Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 26 maja 2022
w Esensji w Esensjopedii

John Hillcoat
‹Gangster›

EKSTRAKT:90%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułGangster
Tytuł oryginalnyLawless
Dystrybutor Monolith
Data premiery23 listopada 2012
ReżyseriaJohn Hillcoat
ZdjęciaBenoît Delhomme
Scenariusz
ObsadaTom Hardy, Jessica Chastain, Guy Pearce, Gary Oldman, Shia LaBeouf, Mia Wasikowska, Dane DeHaan, Noah Taylor, Jason Clarke
Rok produkcji2012
Kraj produkcjiUSA
Gatunekdramat, kryminał
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup

Ballada po gangstersku
[John Hillcoat „Gangster” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
„Gangster” to prawdziwie romantyczna filmowa ballada dla twardzieli: kino mocne, przykuwające uwagę westernową widowiskowością, a równocześnie wskrzeszające atmosferę amerykańskich lat 30. – czasu absurdów, w którym rodziły się legendy.

Gabriel Krawczyk

Ballada po gangstersku
[John Hillcoat „Gangster” - recenzja]

„Gangster” to prawdziwie romantyczna filmowa ballada dla twardzieli: kino mocne, przykuwające uwagę westernową widowiskowością, a równocześnie wskrzeszające atmosferę amerykańskich lat 30. – czasu absurdów, w którym rodziły się legendy.

John Hillcoat
‹Gangster›

EKSTRAKT:90%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułGangster
Tytuł oryginalnyLawless
Dystrybutor Monolith
Data premiery23 listopada 2012
ReżyseriaJohn Hillcoat
ZdjęciaBenoît Delhomme
Scenariusz
ObsadaTom Hardy, Jessica Chastain, Guy Pearce, Gary Oldman, Shia LaBeouf, Mia Wasikowska, Dane DeHaan, Noah Taylor, Jason Clarke
Rok produkcji2012
Kraj produkcjiUSA
Gatunekdramat, kryminał
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup
Jak pięknie można opowiadać o prohibicji! Czasy brylantyny we włosach, pierwszych Fordów na drogach i prymu gangsterów, których prawo się nie imało, stały się tłem do wydarzeń nominowanego w Cannes do głównej kategorii „Gangstera”. Podstawa filmowej fabuły to wydana w 2008 roku powieść Matta Bonduranta „The Wettest Country in the World”, w której amerykański pisarz opowiedział, wspierając się rodzinnymi podaniami i dostępną dokumentacją, w miarę możliwości prawdziwą historię jego dziadka, Jacka i dwóch wujów, Forresta i Howarda Bondurantów – bodaj największych bimbrowników stanu Wirginia czasów prohibicji. Ani sąsiednia konkurencja, ani prawo, ani nawet rządzące wówczas gangi nie przeszkodziły nieugiętej familii w uprawianiu popularnego procederu. Jeśli na początku lat 20. „ognie nielegalnych gorzelni świeciły o północy jak świeczki na choince”, to w następnej dekadzie hrabstwo Franklin (w którym rzecz się dzieje) miało jedną taką świeczkę – była nią akurat działająca wytwórnia Bondurantów. Opowieść o „Niezniszczalnych”, bo tak mówiło się o tym klanie, natychmiast obrosła mitem i romantyczną poetyckością. Reżyserskie dłonie Australijczyka Johna Hillcoata (odpowiedzialnego notabene za znakomitą „Propozycję” z 2005 roku) oprawiły tę historię westernową widowiskowością czyniąc ze wschodniej prowincji Stanów Zjednoczonych istny Dziki Zachód rodem z filmów Sama Peckinpaha.
Nasycony krwistą brutalnością honor nieposkromionych Bondurantów nie pozwala im na jakiekolwiek ustępstwa wobec prawa. Uosobieniem ostatniego jest agent specjalny Charlie Rakes w wykonaniu znakomicie przerysowanego, chciałoby się powiedzieć komiksowego Guya Pearce’a. Jego perwersyjne zachowanie wespół z dandysowską powierzchownością daje nam obraz skrajności, celnie odzwierciedlających niedorzeczności, w których nurza się ówczesne prawo. Podczas gdy absurdalne ustawodawstwo wywarza drzwi do każdej niemal nielegalnej gorzelni, wrota siedziby Forresta, Howarda i Jacka pozostają nienaruszone, a nawet jeśli, natychmiast wstawiane są z powrotem. Lojalność braci nie zostaje poddana w wątpliwość, gdy głową rodziny jest charyzmatyczny Forrest. Tom Hardy tworzy tu postać jeśli nie centralną, to na pewno najmocniej przykuwającą uwagę; każdy jego gest, każde mrugnięcie jest w trakcie seansu pochłaniane przez widza niczym kropla wody przez spragnionego. To porównanie ma choć w małym stopniu oddać mój podziw wobec Hardy’ego, który wykonuje najlepszą rolę w swojej i tak wysokiej klasy dotychczasowej filmografii. Oszczędny w ruchach Forrest jest jak zaspany niedźwiedź o zblazowanym spojrzeniu, a równocześnie inteligentny przewodnik stada; tonuje emocje, a mimo to czekamy jak na szpilkach na ich gwałtowne uzewnętrznienie. Okazją do tego jest styczność z Rakesem, który nie spocznie, dopóki nie odbierze haraczu bądź nie wysadzi w powietrze ostatniej dzikiej gorzelni.
Mimo niejakiej typizacji bohaterów, efektownej dezynwoltury niektórych postaci (mowa o na powrót błyskotliwym Garym Oldmanie w roli poszukiwanego mordercy i gangstera – Floyda Bannera), mimo przedstawienia typowo męskiego świata, w którym spojrzeniem rodem z Sergia Leone mierzy się siły i szanse na zwycięstwo – mimo tej mocno gatunkowej otoczki, „Gangster” jest także, a może przede wszystkim, opowieścią o dojrzewaniu i przemianie. Dojrzewaniu najpierw nieopierzonego, tchórzliwego, pragnącego dojrzeć Jacka, narratora i głównego uczestnika opowieści (w tej roli Shia LaBeouf); także przemianie Forresta, który skontrapunktowany przez wieloznaczną Maggie (nominowana do Oscara za „Drzewo życia” Jessica Chastain), dziewczynę pokrzywdzoną, dzięki niej właśnie choć na chwilę wyswobodzi się z grubej skorupy mrukliwego, bezuczuciowego twardziela. Prawie każda postać w „Gangsterze” wychodzi z historii odmieniona: albo z kulką w ciele, albo z uszczerbkiem na psychice, który ostatecznie okazuje się często zbawienny.
Dramatyczna historia Bondurantów opowiedziana przez najmłodszego z nich, wzbogacona nowymi aranżacjami klasycznego amerykańskiego folku spod znaku Ralpha Stanleya i country z drugiej strony (muzyka autorstwa Nica Cave’a), plus po trosze nawet elegijny charakter opowieści, wizualne dopracowanie (ach, te panoramy!) oraz nieśpieszne tempo opowiadania czynią z „Gangstera” nietypową a równocześnie niezwykle liryczną balladę. Co ciekawe, wydźwięk ideologiczny opowieści jest tożsamy z tym pozostawionym przez Olivera Stone’a w jego ostatnim filmie, „Savages: ponad bezprawiem”. Jeśli więc zestawić ze sobą te dwa obrazy, to żal serce ściska, że czasy prohibicji minęły. Poezja, którą wzbogacił Hillcoat tamte czasy, czynią z niego prawdziwego filmowego barda, który utwierdza legendy, za którymi wciąż tęsknimy, których słuchać możemy w nieskończoność.
koniec
22 listopada 2012

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Krótko o filmach: Dolina Baztán: Basajaun
Sebastian Chosiński

26 V 2022

W malowniczo położonej, ale jednocześnie mrocznej nawarskiej dolinie Baztán zaczynają ginąć młode dziewczyny. Przesądni mieszkańcy wierzą, że może za to odpowiadać Basajaun – postać z mitologii baskijskiej. Oddelegowana do przeprowadzenia śledztwa inspektor Amaia Salazar myśli bardziej racjonalnie i szuka nie ducha, lecz człowieka.

więcej »

Klasyka kina radzieckiego: Step, wolność i najbliższy przyjaciel
Sebastian Chosiński

25 V 2022

Ten moment musiał kiedyś nadejść! W 1968 roku powstała pierwsza kolorowa adaptacja prozy Czingiza Ajtmatowa (wszystkie wcześniejsze były czarno-białe). Szczęście to spotkało powieść „Żegnaj, Gulsary!”, którą na ekran przeniósł niestroniący od eksperymentów artystycznych doświadczony operator (i malarz) Siergiej Urusiewski. Muzykę do filmu skomponował natomiast legendarny Moisej (Mieczysław) Wajnberg, będący z pochodzenia polskim Żydem.

więcej »

Wychowane przez wilki: Sez. 2, Odc. 1. Inny klimat, czyli nowe szanse i zagrożenia
Marcin Mroziuk

23 V 2022

W drugim sezonie „Wychowanych przez wilki” następuje radykalna zmiana scenerii. Bohaterowie opuszczają bowiem niezbyt urodzajne rejony Keplera-22b i przenoszą się do strefy tropikalnej, gdzie znajduje się kolonia ateistów.

więcej »

Polecamy

Kevin Smith. Sprzedawcy 2

Do sedna:

Kevin Smith. Sprzedawcy 2
— Marcin Knyszyński

Kevin Smith. Jay i Cichy Bob kontratakują
— Marcin Knyszyński

Kevin Smith. Dogma
— Marcin Knyszyński

Kevin Smith. W pogoni za Amy
— Marcin Knyszyński

Kevin Smith. Szczury z supermarketu
— Marcin Knyszyński

Kevin Smith. Sprzedawcy
— Marcin Knyszyński

Richard Kelly. Pułapka
— Marcin Knyszyński

Richard Kelly. Koniec świata
— Marcin Knyszyński

Richard Kelly. Donnie Darko
— Marcin Knyszyński

Alejandro González Iñárritu. Zjawa
— Marcin Knyszyński

Zobacz też

Inne recenzje

Esensja ogląda: Grudzień 2012 (Kino)
— Sebastian Chosiński, Grzegorz Fortuna, Jakub Gałka, Jarosław Loretz, Marcin T.P. Łuczyński, Daniel Markiewicz, Agnieszka Szady, Konrad Wągrowski

3. American Film Festival: Dzień piąty
— Kamil Witek

Tegoż autora

Sztuka? Gdzieś zaginęła. Ale szlak został przetarty
— Gabriel Krawczyk

W tęczowych kolorach
— Gabriel Krawczyk

Siedem „ale” przeciw „Trzynastu powodom”
— Gabriel Krawczyk

Duchowa biografia erotyczna
— Gabriel Krawczyk

Paterson lubi to!
— Gabriel Krawczyk

Remanent filmowy 2016
— Sebastian Chosiński, Gabriel Krawczyk, Jarosław Loretz, Marcin Osuch, Konrad Wągrowski, Kamil Witek

Kryminał milicyjny à rebours
— Gabriel Krawczyk

Biograficzne rzemiosło
— Gabriel Krawczyk

Nieszkodliwe kłamstwa i miarkowane sentymenty
— Gabriel Krawczyk

Bridget Jones i Tarantino
— Gabriel Krawczyk

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.