Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 25 września 2023
w Esensji w Esensjopedii

Robert Zemeckis
‹Lot›

EKSTRAKT:70%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułLot
Tytuł oryginalnyFlight
Dystrybutor UIP
Data premiery22 lutego 2013
ReżyseriaRobert Zemeckis
ZdjęciaDon Burgess
Scenariusz
ObsadaNadine Velazquez, Denzel Washington, Carter Cabassa, Adam C. Edwards, Tamara Tunie, Brian Geraghty, Kelly Reilly, Conor O'Neill, Charlie E. Schmidt
MuzykaAlan Silvestri
Rok produkcji2012
Kraj produkcjiUSA
Czas trwania138 min
Gatunekdramat
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup

Kac Atlanta
[Robert Zemeckis „Lot” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
„Lot” Roberta Zemeckisa to film, który ukazuje się u nas w niemiłej, mglisto-brzozowej atmosferze. A przecież tak naprawdę nie jest to film o katastrofie lotniczej – tylko o katastrofie osobistej.

Michał Kubalski

Kac Atlanta
[Robert Zemeckis „Lot” - recenzja]

„Lot” Roberta Zemeckisa to film, który ukazuje się u nas w niemiłej, mglisto-brzozowej atmosferze. A przecież tak naprawdę nie jest to film o katastrofie lotniczej – tylko o katastrofie osobistej.

Robert Zemeckis
‹Lot›

EKSTRAKT:70%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułLot
Tytuł oryginalnyFlight
Dystrybutor UIP
Data premiery22 lutego 2013
ReżyseriaRobert Zemeckis
ZdjęciaDon Burgess
Scenariusz
ObsadaNadine Velazquez, Denzel Washington, Carter Cabassa, Adam C. Edwards, Tamara Tunie, Brian Geraghty, Kelly Reilly, Conor O'Neill, Charlie E. Schmidt
MuzykaAlan Silvestri
Rok produkcji2012
Kraj produkcjiUSA
Czas trwania138 min
Gatunekdramat
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup
Rutynowy lot z Atlanty do Orlando zmienia się w przerażającą tragedię, gdy zablokowane przyrządy kierują samolot dziobem ku ziemi. Dzięki niestandardowemu manewrowi pilotowi, Whipowi Whitakerowi (Denzel Washington), udaje się wylądować i uratować większość z dwóch setek pasażerów i załogi. Jednak dochodzenie po wypadku doprowadza do niepokojących ustaleń: we krwi Whitakera znajdowały się alkohol i kokaina. Skutkiem tego bohaterski lotnik może wylądować w więzieniu na długie lata.
„Lot” (a przynajmniej maszyna marketingowa wokół niego) jest niewątpliwie odpowiedzią na zainteresowanie publiki, wywołane w Ameryce cudownym wodowaniem airbusa na rzece Hudson w 2009 r. W Polsce to zainteresowanie związane być może tak z katastrofą smoleńską, jak i lądowaniem boeinga bez podwozia na warszawskim Okęciu w 2011 r. Jednak w pewnym sensie plakaty i trailery „Lotu” wprowadzają w błąd: widzowie mogą oczekiwać katastroficznych ujęć, żmudnego dochodzenia do przyczyn katastrofy, śledztwa i rekonstrukcji zdarzeń, traumy ocalałych i konfrontacji z rodzinami ofiar, a także walki prawników i profesjonalisty o oczyszczenie z niesłusznych zarzutów. Z drugiej strony to wszystko w tym filmie jest. Ale już pierwsze minuty projekcji dają do zrozumienia, że sytuacja jest zupełnie inna – zarzuty są słuszne, a podstawowym zadaniem dzielnego pilota Whitakera będzie pozostanie trzeźwym na tyle długo, by się z nich wyłgać.
To właśnie kwestia alkoholizmu, nałogów oraz budowanej wokół nich otoczki kłamstw jest prawdziwym tematem „Lotu”. Alkoholik Whip oraz narkomanka Nicole (Kelly Reilly), poznana przez niego w szpitalu, podejmą odmienne kroki wobec nałogu po bliskim zetknięciu ze śmiercią. To właśnie tym zmaganiom będziemy towarzyszyć przez większość filmu, zaś śledztwo powypadkowe i zacieśniająca się wokół Whipa sieć podejrzeń będzie jedynie kontekstem, zewnętrznym odpowiednikiem wewnętrznej negacji i wyparcia, które coraz trudniej pogodzić z kreowanym na użytek innych i samego siebie obrazem przyzwoitego człowieka i bohaterskiego pilota. Paradoksalnie Whip aby wygrać, musi przegrać – jedyne, co może wybrać, to sfera, w której dozna porażki: publiczna czy psychiczna.
Bardzo dobre kreacje stworzyli aktorzy drugoplanowi: Kelly Reilly, Don Cheadle, Bruce Greenwood i przede wszystkim John Goodman, w kreacji kumpla-dilera łączący szaleństwo Waltera Sobchaka („Big Lebowski”) z kombinatorstwem Wielkiego Dana Teague’a („Bracie, gdzie jesteś?”). Kreacja Greenwooda i jego relacja z Whitakerem z kolei przywodzi na myśl Wilsona i House’a, których toksyczna przyjaźń także miała związek z nałogiem.
Skąd zatem umiarkowana ocena tego obrazu? Film jest zrobiony solidnie, aktorzy grają dobrze, świetnie dobrano muzykę… Jednak niektóre wybory Whitakera mogą wydać się niewiarygodne, niektóre sceny niepotrzebnie wzmocnione spowolnionymi ujęciami (choćby scena z alkoholową „małpką” w hotelu), a końcówka filmu skażona nadmiernym patosem. To nie dyskwalifikuje filmu – nadal warto „Lot” obejrzeć, jednak obniża nieco jego ocenę.
koniec
22 lutego 2013

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Fundacja: Sez. 1. odc. 10. Nic tak nie jednoczy jak wspólny wróg
Marcin Mroziuk

25 IX 2023

Możemy się przekonać, że w serialu znaczenie Hariego Seldona jest znacznie większe niż w cyklu Isaaca Asimova, gdyż tutaj nie tylko jest twórcą psychohistorii i obu Fundacji, lecz nawet po swej śmierci aktywnie uczestniczy w rozwoju wydarzeń.

więcej »

East Side Story: Kamp Amersfoort
Sebastian Chosiński

24 IX 2023

Uzbecki dramat wojenny „Sto jeden” Hamidułły Hasanowa to opowieść oparta na faktach. Reżyser przedstawia w niej historię wziętych do niewoli latem 1941 roku jeńców wojennych Armii Czerwonej – byli nimi sami Uzbecy – którzy trafili do znajdującego się na terenie Holandii Kamp Amersfoort. Komendant obozu Walter Heinrich otrzymał zadanie przygotowania ich do swoiście pojętej misji specjalnej.

więcej »

Fundacja: Sez. 1. odc. 9. Pionki na szachownicy przeznaczenia vel psychohistorii
Marcin Mroziuk

22 IX 2023

Chociaż z dużym zainteresowaniem obserwujemy, jak konflikt na Terminusie osiąga punkt kulminacyjny, to niestety w jego finałowej scenie otrzymujemy – niemal dosłownie – deus ex machina. Nic dziwnego, że na tym tle zdecydowanie lepiej wypada wątek rozgrywki między Świtem i Zmierzchem, która także wkracza w decydująca fazę.

więcej »

Polecamy

Peregrynacje wyssane z palca

Z filmu wyjęte:

Peregrynacje wyssane z palca
— Jarosław Loretz

Podróże międzygwiezdne de luxe
— Jarosław Loretz

E.T. wersja hard
— Jarosław Loretz

Ogrodowy nielot
— Jarosław Loretz

Mumii podejście drugie
— Jarosław Loretz

Mumia z gwiazd
— Jarosław Loretz

Pracownik idealny
— Jarosław Loretz

Niech się mury… drzewią?
— Jarosław Loretz

Interpol muzealny
— Jarosław Loretz

Gdy w domu brakło kombinerek
— Jarosław Loretz

Zobacz też

Inne recenzje

Uwaga, gleba
— Jakub Gałka

Esensja ogląda: Luty 2013 (Kino)
— Miłosz Cybowski, Gabriel Krawczyk, Alicja Kuciel, Konrad Wągrowski

Tegoż twórcy

Za wysoko
— Jarosław Robak

Gdzie są sutki Angeliny Jolie?
— Agnieszka Szady

Bezludna wyspa w centrum Hollywood
— Michał Chaciński

Tegoż autora

To nie jest straszne
— Michał Kubalski

W krzywym zwierciadle: Europejskie wakacje Pająka
— Michał Kubalski

Film, który poszedł naprzód
— Michał Kubalski

Good comic gone bad, czyli space opera rom-com
— Michał Kubalski

Więcej wszystkiego co błyszczy, buczy i wybucha?
— Miłosz Cybowski, Jakub Gałka, Wojciech Gołąbowski, Adam Kordaś, Michał Kubalski, Marcin Osuch, Agnieszka ‘Achika’ Szady, Konrad Wągrowski

Nie taki dobry dinozaur
— Michał Kubalski

O tych, co z kosmosu
— Paweł Ciołkiewicz, Jakub Gałka, Jacek Jaciubek, Adam Kordaś, Michał Kubalski, Marcin Osuch, Konrad Wągrowski

Po rozum do głowy
— Michał Kubalski

Poszerzenie pola walki
— Michał Kubalski

Czego oczy nie widziały
— Michał Kubalski

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.