Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 27 maja 2022
w Esensji w Esensjopedii

Stephen Sommers
‹Mumia›

EKSTRAKT:90%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułMumia
Tytuł oryginalnyThe Mummy
Dystrybutor UIP, Vue Movie Distribution
Data premiery30 lipca 1999
ReżyseriaStephen Sommers
ZdjęciaAdrian Biddle
Scenariusz
ObsadaBrendan Fraser, Rachel Weisz, John Hannah, Arnold Vosloo, Oded Fehr, Patricia Velasquez
MuzykaJerry Goldsmith
Rok produkcji1999
Kraj produkcjiUSA
Czas trwania124 min
WWW
Gatunekakcja, przygodowy
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup

Kroniki O’Connellów

Esensja.pl
Esensja.pl
Na ekrany naszych kin weszła najnowsza odsłona przygód nieustraszonego sukcesora Indiany Jonesa oraz jego nie mniej awanturniczej rodziny. To dobry czas na podsumowanie dotychczasowych epizodów, które wielu widzom podwyższały poziom adrenaliny w organizmie, dowodząc tym samym, że kino przygodowe nadal jest w dobrej formie.

Przemysław Pieniążek

Kroniki O’Connellów

Na ekrany naszych kin weszła najnowsza odsłona przygód nieustraszonego sukcesora Indiany Jonesa oraz jego nie mniej awanturniczej rodziny. To dobry czas na podsumowanie dotychczasowych epizodów, które wielu widzom podwyższały poziom adrenaliny w organizmie, dowodząc tym samym, że kino przygodowe nadal jest w dobrej formie.

Stephen Sommers
‹Mumia›

EKSTRAKT:90%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułMumia
Tytuł oryginalnyThe Mummy
Dystrybutor UIP, Vue Movie Distribution
Data premiery30 lipca 1999
ReżyseriaStephen Sommers
ZdjęciaAdrian Biddle
Scenariusz
ObsadaBrendan Fraser, Rachel Weisz, John Hannah, Arnold Vosloo, Oded Fehr, Patricia Velasquez
MuzykaJerry Goldsmith
Rok produkcji1999
Kraj produkcjiUSA
Czas trwania124 min
WWW
Gatunekakcja, przygodowy
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup
Rick O’Connell (Brendan Fraser), amerykański łowca przygód o aparycji zawodowego rugbisty, należy do legionu cudzoziemskich najemników stacjonujących w Egipcie. Podczas efektownego starcia z grupą zamaskowanych ludzi pustyni Rick trafia do ruin Hamunaptry, skrywających wejście do podziemnego Świata Umarłych. Tam krzyżują się jego ścieżki z Evelyn Carnahan (Rachel Weisz), nieśmiałą, lecz urokliwą bibliotekarką oraz córką sławnego archeologa w jednej osobie. Pomimo szorstkiego początku znajomości, między parą bohaterów szybko roznieca się płomień namiętnego uczucia. Jednak, aby film spełniał swoje statutowe założenie (przecież ma być reaktywacją najlepszych wzorców kina przygodowego), skostniała ręka złowrogiego fatum wygrzebie się z pokrytego tysiącletnim piachem grobu, przynosząc chaos i zniszczenie. Evelyn jest bowiem reinkarnacją ukochanej egipskiego kapłana Imhotepa (Arnold Vosloo), który – łamiąc obyczajowe tabu – został za karę pochowany żywcem w sarkofagu, w którym przez wieczność miał być pożerany przez zastępy skarabeuszy. Jednak nieopatrzność działania czynnika zewnętrznego w postaci zawodowych poszukiwaczy mumii uwolniła go z przyciasnego grobowca, pozwalając na dokonanie długo oczekiwanej zemsty oraz odnalezienie dawnej miłości…
Film Stephena Sommersa „Mumia” był jednym z największych hitów kinowych końca lat dziewięćdziesiątych, kontynuując swój sukces także na rynku dvd. Obraz z jednej strony był bardzo luźną przeróbką dzieła Karla Freunda z 1932 roku pod tym samym tytułem. Tam w rolę zasuszonego amatora papirusowych bandaży wcielił się rewelacyjny Boris Karloff. Z drugiej natomiast strony film czerpał garściami z osiągnięć tak zwanego kina nowej przygody, przeżywającego swoje apogeum w latach 70-tych oraz na początku lat 80-tych. Sympatyczny awanturnik kreowany przez Brendana Frasera szybko został okrzyknięty spadkobiercą poszukiwacza zaginionej Arki, Indiany Jonesa. Zasadniczo to prawda, choć Rick O’Connell jest zdecydowanym na wszystko człowiekiem czynu, natomiast cały aspekt „uczoności” ogniskuje się w postaci niepozornej Evelyn, która – wraz z kolejnymi sequelami – coraz chętniej ukazuje swoje (napędzane adrenaliną) drugie oblicze. Obeznanie z gatunkową konwencją, humor (którego zasadniczym nośnikiem jest fajtłapowaty brat Evelyn, Jonathan), powiew – może nie pierwszej świeżości, ale też daleki od nudy – prawdziwej przygody oraz dobre efekty specjalne zapewniły obrazowi powodzenie na całym świecie. Osobiście uważam pierwszą część za doskonały przykład skierowanego do szerokiej publiczności kina rozrywkowego, utkanego z wielu odniesień do filmowej klasyki z lat 30-tych i 40-tych, w którym nie zabrakło także ciekawych, choć rysowanych grubą kreską, kreacji aktorskich.

Stephen Sommers
‹Mumia powraca›

EKSTRAKT:90%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułMumia powraca
Tytuł oryginalnyThe Mummy Returns
Dystrybutor UIP
Data premiery22 czerwca 2001
ReżyseriaStephen Sommers
ZdjęciaAdrian Biddle
Scenariusz
ObsadaDwayne ‘The Rock’ Johnson, Rachel Weisz, Brendan Fraser
MuzykaAlan Silvestri
Rok produkcji2001
Kraj produkcjiUSA
Czas trwania125 min
WWW
Gatunekprzygodowy
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup
• • •
Powodzenie obrazu dały Sommersowi spory kredyt zaufania, którego na szczęście nie zawiódł. W 2001 roku „Mumia powraca”. Akcja filmu rozpoczyna się w 1935, gdy Rick i Evelyn są już szczęśliwym małżeństwem, wychowującym w Londynie ośmioletniego synka, Alexa (Freddie Boath). Niestety, nie jest im dane wieść wolnego od niebezpieczeństw żywota. Zabalsamowane ciało Imhotepa – znajdujące się aktualnie w British Museum – powraca do życia, przygotowując się do uzyskania daru nieśmiertelności. Jednak w tym samym czasie, na skutek tajemniczych staroegipskich rytuałów, z zaświatów powraca legendarny Król Skorpion (w tej roli król amerykańskiej sceny wrestlingu, Dwayne „The Rock” Johnson), który raz na 5000 lat budzi się z letargu, by na czele armii Anubisa ruszyć na podbój świata. Konfrontacja dwóch mrocznych sił może doprowadzić do globalnego pandemonium. Rodzinka O’Connellów podejmuje desperacki wyścig z czasem, którego stawką jest uwolnienie świata spod panowania diabolicznych sił oraz ocalenie najmłodszej latorośli rodu, czyli Alexa.
„Mumia powraca” ponownie okazała się niezawodnym blockbusterem, przyciągającym do kin rzesze popcornożerców. Wraz z obowiązującą zasadą filmowych kontynuacji „więcej, szybciej, efektowniej” Sommers bombarduje widzów różnorodnością efektów wizualnych, obowiązkową porcją humoru, adrenaliny, nie szczędząc także ckliwego melodramatyzmu. Na szczęście twórcy filmu doskonale wiedzieli, co robią. Świadomie rezygnując z jakichkolwiek pretensji artystycznych, zaserwowali widzom zabawne, wakacyjne kino przygodowe dla całej rodziny, zrealizowane z lekkim przymrużeniem oka (bez popadania jednak w parodię). Jeżeli o mnie chodzi, film nie przynosi rozczarowania w porównaniu z wcześniejszym epizodem, będąc chlubnym wyjątkiem wśród całej rzeszy powstających masowo sequeli.
• • •

Chuck Russell
‹Król Skorpion›

EKSTRAKT:50%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułKról Skorpion
Tytuł oryginalnyThe Scorpion King
Dystrybutor UIP
Data premiery26 kwietnia 2002
ReżyseriaChuck Russell
ZdjęciaJohn R. Leonetti
Scenariusz
ObsadaDwayne ‘The Rock’ Johnson, Bernard Hill, Michael Clarke Duncan, Kelly Hu, Steven Brand
MuzykaJohn Debney
Rok produkcji2002
Kraj produkcjiNiemcy, USA
CyklKról Skorpion
Czas trwania92 min
WWW
Gatunekprzygodowy
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup
W 2002 roku na światło dzienne wychodzi „Król Skorpion” Chucka Russella. W filmie nie zobaczymy naszych ulubieńców, gdyż akcja toczy się w Egipcie na cztery tysiące lat przed wzniesieniem pierwszej piramidy. Bohaterem tego swoistego prequela „Mumii” jest Mathayus (ponownie Dwayne Johnson), ostatni z plemienia wojowniczych Akadyjczyków. Nieustraszony wojownik rzuca wyzwanie okrutnemu królowi Memnonowi, który – wspierany przez przebiegłego czarnoksiężnika – podbija okoliczne plemiona. Jedynym ratunkiem ciemiężonych wydaje się być Mathayus, który wkrótce rzuci imperium Memnona na kolana… „Król Skorpion” spotkał się z dość chłodnym przyjęciem ze strony widowni, nie bez powodu. Wina tkwi w nie najlepszym (używając eufemizmu) scenariuszu, będącym reminiscencją takich historii jak „Conan Barbarzyńca”, „Czerwona Sonia” czy „Władca Zwierząt”. Trudno także mówić w tym przypadku o aktorstwie; chyba że skupimy się na prężeniu muskułów oraz wymachiwaniu plastikowym mieczem w wykonaniu „Skały”. Bez wątpienia najjaśniejszym punktem filmu jest ścieżka dźwiękowa, na którą składają się kompozycje takich formacji, jak Godsmack, Rob Zombie, System of a Down czy Drowning Pool. Zestawienie antycznych realiów z ostrym współczesnym brzmieniem daje niezapomniany efekt estetyczny. Co oczywiście nie zmienia faktu, że obraz Russella jest filmem nieudanym. Jak dla mnie, film jest chłodno wykalkulowanym produkcyjniakiem, odcinającym kupony od głośnych poprzedników. Można go jednak polecić zagorzałym fanom Dwayne’a Johnsona oraz miłośnikom mało wymagającego fantasy, ale lepiej kontemplować go w domowym zaciszu.
• • •
Życie nie znosi próżni, a hollywoodzcy producenci przeciągów w kieszeniach. Zatem realizacja kolejnej odsłony przygód klanu O’Connellów wydawała się jedynie kwestią czasu. Choć przez kilka lat ekranowej nieobecności w życiu tej barwnej rodziny zaszło kilka wyraźnych zmian. Rick próbuje ułożyć sobie życie z dala od zgiełku bitewnego oręża oraz niekończącej się galopady po palących piaskach Sahary. Jednak natury nie da się oszukać – nie dla niego kulturalne rozrywki angielskiej śmietanki towarzyskiej. Evelyn (tym razem w tej roli Maria Bello) rozpoczyna karierę poczytnej powieściopisarki, choć i ona z rozrzewnieniem wspomina smak dawnych przygód. Jonathan prowadzi w Szanghaju luksusowy klub nocny (o wdzięcznej nazwie „Imhotep), natomiast Alex wyrósł na dorodnego młodzieńca, któremu życie studenta koliduje z nieokiełznanym temperamentem oraz pragnieniem ekstremalnych wrażeń. A tych nie zabraknie, gdy do życia powróci okrutna mumia legendarnego cesarza Hana zwanego Smokiem. Rozsierdzony potwór, dysponując władzą nad żywiołami oraz korzystając z pomocy ziemskich sługusów, przystępuje do realizacji misternego planu, jakim jest wskrzeszenie budzącej postrach armii wojowników, którzy na skutek klątwy zostali zamienieni w terakotowe posągi. Od tej chwili rozpoczyna się dobrze znany wyścig z czasem, choć O’Connellowie będą mogli liczyć na pomoc nieoczekiwanych sprzymierzeńców. A dla Ricka awanturnicza odyseja będzie doskonałą okazją do poprawienia nienajlepszych relacji z synem…

Rob Cohen
‹Mumia: Grobowiec Cesarza Smoka›

EKSTRAKT:70%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułMumia: Grobowiec Cesarza Smoka
Tytuł oryginalnyThe Mummy: Tomb of the Dragon Emperor
Dystrybutor UIP
Data premiery1 sierpnia 2008
ReżyseriaRob Cohen
ZdjęciaSimon Duggan
Scenariusz
ObsadaBrendan Fraser, Maria Bello, Jet Li, Michelle Yeoh, Luke Ford, John Hannah, Anthony Wong, Russell Wong, Liam Cunningham
MuzykaJohn Debney, Randy Edelman
Rok produkcji2008
Kraj produkcjiKanada, Niemcy, USA
Czas trwania114 min
WWW
Gatunekprzygodowy
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup
„Mumia: Grobowiec Cesarza Smoka” przyniosła szereg zmian w stosunku do swoich poprzedników. Po pierwsze, za kamerą stanął Rob Cohen, mający w swoim dorobku prace przy takich produkcjach jak „XXX”, „Szybcy i wściekli”, „Ostatni smok” czy „Tunel”. Podobnie jak w wymienionych obrazach, Cohen postawił przede wszystkim na akcję. Rzeczywiście, dzieje się sporo, chociaż nie zabrakło zadziwiająco długich elementów przestoju (co w poprzednich epizodach nie było aż tak bardzo odczuwalne). Efekty specjalne stoją na przyzwoitym poziomie – finałowa scena walk dwóch armii zdecydowanie robi wrażenie, szczególnie na dużym ekranie – ale po pewnym czasie przestają zachwycać. Po drugie, uderza wyjątkowy brak inwencji ze strony scenarzystów obrazu. Co kilka chwil odczuwamy nieprzyjemne deja vu, oglądając sceny, będące żywcem wycięte z tetralogii Indiany Jonesa (z najnowszej odsłony przygód Indiany zaczerpnięto wątek synowsko-ojcowski). Oczywiście, odwoływanie się do chwalebnej tradycji nie jest niczym złym (wszak nadal mamy postmodernizm i generalnie „wszystko już było”), ale w tym przypadku czuć, że usilne odwoływanie się do dzieł Spielberga wynika jedynie z braku świeżych pomysłów. Po trzecie, brakuje Rachel Weisz, choć wcielająca się w postać Evelyn Maria Bello („Godzina zemsty”, „Rozważni i romantyczni: Klub miłośników Jane Austen” czy serial „Pan i Pani Smith”) radzi sobie całkiem, całkiem. Widoczne jest również znużenie Brendana Frasera, któremu coraz trudniej wykrzesać z siebie entuzjazm podczas masowego eliminowania zmumifikowanych przeciwników. Na koniec, pozostaje kontrowersyjna dla niektórych kwestia obsadzenia Jeta Li w roli sadystycznego tyrana. Fakt, całkiem nieźle wypadł w roli szefa Triady w „Zabójczej broni 4” Richarda Donnera; jednak w „Grobowcu Cesarza Smoka” nie ma zbytnio pola do popisu – po części dlatego, że przez większą część filmu skrywa się za terakotową maską…
Z pewnym smutkiem przyznaję, że seans nie przyniósł mi tyle radości, ile się spodziewałem (po raz kolejny gratuluję specom od trailerów). Miejscami wyczuwalne „zmęczenie materiału” przynosi pytanie o dalsze losy rodziny O’Connellów. Chociaż możemy przyjąć, że sukces frekwencyjny zaowocuje w niedalekiej przyszłości pracami nad kolejnym scenariuszem, pozostaje mieć nadzieję, że będzie znacznie ciekawszy. Reasumując, trylogia O’Connellów (pomimo ostatniego potknięcia) to doskonały przykład familijnej rozrywki. Tylko tyle i aż tyle.
koniec
9 sierpnia 2008

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Z filmu wyjęte: W pogoni za oryginalnością czyli Horror pod ścianą III
Jarosław Loretz

23 V 2022

Zostawmy głowy (z poprzednich odcinków) w spokoju. Dzisiaj coś specjalnego. Crème de laaa… No dobrze, może nie przesadzajmy.

więcej »

Z filmu wyjęte: W pogoni za oryginalnością czyli Horror pod ścianą II
Jarosław Loretz

16 V 2022

W poprzednim odcinku przedstawiłem odwróconą do góry nogami głowę. No to teraz coś z innej – choć w sumie podobnej – beczki…

więcej »

Z filmu wyjęte: W pogoni za oryginalnością czyli Horror pod ścianą
Jarosław Loretz

9 V 2022

W ostatnich latach nasila się przeświadczenie, że w kinie grozy było już wszystko. Niektórzy twórcy wyłażą więc ze skóry, żeby pokazać, iż jest to opinia pozbawiona podstaw. Efekty tego są niekiedy dyskusyjne.

więcej »

Polecamy

Kevin Smith. Sprzedawcy 2

Do sedna:

Kevin Smith. Sprzedawcy 2
— Marcin Knyszyński

Kevin Smith. Jay i Cichy Bob kontratakują
— Marcin Knyszyński

Kevin Smith. Dogma
— Marcin Knyszyński

Kevin Smith. W pogoni za Amy
— Marcin Knyszyński

Kevin Smith. Szczury z supermarketu
— Marcin Knyszyński

Kevin Smith. Sprzedawcy
— Marcin Knyszyński

Richard Kelly. Pułapka
— Marcin Knyszyński

Richard Kelly. Koniec świata
— Marcin Knyszyński

Richard Kelly. Donnie Darko
— Marcin Knyszyński

Alejandro González Iñárritu. Zjawa
— Marcin Knyszyński

Zobacz też

Inne recenzje

Nieudane wyprawy do krain fantasy
— Esensja

SPF – Subiektywny Przegląd Filmów (2)
— Jakub Gałka

Kino zmumifikowane
— Jakub Gałka

Nie tylko Indy. Złota dziesiątka kina przygodowego
— Sebastian Chosiński, Ewa Drab, Jakub Gałka, Urszula Lipińska, Jarosław Loretz, Konrad Wągrowski, Marcin Łuczyński

Jędrne piersi i bicepsy
— Eryk Remiezowicz

Mumia powraca… z niczym
— Michał Chaciński

Tegoż twórcy

Esensja ogląda: Listopad 2012 (Kino)
— Sebastian Chosiński, Miłosz Cybowski, Mateusz Kowalski, Gabriel Krawczyk, Alicja Kuciel, Patrycja Rojek

Plastikowe żołnierzyki
— Ewa Drab

Latający cyrk
— Bartosz Sztybor

Niewidoczny POPiS reżysera
— Łukasz Kustrzyński

Film przywracający wiarę
— Konrad Wągrowski

Pójdź, przyjacielu, wąpierza będziem łowić...
— Marcin Łuczyński

Krótko o filmach: Listopad 2002
— Łukasz Kustrzyński, Eryk Remiezowicz

Próba nerwów
— Jarosław Loretz

Tegoż autora

Objawienie i piekłowstąpienie
— Przemysław Pieniążek

Pokłon dla zawodnika
— Przemysław Pieniążek

Zaklęte między słowami
— Przemysław Pieniążek

Objazdowa rzeźnia pana B.
— Przemysław Pieniążek

Legenda Piekielnego Chłopca
— Przemysław Pieniążek

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.