Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 4 lipca 2022
w Esensji w Esensjopedii

Benh Zeitlin
‹Bestie z południowych krain›

EKSTRAKT:80%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułBestie z południowych krain
Tytuł oryginalnyBeasts of the Southern Wild
Dystrybutor Gutek Film
Data premiery12 października 2012
ReżyseriaBenh Zeitlin
ZdjęciaBen Richardson
Scenariusz
ObsadaQuvenzhané Wallis, Dwight Henry, Levy Easterly, Lowell Landes, Pamela Harper, Gina Montana, Amber Henry, Jonshel Alexander, Nicholas Clark
MuzykaDan Romer, Benh Zeitlin
Rok produkcji2012
Kraj produkcjiUSA
Czas trwania91 min
Gatunekdramat, fantasy
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup

Co nam w kinie gra: Bestie z południowych krain
[Benh Zeitlin „Bestie z południowych krain” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
Przypominamy dziś trójgłos naszych recenzentów na temat wchodzącego dziś na ekrany naszych kin filmu „Bestie z południowych krain”, triumfatora festiwalu Sundance.

Patrycja Rojek, Kamil Witek, Zuzanna Witulska

Co nam w kinie gra: Bestie z południowych krain
[Benh Zeitlin „Bestie z południowych krain” - recenzja]

Przypominamy dziś trójgłos naszych recenzentów na temat wchodzącego dziś na ekrany naszych kin filmu „Bestie z południowych krain”, triumfatora festiwalu Sundance.

Benh Zeitlin
‹Bestie z południowych krain›

EKSTRAKT:80%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułBestie z południowych krain
Tytuł oryginalnyBeasts of the Southern Wild
Dystrybutor Gutek Film
Data premiery12 października 2012
ReżyseriaBenh Zeitlin
ZdjęciaBen Richardson
Scenariusz
ObsadaQuvenzhané Wallis, Dwight Henry, Levy Easterly, Lowell Landes, Pamela Harper, Gina Montana, Amber Henry, Jonshel Alexander, Nicholas Clark
MuzykaDan Romer, Benh Zeitlin
Rok produkcji2012
Kraj produkcjiUSA
Czas trwania91 min
Gatunekdramat, fantasy
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup
Triumfator festiwalu Sundance, „Bestie z południowych krain”, to wcale nie smutna historia samotnego dziecka puszczonego po dżungli samopas – jak mogłoby się z początku wydawać. Ten mimo wszystko pogodny film opowiada o więzi ojca i kilkuletniej córki. O relacji chyba niedoskonałej, ale pełnej troski o dobrą przyszłość i trudu przygotowania latorośli do samotnego życia. Wydarzenia rozgrywają się bowiem w oczekiwaniu na śmierć Winka, której przeczucie coraz częściej dotyka małą Hushpuppy. Wyćwiczony w niej przez ojca instynkt samozachowawczy nie pozwala małej poddawać się. Dziewczynka buduje wokół siebie mityczny świat, który przenika do prawdziwego – choćby za sprawą pradawnych bestii, które należy ujarzmić, a także przesadzonych wyobrażeń na temat matki, której Hushpuppy nie znała. Zeitlin obrazuje ponadto życie biednych ludzi, którzy za wszelką cenę bronią swoich walących się po powodzi chat w lesie i za nic nie chcą być częścią istniejącego równolegle i całkiem niedaleko „cywilizowanego świata”. Film uświadamia, że każdy ma prawo do swojego miejsca na ziemi, którego nie wolno zmieniać mu siłą, próbując uszczęśliwić go bez jego zgody. Pokazuje tym samym, że miejsca kojarzone głównie z zacofaniem mogą być ogniskiem naturalnej ludzkiej siły pochodzącej z przyjacielskiej jedności, ochrony dawanej słabszym i woli przetrwania. To miejsca, w których natura mówi ludzkim głosem, a po ostatnim uderzeniu ludzkiego serca nie słychać złowrogiego dźwięku szpitalnej maszyny, a jedynie prostą, godną i tak oczywistą ciszę.
Ekstrakt: 80%
Patrycja Rojek
Ci, którzy nie wybrali „Bestii z południowych krain” w dniu otwierającym festiwal Nowe Horyzonty, nadal mogą nadrobić zaległości. Podobnie jak w „Roku Tygrysa” i tu mamy do czynienia z nieprzewidywalnym żywiołem, na tym jednak kończą się podobieństwa. Benh Zeitlin nadał swojemu obrazowi niepowtarzalny koloryt, w którym nieoczekiwanie z chaosu, brudu, ruin i gratów wyłania się obraz niezwykłej harmonii. Po wielkich powodziach większość mieszkańców schroniła się za murami wielkiego miasta. Na jego obrzeżach, wśród buszu, koczując na posklecanych z różnego rodzaju resztek arkach pozostała garstka wyrzutków. Codziennością stała się dla nich walka o przetrwanie. Nieformalnym przywódcą grupy jest ojciec kilkuletniej Hushpuppy. To właśnie oczami dziewczynki oglądamy tę przedziwną krainę, w której wszyscy na swój sposób wydają się być szczęśliwi. Blisko natury, są zmuszeni, by stać się jej częścią, jednak pod pozorami szorstkości i ujawniającymi się instynktami tytułowych bestii pozostają pokłady bardzo czystych, ludzkich uczuć. Ojciec Hushpuppy, świadomy zbliżającej się śmierci, przygotowuje córkę do wejścia w dorosłość. W tej krnąbrnej dziewczynce, niepozbawionej właściwej dla jej młodego wieku wrażliwości i wyobraźni, zadziwia bystrość jej obserwacji i dojrzałości. Hushpuppy przyjdzie zmierzyć się z lękami, tymi dziecięcymi, urastającymi do rangi pradawnych potworów i tymi, które spędzają sen z powiek także dorosłym. W „Bestiach z południowych krain” ujawnia się zamiłowanie autora do snucia opowieści, nie zawsze prawdopodobnych, za to naznaczonych bardzo indywidualnym rysem. Aż trudno uwierzyć, że ten film zrealizował debiutant. Oby na jego kolejne dzieła nie przyszło nam czekać zbyt długo.
Ekstrakt: 80%
Zuzanna Witulska
„Bestie z południowych krain” już przed festiwalem należały do wąskiego grona pewniaków. Główna nagroda w Sundance i deszcz wyróżnień w Cannes sprawiły, że większość widzów w swoich programach zaznaczała film jako pozycję obowiązkową. Debiutancki obraz Benha Zeitlina rzuca nas w rzeczywistość apokaliptycznej, niedalekiej przyszłości. Woda powoli zalewa ląd. Ludzie z obawy przed potopem chronią się za ogromną tamą. Jednak wszędzie tam gdzie stawia się mur, zawsze znajdzie się ktoś po jego drugiej stronie. Taki los przypadł lokatorom małej wysepki o przewrotnej nazwie Bathtub, bardziej od rajskiej oazy przypominającej miejskie slumsy wypełnione bohaterami, którzy mogli by posłużyć jako obiekty badawcze do kolejnego filmu Harmon’yego Korine’a. W zaskakująco ciepłym portrecie życiowych oustiderów i społecznych odszczepieńców Zeitlin proponuje widzowi ich receptę na szczęście. Niespieszne tempo życia mieszkańców wyspy odmierzane jest tu rytuałem zaspokajania najprostszych potrzeb. Otwartość i zbiorowa świadomość nie posiadania niczego komponuje harmonijną rzeczywistość zgody i radości. Choć nad wszystkim wisi widmo nadciągającej zagłady, w żaden sposób nie burzy to idei swobodnej egzystencji z dala od cywilizacji. „Bestie..” nie należy jednak interpretować wyłącznie pod kątem manifestu postępowania według własnych zasad. Osią fabuły jest bowiem nietypowa relacja chorego na serce ojca z kilkuletnia córką. W naznaczonym czekaniem na nieuniknione związku nie ma miejsca na jawne okazywanie uczuć i odpowiedzi na pytanie „dlaczego?”. Dlatego dziecko kreując wokół siebie fantasmagoryczny świat oswaja się z myślą o stracie i przekazuje swoimi oczami najprostszą, ale jakże prawdziwą lekcję: jeśli coś ma ustalony porządek, każda zmiana będzie tylko na gorsze.
Ekstrakt: 70%
Kamil Witek
koniec
12 października 2012

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Reacher: Odc. 6. Pora na zwierzenia
Marcin Mroziuk

4 VII 2022

Odkrycie trupa człowieka, którego Finlay dotychczas uważał za szefa przestępczej organizacji, powoduje, że konieczne jest zweryfikowanie dotychczasowych hipotez. Co ciekawe, niedługo później okazuje się, że było w nich jeszcze więcej błędnych założeń.

więcej »

East Side Story: Bierny opór też ma sens!
Sebastian Chosiński

3 VII 2022

Pełnometrażowy fabularny debiut gruzińskiej reżyserki Mariam Chaczwani spodobał się jurorom festiwalu w Karlowych Warach, którzy przed pięcioma laty przyznali „Macierzyństwu” nagrodę specjalną w sekcji „Na Wschód z Zachodu”. Czym ujęła ich opowieść o mieszkającej w górach Swanetii młodej Dinie? Zapewne siłą i determinacją bohaterki, która żyjąc w patriarchalnym świecie, postanowiła zawalczyć o szczęśliwą przyszłość.

więcej »

Wychowane przez wilki: Sez. 2, Odc. 8. Wysoka cena przetrwania
Marcin Mroziuk

1 VII 2022

Wydarzenia w tym odcinku służą głównie przygotowaniu gruntu pod kolejny sezon, natomiast trudno na razie przesądzić, czy kierunek obrany przez scenarzystów pozwoli serialowi złapać drugi oddech, czy raczej okaże się gwoździem do trumny. Oczywiście w mniejszym lub większym stopniu zostają też domknięte niektóre dotychczasowe wątki, chociaż nie zawsze w satysfakcjonujący widzów sposób.

więcej »

Polecamy

Kevin Smith. Sprzedawcy 2

Do sedna:

Kevin Smith. Sprzedawcy 2
— Marcin Knyszyński

Kevin Smith. Jay i Cichy Bob kontratakują
— Marcin Knyszyński

Kevin Smith. Dogma
— Marcin Knyszyński

Kevin Smith. W pogoni za Amy
— Marcin Knyszyński

Kevin Smith. Szczury z supermarketu
— Marcin Knyszyński

Kevin Smith. Sprzedawcy
— Marcin Knyszyński

Richard Kelly. Pułapka
— Marcin Knyszyński

Richard Kelly. Koniec świata
— Marcin Knyszyński

Richard Kelly. Donnie Darko
— Marcin Knyszyński

Alejandro González Iñárritu. Zjawa
— Marcin Knyszyński

Zobacz też

Inne recenzje

12. T-Mobile Nowe Horyzonty: Dzień drugi
— Patrycja Rojek, Kamil Witek, Zuzanna Witulska

Z tego cyklu

Ślepowidzenie
— Sebastian Chosiński

Umrika
— Sebastian Chosiński

„Tajemnice Bridgend” i „Czarodziejska góra”
— Sebastian Chosiński, Konrad Wągrowski

Jesteśmy waszymi przyjaciółmi
— Sebastian Chosiński

Slow West
— Sebastian Chosiński

Imigranci
— Marta Bałaga, Sebastian Chosiński

Steve Jobs
— Kamil Witek

Pakt z diabłem
— Marta Bałaga

Intruz
— Sebastian Chosiński

W piwnicy
— Marta Bałaga

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.