Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 23 września 2021
w Esensji w Esensjopedii

J.J. Abrams
‹Super 8›

EKSTRAKT:80%
WASZ EKSTRAKT:
80,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułSuper 8
Dystrybutor UIP
Data premiery17 czerwca 2011
ReżyseriaJ.J. Abrams
ZdjęciaLarry Fong
Scenariusz
ObsadaElle Fanning, Amanda Michalka, Kyle Chandler
MuzykaMichael Giacchino
Rok produkcji2011
Kraj produkcjiUSA
Czas trwania112 min
GatunekSF
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup

Być jak Steven Spielberg
[J.J. Abrams „Super 8” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
J.J. Abrams, niczym Steven Spielberg przed laty, zabiera nas w pełną emocji podróż spod znaku wizyty w „Parku Jurajskim”, następnie zaprasza do uczestnictwa w „Bliskich spotkaniach trzeciego stopnia”, by wreszcie zafundować przygodę, jakiej nie powstydziliby się „Poszukiwacze zaginionej Arki”. W „Super 8” znajdziemy wszystko to, czym Spielberg uwodził nas trzy dekady temu.

Krzysztof Czapiga

Być jak Steven Spielberg
[J.J. Abrams „Super 8” - recenzja]

J.J. Abrams, niczym Steven Spielberg przed laty, zabiera nas w pełną emocji podróż spod znaku wizyty w „Parku Jurajskim”, następnie zaprasza do uczestnictwa w „Bliskich spotkaniach trzeciego stopnia”, by wreszcie zafundować przygodę, jakiej nie powstydziliby się „Poszukiwacze zaginionej Arki”. W „Super 8” znajdziemy wszystko to, czym Spielberg uwodził nas trzy dekady temu.

J.J. Abrams
‹Super 8›

EKSTRAKT:80%
WASZ EKSTRAKT:
80,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułSuper 8
Dystrybutor UIP
Data premiery17 czerwca 2011
ReżyseriaJ.J. Abrams
ZdjęciaLarry Fong
Scenariusz
ObsadaElle Fanning, Amanda Michalka, Kyle Chandler
MuzykaMichael Giacchino
Rok produkcji2011
Kraj produkcjiUSA
Czas trwania112 min
GatunekSF
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup
Bohaterami „Super 8” jest grupka chłopców, których łączy jedno – pragną nakręcić film. W dziecięcych postaciach nietrudno wyobrazić sobie Gearge’a Lucasa czy zwłaszcza Spielberga (notabene właśnie pod jego pieczą powstał „Super 8”), którzy z porównywalnym zapałem i niekłamaną pasją przed kilkoma dekadami kręcili „Gwiezdne Wojny” czy „Indianę Jonesa”. Obraz J.J. Abramsa można więc czytać jako hołd oddany Kinu Nowej Przygody. Kłaniając mu się, Abrams serwuje nam porównywalne emocje, na blisko dwie godziny przenosząc nas w inny wymiar. Zabierając do innego świata, świata, gdzie każdy może poczuć się jak Indiana Jones…
Jak to często ma miejsce w kinie Spielberga („Imperium Słońca”, „E.T.”, „Hook”), na świat patrzymy oczami dzieci; rzeczywistość wydaje się przefiltrowana przez dziecięcą wrażliwość. Abramsa interesuje świat młodzieży – pierwsze uniesienia i zawody miłosne, idealistyczne przyjaźnie i bolesne rozczarowania, emocjonowanie się błahostkami, wyznaczanie sobie naiwnych, acz szlachetnych celów. Na rzeczywistość spogląda Abrams – podobnie jak Spielberg – w kategoriach zabawy, uszlachetniając wewnętrzny świat swych bohaterów. Świat, w którym kręcenie filmu jest przede wszystkim dobrą zabawą, a pierwsze miłosne podrygi wydają się miłością do grobowej deski: chłopcy podkochują się w – jak się wydaje – niedostępnej i idealizowanej Alice (urocza Elle Fanning). Nieprzypadkowo dorośli nie rozumieją swych dzieci. Ojciec zaskakująco dojrzałego Joe (w tej roli Joel Curtney) nie pozwala mu się widywać z jego sympatią, z kolei ojca Alice stać jedynie na krzyk, wydobywający się w oparach alkoholu.
W „Super 8” nie zabrakło scen wbijających w fotel (wykolejenie się pociągu), przyprawiających o dreszcze (fragment na stacji benzynowej) czy wzruszających (finał). Nie zabrakło napięcia, ponieważ obcy jest tu naprawdę „Obcy” – niczym w klasyku Ridleya Scotta do ostatnich scen pozostaje praktycznie niewidoczny. Jednak ponad wszystko inne nie zabraknie emocji – każda scena posiada tu bowiem silny ładunek emocjonalny, niekiedy zabarwiony drobnymi smaczkami (walkman). Starsi widzowie być może nostalgicznie zatęsknią za klasycznym kinem, młodszych prawdopodobnie bez reszty pochłoną losy dziecięcych bohaterów, z którymi zapewne bez problemu się utożsamią.
Obraz Abramsa poskładany jest z elementów doskonale znanych, w kinie przetestowanych już wielokrotnie. Zamiast poczucia, że wszystko już widzieliśmy, pojawia się raczej odczucie tęsknoty za tego typu kinem. Twórca „Zagubionych” nie ma bowiem ambicji wymyślania go na nowo – swój film kieruje do tych, którzy wychowali się na dziełach Spielberga. Do wszystkich tych, którzy nie boją się przyznać, że mimo posiadania żony/męża i grupki dzieci, nie są do końca dorosłymi. Do tych, których niezmiennie fascynuje w kinie przygoda, dreszczyk emocji spod znaku wymykania się w środku nocy z domu tak, by rodzic niczego nie zauważył. Słowem, do wszystkich tych, którzy nie wstydzą się przyznać, że tkwi w nich dziecko. A jak pamiętamy z „Ostatniej krucjaty”, nawet Indiana Jones był dzieckiem…
koniec
20 czerwca 2011

Komentarze

22 VI 2011   13:38:44

Film rzeczywiście świetny, dobra bezpretensjonalna rozrywka z emocjami i nostalgią, w sam raz na piątkowy wieczór. Recenzja niestety po prostu słaba, pare sloganów i powtórek z innych opinii o filmie, niezręczności słowne typu: "miłosne podrygi" i literówki (w imieniu Lucasa !!!) Jak na poziom Esensji żenada.

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Klasyka kina radzieckiego: Kumple z sierocińca
Sebastian Chosiński

22 IX 2021

Czy w Związku Radzieckim porywano – nieważne czy dla okupu, czy dla szantażu – dzieci? Jeśli wierzyć bohaterom „Kryminalnego kwartetu” Aleksandra Muratowa – nie. W każdym razie kiedy spotyka to jednego z głównych bohaterów filmu, jego przyjaciele, nim ruszą do działania, muszą otrząsnąć się z głębokiego szoku. Tyle że to już inne czasy i inny Kraj Rad – szybkim tempie chylący się ku upadkowi.

więcej »

East Side Story: Świat bajkowy, lecz zagrożenie prawdziwe
Sebastian Chosiński

19 IX 2021

Zaczęło się od jednego filmu, a skończy najprawdopodobniej na trylogii (przynajmniej tyle wiadomo na razie). Rozgrywający się w fantastycznym świecie staroruskich bylin „Ostatni bohater” Dmitrija Diaczenki doczekał się bowiem – i dobrze się stało! – dwóch kontynuacji: „Źródła Zła” i „Wysłannika Mroku”. O tym pierwszym piszemy teraz, o drugim – daj Boże, w styczniu przyszłego roku, czyli krótko po premierze.

więcej »

Klasyka kina radzieckiego: Krwawe porachunki w kolonii karnej
Sebastian Chosiński

15 IX 2021

W grudniu 1989 roku Polskę obiegły szokujące zdjęcia z Zakładu Karnego w Czarnem, w którym doszło do stłumionego siłą przez strażników i milicjantów buntu więźniów. Podobne wydarzenia rozegrały się rok wcześniej w Związku Radzieckim, w kolonii karnej nieopodal Rygi. Na ich podstawie Igor Gostiew nakręcił wstrząsający dramat, którego tytuł mówi praktycznie wszystko – „Bezprawie”.

więcej »

Polecamy

Kevin Smith. Sprzedawcy 2

Do sedna:

Kevin Smith. Sprzedawcy 2
— Marcin Knyszyński

Kevin Smith. Jay i Cichy Bob kontratakują
— Marcin Knyszyński

Kevin Smith. Dogma
— Marcin Knyszyński

Kevin Smith. W pogoni za Amy
— Marcin Knyszyński

Kevin Smith. Szczury z supermarketu
— Marcin Knyszyński

Kevin Smith. Sprzedawcy
— Marcin Knyszyński

Richard Kelly. Pułapka
— Marcin Knyszyński

Richard Kelly. Koniec świata
— Marcin Knyszyński

Richard Kelly. Donnie Darko
— Marcin Knyszyński

Alejandro González Iñárritu. Zjawa
— Marcin Knyszyński

Zobacz też

Tegoż twórcy

Ostateczny Porządek
— Kamil Witek

Skywalker na sterydach
— Konrad Wągrowski

Przebudzona niemoc
— Jarosław Loretz

Powrót do Odległej Galaktyki
— Konrad Wągrowski

Esensja ogląda: Styczeń 2014 (4)
— Gabriel Krawczyk, Jarosław Loretz, Daniel Markiewicz, Agnieszka Szady

Esensja ogląda: Czerwiec 2013 (2)
— Jarosław Loretz, Agnieszka Szady, Konrad Wągrowski, Kamil Witek

Śmiało podążać… wydeptaną ścieżką
— Jakub Gałka

Star Trek Nowej Przygody
— Konrad Wągrowski

SPF – Subiektywny Przegląd Filmów (4)
— Jakub Gałka

Star Trek: Nowa nadzieja
— Konrad Wągrowski

Tegoż autora

Kryminalna zagadka Luizjany
— Krzysztof Czapiga

Strach ma wiele twarzy
— Krzysztof Czapiga

Bracie, gdzie (i kim) jesteś?
— Krzysztof Czapiga

Medium z wyboru
— Krzysztof Czapiga

Make radio, not war
— Krzysztof Czapiga

Z dala od polityki
— Krzysztof Czapiga

Siedź i patrz
— Krzysztof Czapiga

Między filmami
— Krzysztof Czapiga

Indiana Jones i… telewizja śniadaniowa
— Krzysztof Czapiga

Nowy stary Allen
— Krzysztof Czapiga

Wkrótce

zobacz na mapie »
Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.