Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 14 sierpnia 2022
w Esensji w Esensjopedii

Athina Rachel Tsangari
‹Attenberg›

EKSTRAKT:90%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułAttenberg
Dystrybutor Gutek Film
Data premiery25 listopada 2011
ReżyseriaAthina Rachel Tsangari
ZdjęciaThimios Bakatatakis
Scenariusz
ObsadaGiorgos Lanthimos, Vangelis Mourikis
Rok produkcji2010
Kraj produkcjiGrecja
Czas trwania95 min
Gatunekdramat
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup

Barbarzyństwo w ogrodzie
[Athina Rachel Tsangari „Attenberg” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
„Attenberg” wespół z „Kłem” tworzą najbardziej przenikliwy obraz współczesnej kultury. Wielkie kino, które, miejmy nadzieję, będzie nam służyć za przestrogę. Oczywiście, o ile nie jest za późno.

Łukasz Gręda

Barbarzyństwo w ogrodzie
[Athina Rachel Tsangari „Attenberg” - recenzja]

„Attenberg” wespół z „Kłem” tworzą najbardziej przenikliwy obraz współczesnej kultury. Wielkie kino, które, miejmy nadzieję, będzie nam służyć za przestrogę. Oczywiście, o ile nie jest za późno.

Athina Rachel Tsangari
‹Attenberg›

EKSTRAKT:90%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułAttenberg
Dystrybutor Gutek Film
Data premiery25 listopada 2011
ReżyseriaAthina Rachel Tsangari
ZdjęciaThimios Bakatatakis
Scenariusz
ObsadaGiorgos Lanthimos, Vangelis Mourikis
Rok produkcji2010
Kraj produkcjiGrecja
Czas trwania95 min
Gatunekdramat
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup
Grecja w ciągu ostatnich miesięcy znalazła się centrum zainteresowania całej Europy. Czy to prawda, że reszta krajów europejskich przegląda się w greckim lustrze? Jeśli tak, to wyłania z niego obraz kontynentu pogrążonego w głębokim kryzysie. Głębszym, niż chcieliby tego politycy i ekonomiści, czego dowodzi greckie kino. Czy to zbieg okoliczności – zapytują brytyjscy dziennikarze – że w najmniej stabilnym i pogrążonym w chaosie kraju powstają najbardziej pokiełbaszone filmy? Nie da się ukryć, że „Kieł” i „Attenberg” w zawoalowany sposób wyrażają społeczne nastroje, ale przy tym serwują nam uniwersalną prawdę o tym momencie historii, w którym właśnie się znajdujemy. Odmienność tego kina, swego rodzaju zezwierzęcenie jest reakcją na kryzys, jaki dotknął współczesną kulturę. Greccy reżyserzy sięgają do jej źródeł i pokazują autentyczny stan naszego języka. Kryzys zaczął się Grecji, ale należy uzmysłowić sobie, że ma wymiar nie tylko ekonomiczny – podważa fundamenty demokracji, a co za tym idzie i kultury. Należy podziwiać przenikliwość Lanthimosa i Tsangari, ale co mnie zadziwia najbardziej to rola, jaką w ich filmach odgrywa pewien polski pisarz – autor książki o enigmatycznym tytule „Ferdydurke”.
Bohaterowie Attenberga najzwyczajniej w świecie grają w Gombrowicza! Przechadzają się placem strojąc miny, skaczą sobie do gardeł jak wściekłe koty, udają dzikie zwierzęta. Jest w tym ta sama przewrotna logika, która napędzała demoniczny mechanizm prozy Gombrowicza. Nieustanna walka – to organizuje ten świat. „Attenberg” wibruje od podskórnych emocji. Pod warstwą bylejakości i Jarmuschowskiej nudy kryje się nieopanowany żywioł dialektyki. To wojna, najprawdziwsza wojna, i to totalna, bo prowadzona na każdym polu – języka i ciała. Wojna, jak u Gombrowicza, prowadzona w czasie karnawału. Tsangari, a szczególnie Lanthimos w „Kle” pokazują świat na opak, w którym przedmioty odwróciły swoje znaczenia, doszło do pomieszania wszystkiego ze wszystkim. Karnawałowy nastrój nikomu się jednak nie udziela, a czym jest karnawał bez zabawy i śmiechu? Tsangari podpowiada: Apokalipsą. Autorka w swoim filmie uchwyciła moment na chwilę przed runięciem Wieży Babel. W „Attenbergu” nastrój zbliżającego się rozpadu da się wyczuć na każdym kroku. Jakby nad miasteczko, zamieszkałe przez bohaterów, nadciągnęła chmura melancholii. Ojciec Mariny mówi o burżuazyjnej rewolucji, która zakończyła się kompletnym fiaskiem. To tak jakby zaprojektować ruiny – mówi, a jego słowa brzmią złowieszczo w obliczu tego, czego doświadczamy właśnie na własnej skórze.
W samym oku tego cyklony reżyserka umieściła młodą dziewczynę, zbierającą pierwsze doświadczenia życiowe. Marina wyzbywa się całego zestawu form, w które wyposażyła ją współczesna cywilizacja. Nieustannie opisuje świat, nie pozwala, aby rzeczywistość wymknęła się jej się nawet na chwilę spod kontroli. Podobnie jak Józio stara się obronić przed cudzą Formą. Zamiast uciec z gębą na rękach, ona ściąga twarz w grymasie. Nie ucieka, ale stoi w bezruchu. Uciec już nie sposób. Wszystko znajduje się w nieustannym ruchu. Poza Mariną, która tkwi w centrum świata i kpi ze wszystkiego. Nie dajmy się nabrać na jej sztuczki.
„Attenberg” to dzieło wielowymiarowe o wielkiej sile ekspresji. Rzecz do intelektualnego przeżywania. Prawdziwa bomba, a kto nie obejrzy ten trąba!
koniec
28 listopada 2011

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Peryferia: Odc. 2. Nie ma ucieczki od przeznaczenia
Marcin Mroziuk

12 VIII 2022

Mogłoby się wydawać, że upadek w bezdenną przepaść powinien nieuchronnie zakończyć się śmiercią. Szybko przekonamy się jednak, że w przypadku dziury na polu Abbottów tak się nie dzieje. Nieco więcej na temat właściwości tego niezwykłego obiektu dowiadujemy się dopiero pod koniec odcinka.

więcej »

Klasyka kina radzieckiego: Zdradzony koniokrad
Sebastian Chosiński

10 VIII 2022

Kirgiski reżyser Bołotbek Szamszyjew zasłynął jako jeden z najwybitniejszych ekranizatorów twórczości swego rodaka Czingiza Ajtmatowa. Mało kto jednak przy tym pamięta, że jego dwa pierwsze filmy pełnometrażowe były easternami. Zaczął od „Wystrzału na przełęczy Karasz” – opowieści o samotnym mścicielu Bachtygule.

więcej »

Lista śmierci: Odc. 5. Wszystko ma swoją cenę
Marcin Mroziuk

8 VIII 2022

Nie jest żadnym zaskoczeniem ani dla widzów, ani dla głównego bohatera, że Steve Horn jest naprawdę doskonale chroniony. Dobranie mu się do skóry wymaga więc długotrwałych przygotowań, a James Reece do ostatniej chwili nie może być pewny, czy jego plan się powiedzie.

więcej »

Polecamy

Kevin Smith. Sprzedawcy 2

Do sedna:

Kevin Smith. Sprzedawcy 2
— Marcin Knyszyński

Kevin Smith. Jay i Cichy Bob kontratakują
— Marcin Knyszyński

Kevin Smith. Dogma
— Marcin Knyszyński

Kevin Smith. W pogoni za Amy
— Marcin Knyszyński

Kevin Smith. Szczury z supermarketu
— Marcin Knyszyński

Kevin Smith. Sprzedawcy
— Marcin Knyszyński

Richard Kelly. Pułapka
— Marcin Knyszyński

Richard Kelly. Koniec świata
— Marcin Knyszyński

Richard Kelly. Donnie Darko
— Marcin Knyszyński

Alejandro González Iñárritu. Zjawa
— Marcin Knyszyński

Zobacz też

Inne recenzje

Co nam w kinie gra: Attenberg
— Piotr Czerkawski, Patrycja Rojek

Filmy Nowych Horyzontów 2011 (1/3)
— Ewa Drab, Karol Kućmierz, Urszula Lipińska, Patrycja Rojek, Konrad Wągrowski, Kamil Witek, Zuzanna Witulska

Tegoż autora

Pozamiatane
— Łukasz Gręda

Ręce opadły
— Łukasz Gręda

Lost
— Łukasz Gręda

Dni jak ścięte wąsy
— Łukasz Gręda

Strzelają się
— Łukasz Gręda

Gumowe kule
— Łukasz Gręda

W ciemność
— Łukasz Gręda

Zaczęło się
— Łukasz Gręda

Słowiańska pełnia
— Łukasz Gręda

Pod wulkanem, czyli potworne kino Wesa Andersona
— Łukasz Gręda

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.