Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 26 września 2023
w Esensji w Esensjopedii

Walter Salles
‹W drodze›

WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułW drodze
Tytuł oryginalnyOn the Road
Dystrybutor Gutek Film
Data premiery14 września 2012
ReżyseriaWalter Salles
ZdjęciaEric Gautier
Scenariusz
ObsadaKristen Stewart, Amy Adams, Kirsten Dunst, Viggo Mortensen, Garrett Hedlund, Steve Buscemi, Elisabeth Moss, Terrence Howard, Alice Braga
MuzykaGustavo Santaolalla
Rok produkcji2012
Kraj produkcjiFrancja, USA, Wielka Brytania
Czas trwania137 min
Gatunekdramat, przygodowy
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup

Co nam w kinie gra: W drodze
[Walter Salles „W drodze” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
„W drodze” Waltera Sallesa na podstawie słynnej książki Jacka Kerouaka, które w ten weekend zadebiutowało na naszych ekranach już kilkukrotnie doczekało się opinii na łamach „Esensji”. Przy okazji Nowych Horyzontów film komentowali Patrycja Rojek i Kamil Witek, a w relacji z Cannes Ula Lipińska. Przypomnijmy te teksty.

Urszula Lipińska, Patrycja Rojek, Kamil Witek

Co nam w kinie gra: W drodze
[Walter Salles „W drodze” - recenzja]

„W drodze” Waltera Sallesa na podstawie słynnej książki Jacka Kerouaka, które w ten weekend zadebiutowało na naszych ekranach już kilkukrotnie doczekało się opinii na łamach „Esensji”. Przy okazji Nowych Horyzontów film komentowali Patrycja Rojek i Kamil Witek, a w relacji z Cannes Ula Lipińska. Przypomnijmy te teksty.

Walter Salles
‹W drodze›

WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułW drodze
Tytuł oryginalnyOn the Road
Dystrybutor Gutek Film
Data premiery14 września 2012
ReżyseriaWalter Salles
ZdjęciaEric Gautier
Scenariusz
ObsadaKristen Stewart, Amy Adams, Kirsten Dunst, Viggo Mortensen, Garrett Hedlund, Steve Buscemi, Elisabeth Moss, Terrence Howard, Alice Braga
MuzykaGustavo Santaolalla
Rok produkcji2012
Kraj produkcjiFrancja, USA, Wielka Brytania
Czas trwania137 min
Gatunekdramat, przygodowy
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup
Długo oczekiwany film zamknięcia festiwalu nie przyniósł rozczarowania. Było dokładnie tak, jak miało być – żywiołowo, rytmicznie i ekscytująco. Główny bohater, młody Sal Paradise, szuka natchnienia do napisania swojej debiutanckiej powieści. Gdy przyjaciele poznają go z Deanem Moriartym, wie już, że żywą inspirację ma na wyciągnięcie ręki. Nowi przyjaciele w zmieniającym się składzie, liczącym zazwyczaj cztery-pięć osób, wyruszają w podróż po Stanach Zjednoczonych. Nie mają obranego celu, ważniejsza jest samo przemieszczanie się – pełne szalonych imprez, narkotyków i mniej lub bardziej zobowiązującego seksu. Ten dziki styl życia doprowadzi w końcu bitników do zastanowienia się nad jakością własnego życia, będzie to jednak refleksja o tyle wartościowa i pouczająca, że naturalnie wynikająca ze zwykłego przesytu, a nie powstała w wyniku kary zrzuconej przez moralizującego nadawcę utworu. Nie sposób uniknąć pytania o relację filmu Walera Sallesa z powieścią „W drodze” Jacka Kerouaca – arcydzieła literatury, którego ekranizacji obawiali się zarówno fani prozy, jak i krytycy filmowi. Wydaje się, że mamy tu do czynienia z tym samym, co w przypadku „Wojny polsko-ruskiej” – film ten należy oglądać jako zupełnie autonomiczne dzieło, które z założenia nie jest w stanie oddać wielu tych elementów pierwowzoru literackiego, jakie stanowią o jego wyjątkowości. W ich miejsce proponuje jednak inne walory, charakterystyczne tylko dla swojego rodzaju – montażową dynamikę obrazu, wspaniałą muzykę oraz znakomite aktorstwo. Jeszcze przed nakręceniem „W drodze” sceptycy orzekli, że jedyną osobą, która mogła dobrze przełożyć na ekran Kerouaca był John Cassavetes. Walter Salles stylowo rozprawił się z tym zabobonem.
Ekstrakt: 90%
Patrycja Rojek
• • •
Uznawana za niefilmowalną powieść Jacka Kerouca powinna dalej taką pozostać. Burzliwy okres amerykańskich bitników, jaki obrazował w swojej autobiograficznej książce Kerouac, w filmie Brazylijczyka Waltera Sallesa spłycono do wypadów wrzaskliwych nastolatków chcących po prostu dobrze się zabawić. „W drodze” jest równie chaotyczne co myśli w głowach jego bohaterów. Salles postanowił wrzucić seks, narkotyki, włóczęgę i poszukiwanie własnego miejsca do jednego kotła i zmiksować na bardzo szybkich obrotach. Wyszedł z tego dość mdły koktajl, którego ciężko przełknąć a tym bardziej usiąść po nim za kółko i ruszyć w tytułową drogę. W pędzącej donikąd historii gubią się gdzieś fundamenty generacji spod znaku beat. Zamiast życiowo przegranych bohaterów otrzymujemy nieciekawą gamę prostych charakterów, dla których tak częste wypuszczanie się w trasę bardziej wynikiem ogarniającej nudy niż nieskończonym poszukiwaniem i celem samym w sobie. Duszność ułożonego życia i budzący się na jego oparach krzyk wolności to tylko zapisywane seriami przemyślenia na kartkach. Trampowe szwendanie po świecie w poszukiwaniu miejsca dla umęczonego ducha jest niczym więcej jak miotaniem się z miejsca na miejsce. W ogólnym ujęciu kultowi bitnicy to ledwie przeciętni intelektualiści, którym zwyczajnie się w życiu nie powiodło. W trakcie swojej tułaczki bohaterzy czytają i cytują „W poszukiwaniu straconego czasu” Marcela Prousta. Po filmie Sallesa widz może być pewien, że tego zmarnowanego na seans „W drodze” już nie odzyska.
Ekstrakt: 40%
Kamil Witek
• • •
Wraz z seansem „W drodze” przybyło festiwalowi największe rozczarowanie. Wielu miłośników książki Jacka Kerouaca dużo obiecywało sobie po tym filmie. Wielu choćby przelotnie zerkających na listę nazwisk w obsadzie mogło się wsiadać do tego samochodu z trwogą w sercu i duszą na ramieniu. „W drodze” spełniło chyba wszystkie obawy jakie można było mieć przed seansem. Zamiast soczystych ról dostaliśmy zestaw aktorów mający przyciągnąć do kin szesnastolatki i fanów „Zmierzchu”. Zamiast pieśni o wyzwoleniu ze społecznych konwenansów otrzymaliśmy grzeczny film, zero dusznej atmosfery i najmniejszego choćby poczucia wolności, rzekomo doświadczanego przez bohaterów. Kiedy Sal i Dean pakują plecak i ruszają w drogę, to już po trzydziestu minutach seansu widz ma ochotę zrobić to samo – spakować manatki i ruszyć w stronę wyjścia. I to powinien zrobić bo inaczej straci bezpowrotnie dwie godziny oraz siedemnaście minut na film o przekazie tylko ciut głębszym niż słynne „Crossroads” z Britney Spears w roli głównej. Bohaterowie wsiadają bowiem do samochodu, zatrzymują się w punktach obowiązkowych (pierwsza miłość, pierwsza trawka, pierwszy seks) i dojeżdżają do celu niby mądrzejsi i bardziej dojrzali. Super. Bo ja jako widz mam poczucie, że po tej podróży nie jestem ani mądrzejsza, ani dojrzalsza a co najwyżej o dwie godziny i siedemnaście minut starsza.
Urszula Lipińska
koniec
15 września 2012

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Fundacja: Sez. 1. odc. 10. Nic tak nie jednoczy jak wspólny wróg
Marcin Mroziuk

25 IX 2023

Możemy się przekonać, że w serialu znaczenie Hariego Seldona jest znacznie większe niż w cyklu Isaaca Asimova, gdyż tutaj nie tylko jest twórcą psychohistorii i obu Fundacji, lecz nawet po swej śmierci aktywnie uczestniczy w rozwoju wydarzeń.

więcej »

East Side Story: Kamp Amersfoort
Sebastian Chosiński

24 IX 2023

Uzbecki dramat wojenny „Sto jeden” Hamidułły Hasanowa to opowieść oparta na faktach. Reżyser przedstawia w niej historię wziętych do niewoli latem 1941 roku jeńców wojennych Armii Czerwonej – byli nimi sami Uzbecy – którzy trafili do znajdującego się na terenie Holandii Kamp Amersfoort. Komendant obozu Walter Heinrich otrzymał zadanie przygotowania ich do swoiście pojętej misji specjalnej.

więcej »

Fundacja: Sez. 1. odc. 9. Pionki na szachownicy przeznaczenia vel psychohistorii
Marcin Mroziuk

22 IX 2023

Chociaż z dużym zainteresowaniem obserwujemy, jak konflikt na Terminusie osiąga punkt kulminacyjny, to niestety w jego finałowej scenie otrzymujemy – niemal dosłownie – deus ex machina. Nic dziwnego, że na tym tle zdecydowanie lepiej wypada wątek rozgrywki między Świtem i Zmierzchem, która także wkracza w decydująca fazę.

więcej »

Polecamy

Peregrynacje wyssane z palca

Z filmu wyjęte:

Peregrynacje wyssane z palca
— Jarosław Loretz

Podróże międzygwiezdne de luxe
— Jarosław Loretz

E.T. wersja hard
— Jarosław Loretz

Ogrodowy nielot
— Jarosław Loretz

Mumii podejście drugie
— Jarosław Loretz

Mumia z gwiazd
— Jarosław Loretz

Pracownik idealny
— Jarosław Loretz

Niech się mury… drzewią?
— Jarosław Loretz

Interpol muzealny
— Jarosław Loretz

Gdy w domu brakło kombinerek
— Jarosław Loretz

Zobacz też

Inne recenzje

12. T-Mobile Nowe Horyzonty: Dzień jedenasty i ostatni
— Patrycja Rojek, Kamil Witek, Zuzanna Witulska

Z tego cyklu

Ślepowidzenie
— Sebastian Chosiński

Umrika
— Sebastian Chosiński

„Tajemnice Bridgend” i „Czarodziejska góra”
— Sebastian Chosiński, Konrad Wągrowski

Jesteśmy waszymi przyjaciółmi
— Sebastian Chosiński

Slow West
— Sebastian Chosiński

Imigranci
— Marta Bałaga, Sebastian Chosiński

Steve Jobs
— Kamil Witek

Pakt z diabłem
— Marta Bałaga

Intruz
— Sebastian Chosiński

W piwnicy
— Marta Bałaga

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.