Do kina marsz: Kwiecień 2010Kwiecień zapowiada się rewelacyjnie dla osób oczekujących efektownych widowisk – „Starcie Tytanów”, „Kick-Ass”, „Iron Man 2” powinny zapewnić doskonałą rozrywkę. A dla pozostałych widzów? Woody Allen i Wes Anderson.
EsensjaDo kina marsz: Kwiecień 2010Kwiecień zapowiada się rewelacyjnie dla osób oczekujących efektownych widowisk – „Starcie Tytanów”, „Kick-Ass”, „Iron Man 2” powinny zapewnić doskonałą rozrywkę. A dla pozostałych widzów? Woody Allen i Wes Anderson. W naszym cyklicznym zestawieniu przedstawiamy najciekawsze, naszym zdaniem, filmowe premiery nadchodzącego miesiąca. Uwaga! W wielu przypadkach nie możemy na 100% zagwarantować jakości obrazu – wspominamy o nim po prostu dlatego, że zapowiada się ciekawie, albo dlatego, że szanujący się kinoman nie powinien tego filmu nie znać, nawet jeśli z seansu wyjdzie zniesmaczony i skieruje się do kasy, by zażądać zwrotu pieniędzy za bilet. Dla jasności – od nas także nie należy się domagać tych pieniędzy. Niemniej jednak mamy nadzieję, że nasze typy będą w większości przypadków trafne, a sam cykl uznacie za pomocny przy planowaniu kinowych wizyt. A na wrażenia poseansowe zapraszamy oczywiście do serwisu Zgryźliwych Tetryków. MARSZ DO KINA: Kolejny film Woody’ego Allena to powrót do nowojorskiej scenerii i amerykańskiego akcentu. Po trylogii londyńskiej i niezwykle popularnej w Polsce zeszłorocznej wycieczce z Vicky i Cristiną do Barcelony, Allen znów mierzy się z czystej wody komedią. „Co nas kręci, co nas podnieca” już został okrzyknięty jednym z najzabawniejszych filmów w dorobku twórcy „Annie Hall”. Na ekranie zobaczymy komika Larry’ego Davida, chwaloną w Cannes Patricię Clarkson oraz młodziutką Evan Rachel Wood. Kto lubi neurotyczny humor Allena, wie czego się spodziewać: intelektualnych gierek, zabaw słownych, nietypowych konfiguracji miłosno-erotycznych, komizmu podszytego goryczką i rozczarowaniem rzeczywistością. Zobaczymy, czy powrót na łono ukochanego Wielkiego Jabłka zakończy ostatnie narzekania na przewidywalność mistrza… Hollywood oszalało na punkcie technologii 3D! Doskonałe wyniki box office najpierw rekordowego „Avatara”, a potem burtonowskiej „Alicji w Krainie Czarów” spowodowały, że producenci „Starcia Tytanów” postanowili przekonwertować film do formatu trójwymiarowego. I pewnie wizja przestrzennego widowiska okaże się głównym wabikiem dla publiczności, bo wiele więcej ponad wgniatające w fotel efekty specjalne nie można po blockbusterze Louisa Letteriera się spodziewać. Mitologiczna wariacja po amerykańsku kusi jeszcze nazwiskami: rozchwytywany od czasów ostatniego „Terminatora” Sam Worthington, zdolna Brytyjka Gemma Arterton oraz wybitni Liam Neeson i Ralph Fiennes w rolach Zeusa i Hadesa. Do tego zapewne dużo klisz widowiskowego kina akcji i teledyskowy rytm narracji – fani trójwymiarowej rozrywki powinni być zadowoleni. Zaskakująca kombinacja – mistrz oryginalnej komedii, jedna z najciekawszych osobistości współczesnego kina, Wes Anderson kręci… animowaną bajkę dla dzieci. „Fantastyczny Pan Lis” Roalda Dahla (tego od „Charliego i fabryki czekolady”) to ukochana bajka Andersona i bardzo chciał przenieść ją na ekran. Co ciekawe, uczynił to za pomocą tradycyjnej animacji poklatkowej. Jak twierdzą ci, co widzieli, powstał film i ładny i mądry, przemawiający zarówno do dzieci, jak i rodziców. A co warte zauważenia – możemy go w Polsce obejrzeć w wersji oryginalnej, z głosami samych George’a Clooneya, Meryl Streep czy Billa Murraya. Ponownie wprowadzana do kin kontynuacja przebojowej animacji o społeczności zabawek stanowi zapowiedź zniżającego się wielkimi krokami triquela. Tak jak w przypadku klasycznej „jedynki” warto przypomnieć sobie przygody Chudego, Buzza i reszty bohaterów, którzy tym razem wyruszają do wielkiego sklepu z zabawkami, aby uratować poczciwego kowboja przed sprzedażą do muzeum. W „Toy Story 2” pojawia się już więcej nawiązań do kultury popularnej, łatwo zauważyć odniesienia do „Parku jurajskiego” czy „Gwiezdnych wojen”, ale nadal najbardziej liczy się historia i barwne, sympatyczne postaci. Akcja rzadko kiedy zwalnia, żarty są wyważone, a do tego film ma wymiar edukacyjny. W końcu solidarność i przyjaźń przedstawiona w serii „Toy Story” to fantastyczny wzór dla najmłodszych widzów. Gratka dla miłośników opowieści obrazkowych na ekranie. „Kick-Ass” to ekranizacja odważnego komiksu Marka Millara (nie mylić z Frankiem Millerem), w którym zwykły nastolatek, nie posiadający supermocy, pragnie zostać superbohaterem. Nie będzie jedyny… W efekcie dostajemy (podobno) historię, która doskonale bawi się motywem superbohatera, jest pełna akcji, humoru, ale też niepozbawiona przemocy. Za kamerą Matthew Vaughn, który świetnie się sprawił w „Gwiezdnym pyle” według Neila Gaimana. Teraz też mu się najwyraźniej udało, o czym świadczą doskonałe recenzje i opinie widzów. Autor najsłynniejszego w Polsce filmu bollywoodzkiego „Czasem słońce, czasem deszcz”, który zapoczątkował u nas popularność mainstreamowego kina północnoindyjskiego, powraca na wielkie ekrany w szerokiej dystrybucji ze zgoła innym filmem. „Nazywam się Khan” nie jest massalą, a pozbawionym numerów muzyczno-tanecznych i większych anomalii gatunkowych dramatem poruszającym temat prześladowań muzułmańskich imigrantów po atakach terrorystycznych na WTC. Główne role zagrali ulubieni aktorzy reżysera – Shahrukh Khan (który wciela się w bohatera z zespołem Aspergera) i Kajol. Nie obejdzie się w związku z tym bez historii miłosnej i niepoprawnego dramatyzowania, ale „Nazywam się Khan” to niewątpliwie jedna z ciekawszych propozycji Bollywoodu z ostatnich miesięcy. I najszerzej dystrybuowana: dzięki współpracy z Foxem, film trafił do kin amerykańskich i europejskich. Ponadto, był wielkim hitem kasowym w Indiach. Najnowsze dzieło twórcy słynnego „Wywiadu z wampirem”, Neila Jordana, zostało rozsławione w Polsce na długo przed premierą za sprawą głośnego związku grających główne role aktorów: Colina Farrella i naszej rodaczki, Alicji Bachledy-Curuś. Jednak czy Polacy pójdą do kina tylko ze względu na stojący za filmem plotkarski temat? Na pewno jest wiele innych powodów, żeby „Ondine” zobaczyć: Colin Farrell został już wyróżniony za swoją rolę nagrodą Irlandzkiej Akademii Filmowej, zachęca również sam baśniowy temat – historia rybaka, który wyławia z wody piękną nimfę czyli tytułową Ondine. W ramach ciekawostki, warto zaznaczyć, że aktorzy i reżyser pojawią się w Polsce na pokazie filmu podczas trzeciej edycji krakowskiego festiwalu Off Plus Camera. Kontynuacja przebojowej ekranizacji komiksu autorstwa Jona Favreau zapowiada się na równie olśniewającą zabawę jak miało to miejsce w przypadku pierwszego „Iron Mana”. Do Roberta Downeya Jr. i Gwyneth Paltrow dołączył Mickey Rourke, Sam Rockwell i uwodzicielska Scarlett Johansson w roli Czarnej Wdowy. Trailer obiecuje jeszcze więcej akcji i ironicznych one-linerów od głównego bohatera, ale – według wszechobecnej mody – także kino mroczniejsze niż jego lekki i przyjemny poprzednik. Niezależnie jednak od poczynionych zmian, możemy nastawiać się na jeden z ciekawszych blockbusterów sezonu i solidne kino rozrywkowe w sam raz na wiosnę. To także jazda obowiązkowa dla fanów Downeya Jr., który przeżywa ostatnio renesans swojej kariery, żeby przypomnieć tylko o niedawno zdobytym Złotym Globie za rolę mistrza pięści i dedukcji czyli nowoczesnego Sherlocka Holmesa. MARSZ DO KINA… DOMOWEGO: Nie ukrywamy, że podejście do „Wschodnich obietnic” uważamy za jeden z dystrybucyjnych skandali ostatnich lat. Bardzo dobrze oceniany thriller, w którym po raz kolejny po świetnej „Historii przemocy” David Cronenberg współpracował z Viggo Mortensenem miał trafić do naszych kin już chyba 2 lata temu i nic z tego nie wyszło. Potem długo czekaliśmy na wydanie DVD. Wreszcie, z nieprzyzwoitym opóźnieniem – jest. Warto się przekonać, jak radzi sobie Aragorn w roli rosyjskiego mafioza. ![]() 31 marca 2010 |
Joe Alex to legenda polskiego kryminału, choć akurat akcja wydawanych pod tym pseudonimem powieści Macieja Słomczyńskiego nie rozgrywa się nad Wisłą. Nie stało to jednak wcale na przeszkodzie w przenoszeniu ich na scenę Teatru Sensacji, w czym przodował głównie Józef Słotwiński. To on był autorem dwóch wersji „Samolotu do Londynu” – spektaklu, który w wersji książkowej nosił tytuł „Piekło jest we mnie”.
więcej »Główny bohater filmu p.t. „American Psycho” w reżyserii Mary Harron wciąż wzbudza w publiczności wiele pytań i emocji. Ponadczasowa satyra cywilizacji oparta na podstawie książki Breta Eastona Ellisa pozostawia otwarte drzwi do interpretacji realizmu seryjnych morderstw.
więcej »Jerzego Gruzę kojarzymy przede wszystkim jako reżysera kultowych komedii telewizyjnych i kinowych z lat 60. i 70. ubiegłego wieku. Należy jednak pamiętać, że był on również wziętym twórcą spektakli telewizyjnych, które nie zawsze miały na celu rozśmieszanie widza. Oparta na tekście Lucille Fletcher „Pomyłka, proszę się wyłączyć!” mogła go – dla odmiany – mocno wystraszyć.
więcej »Życie miejskie dla ubogich
— Jarosław Loretz
Drama na trzy ręce
— Jarosław Loretz
Nie, nie, wejście od frontu odpada
— Jarosław Loretz
Technika zgniłego Zachodu
— Jarosław Loretz
Tam, gdzie nikt nie patrzy
— Jarosław Loretz
Czy Herkules była kobietą?
— Jarosław Loretz
Prosimy nie regulować monitora
— Jarosław Loretz
Patyki eliminacji
— Jarosław Loretz
Pieczęć średniego zapieczętowania
— Jarosław Loretz
Dekoracje waść niszczysz!
— Jarosław Loretz
Ale co z tą papugą?
— Agnieszka ‘Achika’ Szady
20 najlepszych filmów animowanych XXI wieku
— Esensja
15 najlepszych filmów superbohaterskich XXI wieku
— Esensja
100 najlepszych filmów XXI wieku. Druga setka
— Esensja
100 najlepszych filmów XXI wieku
— Esensja
100 najlepszych filmów animowanych wszech czasów
— Esensja
50 najlepszych filmów superbohaterskich
— Esensja
Tydzień z Wesem Andersonem: Wszyscy jesteśmy drapieżnikami, czyli „Fantastyczny Pan Lis”
— Piotr Dobry, Karol Kućmierz
Nieudane wyprawy do krain fantasy
— Esensja
Weekendowa Bezsensja: 10 jeszcze bardziej twardzielskich wcieleń Liama Neesona
— Jakub Gałka
Marzec 2020
— Esensja
Luty 2020
— Esensja
Styczeń 2020
— Esensja
Grudzień 2019
— Esensja
Listopad 2019
— Esensja
Październik 2019
— Esensja
Wrzesień 2019
— Esensja
Sierpień 2019
— Esensja
Lipiec 2019
— Esensja
Maj 2019
— Esensja
W Indiach też straszy
— Jarosław Loretz
Ale co z tą papugą?
— Agnieszka ‘Achika’ Szady
Nie graj już tego więcej, Woody
— Kamil Witek
Esensja ogląda: Luty 2018 (2)
— Jarosław Loretz, Anna Nieznaj, Agnieszka ‘Achika’ Szady
Esensja ogląda: Wrzesień 2016 (1)
— Miłosz Cybowski, Marcin Mroziuk, Marcin Osuch
Esensja ogląda: Maj (2)
— Jarosław Robak, Agnieszka ‘Achika’ Szady
Esensja ogląda: Luty 2016
— Sebastian Chosiński, Marcin Mroziuk, Jarosław Robak, Konrad Wągrowski
Esensja czyta: Styczeń 2016
— Miłosz Cybowski, Jacek Jaciubek, Anna Kańtoch, Joanna Kapica-Curzytek
Esensja ogląda: Pażdziernik 2015 (1)
— Jarosław Loretz, Jarosław Robak
Nic już nie gra
— Grzegorz Fortuna
Zmarł Leonard Pietraszak
— Esensja
50 najlepszych filmów 2019 roku
— Esensja
Oscary 2019: Ranking filmów Oscarowych
— Esensja
50 najlepszych filmów 2018 roku
— Esensja
Prezenty świąteczne 2018: Najlepsze książki pod choinkę
— Esensja
20 najlepszych filmów animowanych XXI wieku
— Esensja
15 najlepszych filmów dokumentalnych XXI wieku
— Esensja
20 najlepszych polskich filmów XXI wieku
— Esensja