Do kina marsz: Wrzesień 2015We wrześniu polecamy dużo filmów, co do których mamy dość spore oczekiwania.
EsensjaDo kina marsz: Wrzesień 2015We wrześniu polecamy dużo filmów, co do których mamy dość spore oczekiwania. Marsz do kina Możemy się spodziewać, iż „Pieśn słonia” będzie sprawie zrealizowanym dramatem. W relacji z 15. Festiwalu T-Mobile Nowe Horyzonty nasz recenzent pisał : „Największą siłą filmu są tu bowiem jego aktorskie filary, które swą ekspresją dyktują perspektywę całego obrazu. Kanadyjski wonderboy Xavier Dolan, wyciągnięty ze swojego krzykliwego emploi, bywa niepokojący, balansując na granicy irytacji i szaleństwa nie przekracza jej zbyt często. Stojący w opozycji Bruce Greenwood, o twarzy i barwie głosu podstarzałego Harrisona Forda, z założenia jest bardziej stonowany, acz umiejętnie wygrywa wszelkie drobne rysy w charakterze lekarza, sugerujące podatność na załamania z nie mniejszą częstotliwością niż jego pacjent”. Czytaj również Naszą recenzję Biograficzny film o hip-hopowej grupie-legendzie N.W.A, która pod koniec lat 80. spopularyzowała gatunek gangsta rapu. Agresywne, bezkompromisowe teksty grupy pod przewodnictwem Ice Cube’a i Dr.Dre nie straciły wiele ze swojej kontrowersyjności, nic dziwnego zatem, że ponad trzy dekady temu wiele stacji radiowych nie dopuszczała twórczości N.W.A do swoich anten. Nie przeszkodziło to raperom być jednymi z najlepiej sprzedających się artystów tamtych czasów. „Straigth Outta Compton” już teraz jest wielkim hitem zza Oceanem, gdzie niespodziewanie 2 weekendy z rzędu nie ma sobie równych w tamtejszym box-office. Nie wieszczymy u nas sukcesu na miarę „Jesteś Bogiem”, ale film powinien świetnie trafić nie tylko do tych, którzy znają na pamięć takie utwory jak „Gangsta Gangsta” czy „Fuck tha Police”. Do terminu „polskie kino wojenne” podchodzimy ostrożnie, ale i ze sporym zaciekawieniem. Nie ma też co ukrywać, że już pojawienie się rodzimej produkcji z tego gatunku jest sporym wydarzeniem, tymbardziej, jeśli akcja filmu nie odbywa się podczas wyeksploatowanego już do cna powstania warszawskiego. „Karbala” ma za zadanie odkryć przed widzami bohaterski i mało znany wyczyn polskich żołnierzy podczas misji w Iraku – obronę karbalskiego City Hall, która jest uznawana za największą batalię z udziałem polskiej armii od czasu zakończenia II wojny światowej. Nie chcemy zapeszać, ale nawet zwiastun – co w polskim kinie jest rzadkością – wygląda obiecująco, dlatego trzymamy kciuki aby były to miłe miłego początki. „Podstarzała rock’n’rollowa artystka, próbująca naprawić zaniedbywaną przez lata relację z dorosłym już dzieckiem” brzmi jak kopia fabuły niedawnego „Idola” z Alem Pacino, ale nie urodziliśmy się wczoraj, aby nie wiedzieć, że w wykonaniu Meryl Streep wszystko z reguły jest lepsze. Jej możliwości wokalne poznaliśmy już w „Tajemnicach lasu”, do tego podobno ekipa filmowa na plan „Nigdy nie jest za późno” weszła dopiero wtedy, kiedy Streep opanowała perfekcyjnie grę na gitarze. Nawet jeśli z filmu bije aura ciepła, to po scenarzystce Diablo Cody(„Juno”, „Kobieta na skraju dojrzałości”) i reżyserze Jonathanie Demme(„Milczenie owiec”, „Filadelfia”) możemy spodziewać się dodania historii znacznie ostrzejszych pazurów niż w klasycznym filmie o rodzinnym pojednaniu. „Prawie jak matka” ma dwie podstawowe zalety – został nagrodzony jedną z nagród na tegorocznym Berlinale, do tego spodobał się bardzo naszemu wysłannikowi podczas niedawno zakończonego festiwalu Transatlantyk. W swojej relacji pisał: „Anna Muylaert wplata w fabułę wiele zabawnych sytuacji, ale niech to Was nie zmyli – przesłanie filmu jest nad wyraz poważne. I przy okazji krzepiące.(…) To również obraz o odbudowywaniu więzi rodzinnych, przy okazji – chyba jako jeden z nielicznych – przekonujący, że czasami rodzice mogą się czegoś nauczyć od swoich dzieci.” Czytaj również Naszą recenzję „Nowy Shyamalan” to hasło, które już dawno nie elektryzuje tak bardzo jak miało to miejsce jeszcze na początku wieku. Niestety to głównie zasługa samego reżysera, który serią słabych produkcji jak „Kobieta w błękitnej wodzie”, „Zdarzenie” czy koszmarne „Ostatni władca wiatru” i „1000 lat po Ziemi”, sprawił, że z poziomu hollywoodzkiego magika zszedł o co najmniej kilka, jeśli nie kilkanaście, stopni niżej. „Wizyta” może być nadzieją na lekkie podreperowanie tego mocno nadszarpniętego wizerunku, tymbardziej, że Shyamalan odrzucił blockbusterową otoczkę i swój najnowszy film zrealizował za naprawdę niewielkie pieniądze. Podobno „Wizyta” jest luźno inspirowaną baśnią „Jaś i Małgosia” co przy umiejscowieniu jej w gatunku komediowego horroru może być ciekawym połączeniem. Aż trudno nam w to uwierzyć, ale trochę nie możemy się doczekać. W „Evereście” Baltasar Kormakur podejmuje próbę rekonstrukcji tragicznych zdarzeń dwóch dni maja 1996 roku, które jeszcze do niedawna były najtragiczniejszym okresem w historii prób zdobycia najwyższego szczytu Ziemi. To wtedy podczas nieprawdopodobnej śnieżycy kilkunastu śmiałków próbowało stanąć na dachu świata, z łatwymi do przewidzenia skutkami. W rolach himalaistów zobaczymy m.in. Jasona Clarke’a, Josha Brolina, Sama Worthingtona, Jake’a Gyllenhalla, Keirę Knightley czy Robin Wright. Już sam plakat najnowszego filmu Paolo Sorrentino zachęca do pójścia do kina. Autor „Wielkiego piękna” tym razem wspiera się światowymi gwiazdami kilku pokoleń – Michaelem Cainem, Jane Fondą, Rachel Weisz, Harvey’em Keitlem czy Paulem Dano. „Młodość” eksploruje interesujące osobowości przebywające w ekskluzywnym hotelu u podnóża Alp. Wśród person z jakimi będziemy mieć do czynienia znajdzie się miejsce dla Królowej angielskiej, słynnego reżysera, hollywoodzkiego aktora, emerytowanego dyrygenta czy Miss Universe. Film miał już swoją premierę na tegorocznym festiwalu w Cannes, gdzie został bardzo ciepło przyjęty przez krytykę jak i publiczność. „Sicario” startowało w tym roku w konkursie podczas festiwalu w Cannes, i wielu obserwatorów dziwiło się, że najnowszy film Denisa Villeneuve’a nie otrzymał żadnej festiwalowej nagrody. Kanadyjczyk przenosi widza na granicę amerykańsko-meksykańską, gdzie agenci FBI z Emily Blunt na czele walczą z narkotykowymi przemytnikami i ich bossami. Po pierwszych pokazach krytycy niemal zgodnie piali z zachwytu, zwracając uwagę na znakomitą rolę Blunt, świetne zdjęcia i duszną, ale dynamiczną akcję. Villeneuve ze swoimi filmami już nie raz ocierał się w rożnych rankingach o czołowe pozycje, dlatego kto wie, może to właśnie „Siciario” będzie filmowym wydarzeniem 2015 roku. Ulrich Seidl dał się poznać polskiej publiczności jako wnikliwy obserwator zjawisk społecznych choćby w niedawnej trylogii „Raj”. W najnowszym filmie „W piwnicy” w charakterystycznej dla siebie suchej i beznamiętnej narracji dalej drąży w tematach, które są obok nas, ale nie lubimy o nich rozmawiać. Marta Bałaga w relacji z zeszłorocznego festiwalu w Wenecji tak pisała o filmie: „Seidl określa „W piwnicy” jako esej, nie dokument. Nie ukrywa, że sporo w nim zainscenizowano, ale dzięki temu udaje mu się rozbawić widownię samą sceną wirowania pralki. Operator Martin Gschlacht wzmaga poczucie groteski dzięki symetrycznie skomponowanym, nieruchomym kadrom, a montażysta Christoph Brunner zaskakuje niespodziewanymi cięciami montażowymi – to z całą pewnością świat Seidla i mimo, że tym razem nie pracuje on z profesjonalnymi aktorami, wciąż w pełni go kontroluje. Dostarcza rozrywki a potem sprawia, że uśmiech zamiera na ustach.” Czytaj również Naszą recenzję Marsz do… kina domowego Przy okazji premiery kinowej o najnowszym „Mad maxie” pisaliśmy: „Miller, nauczony porażką części trzeciej, zrozumiał, że do hollywoodzkich producentów można podchodzić tylko z naładowaną dwururką, wziął te sto pięćdziesiąt milionów, zakasał rękawy i udał się na szaloną podróż po pustyni. Efektem jest bezwstydnie kampowa i bezczelnie dzika opera gwałtu i przemocy, w której znalazło się jednak sporo miejsca na liryzm. Wspaniały, wspaniały film”. Nasze zdanie jest dalej takie samo. Czytaj również Naszą recenzcję ![]() 31 sierpnia 2015 |
Oglądając po latach wyreżyserowaną przez legendarnego Józefa Słotwińskiego sztukę Marka Domańskiego „Mord w hurtowni”, można głośno się śmiać. Tyle że powinien to być śmiech przez łzy. Autor w groteskowy sposób przedstawił bowiem problem, z jakim borykaliśmy się w PRL-u i jaki wcale nie zniknął w III RP – to gospodarcze kombinatorstwo i złodziejstwo.
więcej »Oprócz solidnych dekoracji warto mieć na planie filmowym także przygarść sensownych rekwizytów. Choć chyba nie każda ekipa o tym pamięta…
więcej »Witold Pyrkosz nadawał się do roli nieuczciwego kasjera bankowego Zenona Kruka idealnie! Gra bohatera, który nie rzuca się w oczy, więc tym samym nie wzbudza żadnych podejrzeń. A przynajmniej tak mu się wydaje. Jego wewnętrzny spokój pewnego dnia pryska jednak jak bańka mydlana… Historię wymyśloną przez Feliksa Falka wyreżyserował inny mistrz – Ryszard Bugajski. A jej tytuł brzmi tak niewinnie: „Kiedy się ze mną podzielisz?”
więcej »Pieczęć średniego zapieczętowania
— Jarosław Loretz
Dekoracje waść niszczysz!
— Jarosław Loretz
Ten człowiek jeszcze oddycha!
— Jarosław Loretz
Dama przed podróżą
— Jarosław Loretz
Dama w podróży
— Jarosław Loretz
Wymarzony kochanek
— Jarosław Loretz
Spaleni słońcem
— Jarosław Loretz
Dymek w lesie
— Jarosław Loretz
Beczka bezpieczeństwa
— Jarosław Loretz
Pomsta na ufokach
— Jarosław Loretz
10 najlepszych filmów science fiction XXI wieku
— Esensja
100 najlepszych filmów XXI wieku
— Esensja
W sercu Iraku
— Sebastian Chosiński
Esensja ogląda: Listopad 2016 (1)
— Jarosław Loretz, Marcin Mroziuk
Do kina marsz: Kwiecień 2016
— Esensja
Oscary 2016: Dziennikarze, rodzice, frankowicze, kinomani
— Piotr Dobry, Grzegorz Fortuna, Jarosław Robak, Krzysztof Spór, Konrad Wągrowski
Oscary 2016: Ranking filmów nominowanych do Oscara
— Esensja
Porażki i sukcesy 2015
— Piotr Dobry, Ewa Drab, Grzegorz Fortuna, Krystian Fred, Jarosław Robak, Krzysztof Spór, Konrad Wągrowski
50 najlepszych filmów 2015 roku
— Esensja
Do kina marsz: Styczeń 2016
— Esensja
Marzec 2020
— Esensja
Luty 2020
— Esensja
Styczeń 2020
— Esensja
Grudzień 2019
— Esensja
Listopad 2019
— Esensja
Październik 2019
— Esensja
Wrzesień 2019
— Esensja
Sierpień 2019
— Esensja
Lipiec 2019
— Esensja
Maj 2019
— Esensja
Siła pustyni dla początkujących
— Agnieszka ‘Achika’ Szady
Krótko o filmach: Proszę popatrzeć na światełko
— Agnieszka ‘Achika’ Szady
WyBLACKnięci
— Kamil Witek
Dobry, zły i łamliwy
— Konrad Wągrowski
Oddech starego człowieka
— Konrad Wągrowski
Esensja ogląda: Grudzień 2017 (4)
— Konrad Wągrowski
Uśmiech, proszę!
— Piotr Dobry
W poszukiwaniu samego siebie
— Marcin Szałapski
Esensja ogląda: Październik 2017 (3)
— Jarosław Loretz
Muzyka stop!
— Agnieszka ‘Achika’ Szady
Zmarł Leonard Pietraszak
— Esensja
50 najlepszych filmów 2019 roku
— Esensja
Oscary 2019: Ranking filmów Oscarowych
— Esensja
50 najlepszych filmów 2018 roku
— Esensja
Prezenty świąteczne 2018: Najlepsze książki pod choinkę
— Esensja
20 najlepszych filmów animowanych XXI wieku
— Esensja
15 najlepszych filmów dokumentalnych XXI wieku
— Esensja
20 najlepszych polskich filmów XXI wieku
— Esensja