Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 28 września 2023
w Esensji w Esensjopedii

Chris Miller
‹Kot w Butach 3D›

EKSTRAKT:60%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułKot w Butach 3D
Tytuł oryginalnyPuss in Boots 3D
Dystrybutor UIP
Data premiery5 stycznia 2012
ReżyseriaChris Miller
Scenariusz
ObsadaAntonio Banderas, Salma Hayek, Zach Galifianakis, Billy Bob Thornton, Amy Sedaris
MuzykaHenry Jackman
Rok produkcji2011
Kraj produkcjiUSA
CyklKot w Butach
WWW
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup

Kot ma wielkie oczy
[Chris Miller „Kot w Butach 3D” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
„Kot w butach” pozbawiony jest ciekawych pomysłów i oryginalnej fabuły, ale jako kino dla dzieci i tak sprawdza się dużo lepiej niż niedawne Pixarowskie „Auta 2”.

Konrad Wągrowski

Kot ma wielkie oczy
[Chris Miller „Kot w Butach 3D” - recenzja]

„Kot w butach” pozbawiony jest ciekawych pomysłów i oryginalnej fabuły, ale jako kino dla dzieci i tak sprawdza się dużo lepiej niż niedawne Pixarowskie „Auta 2”.

Chris Miller
‹Kot w Butach 3D›

EKSTRAKT:60%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułKot w Butach 3D
Tytuł oryginalnyPuss in Boots 3D
Dystrybutor UIP
Data premiery5 stycznia 2012
ReżyseriaChris Miller
Scenariusz
ObsadaAntonio Banderas, Salma Hayek, Zach Galifianakis, Billy Bob Thornton, Amy Sedaris
MuzykaHenry Jackman
Rok produkcji2011
Kraj produkcjiUSA
CyklKot w Butach
WWW
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup
„Kot w butach” to oczywiście film odpryskowy od „Shreka”, wykorzystujący niewątpliwy potencjał jednego z drugoplanowych bohaterów. Zapewne zresztą ów bohater zapragnął mieć własny film i zrobił do realizatorów swoje słynne wielkie oczy… Umieszczenie akcji w uniwersum Shreka, które, jak wiadomo, nie rządzi się specjalnie jakimiś określonymi prawami, nie służy spójności historii, ale na szczęście fabuła jest stosunkowo nieskomplikowana, dzięki czemu dzieci nie mają problemów z jej zrozumieniem, a to jednak powinno być w kinie familijnym co najmniej istotne.
Nie ma niespodzianki – tak jak „Shrek” łączył wątki różnych baśni, tak i „Kot w butach” oparty jest na tym samym pomyśle. Co ciekawe – najmniej znajdziemy w nim tytułowego bohatera (przynajmniej w wersji, jaką znamy od Charlesa Perrault). Nie ma tu oczywiście młynarczyka, dziedziczącego sprytnego kociaka, który w zamian za buty pomoże mu osiągnąć odpowiednią pozycję społeczną. Nic w tym oczywiście dziwnego, jako że już w „Shreku 2” kot został przedstawiony raczej jako latynoski szermierz i kochanek, wzorowany na Zorro. Do tego wizerunku twórcy dodali historią zapożyczoną z bajki znanej u nas najczęściej pod mianem „Jaś i łodyga fasoli” oraz wprowadzili postać Humpty’ego Dumpty’ego, najlepiej znanego z występu w „Alicji po drugiej stronie lustra” Lewisa Carrolla, ale oczywiście dużo wcześniej pojawiającego się w opowieściach i dziecięcych wyliczankach. Jak to bywa w tym cyklu, można doszukać się w nim jeszcze innych baśniowych nawiązań np. z innej dziecięcej wyliczanki pochodzą Jack i Jill, bardzo nieprzyjemna para, która posiada właśnie ziarna magicznej fasoli, cel akcji głównych bohaterów, z kolei Mama Gęś to inna z postaci z bajek Perraulta.
Chwali się natomiast brak przeciążenia nawiązaniami do dorosłych filmów i seriali, które w ostatnich latach były nieraz jedynym pomysłem na historię i pójściem na scenariuszową łatwiznę. Delikatna aluzja do „Fight Club” przechodzi prawie niezauważona. Na szczęście również polski tłumacz dostosował się i powstrzymał się przed wstawianiem cytatów z polskich polityków i celebrytów. Wydaje się, że koncepcja, w której głównym sposobem na rozrywkę dorosłego widza będzie wrzucanie ton zapożyczonych scen z przebojów kinowych szczęśliwie odchodzi do lamusa. Dla dorosłego w „Kocie w butach” będzie i tak nieco zabawy – zarówno dzięki głównemu bohaterowi, parodiującego swym zachowaniem latynoskiego bawidamka, różnym delikatnym aluzjom dotyczącym erotycznych podbojów, ukłonom w kierunku miłośników kotów (bohater jest baśniowy, ale miewa zwykłe kocie zachowania), jak i stylistyce klasycznego kina przygodowego.
Należy jednakże zaznaczyć, że Dreamworksowy „Kot w butach” to film nieskomplikowany. Nijak nie da się porównać do ostatnich złożonych, pełnych oryginalnych pomysłów projektów Pixara. „Kot w butach” idzie według sprawdzonego wzoru na kinowy przebój. Trójka głównych postaci – sprawdzony i lubiany bohater wiodący (Puszek), jego potencjalny obiekt uczuć (Kitty) i side-kick, dorzucający elementy humorystyczne (Humpty Dumpty, wygrywający swą jajowatość). Fabuła oparta na heist movie – skok i jego reperkusje. Sceny akcji, humor różnych lotów, ale uśmiechnąć się da. Nie zabraknie sprawdzonych momentów, ze sceną robienia wielkich oczu na czele. Ta prostota oznacza oczywiście brak większych ambicji twórców, ale dzięki niej film sprawdza się lepiej niż niedawne, mocno przekombinowane, źle dostosowane do dziecięcego widza „Auta 2”. A „Kot w butach” dzieciakom, nie obrażając inteligencji dorosłego, podoba się (sprawdzone na 4,5-letniej dziewczynce) – i to, cokolwiek byśmy sądzili o przeznaczeniu takiego kina, jest nadal najważniejsze.
koniec
11 stycznia 2012

Komentarze

18 I 2012   09:02:31

Mnie najbardziej podobał się koci nocny klub z tańcami i muzyką - szczególnie nowatorskie było granie na rybim szkielecie.

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Klasyka kina radzieckiego: Niełatwo być geologiem
Sebastian Chosiński

27 IX 2023

Choć pustynia Kara-kum znajdowała się tysiące kilometrów od głównych frontów wojny niemiecko-radzieckiej, to i tam dotarli hitlerowscy dywersanci, którym na dodatek sprzyjały niedobitki miejscowych basmaczy. O takiej właśnie akcji niemieckiego wywiadu opowiada w „Gorących szlakach” uzbecki reżyser Jułdasz Agzamow.

więcej »

Fundacja: Sez. 1. odc. 10. Nic tak nie jednoczy jak wspólny wróg
Marcin Mroziuk

25 IX 2023

Możemy się przekonać, że w serialu znaczenie Hariego Seldona jest znacznie większe niż w cyklu Isaaca Asimova, gdyż tutaj nie tylko jest twórcą psychohistorii i obu Fundacji, lecz nawet po swej śmierci aktywnie uczestniczy w rozwoju wydarzeń.

więcej »

East Side Story: Kamp Amersfoort
Sebastian Chosiński

24 IX 2023

Uzbecki dramat wojenny „Sto jeden” Hamidułły Hasanowa to opowieść oparta na faktach. Reżyser przedstawia w niej historię wziętych do niewoli latem 1941 roku jeńców wojennych Armii Czerwonej – byli nimi sami Uzbecy – którzy trafili do znajdującego się na terenie Holandii Kamp Amersfoort. Komendant obozu Walter Heinrich otrzymał zadanie przygotowania ich do swoiście pojętej misji specjalnej.

więcej »

Polecamy

Międzygwiezdne fotele w natarciu

Z filmu wyjęte:

Międzygwiezdne fotele w natarciu
— Jarosław Loretz

Peregrynacje wyssane z palca
— Jarosław Loretz

Podróże międzygwiezdne de luxe
— Jarosław Loretz

E.T. wersja hard
— Jarosław Loretz

Ogrodowy nielot
— Jarosław Loretz

Mumii podejście drugie
— Jarosław Loretz

Mumia z gwiazd
— Jarosław Loretz

Pracownik idealny
— Jarosław Loretz

Niech się mury… drzewią?
— Jarosław Loretz

Interpol muzealny
— Jarosław Loretz

Zobacz też

Inne recenzje

Esensja ogląda: Październik 2012 (DVD i Blu Ray)
— Sebastian Chosiński, Miłosz Cybowski, Gabriel Krawczyk, Jarosław Loretz, Daniel Markiewicz, Konrad Wągrowski

Tegoż twórcy

Uwierz w siebie, bla bla bla
— Agnieszka Szady

Esensja ogląda: Październik 2012 (DVD i Blu Ray)
— Sebastian Chosiński, Miłosz Cybowski, Gabriel Krawczyk, Jarosław Loretz, Daniel Markiewicz, Konrad Wągrowski

Esensja ogląda: Wrzesień 2012 (kino)
— Ewa Drab, Mateusz Kowalski, Alicja Kuciel, Agnieszka Szady, Konrad Wągrowski

Esensja ogląda: Sierpień 2012 (kino)
— Sebastian Chosiński, Grzegorz Fortuna, Anna Kańtoch, Alicja Kuciel, Małgorzata Steciak, Konrad Wągrowski

Pobawmy się w policjantów i… licealistów
— Ewa Drab

Zielone becikowe
— Agnieszka Szady

Tegoż autora

Kosmiczny redaktor
— Konrad Wągrowski

Statek szalony
— Konrad Wągrowski

Kobieta na szczycie
— Konrad Wągrowski

Przygody Galów za Wielkim Murem
— Konrad Wągrowski

Potwór i cudowna istota
— Konrad Wągrowski

Migające światła
— Konrad Wągrowski

Śladami Hitchcocka
— Konrad Wągrowski

Miliony sześć stóp pod ziemią
— Konrad Wągrowski

Tak bardzo chciałbym (po)zostać kumplem twym
— Konrad Wągrowski

Kac Vegas w Zakopanem
— Konrad Wągrowski

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.