Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 8 sierpnia 2022
w Esensji w Esensjopedii

‹17. Cropp Kultowe›

WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
CyklCropp Kultowe
MiejsceKatowice
Od16 maja 2014
Do25 maja 2014
WWW

17. Cropp Kultowe: Dzień 2. W krainie oszustów

Esensja.pl
Esensja.pl
Drugiego dnia festiwalu Cropp Kultowe filmowa uczta zaczęła nabierać rozpędu. Po hucznym otwarciu z udziałem gościa specjalnego, Godzilli, organizatorzy wytoczyli z zanadrza wielkie działa, proponując interesujące tytuły w najważniejszych cyklach tegorocznej edycji, co oznacza, że na dużym ekranie można było przypomnieć sobie „Przekręt” Guya Ritchie’ego i „Przeżyliśmy wojnę” Johna Frankenheimera, lecz również dzieła pokroju „Robot Holocaust” Tima Kincaida lub „Król Zombie” Jean Yarbrough.

Ewa Drab

17. Cropp Kultowe: Dzień 2. W krainie oszustów

Drugiego dnia festiwalu Cropp Kultowe filmowa uczta zaczęła nabierać rozpędu. Po hucznym otwarciu z udziałem gościa specjalnego, Godzilli, organizatorzy wytoczyli z zanadrza wielkie działa, proponując interesujące tytuły w najważniejszych cyklach tegorocznej edycji, co oznacza, że na dużym ekranie można było przypomnieć sobie „Przekręt” Guya Ritchie’ego i „Przeżyliśmy wojnę” Johna Frankenheimera, lecz również dzieła pokroju „Robot Holocaust” Tima Kincaida lub „Król Zombie” Jean Yarbrough.

‹17. Cropp Kultowe›

WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
CyklCropp Kultowe
MiejsceKatowice
Od16 maja 2014
Do25 maja 2014
WWW
Festiwalowe weekendy to zawsze wysyp przedstawicieli kluczowych sekcji programu. To dlatego pierwsza kultowa sobota imprezy obfitowała w pokazy, które – już któryś raz z kolei na katowickim festiwalu – udowadniają, że kultowość i klasyka to terminy bardzo trudne do zdefiniowania. Z jednej strony bowiem otrzymaliśmy propozycję obejrzenia filmów uznanych, często zapisanych w historii kina, a z drugiej – potworków filmów klasy B bądź i dalszych kategorii, przyciągających jednak uwagę rozbrajająco nieudolną zabawą kinem.
Cykl o prostej, a z pewnością nie pozostawiającej wątpliwości nazwie Hit, zawiera filmy cieszące się wielką popularnością, nie tylko w czasie Cropp Kultowych, lecz również poza festiwalem, jak i te najbardziej odpowiadające gustom mainstreamowej publiczności. Chociaż trudno powiedzieć, czy „Przekręt” Guya Ritchie’ego można nazwać kinem masowym, to na pewno podąża za nim reputacja kina kultowego. Zwłaszcza że nie wszystkim się spodobał, a co – jeśli nie polaryzowanie opinii krytyków i widzów – świadczy o wyjątkowości filmu? Wybitny krytyk amerykański Roger Ebert twierdził, że Ritchie „Przekrętem” się powtarza, wykorzystując te same chwyty co w swoim poprzednim filmie, „Porachunki”. Publiczność i większość krytyków była jednak innego zdania, a powtarzalność motywów wzięła za unikalny styl reżysera. „Przekręt” to intensywne, energiczne kino, które nadal bawi i wciąga, nawet blisko piętnaście lat po premierze. Słynne stały się już przekrętowe występy aktorskie zdobywającego wówczas sławę Jasona Stathama i bełkoczącego Brada Pitta, jak również dynamiczny montaż ze sztandarową sceną podróży samolotowej przez ocean pokazaną w kilka sekund. Wreszcie „Przekręt” to znakomita komedia, z ironicznym, brytyjskim humorem.
Drugiego dnia wystartowała również nowa, najtrudniejsza do wyselekcjonowania, sekcja festiwalu, to znaczy Najlepsze Filmy Świata. Cykl rozpoczął seans „Przeżyliśmy wojnę” Johna Frankenheimera, jednego z najbardziej kontrowersyjnych filmów lat 60. Wówczas był reklamowany tym, że jeśli spóźnić się pięć minut na projekcję, nie będzie się umiało rozeznać w akcji, a także tym, że to film, jakiego jeszcze nikt nie widział. Z pewnością „Przeżyliśmy wojnę” ma skomplikowaną strukturę i wymaga wiele od widza, nie wspominając o dającej do myślenia politycznej wymowie. W 2004 roku Jonathan Demme zmierzył się ponownie z trudnym materiałem opartym o książkę Richarda Condona i nakręcił nową wersję z Denzelem Washingtonem i Lievem Schreiberem. Dla wszystkich tych, którzy lepiej kojarzą zatem „Kandydata”, seans „Przeżyliśmy wojnę” okazał się świetną okazją, aby skonfrontować oryginał z remake’iem.
koniec
18 maja 2014

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Z filmu wyjęte: Nie masz na charakteryzatora? Spokojnie, jest jeszcze kiełbasa od cioci Bożenki
Jarosław Loretz

1 VIII 2022

Tak to już jest, że przy braku funduszy trzeba łatać filmową produkcję czym się da. Niekiedy jednak to „czym się da” zaczyna zakrawać na absurd…

więcej »

Nie przegap: Lipiec 2022
Esensja

31 VII 2022

Oto co zrecenzowaliśmy w pierwszej połowie wakacji.

więcej »

Z filmu wyjęte: Jeśli tylko masz kubełek czerwonej farby…
Jarosław Loretz

25 VII 2022

Kręcenie filmu wcale nie musi pochłaniać dziedzictwa przodków (znaczy się kawalerki po babci, Kossaka i kompletu sreber po nieznanej krewnej). Oczywiście, jakościowo produkcja będzie odstawać od blockbusterów, ale czasami nie ma co aż tak dramatyzować.

więcej »

Polecamy

Kevin Smith. Sprzedawcy 2

Do sedna:

Kevin Smith. Sprzedawcy 2
— Marcin Knyszyński

Kevin Smith. Jay i Cichy Bob kontratakują
— Marcin Knyszyński

Kevin Smith. Dogma
— Marcin Knyszyński

Kevin Smith. W pogoni za Amy
— Marcin Knyszyński

Kevin Smith. Szczury z supermarketu
— Marcin Knyszyński

Kevin Smith. Sprzedawcy
— Marcin Knyszyński

Richard Kelly. Pułapka
— Marcin Knyszyński

Richard Kelly. Koniec świata
— Marcin Knyszyński

Richard Kelly. Donnie Darko
— Marcin Knyszyński

Alejandro González Iñárritu. Zjawa
— Marcin Knyszyński

Zobacz też

Tegoż autora

Porażki i sukcesy 2015
— Piotr Dobry, Ewa Drab, Grzegorz Fortuna, Krystian Fred, Jarosław Robak, Krzysztof Spór, Konrad Wągrowski

Szybciej. Głośniej. Więcej zębów
— Ewa Drab

Samochody (nie) latają
— Ewa Drab

Kreacja automatyczna
— Ewa Drab

Prezenty świąteczne 2014: Gry wideo pod choinkę
— Ewa Drab

PR rządzi światem
— Ewa Drab

(I)grać i (wy)grać z czasem
— Ewa Drab

Llewyn Davis jest palantem
— Piotr Dobry, Ewa Drab, Grzegorz Fortuna

Esensja ogląda: Marzec 2014 (3)
— Sebastian Chosiński, Ewa Drab, Konrad Wągrowski

„Zniewolony”, „Grawitacja” i hitowe zdjęcie. Esensja komentuje Oscary
— Karolina Ćwiek-Rogalska, Piotr Dobry, Ewa Drab, Krzysztof Spór, Konrad Wągrowski

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.