Do kina marsz: Październik 2009W październiku czekamy przede wszystkim na chwalone powszechnie animowany „Odlot” i „Dystrykt 9”. Ale nie są to jedyne premiery, na które warto zwrócić uwagę w tym miesiącu.
EsensjaDo kina marsz: Październik 2009W październiku czekamy przede wszystkim na chwalone powszechnie animowany „Odlot” i „Dystrykt 9”. Ale nie są to jedyne premiery, na które warto zwrócić uwagę w tym miesiącu. W naszym cyklicznym zestawieniu przedstawiamy najciekawsze, naszym zdaniem, filmowe premiery nadchodzącego miesiąca. Uwaga! W wielu przypadkach nie możemy na 100% zagwarantować jakości obrazu – wspominamy o nim po prostu dlatego, że zapowiada się ciekawie, albo dlatego, że szanujący się kinoman nie powinien tego filmu nie znać, nawet jeśli z seansu wyjdzie zniesmaczony i skieruje się do kasy, by zażądać zwrotu pieniędzy za bilet. Dla jasności – od nas także nie należy się domagać tych pieniędzy. Niemniej jednak mamy nadzieję, że nasze typy będą w większości przypadków trafne, a sam cykl uznacie za pomocny przy planowaniu kinowych wizyt. A na wrażenia poseansowe zapraszamy oczywiście do serwisu Zgryźliwych Tetryków. MARSZ DO KINA: Cóż to się stało! Film Kim Ji-woona w polskich kinach! Ten utalentowany koreański reżyser, chwalony przez nas niegdyś mocno w cyklu „Orient Express”, imał się różnorodnych gatunków filmowych – kręcił komedie („Spokojna rodzina”, „Król fauli”), horrory (znakomita „Opowieść o dwóch siostrach”), thrillery sensacyjne (świetne „Słodko-gorzkie życie”), teraz sięgnął po… western. Western, dodajmy, którego akcja toczy się w Mandżurii w latach 40. XX wieku, co absolutnie nie przeszkadza nawiązywać do dzieł Sergio Leone (nie tylko tytułem) i dawać kawałek niezłej (jak twierdzą recenzenci) rozrywki. Film, który kosztował marne 30 mln USD zwrócone w ciągu pierwszego weekendu wyświetlania, do dziś zarobił już ponad 4-krotnie więcej. Ale nie w tym jego siła. Krytycy podkreślają dobre zrównoważenie akcji i fabuły, świeżość spojrzenia i polityczno-społeczne analogie. Do tego nawet laik zauważy, że jak na tak niski budżet efekty specjalne są po prostu doskonałe. Przyzwyczailiśmy się w ostatnich dwóch dekadach, że polskie kino reaguje na to, co się dzieje w kraju z opóźnieniem, albo bez sensu, albo w ogóle. Może to się zmieni? Powieść Janusza Andermana, krytycznie spoglądająca na mit solidarnościowego opozycjonisty, była niewątpliwym wydarzeniem, budzącym dyskusje i spory po obu stronach sceny politycznej. Co ważniejsze – nadal nie straciła na aktualności. Czy film na niej oparty, zrealizowany jak na polskie warunki zaskakująco szybko, również dołoży cegiełkę do tej dyskusji? Tak czy inaczej, na grę Gajosa i Pszoniaka na pewno zawsze warto popatrzeć. Pixar zdobył nasz szacunek i sympatię nie tylko humorem i perfekcyjną animacją, ale też tym, że jego filmy są inteligentne i nowatorskie. Najprawdopodobniej tak też jest w przypadku „Odlotu” – przynajmniej sądząc po zarysie fabuły. Miano drugiej najbardziej dochodowej animacji studia w historii i znakomite oceny krytyków zdają się to potwierdzać. Znakomita obsada (mający już na koncie podobne role Jamie Foxx i Robert Downey Jr. – ten pierwszy nawet nauczył się gry na skrzypcach na potrzeby roli i dał sobie wybić zęby), utalentowany reżyser („Duma i uprzedzenie”, „Pokuta”) oraz ważki temat chorego geniusza. A do tego wszystko oparte na faktach. Według naszego recenzenta to przepis w sam raz na produkcję walczącą o Oscara. MARSZ DO KINA… DOMOWEGO: ![]() Gdy nowe filmy Woody’ego Allena stają się coraz mniej warte uwagi, za jego plecami chyba rośnie groźny konkurent w kategorii pokracznych komedii romantycznych. Bohater „Dedykacji” przypomina neurotyków ze starych komedii nowojorskiego mistrza. Boi się jazdy samochodem, najlepiej czuje się nosząc na plecach ciężki przedmiot i nie używa liczb przynoszących mu pecha. Na codzień pisze bajki dla dzieci i boryka się ze śmiercią swojego ilustratora i przyjaciela w jednej osobie. Czy jego życie odmieni nowa współpracowniczka, Lucy? ![]() Legendarny japoński film, jedna z głównych inspiracji Quentina Tarantino przy pracy nad „Kill Bill”. Co prawda reżyser zaczerpnął z „Lady Snowblood” przede wszystkim wizerunek O-Ren Ishii, ale bohaterka, niczym obleczona w żółty dresik Uma Thurman, także pragnie zemsty. Jej matkę zgwałcono, a ojca zabito. Kiełkująca przez wiele lat nienawiść Yuki i równie długi trening sztuk walki sprawią, że zamieszani w zbrodnię winowajcy zapewne pożałują. ![]() Długo czekaliśmy na nowy film Richarda Curtisa. I się nie doczekaliśmy – przynajmniej nie w kinie. Mamy zatem nowego Curtisa w wersji DVD, co miejmy nadzieję, nie odbierze radości z podziwiania świetnych brytyjskich (i nie tylko) aktorów w zwariowanej fabule. Kenneth Branagh, Nick Frost, Bill Nighy, Philip Seymour Hoffman i Rhys Ifans wyruszają we wspólny rejs. Ale ich przygody będą zupełnie inne niż na polskim statku w filmie Piwowskiego… ![]() 30 września 2009 |
W drugiej części wyreżyserowanego przez Andrzeja Zakrzewskiego spektaklu „Stirlitz” słynny sowiecki agent, w Polsce znany głównie z powieści „Siedemnaście mgnień wiosny” Juliana Siemionowa, musi nie tylko wysłać łącznika z arcyważną wiadomością z Berlina do Berna w Szwajcarii, ale również uniknąć śmiertelnie groźnej pułapki, jaką zastawia na niego szef Gestapo Heinrich Müller.
więcej »Dzisiaj przedstawiam żarłoczne pluszowe stwory z kosmosu, połykające swoje ofiary w całości, co też zresztą widać na załączonym obrazku.
więcej »Hans Kloss czy Max Otto von Stirlitz – który z nich narodził się wcześniej? Ten pierwszy zadebiutował w spektaklu teatralnym w styczniu 1965 roku, temu drugiemu Julian Siemionow przydał niemiecką tożsamość dopiero w wydanej dwa lata później powieści „Major Wicher”. Na słynne „Siedemnaście mgnień wiosny” trzeba było czekać jeszcze rok. A na dwuczęściowe przedstawienie polskiego Teatru Sensacji „Stirlitz” autorstwa Andrzeja Zakrzewskiego – kolejne cztery.
więcej »Międzygwiezdne fotele w natarciu
— Jarosław Loretz
Peregrynacje wyssane z palca
— Jarosław Loretz
Podróże międzygwiezdne de luxe
— Jarosław Loretz
E.T. wersja hard
— Jarosław Loretz
Ogrodowy nielot
— Jarosław Loretz
Mumii podejście drugie
— Jarosław Loretz
Mumia z gwiazd
— Jarosław Loretz
Pracownik idealny
— Jarosław Loretz
Niech się mury… drzewią?
— Jarosław Loretz
Interpol muzealny
— Jarosław Loretz
20 najlepszych filmów animowanych XXI wieku
— Esensja
100 najlepszych filmów XXI wieku
— Esensja
100 najlepszych filmów animowanych wszech czasów
— Esensja
Piątka na piątek: Cztery nogi dobrze?
— Esensja
Najlepsze filmy SF – wybór czytelników
— Esensja
100 najlepszych filmów science fiction wszech czasów
— Esensja
Orient Express: Aktor enigmatyczny
— Ewa Drab
50 najlepszych westernów wszech czasów
— Esensja
100 najlepszych filmów dekady
— Esensja
Najlepsze filmy 2009 roku według dziennikarzy Stopklatki i Esensji
— Esensja
Marzec 2020
— Esensja
Luty 2020
— Esensja
Styczeń 2020
— Esensja
Grudzień 2019
— Esensja
Listopad 2019
— Esensja
Październik 2019
— Esensja
Wrzesień 2019
— Esensja
Sierpień 2019
— Esensja
Lipiec 2019
— Esensja
Maj 2019
— Esensja
Mąż stanu, którego trudno polubić
— Sebastian Chosiński
One Man Show
— Kamil Witek
Esensja ogląda: Styczeń 2017 (1)
— Sebastian Chosiński, Jarosław Loretz
Esensja ogląda: Wrzesień 2015
— Jarosław Loretz, Agnieszka ‘Achika’ Szady
A gdyby uczucia miały uczucia?
— Agnieszka ‘Achika’ Szady
Po rozum do głowy
— Michał Kubalski
Esensja ogląda: Styczeń 2014 (1)
— Gabriel Krawczyk, Daniel Markiewicz, Konrad Wągrowski
Esensja ogląda: Wrzesień 2013 (1)
— Sebastian Chosiński, Alicja Kuciel, Jarosław Loretz, Agnieszka Szady, Konrad Wągrowski
Ludzie jak krewetki
— Jakub Gałka
Esensja ogląda: Kwiecień 2013
— Sebastian Chosiński, Miłosz Cybowski, Tomasz Kujawski, Małgorzata Steciak, Agnieszka Szady, Konrad Wągrowski
Zmarł Leonard Pietraszak
— Esensja
50 najlepszych filmów 2019 roku
— Esensja
Oscary 2019: Ranking filmów Oscarowych
— Esensja
50 najlepszych filmów 2018 roku
— Esensja
Prezenty świąteczne 2018: Najlepsze książki pod choinkę
— Esensja
20 najlepszych filmów animowanych XXI wieku
— Esensja
15 najlepszych filmów dokumentalnych XXI wieku
— Esensja
20 najlepszych polskich filmów XXI wieku
— Esensja