Do kina marsz: Luty 2014Luty w kinach to najczęściej najlepszy miesiąc roku. Z jednej strony trafiają wtedy na ekrany Oscarowi faworyci, z drugiej strony część dystrybutorów wypuszcza kino ambitniejsze, perełki zeszłorocznych festiwali. Nie inaczej jest i w tym roku.
EsensjaDo kina marsz: Luty 2014Luty w kinach to najczęściej najlepszy miesiąc roku. Z jednej strony trafiają wtedy na ekrany Oscarowi faworyci, z drugiej strony część dystrybutorów wypuszcza kino ambitniejsze, perełki zeszłorocznych festiwali. Nie inaczej jest i w tym roku. W naszym cyklicznym zestawieniu przedstawiamy najciekawsze, naszym zdaniem, filmowe premiery nadchodzącego miesiąca. Uwaga! W wielu przypadkach nie możemy na 100% zagwarantować jakości obrazu – wspominamy o nim po prostu dlatego, że zapowiada się ciekawie, albo dlatego, że szanujący się kinoman nie powinien tego filmu nie znać, nawet jeśli z seansu wyjdzie zniesmaczony i skieruje się do kasy, by zażądać zwrotu pieniędzy za bilet. Dla jasności – od nas także nie należy się domagać tych pieniędzy. Niemniej jednak mamy nadzieję, że nasze typy będą w większości przypadków trafne, a sam cykl uznacie za pomocny przy planowaniu kinowych wizyt. Zobaczcie komplet zapowiedzi kinowych na luty w Kulturowskazie. Zobaczcie komplet zapowiedzi DVD i BR na luty w Kulturowskazie. MARSZ DO KINA Dystrybutor wyciął nam numer, bo przesunął premierę „American Hustle” z 14 lutego na 31 stycznia, przez co miesiąc temu nie uwzględniliśmy filmu Davida O. Russella w styczniowych zapowiedziach i musimy nadrobić to dziś. A z pewnością warto bo przewrotny kryminał reżysera będącego ostatnio bardzo na topie (wcześniej nominacje do Nagrody Akademii za „Fightera” i „Poradnik pozytywnego myślenia”) z genialną obsadą (Christian Bale! Bradley Cooper! Amy Adams! Jeremy Renner! Jennifer Lawrence!) jest na czele liczby Oscarowych nominacji, zbiera dobre recenzje, a także zapowiada się na dobrą filmową rozrywkę. Rzadko kiedy do naszych kin wchodzi ponad dwugodzinny włoski komediodramat, a do tego jeszcze taki, który jak wieść niesie wart jest obejrzenia. W „Wielkim pięknie” Paolo Sorrentino mamy okazję śledzić, jak główny bohater, bywalec i znawca lokali, w których bywalcy i znawcy pojawiają się od połowy wieku, próbuje przeformułować swoje dotychczasowe życie. Znany z „Gomorry” Toni Servillo jako mężczyzna, który po swoich sześćdziesiątych piątych urodzinach postanawia spojrzeć wstecz na swoje życiowe dokonania, został za tę rolę nominowany do Europejskiej Nagrody Filmowej, sam film startował w konkursie głównym w Cannes i choć z nagrodą nie wyjechał, wydaje się, że warto nań rzucić okiem. Zwłaszcza, że został nominowany do tegorocznego Oscara w kategorii najlepszego filmu nieanglojęzycznego. Władysław Pasikowski znów w sensacji w klimatach historycznych. Tym razem w międzynarodowym entourage′u opowiada o kulisach działań pułkownika Ryszarda Kuklińskiego (w tej roli zobaczymy Marcina Dorocińskiego). Historia kontrowersyjna i relatywnie świeża, zapowiada się ciekawy kawałek kina szpiegowskiego w bardzo dobrej obsadzie i, jak się można spodziewać, charakterystycznym stylu znanego reżysera i scenarzysty. W zasadzie po remake′ach klasyków kina rozrywkowego nie spodziewamy się wiele, a cała seria niedawnych rozczarowań („Conan Barbarzyńca”, „Pamięć absolutna”) potwierdza tylko tę regułę. Tym niemniej przeważnie jednak wspominamy o ich pojawianiu się w kinie, bo z pewnością wielu widzów jest zainteresowanych, jak tym razem uda się przedstawić tę opowieść i z tą ciekawością wybierają się do kin. Nowy „RoboCop” z mało znanym Joelem Kinnamanem w roli głównej (ale za to z Garym Oldmanem, Samuelem L. Jacksonem i Michaelem Keatonem na drugim planie) zbiera na razie stosunkowo przyzwoite recenzje. Dla miłośników brutalności rodem z lat 80. z kulami rozrywającymi ciała bohaterów i ludźmi rozpuszczanymi w odpadach toksycznych mamy jednak złą wiadomość – „RoboCop” otrzymał kategoryzację PG-13, co praktycznie eliminuję szansę na jakąkolwiek wyrazistą przemoc. Familijny robogliniarz? Joaquin Phoenix do zobaczenia i Scarlett Johansson do usłyszenia w filmie o pisarzu poszukującym szczęścia w miłości. O nowym filmie Spike′a Jonze′a („Być jak John Malkovich”) jest już głośno od jakiegoś czasu, a w sezonie Oscarowym nie wypada nie umieść informacji o aż pięciu nominacjach tego obrazu do nagród amerykańskiej Akademii. „Ona” może zdobyć statuetkę za najlepszy film, scenariusz oryginalny, scenografię, muzykę i piosenkę. Zatem zarówno jeśli szukacie filmu obsypanego nominacjami, jak i niecodziennie opowiedzianej historii miłosnej, to na „Oną” („Nią"?) na pewno warto zwrócić uwagę. Brytyjski „czarny koń” w Oscarowym wyścigu. Oparta na faktach historia Filomeny, która zmuszona jest urodzić dziecko w domu prowadzonym przez zakonnice. Mimo ciężkich warunków, jakie tam panują, wydaje się być szczęśliwa, nic nie jest też w stanie nadwątlić jej wiary. Prawdziwe dylematy przyjdzie jej rozstrzygać w momencie, kiedy jej dziecko wbrew jej woli trafi do adopcji. Film Stephena Frearsa z fenomenalną i absolutnie wartą wizyty w kinie Judi Dench jako Filomeną i nieco ginącym na jej tle (ale kto by nie ginął na jej tle) Stevem Cooganem jako dziennikarzem, który pomaga odnaleźć jej owo zaginione dziecko nie tylko dla fanów brytyjskiej kinematografii i demonicznych zakonnic. Nowy film braci Coen został trochę w wyścigu o Oscary pominięty, zgarniając nominacje w kategoriach technicznych, ale to jeszcze nie powód, by go nie polecić mimo sezonu nagrodowego. Tytułowy bohater (w tej roli Oscar Isaac) dąży do zostania gwiazdą muzyki i złapania uciekającego mu wiecznie kota, a na scenie obok niego zobaczyć będzie można na przykład Justina Timberlake′a. Film dla fanów braci Coen, tych, którzy lubią hołdy i trawestacje, a także dla tych, którzy bojkotują wybory Akademii i po prostu chcą w lutym iść do kina niepomni, że wszyscy biegają wówczas na filmy hojniej obsypane nominacjami. Wyróżniony w Cannes, pokazywany na zeszłorocznych Nowych Horyzontach japoński dramat to poruszająca opowieść o tym, czym jest ojcostwo i na ile więzy krwi liczą się w relacjach międzyludzkich. Tematem filmu są losy dwóch rodzin, które dowiadują się, że sześć lat wcześniej w szpitalu zamieniono im dzieci. Co dalej robić? Oddać wychowywanych od lat synów i przyjąć pod swój dach biologicznych potomków, czy pozostawić wszystko bez zmian, ze świadomością, że wychowuje się nie własne dziecko, a rodzony syn dorasta u obcych ludzi? Film w żadnej chwili nie popada w tani sentymentalizm, jest elegancko opowiedziany, doskonale wyreżyserowany, wzruszający i każący samemu sobie zadać pytanie o znaczenie rodzinnych więzi. Erotyczny thriller, wydarzenie zeszłorocznego festiwalu T-Mobile Nowe Horyzonty. Niestandardowa historia kryminalna rozgrywa się w scenerii plaży dla gejów. Jak pisze dystrybutor: „Zmysłowo sfotografowany i nagrany w jednej lokacji film wciąż zmienia tonacje: od porno thrillera, przez parodię do metafory.”. Aha – zwróćcie też uwagę na jeden z ciekawszych plakatów filmowych ostatnich czasów dla tego tytułu. Tu też odwołajmy się do opisu dystrybutora, Against Gravity: „Zwycięzca Nagrody Publiczności na Berlinale i PLANETE+ DOC FILM FESTIVAL 2013, w którym reżyser Joshua Oppenheimer prezentuje efekty siedmiu lat spędzonych z „emerytowanymi” dowódcami brygad śmierci w Indonezji. W efekcie powstał jeden z najważniejszych i najbardziej wstrząsających obrazów dokumentalnych ostatnich lat, który łączy w sobie cechy gangsterskiego dramatu, kiczowatego melodramatu i surrealistycznego dramatu psychologicznego.”. A do tego dorzućmy nominację Oscarową z dużą szansą na ostateczny triumf. Film, w którym pojawia się Batman, Wonderwoman, gandalfopodobny czarodziej i kilka innych postaci z popkultury, z definicji musi być zabawny. Animacja udająca klocki daje dodatkowe pole do popisu (na przykład postać policjanta, który może być dobrym albo złym gliną w zależności od tego, którą stroną głowy się obróci). Szykujmy się na zwariowaną przygodę z mnóstwem pościgów i wybuchów i miejmy nadzieję, że standardowe slogany o sile wiary w siebie zostaną ograniczone do minimum. Najnowszy film George′a Clooneya opowiada o grupie desantowej, która ze specjalistycznym wsparciem wyrusza, by ocalić zrabowane przez nazistów dzieła sztuki. Akcja, jak można się domyślić, ma miejsce w czasach II wojny światowej, a w rolach bohaterskich aliantów na misji historyczno-sztucznej będziemy mieli okazję zobaczyć nie tylko samego reżysera, ale i takich aktorów jak Matt Damon, Bill Murray, John Goodman, czy Jean Dujardin. Nie tylko dla fanów włoskiego renesansu w opresji. • • • MARSZ DO KINA… DOMOWEGO Drugi sezon wysoko cenionego brytyjskiego serialu kostiumowego, opowiadającego o losach brytyjskiej arystokracji i służby w tytułowej posiadłości w czasach poprzedzających wybuch I wojny światowej. „Bates Motel” to swoisty serialowy prequel do „Psychozy” Alfreda Hitchocka, opowiadający co działo się w pensjonacie Normana Batesa zanim zawitała tam Lila Crane (a nawet zanim matka Batesa zamieniła się w siedzące na bujanym fotelu rozkładające się zwłoki). Opinie recenzentów miewa zróżnicowane, ale ma też grono fanów. A tu chyba nie musimy niczego uzasadniać, powiedzmy więc jedynie, że w lutym na półkach pojawi się także pakiet z trzecim sezonem jednego z najgłośniejszych seriali ostatnich lat, opowieści fantasy w oparciu o cykl powieści George′a R.R. Martina. Z kina na płytę: ![]() 31 stycznia 2014 |
Witold Pyrkosz nadawał się do roli nieuczciwego kasjera bankowego Zenona Kruka idealnie! Gra bohatera, który nie rzuca się w oczy, więc tym samym nie wzbudza żadnych podejrzeń. A przynajmniej tak mu się wydaje. Jego wewnętrzny spokój pewnego dnia pryska jednak jak bańka mydlana… Historię wymyśloną przez Feliksa Falka wyreżyserował inny mistrz – Ryszard Bugajski. A jej tytuł brzmi tak niewinnie: „Kiedy się ze mną podzielisz?”
więcej »Drogi potencjalny twórco, pamiętaj, żeby na filmowy plan nie zapraszać zbyt krzepkich aktorów. W końcu scenografia przyda się jeszcze w kontynuacjach, a budżet rzadko kiedy jest z gumy.
więcej »Wyreżyserowana przez Ireneusza Kanickiego „Toccata” autorstwa Macieja Z.(enona) Bordowicza to jeden z najbardziej tajemniczych spektakli Teatru Sensacji „Kobra”. Dość powiedzieć, że po ponad półwieczu od jego powstania wciąż nie sposób odpowiedzieć jednoznacznie na pytanie, czy do jej emisji we wrześniu 1971 roku rzeczywiście doszło. Cieniem na przedstawieniu kładą się również późniejsze tragiczne losy reżysera i jego nie do końca wyjaśniona śmierć.
więcej »Dekoracje waść niszczysz!
— Jarosław Loretz
Ten człowiek jeszcze oddycha!
— Jarosław Loretz
Dama przed podróżą
— Jarosław Loretz
Dama w podróży
— Jarosław Loretz
Wymarzony kochanek
— Jarosław Loretz
Spaleni słońcem
— Jarosław Loretz
Dymek w lesie
— Jarosław Loretz
Beczka bezpieczeństwa
— Jarosław Loretz
Pomsta na ufokach
— Jarosław Loretz
Zupa jednak wyszła za słona
— Jarosław Loretz
20 najlepszych filmów animowanych XXI wieku
— Esensja
100 najlepszych filmów XXI wieku. Druga setka
— Esensja
100 najlepszych filmów XXI wieku
— Esensja
100 najlepszych filmów animowanych wszech czasów
— Esensja
Prezenty świąteczne 2015: Film
— Esensja
Porażki i sukcesy 2014
— Karolina Ćwiek-Rogalska, Piotr Dobry, Jarosław Robak, Grzegorz Fortuna, Jacek Walewski, Konrad Wągrowski, Krystian Fred, Kamil Witek, Miłosz Cybowski, Adam Kordaś
50 najlepszych filmów 2014 roku
— Esensja
Prezenty świąteczne 2014: 25 filmów na Gwiazdkę
— Esensja
Transatlantyk 2014: Dzień 3
— Sebastian Chosiński
Esensja ogląda: Lipiec 2014 (1)
— Sebastian Chosiński, Konrad Wągrowski
Marzec 2020
— Esensja
Luty 2020
— Esensja
Styczeń 2020
— Esensja
Grudzień 2019
— Esensja
Listopad 2019
— Esensja
Październik 2019
— Esensja
Wrzesień 2019
— Esensja
Sierpień 2019
— Esensja
Lipiec 2019
— Esensja
Maj 2019
— Esensja
The Last of Us: Odc. 8. Żeby żyć, trzeba jeść
— Marcin Mroziuk
The Last of Us: Odc. 7. Niezapomniana noc w centrum handlowym
— Marcin Mroziuk
The Last of Us: Odc. 6. Życie za rzeką śmierci
— Marcin Mroziuk
The Last of Us: Odc. 5. Wszystko, co chcielibyście wiedzieć o Henrym
— Marcin Mroziuk
The Last of Us: Odc. 4. Gorące powitanie w Kansas City
— Marcin Mroziuk
The Last of Us: Odc. 3. Love story w zniszczonym świecie
— Marcin Mroziuk
The Last of Us: Odc. 2. Nie ma bezpiecznych miejsc
— Marcin Mroziuk
The Last of Us: Odc. 1. Grzyby ruszają na łowy
— Marcin Mroziuk
Ród smoka: Odc. 10. Gdy wojna wisi w powietrzu
— Marcin Mroziuk
Ród smoka: Odc. 9. Taktyka faktów dokonanych
— Marcin Mroziuk
Zmarł Leonard Pietraszak
— Esensja
50 najlepszych filmów 2019 roku
— Esensja
Oscary 2019: Ranking filmów Oscarowych
— Esensja
50 najlepszych filmów 2018 roku
— Esensja
Prezenty świąteczne 2018: Najlepsze książki pod choinkę
— Esensja
20 najlepszych filmów animowanych XXI wieku
— Esensja
15 najlepszych filmów dokumentalnych XXI wieku
— Esensja
20 najlepszych polskich filmów XXI wieku
— Esensja