Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 9 grudnia 2021
w Esensji w Esensjopedii

Wojciech Smarzowski
‹Wesele›

EKSTRAKT:80%
WASZ EKSTRAKT:
60,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułWesele
Dystrybutor SPI
Data premiery15 października 2004
ReżyseriaWojciech Smarzowski
ZdjęciaAndrzej Szulkowski
Scenariusz
ObsadaMarian Dziędziel, Tamara Arciuch, Bartłomiej Topa, Wojciech Skibiński, Iwona Bielska, Maciej Stuhr, Lech Dyblik, Paweł Wilczak, Tymon Tymański, Andrzej Mastalerz, Iwona Wszołkówna, Elżbieta Jarosik, Tomasz Sapryk
MuzykaTymon Tymański
Rok produkcji2004
Kraj produkcjiPolska
Czas trwania109 min
ParametryDolby Digital 5.1, DTS 5.1 - polski; format: 16:9 (4:3)
Gatunekdramat, komedia
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup

Bigos z zepsutą kiełbasa i morze słowackiej wódki
[Wojciech Smarzowski „Wesele” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
W „Weselu” Wojciecha Smarzowskiego jest jak w życiu – z pozoru wszystko pięknie. A po wódce na światło dzienne wychodzą spory i dawne urazy. Polskie piekiełko pokazane sprawnie i z pomysłem.

Łukasz Kustrzyński

Bigos z zepsutą kiełbasa i morze słowackiej wódki
[Wojciech Smarzowski „Wesele” - recenzja]

W „Weselu” Wojciecha Smarzowskiego jest jak w życiu – z pozoru wszystko pięknie. A po wódce na światło dzienne wychodzą spory i dawne urazy. Polskie piekiełko pokazane sprawnie i z pomysłem.

Wojciech Smarzowski
‹Wesele›

EKSTRAKT:80%
WASZ EKSTRAKT:
60,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułWesele
Dystrybutor SPI
Data premiery15 października 2004
ReżyseriaWojciech Smarzowski
ZdjęciaAndrzej Szulkowski
Scenariusz
ObsadaMarian Dziędziel, Tamara Arciuch, Bartłomiej Topa, Wojciech Skibiński, Iwona Bielska, Maciej Stuhr, Lech Dyblik, Paweł Wilczak, Tymon Tymański, Andrzej Mastalerz, Iwona Wszołkówna, Elżbieta Jarosik, Tomasz Sapryk
MuzykaTymon Tymański
Rok produkcji2004
Kraj produkcjiPolska
Czas trwania109 min
ParametryDolby Digital 5.1, DTS 5.1 - polski; format: 16:9 (4:3)
Gatunekdramat, komedia
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup
Wojnar, ojciec panny młodej i miejscowy bogacz, na prezent ślubny kupuje okazyjnie sportowy samochód. Tyle że podejrzany zakup okazuje się częścią mafijnych interesów. Na weselu pojawia się była miłość panny młodej, a ze świeżo upieczonego męża wychodzi nic niewarty drań. W tle gastryczne problemy dziadka, bigos z zepsutą kiełbasą, morze słowackiej wódki i weselne zabawy (setka, papieros, setka, papieros, i który pierwszy straci przytomność).
„Wesele” to komedia czarna i gorzka; taka do refleksji. W ciągu jednej nocy świat bohaterów wywraca się do góry nogami. Jedni ulegają totalnej destrukcji, inni dostają od losu drugą szansę. Czy ją wykorzystają, to inna rzecz. Wojnar to taki nasz nowobogacki w pigułce. W przypływie pijackiego żalu mówi do podwórkowego psa: „Tylko ty mnie rozumiesz.” Na końcu siarczystym kopniakiem pozbywa się i tego swojego jedynego przyjaciela. Bo źle domu pilnował, gdy żona uciekała z kochankiem. Ale sympatią, mimo wszystko, można Wojnara obdarzyć. Dla dobra rodziny zadziera (nieświadomie, ale jednak) z mafią. Choć i to dobro skażone jest małomiasteczkowym charakterem. Córka w ciąży – trzeba więc ją wydać, obojętnie za kogo. Byleby nie rozniosły jej sąsiedzkie języki. A jak już wydać, to z pompą. Tak by we wsi jeszcze przez lata wspominali wesele.
To sprawnie i z pomysłem zrealizowany film. Całość zamyka się w przeciągu jednej, weselnej nocy. Od czasu do czasu akcję oglądamy z perspektywy weselnego operatora „kamerującego” gości rozedrganą ręką. Pochwalić trzeba scenarzystę za soczyste, niesztuczne, dobre dialogi. Operator kamery, tłumacząc się ze spóźnienia, mówi do Wojnara: „Zejdziemy z kosztów. Będzie taniej.” Ten odpowiada: „Pewnie, że zejdziecie. Tylko mnie nie zależy. Bo mnie stać.” Aktorstwo (obok doświadczonych aktorów w rolach drugo- i trzecioplanowych występowali amatorzy) na bardzo przyzwoitym poziomie. Inna sprawa, że nie było tam dużo do grania. Tu się zatoczyć w udawanym pijackim amoku, tam pójść w tany przy „Bara-bara”, hicie sprzed lat. Każdy to potrafi. I może ta naturalność, ten brak wydumanych kreacji, jest największą siłą filmu Smarzowskiego. Bo tam jak w życiu – z pozoru wszystko pięknie. A po wódce na światło dzienne wychodzą spory i dawne urazy. Polskie piekiełko. Ciężko przeglądać się w tym celuloidowym lustrze. Tym ciężej, że ono wcale krzywe nie jest.
Materiały dodatkowe (30%)
Wielka szkoda, że tak dobry film jak „Wesele” nie doczekał się lepszego wydania, zważywszy, że główny konkurent do miana najlepszego polskiego filmu roku 2004, „Pręgi”, na DVD pojawiły się w eleganckim, dwupływowym wydaniu. A przecież aż się prosi, aby „Wesele” oglądać z komentarzem reżysera. Albo chociaż dowiedzieć się, co Smarzowski ma do powiedzenia o analogiach do innych polskich „Wesel”. Ciekawie byłoby też posłuchać aktorów, bo występują w tym filmie nieograne twarze, a te bardziej znane pojawiają się w innych kreacjach niż nas do tej pory przyzwyczaili (Paweł Wilczak). Szkoda, że otrzymujemy konfekcję – zwiastun (jak to w Polsce bywa – słaby), teledysk piosenki Tymona Tymańskiego oraz standardowy i niestety mocno nudnawy reportaż z planu (w którym jedyne emocje budzi pokazywana od kuchni scena rozbijania łopatą samochodu przez Pannę Młodą).
Dodatki opisał Konrad Wągrowski
koniec
5 listopada 2005

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

East Side Story: Andriej Tarkowski oczyma… dziecka
Sebastian Chosiński

4 IV 2021

Nazwać Andrieja Tarkowskiego klasykiem światowej (nie tylko radzieckiej i rosyjskiej) kinematografii – to jakby nic o nim nie powiedzieć. Był bowiem nie tylko reżyserem, ale i natchnionym poetą kina, wizjonerem i chrześcijańskim mistykiem, który w swoich filmach sięgał po skrajnie odmienne tła – od średniowiecznej Rusi po bezbrzeżny Kosmos. Dokumentalny film „Świątynia kina” opowiada o jego życiu i twórczości z perspektywy syna artysty.

więcej »

Klasyka kina radzieckiego: Iwan, Marika i Garbaty Karp
Sebastian Chosiński

3 III 2021

Ostatni odcinek kryminalnego miniserialu Stanisława Goworuchina „Gdzie jest Czarny Kot?” udanie wieńczy całość. Scenarzyści (bracia Wajnerowie) i reżyser zadbali bowiem o odpowiednią porcję emocji, ale także o sceny mogące poruszyć serce. Na główną postać odcinka wyrósł też, zostawiając na drugim planie Gleba Żegłowa, grany przez Władimira Konkina Szarapow.

więcej »

Klasyka kina radzieckiego: „Ferdinand” nie do zdarcia
Sebastian Chosiński

24 II 2021

W czwartym (przedostatnim) odcinku miniserialu Stanisława Goworuchina „Gdzie jest Czarny Kot” mają miejsce dwa nadzwyczaj ważne wydarzenia. Po pierwsze: wydział, którym kieruje kapitan Gleb Żegłow, wpada wreszcie na trop Foksa i zastawia na niego pułapkę. Po drugie: udaje się odpowiedzieć na pytanie, czy to doktor Iwan Siergiejewicz Gruzdiew jest odpowiedzialny za śmierć eksżony Łarisy.

więcej »

Polecamy

Kevin Smith. Sprzedawcy 2

Do sedna:

Kevin Smith. Sprzedawcy 2
— Marcin Knyszyński

Kevin Smith. Jay i Cichy Bob kontratakują
— Marcin Knyszyński

Kevin Smith. Dogma
— Marcin Knyszyński

Kevin Smith. W pogoni za Amy
— Marcin Knyszyński

Kevin Smith. Szczury z supermarketu
— Marcin Knyszyński

Kevin Smith. Sprzedawcy
— Marcin Knyszyński

Richard Kelly. Pułapka
— Marcin Knyszyński

Richard Kelly. Koniec świata
— Marcin Knyszyński

Richard Kelly. Donnie Darko
— Marcin Knyszyński

Alejandro González Iñárritu. Zjawa
— Marcin Knyszyński

Zobacz też

Tegoż twórcy

Usłyszcie ich krzyk!
— Sebastian Chosiński

Człowiek z rozgoryczenia
— Piotr Dobry

Sztuka? Gdzieś zaginęła. Ale szlak został przetarty
— Gabriel Krawczyk

Idąc i patrząc
— Sebastian Chosiński

Esensja ogląda: Czerwiec 2014 (1)
— Sebastian Chosiński, Jarosław Loretz, Agnieszka Szady

Splot faktów - pętla
— Gabriel Krawczyk

Esensja ogląda: Sierpień 2013 (1)
— Sebastian Chosiński, Jakub Gałka, Jarosław Loretz, Joanna Pienio, Małgorzata Steciak

Esensja ogląda: Czerwiec 2013 (1)
— Sebastian Chosiński, Ewa Drab, Gabriel Krawczyk, Jarosław Loretz

Esensja ogląda: Kwiecień 2013
— Sebastian Chosiński, Miłosz Cybowski, Tomasz Kujawski, Małgorzata Steciak, Agnieszka Szady, Konrad Wągrowski

Esensja ogląda: Marzec 2013 (3)
— Jarosław Loretz, Małgorzata Steciak, Konrad Wągrowski

Tegoż autora

Prawie magia w prawie świecie
— Łukasz Kustrzyński

Tego ciemny lud nie kupi
— Łukasz Kustrzyński

Sztuka wybaczania
— Łukasz Kustrzyński

Niewidoczny POPiS reżysera
— Łukasz Kustrzyński

Ci wspaniali mężczyźni w swych latających strojach Batmana
— Łukasz Kustrzyński

Obcy jest w nas
— Łukasz Kustrzyński

Posłyszałem szum w ciemności
— Łukasz Kustrzyński

A co by było gdyby…
— Łukasz Kustrzyński

Prowincjonalne ciasteczko, czyli bracia Coen trzymają poziom
— Łukasz Kustrzyński

U Rodrigueza (prawie) bez zmian
— Łukasz Kustrzyński

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.