Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 20 maja 2022
w Esensji w Esensjopedii

Joachim Trier
‹Thelma›

EKSTRAKT:70%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułThelma
Dystrybutor Gutek Film
Data premiery14 listopada 2018
ReżyseriaJoachim Trier
ZdjęciaJakob Ihre
Scenariusz
ObsadaEili Harboe, Kaya Wilkins, Henrik Rafaelsen, Ellen Dorrit Petersen, Grethe Eltervåg, Marte Magnusdotter Solem, Anders Mossling, Vanessa Borgli
MuzykaOla Fløttum
Rok produkcji2017
Kraj produkcjiDania, Francja, Norwegia, Szwecja
Czas trwania116 min
WWW
Gatunekdramat, fantasy, kryminał
EAN5908262707703
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup

Thelma. Tym razem bez Louise
[Joachim Trier „Thelma” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
To oczywiste, że reklamom nie należy do końca wierzyć. Gdy jednak pochwalne peany słane są pod adresem duńskiego reżysera Joachima Triera, można na moment złagodzić czujność i uznać, że jeśli film podpisany jest jego nazwiskiem – to warto obejrzeć. I rzeczywiście: choć „Thelmie” daleko do arcydzieła, jest to całkiem zgrabnie opowiedziana historia młodej kobiety na krawędzi szaleństwa. A może…

Sebastian Chosiński

Thelma. Tym razem bez Louise
[Joachim Trier „Thelma” - recenzja]

To oczywiste, że reklamom nie należy do końca wierzyć. Gdy jednak pochwalne peany słane są pod adresem duńskiego reżysera Joachima Triera, można na moment złagodzić czujność i uznać, że jeśli film podpisany jest jego nazwiskiem – to warto obejrzeć. I rzeczywiście: choć „Thelmie” daleko do arcydzieła, jest to całkiem zgrabnie opowiedziana historia młodej kobiety na krawędzi szaleństwa. A może…

Joachim Trier
‹Thelma›

EKSTRAKT:70%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułThelma
Dystrybutor Gutek Film
Data premiery14 listopada 2018
ReżyseriaJoachim Trier
ZdjęciaJakob Ihre
Scenariusz
ObsadaEili Harboe, Kaya Wilkins, Henrik Rafaelsen, Ellen Dorrit Petersen, Grethe Eltervåg, Marte Magnusdotter Solem, Anders Mossling, Vanessa Borgli
MuzykaOla Fløttum
Rok produkcji2017
Kraj produkcjiDania, Francja, Norwegia, Szwecja
Czas trwania116 min
WWW
Gatunekdramat, fantasy, kryminał
EAN5908262707703
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup
No właśnie. Joachim Trier tak prowadzi fabułę, że do końca nie wiemy, co tak naprawdę dotknęło główną bohaterkę. Jest szalona? Opętana? A może święta? W głośnych przed laty „Egzorcyzmach Emily Rose” (2005) Scotta Derricksona wszystko było znacznie prostsze i wyrazistsze. Ale też film Amerykanina miał w sobie dużo mniej subtelności niż obraz Skandynawa. Choć w zasadzie dotykają tych samych kwestii. Tytułowa Thelma (w którą wcieliła się Eili Harboe, znana z „Rodziny Orheimów” i „Fali”) to młoda kobieta, która po raz pierwszy na dłużej opuszcza rodzinny dom. Przyjeżdża na studia do Oslo, gdzie jej rodzice wynajmują dla niej mieszkanie. Niby jest samodzielna, ale każdego dnia musi telefonicznie zdawać dokładną relację z tego, co robiła ojcu Troudowi i poruszającej się na wózku matce Unni (w rodziców wcielili się Norwegowie Henrik Rafaelsen oraz Ellen Dorrit Petersen, którzy przed pięcioma laty zagrali główne role w „Ślepowidzeniu” Eskila Vogta, scenarzysty „Thelmy”).
Kobieta traktuje to w sposób najzupełniej naturalny, co może nieco dziwić widza. Wszystko z czasem zostaje jednak wyjaśnione. Jak zresztą wiele innych zagadek. Trier bowiem powoli odsłania przed nami kolejne elementy układanki. Przy okazji, niestety, odziera akcję z niesamowitości. Wprawdzie wciąż udanie balansuje na granicy horroru, thrillera i dramatu psychologicznego, lecz kiedy stara się wszystkie zawiłości wyjaśnić racjonalnie, sprawia, że stopniowo spada napięcie. Dopiero w finale udaje mu się ponownie podnieść ciśnienie, głównie dzięki temu, że zagłębia się w przeszłość Thelmy i jej najbliższych.
Trier (który ma na koncie również cenione, ale generalnie średnio udane „Oslo, 31 sierpnia” oraz „Głośniej od bomb”) wie, że dotykając kwestii stricte religijnych, wkracza na dość grząski grunt. I pewnie z tego powodu stara się poruszać w miarę delikatnie, aby nikogo nie urazić. Zmusza więc swoją bohaterkę do grzechu, ale pilnuje się, aby nie przekroczyła ona granicy, spoza której nie będzie już miała powrotu. Sugeruje kłopoty psychiczne Thelmy wynikające z rygorystycznego, konserwatywnego, pełne zakazów wychowania w dzieciństwie, lecz robi to tak, by w każdej chwili móc się wycofać i przerzucić winę na co (lub na kogo) innego. Nie ma odwagi, a może po prostu nie czuje takiej potrzeby, podążyć szlakiem wyznaczonym przez Dietricha Brüggemanna w „Drodze krzyżowej” (2014).
Wszystkie powyższe uwagi nie oznaczają jednak wcale, że „Thelma” to film zły lub niewarty zachodu. Skądże! Zasiadając do niego, warto jednak wiedzieć, że nie zaspokoi on potrzeb duchowych gorliwych chrześcijan ani nie podsyci niechęci do religii, jaką pielęgnują w sobie wojujący ateiści. Im więcej czasu mija od seansu, tym bardziej jestem przekonany, że Duńczyk chciał tylko zrealizować intrygujący mistyczny thriller, a religię wykorzystał jedynie jako atrakcyjny, przyciągający uwagę kostium.
koniec
4 marca 2019

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Epizod epizodu
Sebastian Chosiński

21 IV 2022

Tak, takie filmy powinny powstawać. Tak, powinny pokazywać pełne spektrum zachowań Polaków w czasie drugiej wojny światowej i ich reakcji na Zagładę Żydów: od mniej lub bardziej świadomego bohaterstwa, poprzez „umywanie rąk”, aż po współpracę z okupantem. Tylko, na Boga!, niech one mają odpowiednią do wagi tematu wartość artystyczną. Nie jak w przypadku „Ciotki Hitlera” Michała Rogalskiego.

więcej »

„Milczeć nie mogę…”
Sebastian Chosiński

12 IV 2022

Ileż jeszcze jest w naszej historii takich postaci, jak Szmul Zygielbojm, którym należy się upamiętnienie w formie filmowej! Nie ma jednak co przesadnie narzekać. Dobrze, że chociaż co parę lat powstają na ich temat obrazy biograficzne. „Śmierć Zygielbojma” Ryszarda Brylskiego to zresztą drugie podejście do tematu. W 2000 roku powstał bowiem tak samo zatytułowany dokument Dżamili Ankiewicz.

więcej »

Nie lekceważ kulawego detektywa!
Sebastian Chosiński

17 I 2022

Wdzięczni bądźmy J.K. Rowling, że po dekadzie poświęconej Harry’emu Potterowi (1997-2007) postanowiła odstawić go na boczny tor i zajęła się pisaniem powieści realistycznych. W przeciwnym wypadku nie doczekalibyśmy się serii kryminałów z prywatnym detektywem Cormoranem Strikiem w roli głównej (publikowanych pod pseudonimem Robert Galbraith). I tym samym nie powstałby tak dobry miniserial, jak „Zabójcza biel”.

więcej »

Polecamy

Kevin Smith. Sprzedawcy 2

Do sedna:

Kevin Smith. Sprzedawcy 2
— Marcin Knyszyński

Kevin Smith. Jay i Cichy Bob kontratakują
— Marcin Knyszyński

Kevin Smith. Dogma
— Marcin Knyszyński

Kevin Smith. W pogoni za Amy
— Marcin Knyszyński

Kevin Smith. Szczury z supermarketu
— Marcin Knyszyński

Kevin Smith. Sprzedawcy
— Marcin Knyszyński

Richard Kelly. Pułapka
— Marcin Knyszyński

Richard Kelly. Koniec świata
— Marcin Knyszyński

Richard Kelly. Donnie Darko
— Marcin Knyszyński

Alejandro González Iñárritu. Zjawa
— Marcin Knyszyński

Zobacz też

Tegoż twórcy

Esensja ogląda: Kwiecień 2014 (2)
— Sebastian Chosiński, Miłosz Cybowski, Jarosław Loretz, Agnieszka Szady

12. T-Mobile Nowe Horyzonty: Dzień jedenasty i ostatni
— Patrycja Rojek, Kamil Witek, Zuzanna Witulska

Tegoż autora

Tajniak też człowiek (choć specyficzny)
— Sebastian Chosiński

Wśród kościołów i pałaców
— Sebastian Chosiński

W zaśnieżonej Patagonii
— Sebastian Chosiński

Tachionowa ropucha über alles
— Sebastian Chosiński

Ach, ci pisarze!
— Sebastian Chosiński

Dwoma torami do celu
— Sebastian Chosiński

Zabić na początku i zabić na końcu
— Sebastian Chosiński

Rewolwerowiec-gadżeciarz
— Sebastian Chosiński

Narowisty stróż prawa
— Sebastian Chosiński

Giallo z elementami komedii
— Sebastian Chosiński

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.