Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 26 stycznia 2022
w Esensji w Esensjopedii

Steven Spielberg
‹Czas wojny›

EKSTRAKT:50%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułCzas wojny
Tytuł oryginalnyWar Horse
Dystrybutor Forum Film
Data premiery13 stycznia 2012
ReżyseriaSteven Spielberg
ZdjęciaJanusz Kamiński
Scenariusz
ObsadaBenedict Cumberbatch, Tom Hiddleston, Emily Watson, David Thewlis, David Kross
MuzykaJohn Williams
Rok produkcji2011
Kraj produkcjiIndie, USA
WWW
Gatunekdramat, wojenny
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup

Człowiek pogryzł konia
[Steven Spielberg „Czas wojny” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
Steven Spielberg jeszcze nigdy nie nakręcił filmu, który stanowiłby równie wdzięczny temat do żartów, co „Czas wojny”.

Łukasz Gręda

Człowiek pogryzł konia
[Steven Spielberg „Czas wojny” - recenzja]

Steven Spielberg jeszcze nigdy nie nakręcił filmu, który stanowiłby równie wdzięczny temat do żartów, co „Czas wojny”.

Steven Spielberg
‹Czas wojny›

EKSTRAKT:50%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułCzas wojny
Tytuł oryginalnyWar Horse
Dystrybutor Forum Film
Data premiery13 stycznia 2012
ReżyseriaSteven Spielberg
ZdjęciaJanusz Kamiński
Scenariusz
ObsadaBenedict Cumberbatch, Tom Hiddleston, Emily Watson, David Thewlis, David Kross
MuzykaJohn Williams
Rok produkcji2011
Kraj produkcjiIndie, USA
WWW
Gatunekdramat, wojenny
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup
Spielberg skraca dystans. W „Szeregowcu Ryanie” skonfrontował widzów z obrazem powolnej gehenny setek żołnierzy podczas desantu w Normandii. W „Czasie wojny” szturm na pozycje wroga trwa tyle, co mrugnięcie okiem. Tylko nieliczni docierają do celu, a gdy spojrzą za siebie zobaczą opustoszałe pobojowisko. Wojna u Spielberga obywa się bez ofiar. To wystawny spektakl, w którym nie brakuje scen przemocy i okrucieństwa, ale nie są one przeznaczone dla delikatnych oczu człowieka. W kulminacyjnym momencie Spielberg zawsze znajdzie sposób, żeby odciągnąć uwagę widza od tego, co drastyczne. O ironio, prawdziwe oblicze wojny widzi jedynie koń o wdzięcznym imieniu Joey. Czym on sobie na to zasłużył?
„Szeregowiec Ryan” był swego rodzaju krwawą odpowiedzią Spielberga na zarzuty krytyków pod adresem „Listy Schindlera”. Po premierze filmu wielu zarzucało reżyserowi, że spłycił obraz Holokaustu. Jeden z krytyków napisał: „Spielberg wiedzie nas fałszywymi tropami. Widzimy dym, ale nie pochodzi on z kominów krematorium, tylko z parowozu. Widzimy prysznice, z których nie wydobywa się gaz, lecz tryska woda. Pośród zwłok nie rozpoznajemy żadnych znanych twarzy, a wszyscy ludzie, z którymi się identyfikujemy zostają ocaleni. Tymczasem historia wyglądała zgoła inaczej”. Historia, chciałoby się dodać, lubi się powtarzać. W „Czasie wojny” nie przyglądamy się gehennie człowieka, ale zwierzęcia. To ono doświadcza grozy wojny – śmierci, upodlenia, niewoli. Nie widzimy jaką rolę w tym wszystkim odegrali ludzie. Reżyser „Szczęk” po raz kolejny odczarował wojnę, czyniąc z niej romantyczną scenerię dla swoich bohaterów.
Wojna u Spielberga nie prowadzi do zezwierzęcenia człowieka. Trud wojaczki nie pozostawia niezatartych śladów w ludzkiej psychice. Dzieje się rzecz zdumiewająca – wojna uczłowiecza zwierzę. Zamiast utożsamiać się z bohaterami uwaga widzów skupia się na Joeyu. Efekt jest groteskowy. Wbrew swoim intencjom Spielberg nakręcił parodię filmu wojennego, w której za punkt wyjścia służy filozofia rodem z YouTube′a.
Filmy Spielberga zawsze niosły ze sobą sporą dozę przyjemności. Niezależnie od ostatecznego rozrachunku autorski popis reżyserskiej maestrii zawsze cieszył oko. Nie wyobrażam sobie trudniejszego do zrealizowania filmu niż „Czas wojny”. Praca z żywymi zwierzętami to przekleństwo każdego reżysera. Spielberg wyszedł z tej próby zwycięsko, ale film nie wytrzymuje porównania z jego poprzednimi dziełami. Twórca „E.T” robi, co może, aby oszczędzić widzowi drastycznych scen i angażuje w to całą swoją inwencję. Film traci przez to smak, blednie. Seans „Czasu wojny” przypomina zabawę w ciuciubabkę - widz gania za bohaterami z opaską na oczach, podglądając ukradkiem, co się dzieje wokół. Naprawdę nie dzieje się nic ciekawego.
koniec
12 stycznia 2012

Komentarze

12 I 2012   10:29:13

Może tylko jedna uwaga, że film jest oparty na sztuce, która to z kolei jest adaptacją książki dla dzieci. Może to wpłynęło na wybór środków ekspresji... Cociaż moim zdaniem Spielberg skończył się na Czarnym Albumie ;-)

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Klasyka kina radzieckiego: Potęga wiary, miłości i nadziei
Sebastian Chosiński

26 I 2022

Stanisław Rostocki przyzwyczajał się do ludzi, z którymi pracował. Stąd częsta obecność na planach jego filmów aktora Wiaczesława Tichonowa, kompozytora Kiryła Mołczanowa i operatora Wiaczesława Szumskiego. Miał do nich zaufanie. A oni odwzajemniali mu się najlepiej, jak potrafili. W dużej mierze to dzięki ich talentom „Dom na rozstajach” – trzecie pełnometrażowe dzieło reżysera – uznać można za jego pierwszy wielki obraz.

więcej »

Devs: Odc. 5. Różne punkty na osi czasu
Marcin Mroziuk

24 I 2022

Wprawdzie w tym odcinku akcja niespecjalnie posuwa się do przodu, ale za to zyskujemy sporo nowych informacji na temat kluczowych postaci. Dość niespodziewanie na pierwszy plan wybija się zaś Katie, która dotychczas pozostawała w cieniu Foresta.

więcej »

East Side Story: Alkoholowy szamański trans
Sebastian Chosiński

23 I 2022

Bohaterką kolejnego wyśmienitego filmu urodzonego i tworzącego w Jakucji reżysera Dmitrija Dawydowa jest kobieta, która w mieszkańcach wsi wzbudza strach, pogardę i obrzydzenie. A jednak to do niej przychodzą, kiedy ich bliskim nie są w stanie pomóc wykwalifikowani lekarze. Wtedy przestaje być tytułowym „Straszydłem”, a staje się ich ostatnią deską ratunku.

więcej »

Polecamy

Kevin Smith. Sprzedawcy 2

Do sedna:

Kevin Smith. Sprzedawcy 2
— Marcin Knyszyński

Kevin Smith. Jay i Cichy Bob kontratakują
— Marcin Knyszyński

Kevin Smith. Dogma
— Marcin Knyszyński

Kevin Smith. W pogoni za Amy
— Marcin Knyszyński

Kevin Smith. Szczury z supermarketu
— Marcin Knyszyński

Kevin Smith. Sprzedawcy
— Marcin Knyszyński

Richard Kelly. Pułapka
— Marcin Knyszyński

Richard Kelly. Koniec świata
— Marcin Knyszyński

Richard Kelly. Donnie Darko
— Marcin Knyszyński

Alejandro González Iñárritu. Zjawa
— Marcin Knyszyński

Zobacz też

Tegoż twórcy

Esensja ogląda: Marzec 2018 (1)
— Piotr Dobry, Marcin Mroziuk, Konrad Wągrowski, Kamil Witek

Esensja ogląda: Styczeń 2016 (1)
— Jarosław Loretz, Marcin Mroziuk, Jarosław Robak, Konrad Wągrowski

Najlepszego sortu Amerykanin
— Jarosław Robak

Esensja ogląda: Czerwiec 2013 (1)
— Sebastian Chosiński, Ewa Drab, Gabriel Krawczyk, Jarosław Loretz

Esensja ogląda: Luty 2013 (Kino)
— Miłosz Cybowski, Gabriel Krawczyk, Alicja Kuciel, Konrad Wągrowski

Esensja ogląda: Styczeń 2013 (Kino)
— Sebastian Chosiński, Miłosz Cybowski, Piotr Dobry, Jakub Gałka, Anna Kańtoch, Alicja Kuciel, Beatrycze Nowicka, Agnieszka Szady, Konrad Wągrowski

Dymy i światła
— Karolina Ćwiek-Rogalska

Zabili go i uciekł
— Agnieszka Szady

Przygoda, przygoda każdej chwili szkoda!
— Łukasz Gręda

Przygoda w niebieskim sweterku
— Agata Malinowska

Tegoż autora

Pozamiatane
— Łukasz Gręda

Ręce opadły
— Łukasz Gręda

Lost
— Łukasz Gręda

Dni jak ścięte wąsy
— Łukasz Gręda

Strzelają się
— Łukasz Gręda

Gumowe kule
— Łukasz Gręda

W ciemność
— Łukasz Gręda

Zaczęło się
— Łukasz Gręda

Słowiańska pełnia
— Łukasz Gręda

Pod wulkanem, czyli potworne kino Wesa Andersona
— Łukasz Gręda

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.