Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 15 sierpnia 2022
w Esensji w Esensjopedii

George Lucas
‹Gwiezdne wojny: część I – Mroczne widmo 3D›

WASZ EKSTRAKT:
50,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułGwiezdne wojny: część I – Mroczne widmo 3D
Tytuł oryginalnyStar Wars: Episode I – The Phantom Menace 3D
Dystrybutor Imperial CinePix
Data premiery10 lutego 2012
ReżyseriaGeorge Lucas
ZdjęciaDavid Tattersall
Scenariusz
ObsadaLiam Neeson, Ewan McGregor, Natalie Portman, Jake Lloyd, Pernilla August, Frank Oz, Ian McDiarmid, Ahmed Best, Anthony Daniels, Kenny Baker, Terence Stamp, Ray Park, Samuel L. Jackson, Dominic West, Sofia Coppola, Keira Knightley, Peter Serafinowicz, Warwick Davis
MuzykaJohn Williams
Rok produkcji1999
Kraj produkcjiUSA
CyklGwiezdne wojny
Czas trwania133 min
WWW
GatunekSF
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup

Status quo
[George Lucas „Gwiezdne wojny: część I – Mroczne widmo 3D” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
„Mroczne widmo” w trójwymiarowym formacie miało być tym filmem, które przywróci mocno nadszarpniętą spektakularnymi porażkami wiarę w konwersję 3D. Dodatkowo wierni fani zastanawiali się, ile tym razem zmian w pierwszej części „Gwiezdnych wojen” zafunduje im George Lucas. W obu przypadkach szału nie ma.

Kamil Witek

Status quo
[George Lucas „Gwiezdne wojny: część I – Mroczne widmo 3D” - recenzja]

„Mroczne widmo” w trójwymiarowym formacie miało być tym filmem, które przywróci mocno nadszarpniętą spektakularnymi porażkami wiarę w konwersję 3D. Dodatkowo wierni fani zastanawiali się, ile tym razem zmian w pierwszej części „Gwiezdnych wojen” zafunduje im George Lucas. W obu przypadkach szału nie ma.

George Lucas
‹Gwiezdne wojny: część I – Mroczne widmo 3D›

WASZ EKSTRAKT:
50,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułGwiezdne wojny: część I – Mroczne widmo 3D
Tytuł oryginalnyStar Wars: Episode I – The Phantom Menace 3D
Dystrybutor Imperial CinePix
Data premiery10 lutego 2012
ReżyseriaGeorge Lucas
ZdjęciaDavid Tattersall
Scenariusz
ObsadaLiam Neeson, Ewan McGregor, Natalie Portman, Jake Lloyd, Pernilla August, Frank Oz, Ian McDiarmid, Ahmed Best, Anthony Daniels, Kenny Baker, Terence Stamp, Ray Park, Samuel L. Jackson, Dominic West, Sofia Coppola, Keira Knightley, Peter Serafinowicz, Warwick Davis
MuzykaJohn Williams
Rok produkcji1999
Kraj produkcjiUSA
CyklGwiezdne wojny
Czas trwania133 min
WWW
GatunekSF
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup
Zmartwię od razu tych, którzy po cichu liczyli, iż twórca najsłynniejszej Sagi w historii kina pójdzie po rozum do głowy i pozbędzie się z niej Jar-Jar Binksa. Fabularnie „Mroczne widmo 3D” jest bowiem w pełni zbieżne z dotychczasowymi wydaniami filmu. Wszystkie dodatkowe sceny (głównie w sekwencji wyścigu ścigaczy), które w 1999 roku nie pojawiły się na dużym ekranie, można było nadrobić już przy okazji DVD i Blu-ray. Wizualnie również nie doznamy szoku. Pozbyto się jedynie elementów ewidentnie nie wytrzymujących próby czasu. Podobnie do wydania Blu-ray, również i w kinowej wersji mistrza Yodę – pierwotnie odtwarzanego przez mało wiarygodną kukłę – podmieniono na postać w pełni wytworzoną przy udziale animacji komputerowej. Reszta jakościowych poprawek celuje w zwiększenie efektu przestrzenności, z którym teoretycznie widz ma do czynienia przy założeniu okularów 3D.
Na całe szczęście „Mroczne widmo” nie dołączy do długiej listy ewidentnych niewypałów konwersji, sprawiających wrażenie naciągnięcia na klika złotych. Obraz nie jest uporczywie przyciemniony, poszczególne kadry imponują ostrością drugiego czy nawet trzeciego planu. Nie ulegają również częstemu rozmyciu, co dotychczas należało do głównych bolączek dynamicznej akcji. „Mroczne widmo” na polu kina trójwymiarowego nie dokonuje jednak żadnej rewolucji. Dobre sceny przeplatają się złymi – całkowicie zawodzi kosmiczna bitwa o Naboo, równoważona przez znakomity wyścig Boonta (ach, te rozpadające się ścigacze!) Przede wszystkim jednak finalny efekt jest niczym więcej jak konwersją „połowiczną”. Duże partie filmu pozostawione są bez widocznej ingerencji, podczas których uwierające okulary można bez żalu odłożyć na bok.
„Mroczne widmo” jest doskonałym punktem wyjścia do dyskusji nad drogą, jaką w przyszłości powinien obrać rozwój technologii 3D. Tym bardziej, jak pokazują spadkowe wyniki trójwymiarowych produkcji, coraz rzadziej zbiega się z oczekiwaniami widza. Wydaje się, iż przy okazji „Mrocznego widma” bardziej trafionym pomysłem okazałyby się kilkurazowe fajerwerki rodem z konwertowanych horrorów niż iluzja względnej i mało przekonującej przestrzenności. Statystyczny widz bowiem wolałby mieć wycelowany w swoją stronę miecz świetlny, uchylić się przed strzałem z blastera czy zadrzeć głowę za najeżdżającym gwiezdnym niszczycielem, niż obcować ze słabo odczuwalną głębią.
Mimo braku zachwytu nad „Mrocznym widmem 3D”, sukces finansowy powrotu Sagi na duże ekrany jest raczej gwarantowany, a wraz z nim kinowa reedycja kolejnych części gwiezdnej serii. Miejmy nadzieję, iż wraz z biegiem czasu i ulepszaniem technologii, konwersja 3D wreszcie zacznie spełniać pokładane weń – choć i tak już mocno obniżone – oczekiwania. Kto wie, może już za kilka lat odruchowo zasłonimy oczy w momencie wybuchu drugiej Gwiazdy Śmierci…
koniec
10 lutego 2012

Komentarze

10 II 2012   20:32:38

A ocena? Gdzie jest ocena? Gdzie są procenty???

10 II 2012   21:57:14

Ja właśnie mam w kieliszku. Obawiam się, że nie można liczyć na Esensję w kwestii zapewniania czytelnikom procentów ;-P

10 II 2012   23:28:10

Ja czekam na rok 2015 i gwiezdny niszczyciel na początku "Nowej nadziei" w 3D. :)

11 II 2012   00:40:46

Ugluk - procenty w tym przypadku mogą być nieczytelne. Po oceniamy film jako taki czy w wersji 3D?

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

East Side Story: Krwawiący i płonący step
Sebastian Chosiński

14 VIII 2022

Przed ośmioma laty kazachska reżyserka Marina Kunarowa nakręciła wyjątkowo nieudane kino akcji pod postacią „Polowania na Ducha”. Na szczęście kolejny jej projekt to film z zupełnie innego wymiaru. W „Płaczu Wielkiego Stepu” postanowiła bowiem zmierzyć się z tragiczną historią swojej ojczyzny i tym samym oddać hołd ponad ośmiu milionom Kazachów, którzy stracili życie w wyniku głodu i represji w latach 20. i 30. XX wieku.

więcej »

Peryferia: Odc. 2. Nie ma ucieczki od przeznaczenia
Marcin Mroziuk

12 VIII 2022

Mogłoby się wydawać, że upadek w bezdenną przepaść powinien nieuchronnie zakończyć się śmiercią. Szybko przekonamy się jednak, że w przypadku dziury na polu Abbottów tak się nie dzieje. Nieco więcej na temat właściwości tego niezwykłego obiektu dowiadujemy się dopiero pod koniec odcinka.

więcej »

Klasyka kina radzieckiego: Zdradzony koniokrad
Sebastian Chosiński

10 VIII 2022

Kirgiski reżyser Bołotbek Szamszyjew zasłynął jako jeden z najwybitniejszych ekranizatorów twórczości swego rodaka Czingiza Ajtmatowa. Mało kto jednak przy tym pamięta, że jego dwa pierwsze filmy pełnometrażowe były easternami. Zaczął od „Wystrzału na przełęczy Karasz” – opowieści o samotnym mścicielu Bachtygule.

więcej »

Polecamy

Kevin Smith. Sprzedawcy 2

Do sedna:

Kevin Smith. Sprzedawcy 2
— Marcin Knyszyński

Kevin Smith. Jay i Cichy Bob kontratakują
— Marcin Knyszyński

Kevin Smith. Dogma
— Marcin Knyszyński

Kevin Smith. W pogoni za Amy
— Marcin Knyszyński

Kevin Smith. Szczury z supermarketu
— Marcin Knyszyński

Kevin Smith. Sprzedawcy
— Marcin Knyszyński

Richard Kelly. Pułapka
— Marcin Knyszyński

Richard Kelly. Koniec świata
— Marcin Knyszyński

Richard Kelly. Donnie Darko
— Marcin Knyszyński

Alejandro González Iñárritu. Zjawa
— Marcin Knyszyński

Zobacz też

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.