Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 15 sierpnia 2022
w Esensji w Esensjopedii

Wes Anderson
‹Kochankowie z Księżyca. Moonrise Kingdom›

EKSTRAKT:80%
WASZ EKSTRAKT:
70,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułKochankowie z Księżyca. Moonrise Kingdom
Tytuł oryginalnyMoonrise Kingdom
Dystrybutor Kino Świat, SPI
Data premiery30 listopada 2012
ReżyseriaWes Anderson
ZdjęciaRobert D. Yeoman
Scenariusz
ObsadaBruce Willis, Edward Norton, Bill Murray, Tilda Swinton, Harvey Keitel, Frances McDormand, Jason Schwartzman, Kara Hayward, Jared Gilman
MuzykaAlexandre Desplat
Rok produkcji2012
Kraj produkcjiUSA
Czas trwania94 min
Gatunekdramat, komedia, romans
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup

3. American Film Festival: Dzień pierwszy
[Wes Anderson „Kochankowie z Księżyca. Moonrise Kingdom” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
Wraz z projekcją „Kochankowie z Księżyca. Moonrise Kingdom” Wesa Andersona wystartował 3. American Film Festiwal. Zapraszamy do relacji.

Kamil Witek

3. American Film Festival: Dzień pierwszy
[Wes Anderson „Kochankowie z Księżyca. Moonrise Kingdom” - recenzja]

Wraz z projekcją „Kochankowie z Księżyca. Moonrise Kingdom” Wesa Andersona wystartował 3. American Film Festiwal. Zapraszamy do relacji.

Wes Anderson
‹Kochankowie z Księżyca. Moonrise Kingdom›

EKSTRAKT:80%
WASZ EKSTRAKT:
70,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułKochankowie z Księżyca. Moonrise Kingdom
Tytuł oryginalnyMoonrise Kingdom
Dystrybutor Kino Świat, SPI
Data premiery30 listopada 2012
ReżyseriaWes Anderson
ZdjęciaRobert D. Yeoman
Scenariusz
ObsadaBruce Willis, Edward Norton, Bill Murray, Tilda Swinton, Harvey Keitel, Frances McDormand, Jason Schwartzman, Kara Hayward, Jared Gilman
MuzykaAlexandre Desplat
Rok produkcji2012
Kraj produkcjiUSA
Czas trwania94 min
Gatunekdramat, komedia, romans
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup
W świecie, a raczej królestwie Wesa Andersona przestylizowanie leży na porządku dziennym. Życie dziwacznych bohaterów obserwujemy niczym domek dla lalek. Wśród pastelowym barw, jaskrawych mebli i wymuskanych kostiumów podglądamy ich poukładane życie. Nudne i leniwe, odmierzane tymi samymi rytuałami i zwyczajami. Jednak gdy nasze oko spocznie na szczegółach, nie trudno dostrzec, że tkwi w nich mały diabeł.
W ironicznej przypowieści dzieci bawią się w dorosłych, dorośli zachowują się jak dzieci. Idyllyczna wyspa Nowa Penzania jest idealnym miejscem dla uczucia 12-letnich Suzy(rewelacyjna Kara Hayward!) i Sama. Dziewczynka uciekła do rodziców, chłopiec zrejterował z obozu dla skautów. Wspólna eskapada jednak to nie tylko wiekowo mocno zaniżone romantyczne rendez-vous. W małej wyprawie dwójki nastolatków objawia się bowiem wszystko to co czego brakuje w rutynowym dorosłym życiu: tęsknota za szaleństwem młodości, pogoń za marzeniem, czy przede wszystkim chęć ucieczki od szarości egzystencji pod dyktandem zasad.
Moc „Kochanków z Księżyca” bazuje na wszędobylskim przymrużeniu oka. Wykreowanej na ekranie przez pewną ręką Wesa Andersona specyficznej atmosferze nie sposób odmówić przewrotności. W jego filmie to dzieci trzymają w rękach broń, podejmują decyzje, z ich ust wypływają życiowe mądrości. Zmęczeni rutyną dorośli poszukują ukradkowego romantyzmu, emanują nieporadnością, sens ich życia nadają wyłącznie regulaminowe uwarunkowania.
W jednej ze scen lokalny szeryf mówi do chłopca „pewnie jesteś o wiele mądrzejszy niż ja”. Jeśli uznać znudzonego dorosłego mężczyznę granego przez Bruce’a Willisa za personifikację amerykańskiego mainstreamu a niewinnego, ponad przeciętnie inteligentnego chłopca za metaforę kina niezależnego, nie sposób się nie zgodzić. Kombinacja ukradkowej wiwisekcji ukrytych pragnień sprawia, że wszystko to co oczywiste i wybuchowe chce się odłożyć na bok. Choćby po to by przez chwilę zatańczyć przy francuskich lirycznych melodiach, rozbić obóz na dziewiczym brzegu, i poczuć świeżość nowych doświadczeń. Oderwać się od rzeczywistości we własnym bezkompromisowym świecie. Księżycowym królestwie Wesa Andersona.
koniec
14 listopada 2012

Komentarze

05 XII 2012   22:43:20

Sam. Główny bohater ma na imię Sam.

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

East Side Story: Krwawiący i płonący step
Sebastian Chosiński

14 VIII 2022

Przed ośmioma laty kazachska reżyserka Marina Kunarowa nakręciła wyjątkowo nieudane kino akcji pod postacią „Polowania na Ducha”. Na szczęście kolejny jej projekt to film z zupełnie innego wymiaru. W „Płaczu Wielkiego Stepu” postanowiła bowiem zmierzyć się z tragiczną historią swojej ojczyzny i tym samym oddać hołd ponad ośmiu milionom Kazachów, którzy stracili życie w wyniku głodu i represji w latach 20. i 30. XX wieku.

więcej »

Peryferia: Odc. 2. Nie ma ucieczki od przeznaczenia
Marcin Mroziuk

12 VIII 2022

Mogłoby się wydawać, że upadek w bezdenną przepaść powinien nieuchronnie zakończyć się śmiercią. Szybko przekonamy się jednak, że w przypadku dziury na polu Abbottów tak się nie dzieje. Nieco więcej na temat właściwości tego niezwykłego obiektu dowiadujemy się dopiero pod koniec odcinka.

więcej »

Klasyka kina radzieckiego: Zdradzony koniokrad
Sebastian Chosiński

10 VIII 2022

Kirgiski reżyser Bołotbek Szamszyjew zasłynął jako jeden z najwybitniejszych ekranizatorów twórczości swego rodaka Czingiza Ajtmatowa. Mało kto jednak przy tym pamięta, że jego dwa pierwsze filmy pełnometrażowe były easternami. Zaczął od „Wystrzału na przełęczy Karasz” – opowieści o samotnym mścicielu Bachtygule.

więcej »

Polecamy

Kevin Smith. Sprzedawcy 2

Do sedna:

Kevin Smith. Sprzedawcy 2
— Marcin Knyszyński

Kevin Smith. Jay i Cichy Bob kontratakują
— Marcin Knyszyński

Kevin Smith. Dogma
— Marcin Knyszyński

Kevin Smith. W pogoni za Amy
— Marcin Knyszyński

Kevin Smith. Szczury z supermarketu
— Marcin Knyszyński

Kevin Smith. Sprzedawcy
— Marcin Knyszyński

Richard Kelly. Pułapka
— Marcin Knyszyński

Richard Kelly. Koniec świata
— Marcin Knyszyński

Richard Kelly. Donnie Darko
— Marcin Knyszyński

Alejandro González Iñárritu. Zjawa
— Marcin Knyszyński

Zobacz też

Inne recenzje

Esensja ogląda: Maj 2013 (3)
— Sebastian Chosiński, Grzegorz Fortuna, Jakub Gałka, Kamil Witek

Esensja ogląda: Grudzień 2012 (Kino)
— Sebastian Chosiński, Grzegorz Fortuna, Jakub Gałka, Jarosław Loretz, Marcin T.P. Łuczyński, Daniel Markiewicz, Agnieszka Szady, Konrad Wągrowski

Z tego cyklu

Dzień szósty i ostatni
— Kamil Witek

Dzień piąty
— Kamil Witek

Dzień czwarty
— Kamil Witek

Dzień trzeci
— Kamil Witek

Dzień drugi
— Kamil Witek

Tegoż twórcy

Esensja ogląda: Sierpień 2014 (1)
— Karolina Ćwiek-Rogalska, Jarosław Robak

Wspomnienie miłości, czyli „Grand Budapest Hotel”
— Karolina Rochnowska

Esensja ogląda: Kwiecień 2014 (2)
— Sebastian Chosiński, Miłosz Cybowski, Jarosław Loretz, Agnieszka Szady

Co nam w kinie gra: Grand Budapest Hotel
— Marta Bałaga

Berlinale 2014: Ludzie w hotelu
— Marta Bałaga

Esensja ogląda: Maj 2013 (3)
— Sebastian Chosiński, Grzegorz Fortuna, Jakub Gałka, Kamil Witek

Wszystkie lisy nasze są
— Karol Kućmierz

Podwodny świat Zissou
— Konrad Wągrowski

Tragikomedie dla dziwaków
— Michał Chaciński

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.