Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 30 czerwca 2022
w Esensji w Esensjopedii
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
Wyszukaj / Kup

Co nam w kinie gra: Aż po grób, Pozwól mi wejść
[ - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
Dziś przypominamy dwie krótkie recenzje premierowych filmów – „Aż po grób” i „Pozwól mi wejść” (wersja szwedzka).

Ewa Drab, Urszula Lipińska

Co nam w kinie gra: Aż po grób, Pozwól mi wejść
[ - recenzja]

Dziś przypominamy dwie krótkie recenzje premierowych filmów – „Aż po grób” i „Pozwól mi wejść” (wersja szwedzka).
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
Wyszukaj / Kup
Aż po grób
Wielka Tajemnica, Wielcy Aktorzy, Wielki Producent. Niby Wielka Sensacja. Zupełnie nieadekwatna do filmu. Małego, kameralnego, niespecjalnie zajmującego, opartego właściwie tylko na humorze postaci granej przez Murraya. Poważnych rzeczy w „Aż po grób” zabrakło, mimo, że dla takiej fabuły wydawałyby się wręcz budulcami. Wyrzuty sumienia, niszcząca siła skrywanej wiele lat prawdy, przejmująca samotność – to nie krąg zainteresowań Aarona Schneidera, bardziej zajętego groteskowymi walorami opowiadanej historii. Clint Eastwood bez trudu powiązałby w takiej fabule powagę z ironią. Debiutujący w roli reżysera Schneider nie ma niestety tak wprawnej ręki jak Brudny Harry. Toteż za rączkę prowadzi go Bill Murray – to jego film. (40%)
Urszula Lipińska
Recenzja opublikowana w serwisie „Zgryźliwych tetryków”.
Ocena IMDb: 7.6/10; ocena RottenTomatoes: 85%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
Wyszukaj / Kup
Pozwól mi wejść
Film Tomasa Alfredsona nie był nowością na tegorocznym festiwalu. Pokazywany już w szerszej dystrybucji na polskim rynku trafił do sekcji kina szwedzkiego jako przykład nietypowego horroru. Nietypowego, bo na pierwszy rzut oka mało strasznego – oprócz krwawych sekwencji w „Pozwól mi wejść” brakuje potencjalnie przerażających schematów. Natomiast to, co leży głębiej, poza doborem gatunku filmowego, decyduje o wartości całej historii. Oto dwunastoletni Oscar przeżywa piekło zastraszenia ze strony swoich silniejszych kolegów: jest sam, czuje się słaby i nieważny, kipi nienawiścią i jest bardzo zły. Zaprzyjaźni się dopiero z istotą, z którą nikt normalnie nie chciałby mieć nic do czynienia, a która odzwierciedla wszystko to, czym Oscar jest i tym, czym chciałby być. Wampirzyca Eli to wyrzutek, outsider i postać nieszczęśliwa, ale także brutalna, zwierzęca maszyna do zabijania pozbawiona wyboru. Alfredson wydobywa wszystkie demony Oscara na powierzchnię filmowej materii dzięki klasycznej, horrorowej bohaterce, zwracając uwagę na mroczne, okrutne odcienie ludzkiej natury, które zazwyczaj pozostają niewydobyte. I to właśnie w „Pozwól mi wejść” przeraża najbardziej. To film o inności, alienacji i upiorności odrzucenia w przebraniu znanej konwencji. Szkoda tylko, że reżyserowi nie udało się wydobyć z tej historii wiarygodności emocjonalnej, za to nie poskąpił jej przesadzonej stylizacji gatunkowej. Przez to forma przerasta treść, a ubranko krwawego horroru skutecznie skrywa serce i duszę tej zimnej opowieści. (60%)
Ewa Drab
Recenzja uprzednio prezentowana w relacji z Era Nowe Horyzonty 2009.
Ocena IMDb: 8.1/10; ocena RottenTomatoes: 97%
Pozostałe premiery weekendu
Chrzest
Ocena IMDb: 6.6/10
Czytaj też recenzję Patrycji Rojek.
Essential Killing
Ocena IMDb: 7.8/10
Pozwól mi wejść
Ocena IMDb: 7.4/10; ocena RottenTomatoes: 88%
Sekret jej oczu
Ocena IMDb: 8.3/10; ocena RottenTomatoes: 91%
Śmietnisko
Ocena IMDb: 8.1/10
Zemsta futrzaków
Ocena IMDb: 2.7/10; ocena RottenTomatoes: 8%
Zwycięzca
Ocena IMDb: 7.0/10; ocena RottenTomatoes: 93%
koniec
23 października 2010

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Klasyka kina radzieckiego: Hymn do niespełnionej miłości
Sebastian Chosiński

29 VI 2022

Czingiz Ajtmatow przyzwyczaił czytelników do tego, że jest prozaikiem potrafiącym nadzwyczaj pięknie pisać o miłości. Zazwyczaj jednak uczucie to łączyło bohaterów żyjących w górskich aułach, z dala od cywilizacji. W opowiadaniu „Czerwone jabłko” głównymi bohaterami uczynił on małżeństwo intelektualistów mieszkających w stolicy sowieckiej Kirgizji. I ten właśnie tekst zdecydował się przenieść na ekran Tołomusz Okiejew.

więcej »

Reacher: Odc. 5. Zemsta ważniejsza od sprawiedliwości
Marcin Mroziuk

27 VI 2022

Nie mamy wątpliwości, że kończąca poprzedni odcinek śmierć Molly Beth to dotkliwy cios dla Jacka Reachera, ale równie bolesna jest utrata przewożonych przez nią dokumentów z dochodzenia prowadzonego przez zabitego brata głównego bohatera. Po powrocie do Margrave trzeba będzie więc wrócić do starych tropów, ale problem tkwi w tym, że czekają tam już kolejne kłopoty.

więcej »

East Side Story: Sportsmenka na rozdrożu
Sebastian Chosiński

26 VI 2022

„Olga” Elie Grapego to historia młodej ukraińskiej sportsmenki, której świetnie zapowiadająca się kariera gimnastyczna staje pod wielkim znakiem zapytania z powodu zaangażowania jej matki-dziennikarki w tropienie przekrętów ekipy prezydenta Janukowycza. Chcąc wystartować na mistrzostwach Europy, dziewczyna musi opuścić Ukrainę – i to niemal w tym momencie, kiedy w Kijowie rozpoczyna się Euromajdan.

więcej »

Polecamy

Kevin Smith. Sprzedawcy 2

Do sedna:

Kevin Smith. Sprzedawcy 2
— Marcin Knyszyński

Kevin Smith. Jay i Cichy Bob kontratakują
— Marcin Knyszyński

Kevin Smith. Dogma
— Marcin Knyszyński

Kevin Smith. W pogoni za Amy
— Marcin Knyszyński

Kevin Smith. Szczury z supermarketu
— Marcin Knyszyński

Kevin Smith. Sprzedawcy
— Marcin Knyszyński

Richard Kelly. Pułapka
— Marcin Knyszyński

Richard Kelly. Koniec świata
— Marcin Knyszyński

Richard Kelly. Donnie Darko
— Marcin Knyszyński

Alejandro González Iñárritu. Zjawa
— Marcin Knyszyński

Zobacz też

Inne recenzje

Jak aż po grób obchodzić Zaduszki za życia
— Artur Zaborski

Mój własny wampir
— Konrad Wągrowski

Z tego cyklu

Ślepowidzenie
— Sebastian Chosiński

Umrika
— Sebastian Chosiński

„Tajemnice Bridgend” i „Czarodziejska góra”
— Sebastian Chosiński, Konrad Wągrowski

Jesteśmy waszymi przyjaciółmi
— Sebastian Chosiński

Slow West
— Sebastian Chosiński

Imigranci
— Marta Bałaga, Sebastian Chosiński

Steve Jobs
— Kamil Witek

Pakt z diabłem
— Marta Bałaga

Intruz
— Sebastian Chosiński

W piwnicy
— Marta Bałaga

Tegoż twórcy

Esensja ogląda: Marzec 2018 (2)
— Sebastian Chosiński, Grzegorz Fortuna, Krzysztof Spór, Konrad Wągrowski

Agent we mgle
— Joanna Pienio

Tegoż autora

Porażki i sukcesy 2015
— Piotr Dobry, Ewa Drab, Grzegorz Fortuna, Krystian Fred, Jarosław Robak, Krzysztof Spór, Konrad Wągrowski

007: Wszystkie laski Jamesa Bonda
— Urszula Lipińska

Szybciej. Głośniej. Więcej zębów
— Ewa Drab

Samochody (nie) latają
— Ewa Drab

Kreacja automatyczna
— Ewa Drab

Prezenty świąteczne 2014: Gry wideo pod choinkę
— Ewa Drab

30. Warszawski Festiwal Filmowy: Dzień 10
— Karolina Ćwiek-Rogalska, Urszula Lipińska

30. Warszawski Festiwal Filmowy: Dzień 9
— Urszula Lipińska, Karolina Ćwiek-Rogalska

30. Warszawski Festiwal Filmowy: Dzień 8
— Urszula Lipińska, Karolina Ćwiek-Rogalska

30. Warszawski Festiwal Filmowy: Dzień 7
— Karolina Ćwiek-Rogalska, Urszula Lipińska

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.