwnicy
— Ewa Drab

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.