Do kina marsz: Styczeń 2016Zapraszamy do kin w styczniu. Będzie ciekawie – nowy Tarantino, nowy Kaufman, kilku oscarowych faworytów, nagrodzeni w Gdyni „Excentrycy”, nagrodzony w Cannes „Syn Szawła” – będzie co oglądać.
EsensjaDo kina marsz: Styczeń 2016Zapraszamy do kin w styczniu. Będzie ciekawie – nowy Tarantino, nowy Kaufman, kilku oscarowych faworytów, nagrodzeni w Gdyni „Excentrycy”, nagrodzony w Cannes „Syn Szawła” – będzie co oglądać. Marsz do kina W ostatnich latach banki i Wall Street tak bardzo dały się Amerykanom we znaki, że trudno się dziwić, iż cynizm i bezwzględność sektora finansowego budzą zainteresowanie twórców, widzów i krytyki. Tym razem po nośny temat sięgnął reżyser Adam McKay, znany do tej pory głównie z komediowego repertuaru („Anchorman: Legenda telewizji”), a na planie zgromadził hollywoodzką ekstraklasę: Christiana Bale′a, Steve′a Carella, Ryana Goslinga i Brada Pitta. Film zbiera dobre recenzje, poważnie mówi się o jego oscarowych szansach – choć jednocześnie podkreśla się, że szaleństw na miarę „Wilka z Wall Street” nie należy w nim oczekiwać. „Fistaszki” znają wszystki – to komiks kultowy już od ponad półwiecza. W tym miesiącu do naszych kina trafi jego pełnometrażowa filmowa adaptacja. Film ma niezłe recenzje i opinie widzów, twierdzących, że został zrealizowany z szacunkiem do komiksowego materiału, odtwarzając klimat i humor pierwowzoru. Ostatnio nie mieliśmy nadmiaru dobrych dzieł familijnych, czekamy więc z nadzieją na „Fistaszki”. „Zupełnie Nowy Testament” z pewnością kwalifikuje się do filmów, które bywają promowane przez protesty przed kinami. Bóg mieszka w Brukseli i jest paskudnym facetem, robiącym ludziom głównie na złość. Jego syn nie chce go znać. Bóg – o czym pewnie nie wiedzieliście – ma też zalęknioną żonę i córkę, która próbuje zbuntować się przeciwko ojcu i zmienić nieco ogólną niewesołą sytuację – zarówno rodzinną, jak i ogólnoludzką. Film jest oczywiście bluźnierczy (choć raczej w taki delikatny sposób), a poza tym zabawny i oryginalny, choć momentami może nieco pretensjonalny. Tym niemniej konkluzja jest wesoła i pozytywna, a seans dla ludzi nie za bardzo serio podchodzących do spraw religii powinien być całkiem przyjemny. W ostatnim roku mieliśmy już kontynuacje „Gwiezdnych Wojen”, „Mad Maxa”, „Parku Jurajskiego” i „Terminatora” – nie powinno więc dziwić, że do kin trafia nowy „Rocky”. Tym razem słynny „Włoski Ogier” nie wraca na ring, ale trenuje – i to nie byle kogo, bo syna swojego wielkiego przyjaciela Apollo Creeda. Film jest ponoć tak znakomity (93% na rottentomatoes), że określa się go najlepszą częścią w serii i zupełnie poważnie mówi się o oscarowych szansach Sylvestra Stallone′a za rolę drugoplanową – co wcale nie dziwi, gdy spojrzy się z kim Sly spotkał się na planie. Reżyser Ryan Coogler ma na koncie głośną niezależną produkcję „Fruitvale Station”, z kolei Michael B. Jordan – który we wspomnianym filmie grał główną rolę – to jeden z najbardziej utalentowanych młodych amerykańskich aktorów. Mop to bez wątpienia jeden z tych wynalazków, które uczyniły świat lepszym miejscem do życia. Zdaniem reżysera Davida O. Russella („Poradnik pozytywnego myślenia”, „American Hustle”) historia jego wynalazczyni, nowojorczanki Joy Mangano, jest na tyle fascynująca, że warto było zrobić z niej film z Jennifer Lawrence w roli głównej. Recenzje w USA wskazują, że Oscarów tym razem raczej nie będzie – co nie znaczy, że nie można liczyć na sporo śmiechu, wzruszeń i solidnego aktorstwa (nie tylko Lawrence, ale również Bradleya Coopera, Roberta De Niro i Isabelli Rossellini). ![]()
Wyszukaj / Kup Excentrycy, czyli po słonecznej stronie ulicy (2015, reż. Janusz Majewski) Niespodziewany laureat Srebrnych Lwów na ostatnim festiwalu w Gdyni, najnowszy film Janusza Majewskiego, to osadzona w końcu lat pięćdziesiątych opowieść o muzyku jazzowym – emigrancie z czasów wojny – który po powrocie do Polski zakłada swingowy big-band. Oczekiwać należy klimatu retro, trochę ironii, nieco melancholii i dużo muzyki. A także świetnego aktorstwa – Maciejowi Stuhrowi w roli głównej partnerują m. in. Wojciech Pszoniak, Natalia Rybicka, Sonia Bohosiewicz i Anna Dymna. Nazwisko Quentina Tarantino zawsze stanowi wystarczającą rekomendację do zobaczenia jego kolejnych filmów. Reżyser ewidentnie nie traci formy, kontynuując dobrą passę po rewelacyjnych „Bękartach wojny” i „Django”. „Nienawistna ósemka” nawiązuje do debiutu Tarantino, „Wściekłe psy”, głównie za sprawą kameralnego charakteru i wybiegu fabularnego zakładającego poszukiwanie zdrajcy wśród zamkniętego zestawu postaci. Na ekranie pojawią się również ulubieni aktorzy reżysera, którzy pracowali z nim już wcześniej: Samuel L. Jackson, Tim Roth i Michael Madsen. W teorii „Nienawistna ósemka” to western, ale tradycyjnie już Tarantino interpretuje kino na własny sposób. Aktor Walter Goggins powiedział w jednym z wywiadów, że rolą u twórcy „Pulp Fiction” pochwalił się koledze. Po dłuższej rozmowie okazało się jednak, że nie będzie miał ani własnego konia, ani spluwy, ani nawet fajnego kapelusza. „W takim razie co to ma być za western?” – zapytał znajomy. Goggins odpowiedział: „Western Quentina Tarantino”. Kolejna – po „Synekdosze, Nowy Jork” – ambitne i oryginalna produkcja dla dorosłych. „Anomalisa” to animacja dla dorosłych, dzieło zrealizowane w formie animacji poklatkowej opowiadającą całkiem dorosłą historię o relacjach męsko-damskich, w której bohaterowie przeżywają kryzys egzystencjalny, onanizują przed komputerem i rozmawiają o piosenkach Cyndi Lauper. Nasza recenzentka pisała „„Anomalisa” to jedyny wybitny film tegorocznego festiwalu w Wenecji, słusznie nagrodzony Główną Nagrodą Jury.” oraz „Paradoksalnie jest to chyba najbardziej dojrzałe i intymne dzieło Kaufmana.”. „Dziewczyna z portretu” Toma Hoopera to dzieło skrojone ewidentnie pod Oscary – kostiumowa opowieść o pierwszym mężczyźnie, który przeszedł operację chirurgicznej zmiany płci. Film zwracający uwagę kolejną świetną rolą Oscarowego Eddiego Redmayne’a, bardzo ładne zdjęcia Danny’ego Cohena i oczywiście typowany do najważniejszych nagród filmowych. Piekielnie – i to dosłownie – ciężki film do zniesienia. Ale jakże mogłaby być inna brutalnie naturalistyczna opowieść o codzienności w obozie zagłady? Choć nie jest to powiedziane wprost, można się domyślać, że akcja filmu rozgrywa się późnym latem 1944 roku w Birkenau. Tytułowy bohater to węgierski Żyd, który po wywózce do obozu przydzielony został do Sonderkommando, czyli utworzonego przez Niemców specjalnego oddziału obsługującego krematorium. Jego zadaniem jest uprzątanie komór gazowych, wywożenie trupów, czyszczenie, dezynfekowanie, pierwsza selekcja pozostawionych przez ofiary rzeczy. Pewnego dnia Szaweł wyciąga z komory gazowej ciało chłopca, któremu pragnie urządzić normalny, religijny pogrzeb. Dąży do tego tak obsesyjnie, że wzbudza zaniepokojenie swoich towarzyszy z komanda, którzy planują ucieczkę z obozu. Czy im się uda? Pytanie wcale nie jest retoryczne… Mocny oscarowy kandydat – historia niezwykłej zemsty, wyreżyserowana przez Alejandro Gonzaleza Inarritu („Birdman”, „21 gramów”), sfotografowana przez genialnego Emmanuela Lubezkiego. A przede wszystkim kolejna rola Leonardo DiCaprio, po której mówi się, że to już wreszcie ten moment, kiedy oscarowa Akademia nie będzie mogła go pominąć (cóż, po „Django” też tak mówiono). Zapowiada się intrygujące kinowe doświadczenie – nawet jeśli sam film okaże się nieco pretensjonalny (do czego meksykański reżyser już zdążył nas przyzwyczaić). Marsz do… kina domowego Na dvd i blu-ray ukaże się jeden z naszych ulubionych filmów ubiegłego roku, „Sicario” z zawsze fantastyczną (ale tu jakby jeszcze bardziej) Emily Blunt w roli głównej. Siła produkcji Dennisa Villeneuve′a nie tkwi w scenariuszu (który chwilami może wydawać się dość pretekstowy), ale w obrazie i stylu: w kumulującym się mroku, w gwałcie i przemocy, które wiszą w powietrzu niczym pył uchwycony na zdjęciach Rogera Deakinsa i dla których próżno szukać kontrapunktu. „Sicario” nie jest zapewne najbardziej wnikliwym kinowym przedstawieniem amerykańskiej polityki antynarkotykowej, ale trudno o bardziej sugestywny obraz jej klęski. ![]() 31 grudnia 2015 |
Witold Pyrkosz nadawał się do roli nieuczciwego kasjera bankowego Zenona Kruka idealnie! Gra bohatera, który nie rzuca się w oczy, więc tym samym nie wzbudza żadnych podejrzeń. A przynajmniej tak mu się wydaje. Jego wewnętrzny spokój pewnego dnia pryska jednak jak bańka mydlana… Historię wymyśloną przez Feliksa Falka wyreżyserował inny mistrz – Ryszard Bugajski. A jej tytuł brzmi tak niewinnie: „Kiedy się ze mną podzielisz?”
więcej »Drogi potencjalny twórco, pamiętaj, żeby na filmowy plan nie zapraszać zbyt krzepkich aktorów. W końcu scenografia przyda się jeszcze w kontynuacjach, a budżet rzadko kiedy jest z gumy.
więcej »Wyreżyserowana przez Ireneusza Kanickiego „Toccata” autorstwa Macieja Z.(enona) Bordowicza to jeden z najbardziej tajemniczych spektakli Teatru Sensacji „Kobra”. Dość powiedzieć, że po ponad półwieczu od jego powstania wciąż nie sposób odpowiedzieć jednoznacznie na pytanie, czy do jej emisji we wrześniu 1971 roku rzeczywiście doszło. Cieniem na przedstawieniu kładą się również późniejsze tragiczne losy reżysera i jego nie do końca wyjaśniona śmierć.
więcej »Dekoracje waść niszczysz!
— Jarosław Loretz
Ten człowiek jeszcze oddycha!
— Jarosław Loretz
Dama przed podróżą
— Jarosław Loretz
Dama w podróży
— Jarosław Loretz
Wymarzony kochanek
— Jarosław Loretz
Spaleni słońcem
— Jarosław Loretz
Dymek w lesie
— Jarosław Loretz
Beczka bezpieczeństwa
— Jarosław Loretz
Pomsta na ufokach
— Jarosław Loretz
Zupa jednak wyszła za słona
— Jarosław Loretz
Do sedna: Alejandro González Iñárritu. Zjawa
— Marcin Knyszyński
10 najlepszych filmów wojennych XXI wieku
— Esensja
10 najlepszych westernów XXI wieku
— Esensja
100 najlepszych filmów XXI wieku. Druga setka
— Esensja
100 najlepszych filmów XXI wieku
— Esensja
Porażki i sukcesy 2016, czyli filmowe podsumowanie roku
— Piotr Dobry, Gabriel Krawczyk, Jarosław Robak, Konrad Wągrowski, Kamil Witek
50 najlepszych filmów 2016 roku
— Esensja
Prezenty świąteczne 2016: Płyty DVD i Blu-Ray
— Esensja
Piątka na piątek: Proszę państwa, oto m̶i̶ś̶ niedźwiedź
— Esensja
Esensja ogląda: Październik 2016 (1)
— Sebastian Chosiński, Jarosław Loretz
Marzec 2020
— Esensja
Luty 2020
— Esensja
Styczeń 2020
— Esensja
Grudzień 2019
— Esensja
Listopad 2019
— Esensja
Październik 2019
— Esensja
Wrzesień 2019
— Esensja
Sierpień 2019
— Esensja
Lipiec 2019
— Esensja
Maj 2019
— Esensja
Siła pustyni dla początkujących
— Agnieszka ‘Achika’ Szady
Król i hrabiowie
— Sebastian Chosiński
Do sedna: Alejandro González Iñárritu. Birdman
— Marcin Knyszyński
Do sedna: Alejandro González Iñárritu. Biutiful
— Marcin Knyszyński
Do sedna: Alejandro González Iñárritu. Babel
— Marcin Knyszyński
Do sedna: Alejandro González Iñárritu. 21 gramów
— Marcin Knyszyński
Do sedna: Alejandro González Iñárritu. Amores perros
— Marcin Knyszyński
Szalone lata 60.
— Piotr Nyga
Demiurg
— Konrad Wągrowski
Wakanda w moim sercu!
— Sebastian Chosiński
Zmarł Leonard Pietraszak
— Esensja
50 najlepszych filmów 2019 roku
— Esensja
Oscary 2019: Ranking filmów Oscarowych
— Esensja
50 najlepszych filmów 2018 roku
— Esensja
Prezenty świąteczne 2018: Najlepsze książki pod choinkę
— Esensja
20 najlepszych filmów animowanych XXI wieku
— Esensja
15 najlepszych filmów dokumentalnych XXI wieku
— Esensja
20 najlepszych polskich filmów XXI wieku
— Esensja