Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 7 lipca 2022
w Esensji w Esensjopedii

Ki-duk Kim
‹Arirang›

EKSTRAKT:60%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułArirang
Dystrybutor Stowarzyszenie Nowe Horyzonty
Data premiery13 kwietnia 2012
ReżyseriaKi-duk Kim
ZdjęciaKi-duk Kim
Scenariusz
ObsadaKi-duk Kim
Rok produkcji2011
Kraj produkcjiKorea Południowa
Czas trwania100 min
Gatunekdokument, dramat
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup

W oku kamery
[Ki-duk Kim „Arirang” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
Eksperyment filmowy czy jawna prowokacja emocjonalna? Gdy południowokoreański reżyser Kim Ki-duk rejestruje na taśmie filmowej depresję i strach, które ogarnęły go po wypadku na planie, nie sposób pozostać obojętnym na objawy jego załamania, ale jednocześnie pojawia się wątpliwość. Czy osobiste przeżycia powinny być wystawione na widok publiczny?

Ewa Drab

W oku kamery
[Ki-duk Kim „Arirang” - recenzja]

Eksperyment filmowy czy jawna prowokacja emocjonalna? Gdy południowokoreański reżyser Kim Ki-duk rejestruje na taśmie filmowej depresję i strach, które ogarnęły go po wypadku na planie, nie sposób pozostać obojętnym na objawy jego załamania, ale jednocześnie pojawia się wątpliwość. Czy osobiste przeżycia powinny być wystawione na widok publiczny?

Ki-duk Kim
‹Arirang›

EKSTRAKT:60%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułArirang
Dystrybutor Stowarzyszenie Nowe Horyzonty
Data premiery13 kwietnia 2012
ReżyseriaKi-duk Kim
ZdjęciaKi-duk Kim
Scenariusz
ObsadaKi-duk Kim
Rok produkcji2011
Kraj produkcjiKorea Południowa
Czas trwania100 min
Gatunekdokument, dramat
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup
Po wypadku na planie filmu „Sen” z 2008 roku, Kim Ki-duk, reżyser znanych w Polsce koreańskich filmów kontemplacyjnych – „Wiosna, lato, jesień, zima… wiosna”, „Pusty dom” czy „Łuk” – wycofał się z życia publicznego i ukrył przed światem w pozbawionym podstawowych wygód domku w górach. Uzależnienie od filmów szybko dało o sobie znać i Kim Ki-duk zaczął kręcić samego siebie, przeprowadzając w ten sposób rodzaj eksperymentu będącego krzyżówką autoterapii, spowiedzi, psychicznego ekshibicjonizmu, podświadomej kreacji i artystycznej prowokacji. W „Arirangu” reżyser prowadzi dialog z różnymi stronami swojej osobowości, rozmyśla nad życiem i własną przeszłością, a także pyta, czym jest film i jakie ma znaczenie wobec podstawowych kwestii egzystencjalnych. Widz staje się świadkiem potężnego kryzysu drugiego człowieka: reżyser wątpi, płacze, a potem sam z siebie drwi. To dlatego ten filmowy eksperyment-monolog budzi mieszane uczucia – z jednej strony fascynuje, bo zaspokaja wścibstwo i pogoń za sensacją wpisane w ludzką naturę, z drugiej – każe zastanowić się nad autentyzmem emocji z taśmy filmowej i odstrasza skrajnym ekshibicjonizmem.
„Arirang” na pewno nie jest filmem dla wszystkich entuzjastów kina. To dokumentalna spowiedź nakręcona w surowym stylu, o chaotycznym charakterze i bez scenariusza. Reżyser stara się uchwycić chwilę, zapisując na filmowych ujęciach momenty filozoficznych uniesień, pijackiej rozpaczy lub nagłych stanów depresyjnych. Uzupełniając dialogi z samym sobą fragmentami z życia wziętymi, które pokazują Kim Ki-duka jako człowieka prowadzącego nędzną egzystencję w ciężkich warunkach będących karą za jego wcześniejszą niefrasobliwość, reżyser sprawia, że wojeryzm zostaje wyparty przez współczucie i refleksję nad funkcjonowaniem ludzkiej psychiki. „Arirang” przestaje być serią wypowiedzi, a zaczyna być próbą scharakteryzowania stanu emocjonalnego jednostki. Jest to eksperyment na temat szukania prawdy, który w dyskusję wciągnie przede wszystkim zwolenników twórczości Kim Ki-duka, ale również widzów szukających w kinie czegoś nowego.
koniec
14 kwietnia 2012

Komentarze

14 IV 2012   15:30:56

Wczoraj w TVP Kultura w "Tygodniku Kulturalnym" zmieszali ten film z błotem i o dziwo wszyscy byli zgodni co do tego, że to jeden wielki shit.

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Klasyka kina radzieckiego: Pierwsza miłość w cieniu wojny
Sebastian Chosiński

6 VII 2022

Gdy mężczyźni idą na wojnę, ich miejsce chcąc nie chcąc muszą zająć kobiety bądź starsze dzieci. Tak działo się w pierwszej połowie lat czterdziestych w całym Związku Radzieckim. O takiej sytuacji opowiada też oparty na powieści Czingiza Ajtmatowa film Bołotbeka Szamszyjewa „Żurawie przyleciały wcześnie”, którego bohaterem jest czternastoletni Sułtanmurat. Chłopak trafia do kołchozu, gdzie wraz ze szkolnymi kolegami opiekuje się końmi.

więcej »

Reacher: Odc. 6. Pora na zwierzenia
Marcin Mroziuk

4 VII 2022

Odkrycie trupa człowieka, którego Finlay dotychczas uważał za szefa przestępczej organizacji, powoduje, że konieczne jest zweryfikowanie dotychczasowych hipotez. Co ciekawe, niedługo później okazuje się, że było w nich jeszcze więcej błędnych założeń.

więcej »

East Side Story: Bierny opór też ma sens!
Sebastian Chosiński

3 VII 2022

Pełnometrażowy fabularny debiut gruzińskiej reżyserki Mariam Chaczwani spodobał się jurorom festiwalu w Karlowych Warach, którzy przed pięcioma laty przyznali „Macierzyństwu” nagrodę specjalną w sekcji „Na Wschód z Zachodu”. Czym ujęła ich opowieść o mieszkającej w górach Swanetii młodej Dinie? Zapewne siłą i determinacją bohaterki, która żyjąc w patriarchalnym świecie, postanowiła zawalczyć o szczęśliwą przyszłość.

więcej »

Polecamy

Kevin Smith. Sprzedawcy 2

Do sedna:

Kevin Smith. Sprzedawcy 2
— Marcin Knyszyński

Kevin Smith. Jay i Cichy Bob kontratakują
— Marcin Knyszyński

Kevin Smith. Dogma
— Marcin Knyszyński

Kevin Smith. W pogoni za Amy
— Marcin Knyszyński

Kevin Smith. Szczury z supermarketu
— Marcin Knyszyński

Kevin Smith. Sprzedawcy
— Marcin Knyszyński

Richard Kelly. Pułapka
— Marcin Knyszyński

Richard Kelly. Koniec świata
— Marcin Knyszyński

Richard Kelly. Donnie Darko
— Marcin Knyszyński

Alejandro González Iñárritu. Zjawa
— Marcin Knyszyński

Zobacz też

Inne recenzje

Filmy Nowych Horyzontów 2011 (1/3)
— Ewa Drab, Karol Kućmierz, Urszula Lipińska, Patrycja Rojek, Konrad Wągrowski, Kamil Witek, Zuzanna Witulska

Tegoż twórcy

Co nam w kinie gra: Pieta
— Sebastian Chosiński, Gabriel Krawczyk

Esensja ogląda: Kwiecień 2013 (2)
— Ewa Drab, Gabriel Krawczyk

Lekcja plastyki
— Przemysław Ćwik

Stary człowiek i może
— Przemysław Ćwik

Tegoż autora

Szybciej. Głośniej. Więcej zębów
— Ewa Drab

Samochody (nie) latają
— Ewa Drab

Kreacja automatyczna
— Ewa Drab

PR rządzi światem
— Ewa Drab

(I)grać i (wy)grać z czasem
— Ewa Drab

Llewyn Davis jest palantem
— Piotr Dobry, Ewa Drab, Grzegorz Fortuna

Wszyscy jesteśmy oszustami
— Ewa Drab

Rzut kośćmi i sekrety Freuda
— Ewa Drab

Kto się boi Vina Diesla?
— Ewa Drab

Duch z piwnicy
— Ewa Drab

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.