Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 22 stycznia 2022
w Esensji w Esensjopedii

Anna Sasnal, Wilhelm Sasnal
‹Z daleka widok jest piękny›

EKSTRAKT:70%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułZ daleka widok jest piękny
Dystrybutor Stowarzyszenie Nowe Horyzonty
Data premiery10 lutego 2012
ReżyseriaAnna Sasnal, Wilhelm Sasnal
Scenariusz
ObsadaMarcin Czarnik, Agnieszka Podsiadlik, Piotr Nowak, Elżbieta Okupska
Rok produkcji2011
Kraj produkcjiPolska
Czas trwania77 min
Gatunekdramat
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup

Lepiej się nie zbliżać
[Anna Sasnal, Wilhelm Sasnal „Z daleka widok jest piękny” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
Aby zbliżyć się do polskiej mentalności, Anka i Wilhelm Sasnalowie musieli oddalić się od klisz polskiego kina. Prawie bez dialogów, bez określonych bohaterów i kompletnie dekonstruując prawidła filmowej narracji, pooglądają życie mieszkańców pewnej wsi sprawnie wyłapując modele zachowań, które powtarzały się w naszej historii podejrzanie często.

Urszula Lipińska

Lepiej się nie zbliżać
[Anna Sasnal, Wilhelm Sasnal „Z daleka widok jest piękny” - recenzja]

Aby zbliżyć się do polskiej mentalności, Anka i Wilhelm Sasnalowie musieli oddalić się od klisz polskiego kina. Prawie bez dialogów, bez określonych bohaterów i kompletnie dekonstruując prawidła filmowej narracji, pooglądają życie mieszkańców pewnej wsi sprawnie wyłapując modele zachowań, które powtarzały się w naszej historii podejrzanie często.

Anna Sasnal, Wilhelm Sasnal
‹Z daleka widok jest piękny›

EKSTRAKT:70%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułZ daleka widok jest piękny
Dystrybutor Stowarzyszenie Nowe Horyzonty
Data premiery10 lutego 2012
ReżyseriaAnna Sasnal, Wilhelm Sasnal
Scenariusz
ObsadaMarcin Czarnik, Agnieszka Podsiadlik, Piotr Nowak, Elżbieta Okupska
Rok produkcji2011
Kraj produkcjiPolska
Czas trwania77 min
Gatunekdramat
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup
Każdy ma swój Dom Zły – obrzydliwe siedlisko najgorszych instynktów puszczonych wolno z kagańca zahamowań. Rosjanie mieli taki w „Ładunku 200” Aleksieja Bałabanowa, Filipińczycy – w „Kinatayu” Brillante Mendozy. Film Sasnalów łapie z tymi tytułami nić porozumienia, od pierwszych kadrów estetycznie plasując się w tych samych obskurnych klimatach. Wioska w ich filmie składa się tylko z takich domów złych. To widzimy, gdy się zbliżymy, bo, oczywiście z daleka widok jest piękny. Choć film wydaje się być poskładanym z przypadkowych obrazów z codzienności mieszkańców, a sami bohaterowie sprawiają wrażenie żyjących jedynie chwilą obecną, przeszłość co chwila daje o sobie znać. Wokół same rudery, śmiecie, wraki i stare graty. Każdy zakamarek pamięta tu lepsze czasy. Paweł zajmuje się zbieraniem złomu, ma narzeczoną i starą matkę, nad którą nie jest w stanie zapanować. Pewnego dnia bohater po prostu znika w pobliskim lesie. W tym czasie, pozostali mieszkańcy zaczynają powoli rozkradać jego dobytek – początkowo pod osłoną nocy, potem coraz bardziej bezceremonialnie, nie oszczędzając nic, wyrywając nawet framugi z okien. Sasnale w swoim filmie w ogóle nie osadzają bohaterów w konkretnym kontekście i czynią z nich ludzi przezroczystych, odpsychologizowanych. Idealnie uciekając od jakikolwiek ocen i sugestii, podziału na dobrych i złych, epatowania tanim realizmem, drobnymi sygnałami autorzy budują przed oczami widza świat rozpostarty między metaforą a wydarzeniami historycznymi.
To, kogo dosięgnie w tym filmie cios nożem powoduje, że ciężko się z tym filmem zmierzyć. Po dyskusjach twórców z publicznością można stwierdzić, że na pewno mamy do czynienia z filmem ważnym i rozpalającym emocje. Głównie dlatego, że Sasnale pokazali nam widok z bliska.
koniec
11 lutego 2012

Komentarze

11 II 2012   11:29:07

Tylko 70%? Ja dałbym bez kozery (Kozyry?) tysiąc pińćset :)

11 II 2012   15:14:23

Do minutemana: od dawna mam wrażenie, że trafiłeś tu przypadkowo, że to stanowczo nie jest portal dla ciebie bo zupełnie inne tematy niż kultura cię interesują. Potraktuj to jako pierwsze poważne ostrzeżenie - albo ograniczysz komentarze do kwestii merytorycznych, związanych z tematem, albo nie będzie więcej komentarzy.

11 II 2012   19:16:37

Konrad: co konkretnie nie podoba ci się w powyższym komentarzu? Odnosi się on do oceny, którą otrzymał film od recenzenta. Nie można tego komentować?

I w ogóle co to za straszenie banami? Jak rozumiem, jesteś redaktorem naczelnym tego serwisu. Czy uważasz, że to profesjonalne zachowanie redaktora naczelnego? Straszenie komentujących banami?

11 II 2012   19:20:13

I gwoli wyjaśnienia. Jestem waszym czytelnikiem od wielu lat i bardzo cenię Wasz serwis. Czytam np. co miesiąc wszystkie comiesięcznie polecanki książkowe "Do księgarni marsz" i uważam, że to świetny cykl pozwalający wybrać wartościowe pozycje do zakupu.

11 II 2012   19:22:47

I BTW, Esensja to serwis internetowy, a nie portal.

18 I 2014   16:31:38

"Sasnale w swoim filmie w ogóle nie osadzają bohaterów w konkretnym kontekście [...]"

Chyba Sasnalowie, pani recenzentko? Jak pani nie wie, to w słowniku trzeba sprawdzić!

19 I 2022   10:42:32

Ciekawy film - jego wady czy zalety?
1. Nieczytelna narracja. Zaraz po obejrzeniu musiałam przeczytać kilka recenzji, żeby połapać się, o co tutaj chodzi; ten problem od dawien dawna jest typowy dla kina z obszaru kulturowej prowincji. Paweł jest trudno rozpoznawalną postacią, w nurcie monotonii zdarzeń nie zauważa się nawet jego zniknięcia. Ostatnią scenę musiałam dwa razy obejrzeć, bo nie byłam pewna, czy zaniemógł w trakcie jazdy, czy został pchnięty nożem, o czym potem miała świadczyć (jeśli miała) zakrwawiona dłoń jego narzeczonej, nie wiem, trudno powiedzieć, może ta dłoń nie była wcale zakrwawiona, może to był cień?
2. Żenująco ubogi poziom moralny postaci, bez względu na wiek, płeć czy miejsce w hierarchii grupy. Prawie wszyscy uczestnicy tego dramatu są patologicznie odczłowieczeni, uwikłani w mroczne wręcz więzienne schematy, ograniczone do ponurego pragmatyzmu prawa silniejszego w klimacie życiowej tandety. Wyjątkiem - chyba jedynym - jest dziewczynka w kościele, która być może wierzy w jakieś sensowne wartości chrześcijańskie i z tego powodu cierpi. Albo udaje, że cierpi.
3. Czas akcji - chyba są to lata osiemdziesiąte, jeśli nie wczesne dziewięćdziesiąte? Pralka z czasów Gomułki, nakręcany budzik, lampowe telewizory... skąd ta ucieczka w nieokreśloną przeszłość?
Tak jakby autorom zabrakło odwagi, żeby dać tym osobom np. komórki do ręki, czy inne obecnie wszechobecne cyfrowe gadżety, przez co przekaz nabrałby więcej bezpośredniej łączności z rzeczywistością bytowania tak wspaniale w tym filmie namalowanych przykładów upadłej mentalite naszych upiornych rodaków, którzy w ten sam odrażający sposób przecież dzisiaj myślą, czują oraz postępują, zarówno ci biedni, bogaci, niedouczeni czy wykształceni.
4. Itd, itp. Więc dylemat, czy to co powyżej to są wady czy zalety tego filmu, który ma jedną uderzającą cechę: jest swojski,
oglądając go czujesz się naprawdę u siebie, czyli beznadziejnie, obco... i po prostu chujowo, po prostu w Polsce.

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Miłość i zbrodnia w jednym żyły domu
Sebastian Chosiński

21 I 2022

Spieszcie się oglądać stare szwedzkie kryminały na platformie Netflix, bo nie wiadomo, jak długo będą udostępnione. A warto, ponieważ, choć nie są to filmy powszechnie znane, to jednak nadzwyczaj godne uwagi. Po „Gdy robi się ciemno” dzisiaj zachęcamy Was do zaznajomienia się z „Pod osłoną mgły” Larsa-Erika Kjellgrena, którego pierwowzorem była powieść Vika Sunesona, nieznanego w naszym kraju klasyka skandynawskiego kryminału.

więcej »

Klasyka kina radzieckiego: W te dni majowe, gdy kończyła się wojna
Sebastian Chosiński

19 I 2022

Zanim w 1977 roku powstało monumentalne „Oswobodzenie Pragi” Otakara Vávry, osiemnaście lat wcześniej o tych samych wydarzeniach, choć w znacznie bardziej kameralnej i dużo mniej patetycznej formie, opowiedział Stanisław Rostocki w swej drugiej pełnometrażowej fabule czyli „Majowych gwiazdach”. Składająca się z czterech nowel historia urzeka poetyckim nastrojem i… zapachem wiosny.

więcej »

East Side Story: Gwiaździsty sztandar ponad wody Newy
Sebastian Chosiński

16 I 2022

To nie proste: z dnia na dzień porzucić dotychczasowe życie (niekoniecznie nawet najszczęśliwsze i najbardziej ustabilizowane) i zacząć nowe w zupełnie innym kraju, tysiące kilometrów od rodzinnych stron. A na to właśnie decyduje się bohaterka dramatu obyczajowego Aleksandra Mołocznikowa „Powiedz jej”, która na dodatek chce zostawić w Rosji męża i zabrać ze sobą ich jedynego syna.

więcej »

Polecamy

Kevin Smith. Sprzedawcy 2

Do sedna:

Kevin Smith. Sprzedawcy 2
— Marcin Knyszyński

Kevin Smith. Jay i Cichy Bob kontratakują
— Marcin Knyszyński

Kevin Smith. Dogma
— Marcin Knyszyński

Kevin Smith. W pogoni za Amy
— Marcin Knyszyński

Kevin Smith. Szczury z supermarketu
— Marcin Knyszyński

Kevin Smith. Sprzedawcy
— Marcin Knyszyński

Richard Kelly. Pułapka
— Marcin Knyszyński

Richard Kelly. Koniec świata
— Marcin Knyszyński

Richard Kelly. Donnie Darko
— Marcin Knyszyński

Alejandro González Iñárritu. Zjawa
— Marcin Knyszyński

Zobacz też

Inne recenzje

Filmy Nowych Horyzontów 2011 (3/3)
— Ewa Drab, Karol Kućmierz, Urszula Lipińska, Patrycja Rojek, Konrad Wągrowski, Kamil Witek, Zuzanna Witulska

Tegoż twórcy

Rodzina na swoim
— Jarosław Robak

Obrazkowa sztuka narracyjna
— Błażej

Tegoż autora

Bez wstydu, ale tylko w ciemności
— Urszula Lipińska

Zagrożenie życia
— Urszula Lipińska

Dwugłos o „Daas”
— Urszula Lipińska, Michał Oleszczyk

Bieg po prawdę
— Urszula Lipińska

Gdynia 2011 (2): Panorama Polskiego Kina
— Urszula Lipińska, Konrad Wągrowski, Artur Zaborski

Gdynia 2011 (1): Filmy konkursowe
— Urszula Lipińska, Konrad Wągrowski, Artur Zaborski

ENH, czyli ponad pół setki filmów (2)
— Ewa Drab, Karol Kućmierz, Urszula Lipińska, Konrad Wągrowski, Kamil Witek

ENH, czyli ponad pół setki filmów (1)
— Ewa Drab, Karol Kućmierz, Urszula Lipińska, Konrad Wągrowski, Kamil Witek

Matka, żona i kochanka
— Urszula Lipińska

Psy wojny
— Urszula Lipińska

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.