Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 17 maja 2022
w Esensji w Esensjopedii

Z filmu wyjęte: Mrożona paróweczka

Esensja.pl
Esensja.pl
Smakowita mrożona paróweczka na podajniku w stołówce futurystycznego statku kosmicznego? Nic bardziej mylnego. Począwszy od rozmiaru, a skończywszy na przeznaczeniu.

Jarosław Loretz

Z filmu wyjęte: Mrożona paróweczka

Smakowita mrożona paróweczka na podajniku w stołówce futurystycznego statku kosmicznego? Nic bardziej mylnego. Począwszy od rozmiaru, a skończywszy na przeznaczeniu.
Na pierwszy rzut oka dzisiejszy kadr przedstawia ordynarną parówkę zatopioną w dużej, trójkątnej kostce lodu. Kłopot w tym, że ta „parówka” ma w istocie rozmiary męskiego uda i – jak się z czasem okazuje – jest tylko w teorii wypełniona mięsem. Bo w istocie jest to coś w rodzaju jaja. Albo kokonu. Zależy, jak na to spojrzeć.
Kadr pochodzi z sędziwego już, pochodzącego z 1966 roku filmu „Destination Inner Space”, czyli z grubsza „Kierunek przestrzeń wewnętrzna”, akcja bowiem dotyczy nie lotu w kosmos, a eksploracji głębin morskich. Załoga podwodnej placówki badawczej (to bardzo szumna nazwa, za placówkę robi bowiem plastikowa zabaweczka znajdująca się może metr pod powierzchnią wody) zauważa na sonarze dziwny obiekt. Dzięki ściągnięciu do placówki specjalisty od łodzi podwodnych udaje się ustalić, że owym obiektem jest latający (pływający?) talerz średnicy mniej więcej 15 metrów. A ponieważ talerz „zaparkował” niedaleko od ośrodka, na przeszpiegi udaje się trójka bohaterów, odkrywając we wnętrzu jednostki wspomnianą parówkę, grzejącą się w specjalnej komorze. Naturalnie zabierają znalezisko do bazy, tam zaś – ze względu na dość wysoką temperaturę i niższe ciśnienie – obiekt zwiększa dwukrotnie swoją objętość i w zasadzie wybucha, wypluwając z siebie wielkiego ryboludzia. Którego przedstawia ilustracja numer dwa.
Cała akcja filmu to borykanie się z ryboludziem, dewastującym instalacje bądź po prostu mordującym ludzi, a także jakieś zupełnie bezsensowne sprzeczki speca od łodzi podwodnych z pracującym w placówce byłym podwładnym, zarzucającym mu doprowadzenie do śmierci kilku marynarzy na okręcie, którym dowodził. Dziś jest to przykład drętwego, antycznego kina SF, które słusznie odeszło do lamusa. Choć trzeba jednak przyznać, że jego oglądanie przynosi mimo wszystko trochę satysfakcji, ówczesne pomysły były bowiem jedyne w swoim rodzaju, a scenografia od czasu do czasu porażała jarmarcznym kiczem.
koniec
27 grudnia 2021

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Z filmu wyjęte: W pogoni za oryginalnością czyli Horror pod ścianą II
Jarosław Loretz

16 V 2022

W poprzednim odcinku przedstawiłem odwróconą do góry nogami głowę. No to teraz coś z innej – choć w sumie podobnej – beczki…

więcej »

Z filmu wyjęte: W pogoni za oryginalnością czyli Horror pod ścianą
Jarosław Loretz

9 V 2022

W ostatnich latach nasila się przeświadczenie, że w kinie grozy było już wszystko. Niektórzy twórcy wyłażą więc ze skóry, żeby pokazać, iż jest to opinia pozbawiona podstaw. Efekty tego są niekiedy dyskusyjne.

więcej »

Z filmu wyjęte: Horror jak się patrzy
Jarosław Loretz

2 V 2022

Niekiedy już na pierwszy rzut oka widać, z jakim gatunkiem filmowym ma się do czynienia.

więcej »

Polecamy

Kevin Smith. Sprzedawcy 2

Do sedna:

Kevin Smith. Sprzedawcy 2
— Marcin Knyszyński

Kevin Smith. Jay i Cichy Bob kontratakują
— Marcin Knyszyński

Kevin Smith. Dogma
— Marcin Knyszyński

Kevin Smith. W pogoni za Amy
— Marcin Knyszyński

Kevin Smith. Szczury z supermarketu
— Marcin Knyszyński

Kevin Smith. Sprzedawcy
— Marcin Knyszyński

Richard Kelly. Pułapka
— Marcin Knyszyński

Richard Kelly. Koniec świata
— Marcin Knyszyński

Richard Kelly. Donnie Darko
— Marcin Knyszyński

Alejandro González Iñárritu. Zjawa
— Marcin Knyszyński

Zobacz też

Tegoż autora

Pożegnania 2021 (4/4)
— Jarosław Loretz

Pożegnania 2021 (3/4)
— Jarosław Loretz

Pożegnania 2021 (2/4)
— Jarosław Loretz

Pożegnania 2021 (1/4)
— Jarosław Loretz

Jak dobrze nam mutantem być
— Jarosław Loretz

Danie w średnim stanie
— Jarosław Loretz

Pożegnania 2020 (4/4)
— Jarosław Loretz

Pożegnania 2020 (3/4)
— Jarosław Loretz

Pożegnania 2020 (2/4)
— Jarosław Loretz

Pożegnania 2020 (1/4)
— Jarosław Loretz

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.