Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 4 grudnia 2021
w Esensji w Esensjopedii

David Blair
‹303. Bitwa o Anglię›

EKSTRAKT:60%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
Tytuł303. Bitwa o Anglię
Tytuł oryginalnyHurricane
Dystrybutor Kino Świat
Data premiery17 grudnia 2018
ReżyseriaDavid Blair
ZdjęciaPiotr Sliskowski
Scenariusz
ObsadaIwan Rheon, Milo Gibson, Stefanie Martini, Marcin Dorociński, Krystof Hádek, Nicholas Farrell, Teresa Mahoney, Robert Portal
MuzykaLaura Rossi
Rok produkcji2018
Kraj produkcjiPolska, Wielka Brytania
Czas trwania103 min
Gatunekdramat, wojenny
EAN5906190326027
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup

Tak niewielu… tak wiele…
[David Blair „303. Bitwa o Anglię” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
Spośród dwóch ubiegłorocznych filmów wojennych opowiadających o legendarnym lotniczym Dywizjonie 303 ciekawszy jest ten, który wyreżyserował twórca z Wysp Brytyjskich. Czyli David Blair i jego „303: Bitwa o Anglię” („Hurricane”). Nie zmienia to jednak faktu, że i tak nie spełnia on wszystkich oczekiwań. Ale przynajmniej zaspokaja głód bycia docenionym.

Sebastian Chosiński

Tak niewielu… tak wiele…
[David Blair „303. Bitwa o Anglię” - recenzja]

Spośród dwóch ubiegłorocznych filmów wojennych opowiadających o legendarnym lotniczym Dywizjonie 303 ciekawszy jest ten, który wyreżyserował twórca z Wysp Brytyjskich. Czyli David Blair i jego „303: Bitwa o Anglię” („Hurricane”). Nie zmienia to jednak faktu, że i tak nie spełnia on wszystkich oczekiwań. Ale przynajmniej zaspokaja głód bycia docenionym.

David Blair
‹303. Bitwa o Anglię›

EKSTRAKT:60%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
Tytuł303. Bitwa o Anglię
Tytuł oryginalnyHurricane
Dystrybutor Kino Świat
Data premiery17 grudnia 2018
ReżyseriaDavid Blair
ZdjęciaPiotr Sliskowski
Scenariusz
ObsadaIwan Rheon, Milo Gibson, Stefanie Martini, Marcin Dorociński, Krystof Hádek, Nicholas Farrell, Teresa Mahoney, Robert Portal
MuzykaLaura Rossi
Rok produkcji2018
Kraj produkcjiPolska, Wielka Brytania
Czas trwania103 min
Gatunekdramat, wojenny
EAN5906190326027
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup
Długo czekaliśmy na film o polskich lotnikach broniących Wielkiej Brytanii podczas drugiej wojny światowej. A kiedy się już doczekaliśmy, w krótkim czasie na ekrany weszły dwa obrazy. Oba powstałe w koprodukcji polsko-brytyjskiej: „Dywizjon 303. Historia prawdziwa” Denisa Delicia oraz „303: Bitwa o Anglię” (w oryginale: „Hurricane”) Davida Blaira. Szkoda jedynie, że żaden z nich nie zbliżył się nawet poziomem do powstałego już prawie dwie dekady temu „Ciemnoniebieskiego świata” Jana Svěráka, który opowiada dokładnie o tym samym wydarzeniu, tyle że z czeskiej perspektywy. Z drugiej strony cieszmy jednak się, że w ogóle są i że ani nie przekłamują faktów historycznych, ani nie obrażają inteligencji widza.
Blair – rzemieślnik z trzydziestoletnim doświadczeniem (głównie telewizyjnym) – nakręcił obraz, jakiego należało się po takim reżyserze spodziewać. Bez szczególnego polotu i ekstrawagancji (na to zresztą i tak nie pozwalał budżet), ale odnoszący się z sympatią do zbiorowego polskiego bohatera i – co najważniejsze – oddający zasługi naszym lotnikom. Choć na szczegółowy wykład historyczny też nie ma co liczyć. To raczej streszczenie najważniejszych wydarzeń z lat 1940-1945; im bliżej końca wojny, tym bardziej powierzchowne. Na szczęście wyeksponowane zostały w nim postaci, o których istnieniu wiedzieć powinien każdy Polak i każdy Brytyjczyk. O kogo chodzi? O dowódców Dywizjonu 303: Jana Zumbacha (w którego wcielił się Walijczyk Iwan Rheon, znany z „Gry o tron”) i Witolda Urbanowicza (jego z kolei zagrał Marcin Dorociński ).
Film Blaira nie imponuje, niestety, scenami batalistycznymi. We wcale nie tak licznych, jak można było się spodziewać (w końcu temat do czegoś zobowiązywał!), pojedynkach powietrznych z Niemcami rzucają się w oczy efekty komputerowe. Brakuje im też napięcia, dzięki któremu widz poczułby się wciśnięty w fotel – obojętnie czy kinowy, czy we własnym domu. Nie zachwyca również wątek miłosny, ale przynajmniej możemy dzięki niemu podziwiać na ekranie piękną Stefanie Martini w roli pracującej w obsłudze naziemnej Dywizjonu 303 Phyllis Lambert. I nawet jeżeli „Hurricane” nie jest arcydziełem, to i tak spełnia swoje podstawowe zadanie – Brytyjczykom przypomina o polskim wkładzie w ich zwycięstwo nad Niemcami, Polakom natomiast sprawia przyjemność z faktu bycia docenionym.
Co ciekawe, to – pomijając bliźniaczy „Dywizjon 303. Historia prawdziwa” – kolejny nakręcony w ubiegłym roku na Wyspach obraz nawiązujący do historii Polski w czasie drugiej wojny światowej. I na dodatek, pomimo ułomności, dużo lepszy od opowiadającego o zbrodni katyńskiej „Ostatniego świadka”. Cóż, na rodzimy „Ciemnoniebieski świat” będziemy musieli jeszcze poczekać.
koniec
22 lutego 2019

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

East Side Story: Andriej Tarkowski oczyma… dziecka
Sebastian Chosiński

4 IV 2021

Nazwać Andrieja Tarkowskiego klasykiem światowej (nie tylko radzieckiej i rosyjskiej) kinematografii – to jakby nic o nim nie powiedzieć. Był bowiem nie tylko reżyserem, ale i natchnionym poetą kina, wizjonerem i chrześcijańskim mistykiem, który w swoich filmach sięgał po skrajnie odmienne tła – od średniowiecznej Rusi po bezbrzeżny Kosmos. Dokumentalny film „Świątynia kina” opowiada o jego życiu i twórczości z perspektywy syna artysty.

więcej »

Klasyka kina radzieckiego: Iwan, Marika i Garbaty Karp
Sebastian Chosiński

3 III 2021

Ostatni odcinek kryminalnego miniserialu Stanisława Goworuchina „Gdzie jest Czarny Kot?” udanie wieńczy całość. Scenarzyści (bracia Wajnerowie) i reżyser zadbali bowiem o odpowiednią porcję emocji, ale także o sceny mogące poruszyć serce. Na główną postać odcinka wyrósł też, zostawiając na drugim planie Gleba Żegłowa, grany przez Władimira Konkina Szarapow.

więcej »

Klasyka kina radzieckiego: „Ferdinand” nie do zdarcia
Sebastian Chosiński

24 II 2021

W czwartym (przedostatnim) odcinku miniserialu Stanisława Goworuchina „Gdzie jest Czarny Kot” mają miejsce dwa nadzwyczaj ważne wydarzenia. Po pierwsze: wydział, którym kieruje kapitan Gleb Żegłow, wpada wreszcie na trop Foksa i zastawia na niego pułapkę. Po drugie: udaje się odpowiedzieć na pytanie, czy to doktor Iwan Siergiejewicz Gruzdiew jest odpowiedzialny za śmierć eksżony Łarisy.

więcej »

Polecamy

Kevin Smith. Sprzedawcy 2

Do sedna:

Kevin Smith. Sprzedawcy 2
— Marcin Knyszyński

Kevin Smith. Jay i Cichy Bob kontratakują
— Marcin Knyszyński

Kevin Smith. Dogma
— Marcin Knyszyński

Kevin Smith. W pogoni za Amy
— Marcin Knyszyński

Kevin Smith. Szczury z supermarketu
— Marcin Knyszyński

Kevin Smith. Sprzedawcy
— Marcin Knyszyński

Richard Kelly. Pułapka
— Marcin Knyszyński

Richard Kelly. Koniec świata
— Marcin Knyszyński

Richard Kelly. Donnie Darko
— Marcin Knyszyński

Alejandro González Iñárritu. Zjawa
— Marcin Knyszyński

Zobacz też

Tegoż autora

Poobiednie lenistwo
— Sebastian Chosiński

Śpij, kochanie, po słonecznej stronie ulicy
— Sebastian Chosiński

Ballady i impro-romanse
— Sebastian Chosiński

Puma skacząca do gardeł wampirów
— Sebastian Chosiński

Mroczna zatoka
— Sebastian Chosiński

Zdradzona i porzucona
— Sebastian Chosiński

Znaki na niebie i ziemi
— Sebastian Chosiński

Noir w kolorze… żółtym
— Sebastian Chosiński

Miłość w cieniu katastrofy
— Sebastian Chosiński

Na Dzikim Zachodzie i w kraju Łokietka
— Sebastian Chosiński

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.