Do kina marsz: Październik 2015Prezentujemy najciekawsze zapowiedzi kinowe na październik 2015 r.
EsensjaDo kina marsz: Październik 2015Prezentujemy najciekawsze zapowiedzi kinowe na październik 2015 r. Marsz do kina „Marsjanin” Andy’ego Weira był z pewnością wielkim wydarzeniem na rynku współczesnej powieści SF. Książka wydana pierwotnie za pomocą publikacji na osobistej stronie internetowej, następnie własnym sumptem w formie e-booka, doczekała się profesjonalnego wydania, które zrobiło wielką karierę na całym świecie. Opowieść, mocno osadzona w technicznych realiach, o astronaucie pozostawionym przez przypadek na Marsie, który próbuje tam przetrwać i doczekać ekspedycji ratunkowej doskonale trafiła w gusta miłośników klasycznej science fiction, w szczególności tych, którzy cenią sobie naukową wiarygodność. Trudno się dziwić, że powieść doczekała się szybko filmowej adaptacji. „Marsjanin” Ridleya Scotta jest podobno wierny fabule książki, Matt Damon dobrze pasuje do tytułowej roli, film także stara się dobrze odwzorowywać naukowe aspekty całej opowieści. Pierwsze recenzje zwiastują dzieło co najmniej udane i powrót Ridleya Scotta do dobrej formy po kilku niezbyt dobrze przyjętych filmach. Trzy nagrody na festiwalu polskich filmów fabularnych w Gdyni – za montaż, scenariusz i reżyserię – robią wrażenie. Co ciekawe, mimo nagród na polskim festiwalu, „Intruz” jest koprodukcją z większym chyba udziałem szwedzkiej strony (reżyser, żeby było jeszcze ciekawiej, jest Szwedem mieszkającym obecnie w Polsce), akcja filmu toczy się też w Szwecji. A czego dotyczy? Ulubionego tematu reżysera, czyli kwestii przemocy. Jak sam twierdzi, tematem zainteresował się, gdy krótko po przybyciu do Polski został napadnięty i pobity. Cóż… Czytaj też naszą recenzję. Napiszemy tylko „podwójna dawka Toma Hardy’ego” (występującego tu jednocześnie w dwóch rolach – braci bliźniaków, którzy trzęśli londyńskim światkiem przestępczym) i darujemy sobie resztę zachęt. Ale czy ktoś mógłby wytłumaczyć dlaczego film wchodzi na nasze ekrany pod nieprzetłumaczonym tytułem? Czyżby „Legenda” źle się komponowała na plakacie…? Czternaście lat od premiery wybitnych „Wiarołomnych” przyszło nam czekać na powrót Liv Ullmann na reżyserski stołek. Tym razem Norweżka zmierzyła się ze słynną sztuką Augusta Strindberga (którą na ekran przenosili już Alf Sjöberg i Mike Figgis), gromadząc na planie wybitnych aktorów: Jessicę Chastain, Colina Farrella i Samanthę Morton. Rezultat budzi mieszane uczucia: film jest długą (dwie godziny i kwadrans), klasyczną adaptacją, w której reżyserka pozwala aktorom szarżować – ostrzegamy: nie zawsze z korzyścią dla materiału. „Panna Julia” to propozycja dla zagorzałych wielbicieli teatru w kinie – dla pozostałych widzów może okazać się męczarnią. Nieprawdopodobny wyczyn Philippe′a Petita, który w 1974 roku przeszedł po linie zawieszonej między wieżami World Trade Center, znamy już z doskonałego filmu dokumentalnego Jamesa Marsha „Człowiek na linie”. W październiku do kin trafi fabularna wersja tej historii, wyreżyserowana przez Roberta Zemeckisa („Forrest Gump”, „Lot”), z Josephem Gordonem-Levittem w roli francuskiego linoskoczka. Niespodzianek raczej nie należy oczekiwać – Petit zapewne znów osiągnie swój szalony cel – niemniej kinowe doświadczenie spaceru na wysokości ponad czterystu metrów może być niezapomnianym przeżyciem. „Demon” Marcina Wrony wchodzi do kin w cieniu zagadki tragicznej śmierci swego twórcy, co z pewnością musi wpłynąć na odbiór tego filmu. Tym niemniej jeszcze przed dramatem na festiwalu w Gdyni krytycy, którzy mieli okazję obejrzeć ten film, wyrażali się o nim bardzo pochlebnie. Tak rzadkie w w polskim kinie sięgnięcie po gatunek horroru, na dodatek połączonego z elementami komedii i żydowskimi legendami musi zwracać uwagę. Film został doceniony na festiwalu w Toronto, zebrał wiele pozytywnych opinii w Gdyni, postrzegany jest jako jedno z oryginalniejszych stylistycznie propozycji współczesnego polskiego kina. Polski kandydat do Oscara, ciepło przyjęty w Wenecji i wyróżniony Nagrodą Specjalną Jury na festiwalu w Gdyni, najnowszy film Jerzego Skolimowskiego. Wypada znać, w końcu dzieło mistrza, a w dodatku rzecz, która w najbliższym czasie będzie wizytówką naszej kinematografii – choć są też tacy, którzy twierdzą, że widz po seansie będzie bardziej poirytowany (delikatnie rzecz ujmując) niż zachwycony. Niemniej – to jeden z bardziej oryginalnych polskich filmów ostatnich lat. ![]()
Wyszukaj / Kup Crimson Peak. Wzgórze krwi (2015, reż. Guillermo del Toro) Guillermo del Toro już raczej nie nakręci trzeciego „Hellboya”, premiera „Pacific Rim 2” została odsunięta w jeszcze nieokreśloną przyszłość, a o planowanych od lat „W górach szaleństwa” według Lovecrafta nikt już chyba nie myśli serio. Na szczęście Meksykaninowi od czasu do czasu udaje się zrealizować jakiś projekt: tym razem nakręcił gotycki horror o młodej dziewczynie, która wprowadza się do posiadłości męża, po czym odkrywa, że jej ukochany i jego siostra kryją pewną mroczną tajemnicę. Ciarki przechodzą już na samą myśl o obsadzie: Mii Wasikowskiej w roli głównej partnerować będą Tom Hiddleston i Jessica Chastain. Być może nie będzie to rzecz na miarę „Labiryntu Fauna” – ale nowy „Mutant” nie grozi nam tym bardziej. ![]()
Wyszukaj / Kup Piotruś. Wyprawa do Nibylandii (2015, reż. Joe Wright) Kolejna próba opowiedzenia początków historii Piotrusia Pana, Kapitana Haka i innych bohaterów Jamesa Barriego. Joe Wright nie uniknął kontrowersji obsadowych (Rooney Mara w roli Tygrysiej Lilii), ale w materiałach promocyjnych uwagę niewątpliwie przyciąga postać pirata Czarnobrodego, w którego wciela sie Hugh Jackman. Pierwsze recenzje są mieszane, najwyraźniej nie wszystkim przypadł do gustu mroczny i niezbyt baśniowy nastrój filmu. Uważamy jednak że warto samemu sprawdzić, z którymi ocenami się ostatecznie zgodzimy. Pierwszy angielskojęzyczny film Garrone’a to baśń, ale przeznaczona niewątpliwie dla widzów dorosłych. „Pentameron” jest adaptacją trzech tekstów pochodzących ze zbioru baśni opracowanego przez neapolitańczyka Giambattistę Basile’a wydanego na początku XVII wieku. Wszystko wskazuje na to, że reżyser absolutnie nie ugrzeczniał oryginalnych tekstów, więc będzie mrocznie i brutalnie, jak to w dawnych baśniach bywało. A sądząc po zwiastunach będzie również pięknie i nastrojowo. Marsz do… kina domowego ![]()
Wyszukaj / Kup Marnie: Przyjaciółka ze snów (2014, reż. Hiromasa Yonebayashi) Ostatni – jak dotąd – film studia Ghibli. Historia przyjaźni chorej na astmę Anny i Marnie zamieszkującą na pozór opuszczoną nadmorską rezydencję. Recenzje są zgodne: „Marnie” nie jest na pierwszy rzut oka filmem fantastycznym, do których przyzwyczaiło nas Ghibli, ale jest w nim magia znana z najlepszych produkcji japońskiego studia. Zdecydowanie należy obejrzeć w oczekiwaniu na wieści o dalszym losie wytwórni. ![]() 30 września 2015 |
W drugiej części wyreżyserowanego przez Andrzeja Zakrzewskiego spektaklu „Stirlitz” słynny sowiecki agent, w Polsce znany głównie z powieści „Siedemnaście mgnień wiosny” Juliana Siemionowa, musi nie tylko wysłać łącznika z arcyważną wiadomością z Berlina do Berna w Szwajcarii, ale również uniknąć śmiertelnie groźnej pułapki, jaką zastawia na niego szef Gestapo Heinrich Müller.
więcej »Dzisiaj przedstawiam żarłoczne pluszowe stwory z kosmosu, połykające swoje ofiary w całości, co też zresztą widać na załączonym obrazku.
więcej »Hans Kloss czy Max Otto von Stirlitz – który z nich narodził się wcześniej? Ten pierwszy zadebiutował w spektaklu teatralnym w styczniu 1965 roku, temu drugiemu Julian Siemionow przydał niemiecką tożsamość dopiero w wydanej dwa lata później powieści „Major Wicher”. Na słynne „Siedemnaście mgnień wiosny” trzeba było czekać jeszcze rok. A na dwuczęściowe przedstawienie polskiego Teatru Sensacji „Stirlitz” autorstwa Andrzeja Zakrzewskiego – kolejne cztery.
więcej »Międzygwiezdne fotele w natarciu
— Jarosław Loretz
Peregrynacje wyssane z palca
— Jarosław Loretz
Podróże międzygwiezdne de luxe
— Jarosław Loretz
E.T. wersja hard
— Jarosław Loretz
Ogrodowy nielot
— Jarosław Loretz
Mumii podejście drugie
— Jarosław Loretz
Mumia z gwiazd
— Jarosław Loretz
Pracownik idealny
— Jarosław Loretz
Niech się mury… drzewią?
— Jarosław Loretz
Interpol muzealny
— Jarosław Loretz
Między „Dybukiem” a „Weselem”
— Sebastian Chosiński
Esensja ogląda: Styczeń 2017 (1)
— Sebastian Chosiński, Jarosław Loretz
Do kina marsz: Kwiecień 2016
— Esensja
Oscary 2016: Dziennikarze, rodzice, frankowicze, kinomani
— Piotr Dobry, Grzegorz Fortuna, Jarosław Robak, Krzysztof Spór, Konrad Wągrowski
Oscary 2016: Ranking filmów nominowanych do Oscara
— Esensja
50 najlepszych filmów 2015 roku
— Esensja
Filmy IV kwartału 2015
— Esensja
Nie przegap: Październik 2015
— Esensja
Esensja ogląda: Październik 2015 (2)
— Jarosław Loretz, Jarosław Robak, Agnieszka ‘Achika’ Szady
Głęboka czerwień
— Jarosław Robak
Marzec 2020
— Esensja
Luty 2020
— Esensja
Styczeń 2020
— Esensja
Grudzień 2019
— Esensja
Listopad 2019
— Esensja
Październik 2019
— Esensja
Wrzesień 2019
— Esensja
Sierpień 2019
— Esensja
Lipiec 2019
— Esensja
Maj 2019
— Esensja
Wychowane przez wilki: Sez. 2, Odc. 8. Wysoka cena przetrwania
— Marcin Mroziuk
Wychowane przez wilki: Sez. 2, Odc. 7. Sojusze ponad podziałami
— Marcin Mroziuk
Wychowane przez wilki: Sez. 2, Odc. 6. Przeszłość jest kluczem do przyszłości
— Marcin Mroziuk
Wychowane przez wilki: Sez. 2, Odc. 5. Jak trwoga, to do Sola
— Marcin Mroziuk
Wychowane przez wilki: Sez. 2, Odc. 4. Wiara, logika i miłość
— Marcin Mroziuk
Wychowane przez wilki: Sez. 2, Odc. 3. Matka najlepiej zna swoje dzieci
— Marcin Mroziuk
Wychowane przez wilki: Sez. 2, Odc. 2. Sprawiedliwość czy przebaczenie
— Marcin Mroziuk
Wychowane przez wilki: Sez. 2, Odc. 1. Inny klimat, czyli nowe szanse i zagrożenia
— Marcin Mroziuk
Wychowane przez wilki: Odc. 10. Więcej pytań niż odpowiedzi
— Marcin Mroziuk
Wychowane przez wilki: Odc. 9. Niech się dzieje wola Sola
— Marcin Mroziuk
Zmarł Leonard Pietraszak
— Esensja
50 najlepszych filmów 2019 roku
— Esensja
Oscary 2019: Ranking filmów Oscarowych
— Esensja
50 najlepszych filmów 2018 roku
— Esensja
Prezenty świąteczne 2018: Najlepsze książki pod choinkę
— Esensja
20 najlepszych filmów animowanych XXI wieku
— Esensja
15 najlepszych filmów dokumentalnych XXI wieku
— Esensja
20 najlepszych polskich filmów XXI wieku
— Esensja