
WASZ EKSTRAKT: | |
---|---|
Zaloguj, aby ocenić |
Do kina marsz: Listopad 2013W listopadzie nie ma może żadnego naprawdę wielkiego hitu (no, może nowe „Igrzyska śmierci” łapią się pd tę kategorię), ale za to mamy cały wysyp ciekawych filmów – dawno nie wybraliśmy tak dużej liczny propozycji – aż 14 z kin i 8 w wersji DVD i BR.
EsensjaDo kina marsz: Listopad 2013W listopadzie nie ma może żadnego naprawdę wielkiego hitu (no, może nowe „Igrzyska śmierci” łapią się pd tę kategorię), ale za to mamy cały wysyp ciekawych filmów – dawno nie wybraliśmy tak dużej liczny propozycji – aż 14 z kin i 8 w wersji DVD i BR. W naszym cyklicznym zestawieniu przedstawiamy najciekawsze, naszym zdaniem, filmowe premiery nadchodzącego miesiąca. Uwaga! W wielu przypadkach nie możemy na 100% zagwarantować jakości obrazu – wspominamy o nim po prostu dlatego, że zapowiada się ciekawie, albo dlatego, że szanujący się kinoman nie powinien tego filmu nie znać, nawet jeśli z seansu wyjdzie zniesmaczony i skieruje się do kasy, by zażądać zwrotu pieniędzy za bilet. Dla jasności – od nas także nie należy się domagać tych pieniędzy. Niemniej jednak mamy nadzieję, że nasze typy będą w większości przypadków trafne, a sam cykl uznacie za pomocny przy planowaniu kinowych wizyt. Zobaczcie komplet zapowiedzi kinowych na listopad w Kulturowskazie. Zobaczcie komplet zapowiedzi DVD i BR na listopad w Kulturowskazie. 8 kwietnia 2009 roku somalijscy piraci uprowadzili kontenerowiec Maersk Alabama, którego kapitan – Richard Phillips – został wzięty w niewolę. To właśnie te wydarzenia spośród wszystkich ataków afrykańskich korsarzy wiosną 2009 roku, stały się inspiracją najnowszego filmu Petera Greengrassa „Kapitan Phillips”. W rolę tytułowego dowódcy wcielił się Tom Hanks, który tą rolą ma szansę utorować sobie drogę do trzeciego już w swej karierze Oskara. I choć jedenastoosobowa załoga statku wcale nie uznaje heroizmu prawdziwego Phillipsa, my jesteśmy przekonani, że film ma wielki potencjał i może okazać się jednym z najlepszych dramatów ostatniego kwartału tego roku. Tym bardziej, że za scenariusz odpowiedzialny jest Billy Ray („Stan gry”, „Igrzyska śmierci”), który doskonale wie, jak budować napięcie. Rok po wielkim sukcesie na festiwalu w Wenecji i polskiej premierze przegranego o włos zdobywcy Srebrnych Lwów „Mistrza” Paula Thomasa Andersona nad Wisłę sprowadzono „Pietę”, kolejny po długiej przerwie fabularny film Kim Ki-duka. Reżyser przeżył wielkie zmiany w swoim życiu, po tym, jak jego aktorka niemal nie zginęła na planie filmu „Sen” z 2008 roku, a on sam zaszył się w górskiej chacie i w samotności próbował oswoić psychiczne demony. Najwyraźniej izolacja wpłynęła również na jego perspektywę artystyczną, bo o ile takie filmy jak „Wiosna, lato, jesień, zima…wiosna” czy „Pusty dom” elektryzowały atmosferą i estetyczną stroną wizualną, o tyle jego najnowsze dokonania, w tym także „Pieta”, koncentrują się na brzydocie i brudzie, tak w znaczeniu dosłownym, jak i metaforycznym, odwołując się w ten sposób do początków kariery reżysera. Kontynuacja „Thora” Kennetha Branagha to pozycja obowiązkowa dla kilku grup fanowskich. Po pierwsze, na film powinni wybrać się wielbiciele Marvela i komiksowych ekranizacji, a co za tym idzie, również zwolennicy „Avengers” Jossa Whedona. Po drugie, zainteresowani będą także ci, którzy dali się wciągnąć w telewizyjną „Grę o tron”, ponieważ pałeczkę reżyserską przejął duet twórców z serialu HBO. I wreszcie po trzecie, nie pozostaną niewzruszeni fani poszczególnych aktorów: przystojnego Chrisa Hemswortha (będzie scena bez koszulki!), demonicznego Toma Hiddlestona (zły braciszek stanie po stronie dobra!), pięknej Natalie Portman (dziewczyna Thora trafi do Asgardu), a także znanego z „Luthera” i „Prawa ulicy” Idrisa Elby (tym razem bez hełmu!). Nie mówiąc już o tych, którzy lubię blockbustery i dynamiczną rozrywkę na wielkim ekranie. Nie da się ukryć, że w ostatnich latach największe hity z Hollywood to ekranizacje komiksów. Najnowszy film Romana Polańskiego z jego żoną, Emmanuelle Seigner, w jednej z głównych ról pokazywano w tym roku na zakończenie 29. Warszawskiego Festiwalu Filmowego. Jeśli szybkość rozejścia się biletów na ten seans może świadczyć o jakości filmu, czeka nas wielkie dzieło. Nominowany w canneńskim konkursie film Polańskiego to opowieść o dość już zrozpaczonym reżyserze, szukającym idealnej odtwórczyni roli w szykowanym przezeń spektaklu. Kiedy jednak w końcu znajduje perfekcyjną kandydatkę, zaczynają się schody. Czy to film o triumfie sztuki nad inteligenckim rozmemłaniem, kobiecego witalizmu nad umęczoną męskością, przenikaniu się sztuki i rzeczywistości – a może o wszystkim tym naraz? Zważywszy na fabułę wydaje się, że może to być dość osobisty film. Na pewno warto się przekonać, w jakiej formie znajduje się reżyser. Po doskonale przyjętym, dokumentalnym filmie „Senna”, kolejny rarytas dla fanów formuły 1, ich partnerek / partnerów i nie tylko. Inspirowany autentyczną rywalizacją między Nikim Laudą a Jamesem Huntem film to europejsko-amerykańska koprodukcja, z dużą szansą na Oskara, którego zwycięstwa krytycy upatrują zwłaszcza w Danielu Bruhlu („Good Bye Lenin!”), wcielającym się w postać Laudy. Możemy się spodziewać kina w iście amerykańskim wydaniu – z rozmachem, dynamicznego, pełnego pięknych kobiet i mężczyzn. I choć pierwowzory odbiegają wizualnie od swoich odtwórców, dla fanów F1 jest to zdecydowany must-see. Zwłaszcza że koniec wyścigowego sezonu już prawie przed wami i miło będzie osłodzić sobie zimową przerwę w wyścigach. Chociaż o nowym filmie Ridleya Scotta ze scenariuszem samego Cormaca McCarthy′ego mówi się jak dotąd albo cicho, albo wcale, nie można go pominąć milczeniem w zestawieniu wyczekiwanych listopadowych premier. Gwiazdorska obsada (Michael Fassbender, Brad Pitt, Penelope Cruz, Javier Bardem) w takkim scenariuszu z pewnością dostarczy widzom materiału do oglądania przez niespełna dwie godziny trwania filmu. Pytanie tylko, czy Ridley Scott zaczaruje czy rozczaruje nas historią o wplątanym w narkotykową aferę tytułowym adwokacie? Nowy film Sarah Polley jest dokumentem. Reżyserka postanowiła zgłębić tajemnice swojej rodziny, pytając o głęboko skrywane sekrety. Z jednej strony film ma to być punktem wyjścia dla widza, by zapytać o swoją własną historię i tajemnice, skrywane przez swoje własne otoczenie, z drugiej jednak strony „Historie rodzinne” pozostają bardzo osobistą, pełną emocji opowieścią reżyserki o jej rodzinie, w szczególności o decyzjach i wyborach własnej matki. Bardzo chwalony za Oceanem, komplementowany u nas na Nowych Horyzontach film u nas w kinach od 15 listopada. Najnowszy film małżeństwa Krauzów oberwał w recenzjach po festiwalu w Karlowych Warach za zbytnie skupienie na detalu, zwłaszcza detalu odnoszącym się do sytuacji regionalnej, i straceniu z oczu „większego obrazu”. Wydaje się jednak, że nawet jeśli mało uniwersalny według krytyków, film ma szansę na zdobycia widza – egzotyczna jak na polskie warunki historia romskiej poetki, niezrozumianej zarówno przez Romów, jak i przez Polaków, wydaje się być obrazem pięknym i melancholijnym jednocześnie. Film zapowiada się przede wszystkim jako uczta wizualna (czarno-białe zdjęcia Krzysztofa Ptaka i Wojciecha Staronia), uwagę warto pewnie zwrócić także na muzykę – Jan Kanty Pawluśkiewicz za ścieżkę dźwiękową do „Papuszy” otrzymał w tym roku Złote Lwy w Gdyni. Czy pójdzie za tym dobry scenariusz? Jak scenarzyści poradzili sobie z unikaniem klisz i łatwym szafowaniem emocjonalnością? O tym przekonamy się w połowie listopada. Druga część filmowej dystopii będącej adaptacją słynnej powieści Suzanne Collins dostała nowego reżysera. Fani ekranizacji i książek niepokoją się, czy Francis Lawrence będzie kontynuować stylistykę, która sprawdziła się w pierwszych „Igrzyskach śmierci” wyreżyserowanych przez Gary′ego Rossa. Na pewno natomiast zmianom nie ulegnie dobrej jakości materiał wyjściowy i obsada. Opowieść Suzanne Collins jest bowiem czymś więcej niż rozrywką dla moli książkowych. Odwołuje się do wątków dystopijnych, krytyki tematów politycznych, takich jak eksploatacja społeczeństwa na rzecz klasy rządzącej i elit, jak również stanowi wgląd w ludzką słabość do sensacji, objawiającą się na przykład zamiłowaniem do reality show. W roli głównej znowu zobaczymy bardzo dobrą Jennifer Lawrence, a na drugim planie Donalda Sutherlanda i – nowy nabytek obsady – Philipa Seymoura Hoffmana. Pozostaje więc pytanie: ile w nowym filmie będzie Hollywood, a ile literackiego pierwowzoru? Młoda i piękna. Młoda, bo ma jedynie 17 lat, piękna, bo… wystarczy spojrzeć na zdjęcia. Śliczna, długowłosa o pełnych ustach i wspaniałych kształtach. Górnolotnie rzecz ujmując – świat u stóp Isabelle. Nikt jeszcze nie wie, że prowadzi drugie życie i sprzedaje swoje ciało za pieniądze… Subtelnie erotyczny, uwodzicielski, tajemniczy i do szpiku francuski film w reżyserii mistrza Francois Ozon, który bezowocnie walczył o najwyższe wyróżnienie na MFF w Cannes. Smakowicie. Określany mianem „pierwszy polski film LGBT”, nagrodzony na festiwalu w Karlovych Varach, uhonorowany nagrodą publiczności na T-Mobile Nowe Horyzonty we Wrocławiu, skrytykowany mocno przez naszego recenzenta obraz z pewnością wzbudzi kontrowersje. Tym niemniej „Płynące wieżowce” z pewnością są wydarzeniem w polskim kinie – po raz pierwszy mamy tu opowieść miłosną z trójkątem, w którym młody chłopak w stałym związku zakochuje się w koledze poznanym na imprezie, po raz pierwszy też znajdziemy tu nie tylko odważną tematykę, ale też odważną erotykę również w homoseksualnym wydaniu. Po 6 latach, reżyserka Sophie Fiennes („Z-Boczona historia kina”), postanowiła nakręcić drugą odsłonę „perwersyjnego przewodnika”, nadając swojemu dokumentalnemu filmowi formę komentarzu do różnych, zawierających ideologiczne przesłanki, produkcji. Fieness wraz ze słoweńskim filozofem i psychoanalitykiem, Slavojem Žižekiem, wzięli na tapetę ponad 24 kultowe filmy, jak chociażby „Dźwięki muzyki”, „Kabaret”, „Mechaniczną pomarańczę”, „Brazil” czy „Titanica”. 136-minutowa, światopoglądowa rozrywka godna uwagi. Choć z poślizgiem (premiera światowa w maju) nowy film Stevena Soderberga wreszcie zawita na ekrany naszych kin. Opowieść o jednym z najbardziej ekstrawaganckich artystów swoich czasów – o swojsko brzmiącym imieniu Władzio – w wykonaniu Michaela Douglasa (tytułowy Liberace) i Matta Damona (w roli jego miłosnej fascynacji) został obsypany deszczem Emmy. Może okazać się interesującą propozycją na deszczowy listopadowy wieczór pod koniec miesiąca. Śmierć Jamesa Gandolfini w czerwcu br. była szokiem dla jego fanów, zwłaszcza tych, czczących kult „Rodziny Soprano”. „Ani słowa więcej” to jedna z ostatnich produkcji z udziałem aktora w reżyserii specjalistki od uroczych, kobiecych seriali – Nicole Holofcener („Kochane kłopoty”, „Seks w wielkim mieście”). Historia kręci się wokół pewnego niezobowiązującego trójkąta: rozwiedzionej kobiety, uroczego, samotnego faceta poznanego na przyjęciu oraz jego byłej żony, która ma na temat eks-męża zupełnie odmienne zdanie. Ciepły, uroczy, romantyczny i zabawny. Takie przymiotniki rzucają krytycy z portalu Rotten Tomatoes, więc na ten film, co bardziej uczuciowe osoby z pewnością powinny zwrócić uwagę. MARSZ DO KINA… DOMOWEGO Kucyki z My Little Pony trafiają do pełnometrażowego filmu – i w tym oczywiście nie ma nic dziwnego, od dawna było wiadomo, że w ten sposób warto zdyskontować sukces serialu. Sam pomysł jednak wśród fanów (a w redakcji Esensji ich też znajdziemy) budzi duże wątpliwości – otóż Twlight Sparkle, wysłana z kolejną misją przez księżniczkę Celestię trafia do naszego świata i zmienia się… w dziewczynkę, jednocześnie spotykając ludzkie odpowiedniki swoich przyjaciółek. Rozumiemy potrzebę wprowadzenia nowej linii zabawek, ale jak twierdzą ci, którzy widzieli – przez to film traci bardzo dużo uroku przynależnego opowieściom, których akcja toczyła się w Equestrii. Tym niemniej z pewnością młode fanki nie pozwolą sobie, by przegapić to dzieło. Przygodowa produkcja inspirowana filmem dokumentalnym z lat 50. Norweski badacz Thor Heyerdahl postanawia udowodnić swoją teorię dotyczącą pochodzenia rdzennej ludności Polinezji. Aby to uczynić, wraz z pięcioma innymi śmiałkami wsiada na pokład tratwy, którą musi pokonać 8000 kilometrów. Widowisko pełne brawury i wytrwałości, głównie w kolorze blue. Zestawy do samodzielnego kompletowania ![]()
Wyszukaj / Kup Hobbit: Niezwykła podróż 3D. Edycja rozszerzona (5BR) 5 płyt Blu-Ray zawiera prócz rozszerzonej wersji filmu w 3D, kilka godzin materiałów filmowych. O procesie tworzenia „Hobbita” opowiedzą nam reżyser Peter Jackson oraz aktorzy. A do tego eleganckie opakowanie – czego chcieć więcej? Tytułowy pakiet 11 płyt DVD zawiera niemal całą twórczość znanego, polskiego reżysera od lat 80. aż po współczesne dokonania: Lot świerkwoej gęsi, Szklane usta, Angellus, Wojaczek, Więzień Rio (Prisoner of Rio), Rycerz (The Knight), Ogród rozkoszy ziemskich, Ewangelia wg Harry′ego, Pokój saren, DiVinities oraz Młyn i krzyż. Warto, bo to reżyser szalenie ceniony również za granicami Polski. Z kina na płytę Pacific Rim – czytaj recenzję World War Z – czytaj recenzję Minionki rozrabiają – czytaj recenzję Bling Ring – czytaj recenzję ![]() 31 października 2013 |
Powoli zbliżają się wakacje – co ciekawego warto spakować do waszych pleckaów i walizek?
więcej »Jako że niezmiennie obserwuję z zainteresowaniem wszystko, co dzieje się w świecie kultury, a zwłaszcza filmu, nie mogłam nie zauważyć postępującego trendu, który polega na oskarżaniu filmów i seriali o to, że są coraz bardziej woke (tzn. świadome nierówności społecznych i nakierowane na próby ich niwelowania poprzez odpowiedni przekaz kulturowy).
więcej »Joe Alex to legenda polskiego kryminału, choć akurat akcja wydawanych pod tym pseudonimem powieści Macieja Słomczyńskiego nie rozgrywa się nad Wisłą. Nie stało to jednak wcale na przeszkodzie w przenoszeniu ich na scenę Teatru Sensacji, w czym przodował głównie Józef Słotwiński. To on był autorem dwóch wersji „Samolotu do Londynu” – spektaklu, który w wersji książkowej nosił tytuł „Piekło jest we mnie”.
więcej »Indianie też nie mieli się czego wstydzić
— Jarosław Loretz
Życie miejskie dla ubogich
— Jarosław Loretz
Drama na trzy ręce
— Jarosław Loretz
Nie, nie, wejście od frontu odpada
— Jarosław Loretz
Technika zgniłego Zachodu
— Jarosław Loretz
Tam, gdzie nikt nie patrzy
— Jarosław Loretz
Czy Herkules była kobietą?
— Jarosław Loretz
Prosimy nie regulować monitora
— Jarosław Loretz
Patyki eliminacji
— Jarosław Loretz
Pieczęć średniego zapieczętowania
— Jarosław Loretz
Weekendowa Bezsensja: Jak poradzić sobie z brakiem dostępu do fryzjera, czyli 10 filmów z niesfornymi włosami
— Piotr ‘Pi’ Gołębiewski
15 najlepszych filmów dokumentalnych XXI wieku
— Esensja
20 najlepszych polskich filmów XXI wieku
— Esensja
100 najlepszych filmów XXI wieku. Druga setka
— Esensja
Esensja ogląda: Marzec 2015 (1)
— Jarosław Loretz, Jarosław Robak
Esensja ogląda: Luty 2015 (1)
— Sebastian Chosiński, Jarosław Loretz
Pacjent zmarł, po czym wstał jako zombie
— Adam Kordaś, Michał Kubalski, Jakub Gałka, Piotr ‘Pi’ Gołębiewski, Jarosław Robak, Beatrycze Nowicka, Łukasz Bodurka
50 najlepszych filmów superbohaterskich
— Esensja
Esensja ogląda: Kwiecień 2014 (1)
— Jarosław Loretz, Konrad Wągrowski
Esensja ogląda: Marzec 2014 (4)
— Sebastian Chosiński, Konrad Wągrowski
Marzec 2020
— Esensja
Luty 2020
— Esensja
Styczeń 2020
— Esensja
Grudzień 2019
— Esensja
Listopad 2019
— Esensja
Październik 2019
— Esensja
Wrzesień 2019
— Esensja
Sierpień 2019
— Esensja
Lipiec 2019
— Esensja
Maj 2019
— Esensja
Ród smoka: Odc. 10. Gdy wojna wisi w powietrzu
— Marcin Mroziuk
Ród smoka: Odc. 9. Taktyka faktów dokonanych
— Marcin Mroziuk
Ród smoka: Odc. 8. Wszystkie światła na króla
— Marcin Mroziuk
Ród smoka: Odc. 7. Stara miłość nie rdzewieje
— Marcin Mroziuk
Ród smoka: Odc. 6. Moc bezwzględnej matczynej miłości
— Marcin Mroziuk
Ród smoka: Odc. 5. Jak być szczęśliwym w małżeństwie
— Marcin Mroziuk
Ród smoka: Odc. 4. Czy księżniczkom wolno kochać?
— Marcin Mroziuk
Ród smoka: Odc. 3. Dworscy intryganci i wielcy wojownicy
— Marcin Mroziuk
Ród smoka: Odc. 2. Królewskie uczucia i powinności
— Marcin Mroziuk
Ród smoka: Odc. 1. W poszukiwaniu idealnego następcy
— Marcin Mroziuk
Zmarł Leonard Pietraszak
— Esensja
50 najlepszych filmów 2019 roku
— Esensja
Oscary 2019: Ranking filmów Oscarowych
— Esensja
50 najlepszych filmów 2018 roku
— Esensja
Prezenty świąteczne 2018: Najlepsze książki pod choinkę
— Esensja
20 najlepszych filmów animowanych XXI wieku
— Esensja
15 najlepszych filmów dokumentalnych XXI wieku
— Esensja
20 najlepszych polskich filmów XXI wieku
— Esensja