Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 25 maja 2022
w Esensji w Esensjopedii

Marco Bellocchio
‹Zwycięzca›

EKSTRAKT:50%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułZwycięzca
Tytuł oryginalnyVincere
Dystrybutor Against Gravity
Data premiery22 października 2010
ReżyseriaMarco Bellocchio
ZdjęciaDaniele Ciprì
Scenariusz
ObsadaGiovanna Mezzogiorno, Filippo Timi, Corrado Invernizzi
MuzykaCarlo Crivelli
Rok produkcji2009
Kraj produkcjiFrancja, Włochy
Czas trwania128 min
Gatunekdramat
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup

O grze, w której każdy uczestnik jest przegrany
[Marco Bellocchio „Zwycięzca” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
Marco Bellocchio trafia w Polsce do dystrybucji kinowej. Słabo znanego w kraju nad Wisłą reżysera mamy okazję poznać za sprawą portretu Idy Dalser, domniemanej kochanki i pierwszej żony Benito Mussoliniego. Dziwne, że przygodę z tym ciekawym twórcą dystrybutor proponuje nam zacząć od dzieła nienajlepszego, żeby nie powiedzieć ze średniej półki.

Artur Zaborski

O grze, w której każdy uczestnik jest przegrany
[Marco Bellocchio „Zwycięzca” - recenzja]

Marco Bellocchio trafia w Polsce do dystrybucji kinowej. Słabo znanego w kraju nad Wisłą reżysera mamy okazję poznać za sprawą portretu Idy Dalser, domniemanej kochanki i pierwszej żony Benito Mussoliniego. Dziwne, że przygodę z tym ciekawym twórcą dystrybutor proponuje nam zacząć od dzieła nienajlepszego, żeby nie powiedzieć ze średniej półki.

Marco Bellocchio
‹Zwycięzca›

EKSTRAKT:50%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułZwycięzca
Tytuł oryginalnyVincere
Dystrybutor Against Gravity
Data premiery22 października 2010
ReżyseriaMarco Bellocchio
ZdjęciaDaniele Ciprì
Scenariusz
ObsadaGiovanna Mezzogiorno, Filippo Timi, Corrado Invernizzi
MuzykaCarlo Crivelli
Rok produkcji2009
Kraj produkcjiFrancja, Włochy
Czas trwania128 min
Gatunekdramat
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup
Nowy film Marco Bellocchio prowadzi nas po drodze jaką przebył Benito Mussolini (przekonujący Filippo Timi) od powołania zideologizowanej gazety, aż do śmierci z rąk partyzantów. Jednak włoski dyktator nie jest jej głównym bohaterem. Tą stała się Ida Dalser (Giovanna Mezzogiorno), kochanka Duce, która poza pieniędzmi na wydawnictwo dała mu także syna. Historycy nie poświęcają ich związkowi zbyt wiele miejsca. Traktują go bardziej jako legendę niż autentyczne wydarzenie.
Belocchio, wprowadzając na ekran autentyczne fragmenty filmowych kronik, nie próbuje rozstrzygać o prawdziwości małżeństwa. Wykorzystuje je do zobrazowania determinacji porzuconej kobiety i okrucieństwa, do którego gotowy jest się w stanie posunąć opętany władzą człowiek.
Pierwsze spotkanie odbywa się w romantycznej scenerii – Mussolini ucieka przed zwalczającą socjalistów policją monarchii. Ida udziela mu schronienia. Towarzyszące niebezpieczeństwu napięcie prowadzi ich do płomiennego romansu. Nieposkromione żądze, gorący seks i ideologiczne zaangażowanie podjudzają Mussoliniego do wszczęcia rewolucji, dokonującej się w końcu na oczach Idy. Faszyści rosną w siłę, zdobywając kolejne szczeble władzy. Ida zostaje żoną przyszłego Duce, prawnie uznającego ich syna. Kiedy partia Mussoliniego angażuje Włochów do udziału w I wojnie światowej, jej przywódca przepada bez wieści na froncie. Ida nie ustaje w poszukiwaniach. Kiedy w końcu dopina swego, przeżywa szok inicjujący horror, z jakim przyjdzie jej się mierzyć. Ukochany ma bowiem u swego boku nową kobietę, a z nią kolejne dziecko. Pierwsza żona przestaje w jego świecie funkcjonować, zostaje wymazana z dokumentów i świadomości opinii publicznej. Ida nie pozwala się łatwo uciszyć. Pisze listy, których adresatami są bardziej znaczące postacie dwudziestolecia międzywojennego we Włoszech. Jej starania spotykają się z radykalnym działaniem władz. Zostaje pozbawiona opieki nad synem i osadzona w szpitalu psychiatrycznym, gdzie w końcu dokona żywota, jednak aż do ostatniego dnia próbując przywrócić światu pamięć o sobie jako o żonie Duce.
Działanie kobiety wynika z troski o los syna i świadectwo prawdy. Zapatrzona w Mussoliniego nie widzi w nim oblicza tyrana, ale chwilowo zagubionego mężczyznę. Tę słabość miałaby wykorzystać oficjalna żona wodza, by przyciągnąć go do siebie. Okres „niepamięci” traktuje jako próbę, którą musi przetrwać. Wiara w szczerość uczucia jest dla niej silniejsza od mocy ideologii, bo to dla niej Mussolini odsunął Idę i syna z politycznej areny.
„Zwycięzca” wbrew tytułowi pokazuje nam ludzi przegranych. Kobietę, która przegrała z ideologią, mężczyznę, który dosłownie przegrał życie, ale – co reżysera interesuje bardziej – przegrał też świadczące o człowieczeństwie uczucia. Rozgrywające się na ekranie miłosno-ideologiczne potyczki oprawione są w stylizację na kino tamtego okresu między innymi poprzez charakterystyczne napisy. Intymny, emocjonalny portret historycznych postaci w dobie odczłowieczającego faszyzmu przypomina miłość w czasach zarazy. Problem jednak w tym, czy kogokolwiek jest w stanie zadziwić fakt nieposzanowania uczucia przez dyktatorów?
koniec
4 listopada 2010

Komentarze

04 XI 2010   18:38:18

Oj chyba to nie początek przygody - na pewno w kinie widziałam "Czas religii" oraz "Witaj, nocy". Choć fakt tamte filmy były świetne, a "Vincere" to jakiś manieryczny koszmar.

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Wychowane przez wilki: Sez. 2, Odc. 1. Inny klimat, czyli nowe szanse i zagrożenia
Marcin Mroziuk

23 V 2022

W drugim sezonie „Wychowanych przez wilki” następuje radykalna zmiana scenerii. Bohaterowie opuszczają bowiem niezbyt urodzajne rejony Keplera-22b i przenoszą się do strefy tropikalnej, gdzie znajduje się kolonia ateistów.

więcej »

East Side Story: Przeżyć w Piekle
Sebastian Chosiński

22 V 2022

Dwa lata po premierze pełnometrażowy debiut dokumentalny kijowskiej reżyserki Iryny Cyłyk – nagrodzony na festiwalu Sundance „Ziemia jest niebieska jak pomarańcza” – nabrał bolesnej aktualności. Jego tematem jest bowiem los rodzin mieszkających na obszarze ogarniętego konfliktem zbrojnym od 2014 roku Donbasu.

więcej »

I nie wierz nikomu, bo nie trafisz do domu
Sebastian Chosiński

21 V 2022

Najpierw było japońskie anime „Jin-Rô” Hiroyukiego Okiury. Niemal dwadzieścia lat później za aktorski remake jego dzieła zabrali się Koreańczycy. Zmienili miejsce akcji, dorzucili co nieco od siebie fabularnie – i w świat poszła „Wilcza Brygada” Jee-woon Kima. W efekcie powstał całkiem przyzwoity film akcji (z elementami science fiction), ale do poziomu obraz z Kraju Kwitnącej Wiśni jednak nie dorósł.

więcej »

Polecamy

Kevin Smith. Sprzedawcy 2

Do sedna:

Kevin Smith. Sprzedawcy 2
— Marcin Knyszyński

Kevin Smith. Jay i Cichy Bob kontratakują
— Marcin Knyszyński

Kevin Smith. Dogma
— Marcin Knyszyński

Kevin Smith. W pogoni za Amy
— Marcin Knyszyński

Kevin Smith. Szczury z supermarketu
— Marcin Knyszyński

Kevin Smith. Sprzedawcy
— Marcin Knyszyński

Richard Kelly. Pułapka
— Marcin Knyszyński

Richard Kelly. Koniec świata
— Marcin Knyszyński

Richard Kelly. Donnie Darko
— Marcin Knyszyński

Alejandro González Iñárritu. Zjawa
— Marcin Knyszyński

Zobacz też

Tegoż twórcy

Cinergia 2019: Skruszony
— Konrad Wągrowski

Tegoż autora

Trójgłos o „Ki”
— Ewa Drab, Zuzanna Witulska, Artur Zaborski

Gdynia 2011 (2): Panorama Polskiego Kina
— Urszula Lipińska, Konrad Wągrowski, Artur Zaborski

Gdynia 2011 (1): Filmy konkursowe
— Urszula Lipińska, Konrad Wągrowski, Artur Zaborski

Off off with head
— Artur Zaborski

O (p)o(d)glądaniu
— Artur Zaborski

Tydzień z hiszpańską sztuką filmową
— Artur Zaborski

Zastrzyk adrenaliny na widok podnoszącej się kurtyny
— Artur Zaborski

Ciemnego pokoju nie trzeba się bać
— Artur Zaborski

Janek Wiśniewski padł, Janek Komasa wstał
— Artur Zaborski

Jak „Och, Karola” zredukować do „Och”
— Artur Zaborski

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.