Do kina marsz: Kwiecień 2017W kwietniu nie wychodźcie z domu. No, chyba żeby pograć w piłkę. W kinach bowiem – nie licząc oscarowego „Klienta” Asghara Farhadiego – niewiele, za to dużo ciekawych pozycji będzie wydane na Blu-Rayu i DVD.
EsensjaDo kina marsz: Kwiecień 2017W kwietniu nie wychodźcie z domu. No, chyba żeby pograć w piłkę. W kinach bowiem – nie licząc oscarowego „Klienta” Asghara Farhadiego – niewiele, za to dużo ciekawych pozycji będzie wydane na Blu-Rayu i DVD. Marsz do kina Najważniejsza premiera miesiąca. Kolejny film twórcy wybitnego „Rozstania”, rozsławiony (podobnie zresztą jak „Rozstanie”) Oscarem dla najlepszego filmu nieanglojęzycznego. Dramat obyczajowy w realiach współczesnego Iranu z pewnością jest obietnicą wybitnego kina, którego z pewnością nie wolno przegapić. Tytuł i numerek mówią chyba wszystko. Pełna adrenalina, sensacyjna fabuła i oczywiście samochodowe pościgi. Fani serii (a tych niemało) z pewnością filmu nie przegapią, z kolei jeśli ktoś nie oglądał poprzednich siedmiu części, na ósmą pewnie też się nie skusi. Pewnego dnia jednak sieć ubogiego rybaka z Korei Północnej wplątuje się w silnik łodzi i Nam nie może nic zrobić, by powstrzymać dryfowanie łajby na południe. Po dotarciu do brzegu, zostaje natychmiast zatrzymany przez południowokoreańskich żołnierzy. Ambitny oficer przesłuchujący uznaje rybaka za szpiega. Nowy film jednego z najwybitniejszych twórców koreańskiego kina zapowiada się jako kino społecznie i politycznie zaangażowane. Połączenie horroru i antyrasistowskiej fabuły „Zgadnij, kto przyjdzie na obiad"? Ciemnoskóry chłopak wraz ze swą białą dziewczyną jedzie z wizytą do domu jej rodziców, oczywiście z niepokojem, jak zareagują na jego kolor skóry. Wygląda na to, że sytuacja może być jeszcze bardziej skomplikowana, niż z początku się wydaje… Świetne recenzje, dobre opinie widzów i intrygujący zwiastun – czekamy z niecierpliwością. Marsz do… kina domowego Reżyser-kreator mody w swym drugim filmowym projekcie nie szczędzi prawdziwego filmowego, ociekającego krwią, mięsa. Ford bowiem garściami czerpie z Peckinpaha, Lyncha czy nawet Almodóvara. Odważnie przenika przez style, sprawnie miesza wszelkie własne inspiracje, dokonuje skutecznej transgresji gatunków. „Zwierzęta nocy” w gruncie rzeczy wysuwają na pierwszy plan studium ludzkiej bezsilności. Brzmi jak totalny chaos? Film Toma Forda dowodzi, ze ten także potrafi być piękny. Ricky to wychowany na hip-hopie, miejski, zbuntowany, krnąbrny nastolatek, który otrzymuje szansę nowego startu, gdy trafia do nowej rodziny zastępczej Po śmierci opiekunki Rickowi grozi odesłanie do innego domu, więc obaj z wujem uciekają i ukrywają się w buszu. Rozpoczyna się polowanie na nich. Brzmi groźnie, ale „Dzikie łowy” to przede wszystkim zabawna komedia. Klasyczne „Narodziny narodu” były arcydziełem kina, ale też filmem o jawnie rasistowskim przesłaniu. Film Nate’a Parkera nie pretenduje do bycia remakiem klasyki, ale wykorzystując tytuł w opowieści o kaznodziei organizującym powstanie niewolników w USA przed wojną secesyjną, staje się polemiką z słynnym poprzednikiem. Hanks w metodzie aktorskiej nie stosuje ekspresyjnych emocji, bo takie też nie odzwierciedlałyby odtwarzanego oryginału. Dramat kapitana portretuje w sposób uczciwy, dając występ stonowany i skromny, lecz w pełni godny niespodziewanego narodowego bohatera. Bo rolą filmu Eastwooda jest nie szukanie sensacji wokół pamiętnego lotu, tylko wierne odtworzenie krzepiących uczuć, jakie ówcześnie wywołał dowodzący lotem 1549. Zrealizowany na podstawie słynnej powieści Philipa Rotha film „Wzburzenie” – opowieść o dojrzewaniu ukazuje losy Marcusa Messnera, wzorowego ucznia żydowskiego pochodzenia, który rozpoczynając studencką karierę trafia w przeddzień wojny koreańskiej do konserwatywnego kampusu Winesburg University w Ohio. Aż się chce napisać „film na pewno spodoba się miłośnikom tematyki japońskiej”, jednak z drugiej strony, prawdziwi miłośnicy mogą się czuć zniesmaczeni myleniem jukaty z kimonem i samuraja z daimyo. W każdym razie na pewno jest to odpowiedni film, żeby zainteresować średniowieczną Japonią najmłodszych widzów. Ma odpowiednią dozę egzotyki w scenerii, strojach, przedmiotach i muzyce, a zarazem nieskomplikowaną „questową” fabułę. Fabularyzowana opowieść o pościgu za terrorystami, którzy dokonali zamachu na mecie bostońskiego maratonu w kwietniu 2013 roku. ![]()
Wyszukaj / Kup Fantastyczne zwierzęta i jak je znaleźć (2016, reż. David Yates) „Fantastyczne zwierzęta i jak je znaleźć” to znakomity film dla wszystkich: miłośników uniwersum Harry’ego Pottera, widzów rozczarowanych ekranizacjami książek Rowling oraz ludzi, którzy z tym cyklem nigdy się nie zetknęli. Pięknie sfilmowany „Lion”, w którym zdjęcia kontrastują piękno indyjskiej przyrody z ponurymi warunkami, w jakich przychodzi żyć mieszkańcom tego kraju, mocno akcentuje problem zaginięć i przyszłych tragedii dzieci. Problem, który w żadnej mierze nie dotyczy tylko lat 80. – finałowa tablica informuje nas o nadal istniejącej skali zjawiska. Podkreślając więc piękno i szlachetność jednostkowych starań, domaga się szerokiej współpracy przy działaniach zapobiegających dziecięcym dramatom. Reżyserski powrót Mela Gibsona po latach infamii spowodowanej pijackim, antysemickim bełkotem jest filmem nierównym: to wbijającym w fotel doskonałymi scenami batalistycznymi, to irytującym nagromadzeniem quasi-religijnego kiczu. Mimo wszystkich swych wad, „Przełęcz ocalonych” należy do najbardziej intrygujących filmów roku – to kino zrodzone z pasji; wyraz specyficznej religijnej wrażliwości reżysera, która może irytować brakiem refleksji i kiczem – ale której nie można odmówić zdolności kreowania porywających scen. ![]()
Wyszukaj / Kup Planeta Ziemia II (2016, reż. Justin Anderson, Ed Charles, Fredi Devas, Chadden Hunter, Emma Napper, Elizabeth White) Tego nie trzeba przedstawiać – „Planeta Ziemia II” to kolejny zestaw odcinków przedstawiający najbardziej fascynujące zakątki naszej planety z komentarzem Davida Attenborougha, wydany w formacie Ultra HD. Bez dwóch zdań uczta dla oka. ![]()
Wyszukaj / Kup Łotr 1. Gwiezdne wojny – historie (2016, reż. Gareth Edwards) „Łotr 1” jest filmem dobrym. Odchodzącym klimatem od przygodowego charakteru całej serii „Gwiezdnych wojen”, niespecjalnie odkrywczym fabularnie, ale konsekwentnym w nastroju, spójnym z sagą, efektownym i nadal budzącym emocje. Zapewne gwiezdnowojenni puryści mogą oburzyć się niektórymi rzeczami, czy odejściem od przygodowego charakteru serii i czarno-białej wizji bohaterów, ale można uznać, że w spin-offowym cyklu można sobie na pewne odstępstwa pozwolić. Jeśli wszystkie będą przynajmniej na poziomie „Łotra 1”, nie powinniśmy żałować. ![]() 31 marca 2017 |
Harry Carmichael, który naprawdę nazywał się Leopold Horace Ognall, nie miał w Polsce Ludowej takiego szczęścia, jak inni klasyczni twórcy brytyjskiej powieści detektywistycznej. Nie tłumaczono jego powieści – a byłoby z czego wybierać! – choć jedna z nich stała się kanwą przedstawienia zaprezentowanego w ramach Teatru Sensacji „Kobra”. Spektakl nosił tytuł „Czy pan nie rozumie? To pomyłka!”.
więcej »O ileż prościej by było, gdyby zamiast wyciągać z ziemi jakieś skraweczki i okruszki – po prostu znajdować ładne, pełne pozostałości z dawnych epok…
więcej »Powoli zbliżają się wakacje – co ciekawego warto spakować do waszych pleckaów i walizek?
więcej »Marzenie archeologa
— Jarosław Loretz
Indianie też nie mieli się czego wstydzić
— Jarosław Loretz
Życie miejskie dla ubogich
— Jarosław Loretz
Drama na trzy ręce
— Jarosław Loretz
Nie, nie, wejście od frontu odpada
— Jarosław Loretz
Technika zgniłego Zachodu
— Jarosław Loretz
Tam, gdzie nikt nie patrzy
— Jarosław Loretz
Czy Herkules była kobietą?
— Jarosław Loretz
Prosimy nie regulować monitora
— Jarosław Loretz
Patyki eliminacji
— Jarosław Loretz
Wysiłek, pomysłowość i upór
— Marcin Osuch
15 najlepszych horrorów XXI wieku
— Esensja
100 najlepszych filmów XXI wieku
— Esensja
Oscary 2018: Ranking filmów oscarowych
— Piotr Dobry, Grzegorz Fortuna, Jarosław Robak, Krzysztof Spór, Konrad Wągrowski, Kamil Witek
Oscary 2018: Najlepsze filmy
— Piotr Dobry, Grzegorz Fortuna, Jarosław Robak, Krzysztof Spór, Konrad Wągrowski, Kamil Witek
50 najlepszych filmów 2017 roku
— Esensja
Esensja ogląda: Styczeń 2018 (1)
— Jarosław Loretz
Esensja ogląda: Grudzień 2017 (4)
— Konrad Wągrowski
Prezenty świąteczne 2017: Film
— Esensja
Najlepsze filmy II kwartału 2017
— Esensja
Marzec 2020
— Esensja
Luty 2020
— Esensja
Styczeń 2020
— Esensja
Grudzień 2019
— Esensja
Listopad 2019
— Esensja
Październik 2019
— Esensja
Wrzesień 2019
— Esensja
Sierpień 2019
— Esensja
Lipiec 2019
— Esensja
Maj 2019
— Esensja
Remanent filmowy 2022: „Idiota” za kratkami
— Sebastian Chosiński
Krótko o filmach: Thor to imię czy stanowisko?
— Agnieszka ‘Achika’ Szady
Stawka większa niż qilin
— Agnieszka ‘Achika’ Szady
Krótko o filmach: Bezpieczna przystań na pustyni
— Sebastian Chosiński
Mandalorian. Odcinek 8: Niańczyć i chronić
— Kamil Witek
Mandalorian. Odcinek 7: Człowiek honoru
— Kamil Witek
Mandalorian. Odcinek 6: Żadnych pytań
— Kamil Witek
Mandalorian. Odcinek 5: Powrót do przeszłości
— Kamil Witek
Mandalorian. Odcinek 4: Dwójka wspaniałych
— Kamil Witek
Mandalorian. Odcinek 3: Tak każe obyczaj
— Kamil Witek
Zmarł Leonard Pietraszak
— Esensja
50 najlepszych filmów 2019 roku
— Esensja
Oscary 2019: Ranking filmów Oscarowych
— Esensja
50 najlepszych filmów 2018 roku
— Esensja
Prezenty świąteczne 2018: Najlepsze książki pod choinkę
— Esensja
20 najlepszych filmów animowanych XXI wieku
— Esensja
15 najlepszych filmów dokumentalnych XXI wieku
— Esensja
20 najlepszych polskich filmów XXI wieku
— Esensja