Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 27 marca 2023
w Esensji w Esensjopedii

Jee-woon Kim
‹Ujrzałem diabła›

EKSTRAKT:90%
WASZ EKSTRAKT:
70,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułUjrzałem diabła
Tytuł oryginalnyAkmareul boatda
ReżyseriaJee-woon Kim
ZdjęciaMo-gae Lee
Scenariusz
ObsadaByung-hun Lee, Min-sik Choi, Gook-hwan Jeon, Ho-jin Jeon, San-ha Oh, Yoon-seo Kim
MuzykaMowg
Rok produkcji2010
Kraj produkcjiKorea Południowa
Czas trwania141 min
Gatunekdramat, groza / horror, kryminał, thriller
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup

Orient Express: Bardziej straszny niż go malują

Esensja.pl
Esensja.pl
Brutalne, krwawe, przejmujące. Takie kino serwuje widzom Kim Ji-woon. Nie boi się krytyki, snując odważne opowieści o tym, co intryguje go najbardziej. Produkcja „Ujrzałem diabła” jest najlepszym dowodem bezkompromisowości twórcy.

Joanna Pienio

Orient Express: Bardziej straszny niż go malują

Brutalne, krwawe, przejmujące. Takie kino serwuje widzom Kim Ji-woon. Nie boi się krytyki, snując odważne opowieści o tym, co intryguje go najbardziej. Produkcja „Ujrzałem diabła” jest najlepszym dowodem bezkompromisowości twórcy.

Jee-woon Kim
‹Ujrzałem diabła›

EKSTRAKT:90%
WASZ EKSTRAKT:
70,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułUjrzałem diabła
Tytuł oryginalnyAkmareul boatda
ReżyseriaJee-woon Kim
ZdjęciaMo-gae Lee
Scenariusz
ObsadaByung-hun Lee, Min-sik Choi, Gook-hwan Jeon, Ho-jin Jeon, San-ha Oh, Yoon-seo Kim
MuzykaMowg
Rok produkcji2010
Kraj produkcjiKorea Południowa
Czas trwania141 min
Gatunekdramat, groza / horror, kryminał, thriller
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup
Z filmowym Zachodem i Wschodem jest jak ze stwierdzeniem, że kobiety są z Wenus, a mężczyźni z Marsa. W Stanach, Wielkiej Brytanii i innych kinematograficznie rozwiniętych krajach, trwa moda na prześciganie się w epatowaniu przemocą. W rezultacie wszystko sprowadza się do próby wzbudzenia kontrowersji, ale jest słabą namiastką tego, czym potrafią szokować azjatyccy bracia. Ostatnimi czasy prym w brutalnych thrillerach, zahaczających o kino gore, wiodą Koreańczycy. Wielkoskalową machinę filmowej przemocy uruchomił, dobrze znany polskim widzom, Park Chan-wook swoją trylogią o zemście („Pan Zemsta”, „Oldboy”, „Pani Zemsta”). Później ogromne sukcesy święciły thrillery, takie jak „Zagadka zbrodni”, „W pogoni”, „Man of Vendetta” oraz „Ujrzałem diabła”. Ten ostatni to jedna z najbardziej przejmujących produkcji południowokoreańskich zeszłej dekady, a jej twórca Kim Ji-woon, to popularny w Azji reżyser, który w swoim dorobku ma m.in. dystrybuowane również w Polsce: „Opowieść o dwóch siostrach” i „Słodko-gorzkie życie”. „Ujrzałem diabła” to nowy rozdział w jego życiu, będący prawdziwym apogeum przemocy. Po seansie tego filmu zastanawiam się, co będzie następne, czym jeszcze zaszokuje nas Kim Ji-woon. Zastanawiam się i już się boję.
Produkcja, niczym u Hitchcocka, zaczyna się od trzęsienia ziemi, a potem napięcie już tylko rośnie. Młodej kobiecie przytrafia się awaria samochodu. Spokojne oczekiwanie na pomoc drogową przerywa pojawienie się dziwnego mężczyzny, który oferuje wsparcie. Dziewczyna odmawia, ale swój opór przypłaca życiem. Bo ów dziwny mężczyzna to psychopata Kyung-chul (Choi Min-sik), który z niesłychaną brutalnością zabija gardzące nim kobiety. Gdy narzeczony dziewczyny Soo-hyun (Lee Byung-hun) dowiaduje się o śmierci swej ukochanej, postanawia odnaleźć sprawcę obrzydliwej zbrodni i zapoznać go ze smakiem prawdziwego cierpienia.
Choć ten motyw może brzmieć znajomo i przewidywalnie, to – uwierzcie mi – jest całkowitym przeciwieństwem wszystkiego, czego można się po tym niewielkim wprowadzeniu spodziewać. Kim Ji-woon przypomina nam sens powiedzenia, że „zemsta najlepiej smakuje na zimno”. Nie serwuje nam jednak „brutalności dla brutalności” – to raczej ekranizacja kodeksu Hammurabiego niż próba popisania się swoimi chorymi fantazjami, jak w przypadku (wybaczcie kolokwializm) durnych, zachodnich filmów, których tytułować przez brak szacunku nawet nie będę. U Kim Ji-woona wszystko ma swoje uzasadnienie, a jego obraz jest przykładem wyrachowanego i przemyślanego turpizmu. „Ujrzałem diabła” budzi niesmak, strach, szokuje i … intryguje. Zagmatwana i nieprzewidywalna historia łączy enigmatyczność „Zagadki zbrodni” z bolesnym naturalizmem „W pogoni”, po kilkakroć potęgując ich nasilenie. Nic więc dziwnego, że Korea Media Rating Board – organizacja oceniająca i cenzurująca zbyt kontrowersyjne filmy – kazała wyciąć kilka scen pod rygorem niewpuszczenia „Ujrzałem diabła” na ekrany południowokoreańskich kin. Nie mając większego wyboru, producenci zgodzili się na niewielką cenzurę oraz ograniczenie wiekowe 19+.
Ale abstrahując od całej krwawej otoczki i kontrowersji jakie budził, film jest przede wszystkim świetnie zrealizowany (dynamiczny i trzymający w napięciu), genialnie zagrany (Choi Min-sik z „Oldboy’a” i Lee Byung-hun ze „Słodko-gorzkie życie” to klasa sama w sobie) i niemal doskonały pod każdym innym względem. Jedna scena po dzień dzisiejszy wywołuje u mnie ciarki. Jeśli komuś wydaje się, że o przemocy w filmie wie już wszystko, seans „Ujrzałem diabła” uświadomi mu boleśnie, że bardzo się myli.
koniec
23 marca 2012

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

„Kobra” i inne zbrodnie: Oko wykol Krukowi!
Sebastian Chosiński

21 III 2023

Witold Pyrkosz nadawał się do roli nieuczciwego kasjera bankowego Zenona Kruka idealnie! Gra bohatera, który nie rzuca się w oczy, więc tym samym nie wzbudza żadnych podejrzeń. A przynajmniej tak mu się wydaje. Jego wewnętrzny spokój pewnego dnia pryska jednak jak bańka mydlana… Historię wymyśloną przez Feliksa Falka wyreżyserował inny mistrz – Ryszard Bugajski. A jej tytuł brzmi tak niewinnie: „Kiedy się ze mną podzielisz?”

więcej »

Z filmu wyjęte: Dekoracje waść niszczysz!
Jarosław Loretz

20 III 2023

Drogi potencjalny twórco, pamiętaj, żeby na filmowy plan nie zapraszać zbyt krzepkich aktorów. W końcu scenografia przyda się jeszcze w kontynuacjach, a budżet rzadko kiedy jest z gumy.

więcej »

„Kobra” i inne zbrodnie: Gestapo, szaleniec i… „afera brylantowa”
Sebastian Chosiński

14 III 2023

Wyreżyserowana przez Ireneusza Kanickiego „Toccata” autorstwa Macieja Z.(enona) Bordowicza to jeden z najbardziej tajemniczych spektakli Teatru Sensacji „Kobra”. Dość powiedzieć, że po ponad półwieczu od jego powstania wciąż nie sposób odpowiedzieć jednoznacznie na pytanie, czy do jej emisji we wrześniu 1971 roku rzeczywiście doszło. Cieniem na przedstawieniu kładą się również późniejsze tragiczne losy reżysera i jego nie do końca wyjaśniona śmierć.

więcej »

Polecamy

Dekoracje waść niszczysz!

Z filmu wyjęte:

Dekoracje waść niszczysz!
— Jarosław Loretz

Ten człowiek jeszcze oddycha!
— Jarosław Loretz

Dama przed podróżą
— Jarosław Loretz

Dama w podróży
— Jarosław Loretz

Wymarzony kochanek
— Jarosław Loretz

Spaleni słońcem
— Jarosław Loretz

Dymek w lesie
— Jarosław Loretz

Beczka bezpieczeństwa
— Jarosław Loretz

Pomsta na ufokach
— Jarosław Loretz

Zupa jednak wyszła za słona
— Jarosław Loretz

Zobacz też

Tegoż twórcy

I nie wierz nikomu, bo nie trafisz do domu
— Sebastian Chosiński

Krótko o filmach: Wilczy apetyt
— Jarosław Loretz

Tegoż autora

Pyr-Con Epizod XV: Fani nacierają
— Joanna Pienio

7. Festiwal Filmowy Pięć Smaków: Dzień 7
— Joanna Pienio

7. Festiwal Filmowy Pięć Smaków: Dzień 6
— Joanna Pienio

7. Festiwal Filmowy Pięć Smaków: Dzień 5
— Joanna Pienio

7. Festiwal Filmowy Pięć Smaków: Dzień 4
— Joanna Pienio

7. Festiwal Filmowy Pięć Smaków: Dzień 3
— Joanna Pienio

7. Festiwal Filmowy Pięć Smaków: Dzień 2
— Joanna Pienio

7. Festiwal Filmowy Pięć Smaków: Dzień 1
— Joanna Pienio

Esensja ogląda: Sierpień 2013 (2)
— Sebastian Chosiński, Joanna Pienio, Agnieszka Szady, Kamil Witek

Esensja ogląda: Sierpień 2013 (1)
— Sebastian Chosiński, Jakub Gałka, Jarosław Loretz, Joanna Pienio, Małgorzata Steciak

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.