Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 4 grudnia 2021
w Esensji w Esensjopedii

James Tucker
‹Superman: Wyzwolenie›

EKSTRAKT:70%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułSuperman: Wyzwolenie
Tytuł oryginalnySuperman: Unbound
Dystrybutor Galapagos
Data premiery14 czerwca 2013
ReżyseriaJames Tucker
Scenariusz
ObsadaMatt Bomer, Stana Katic, John Noble, Molly C. Quinn, Diedrich Bader, Jason Beghe, Frances Conroy, Ian James Corlett, Melissa Disney
MuzykaKevin Kliesch
Rok produkcji2013
Kraj produkcjiUSA
Czas trwania72 min
Dźwięk (format)polski, angielski, rosyjski, rumuński
Napisypolskie, rosyjskie, rumuńskie
DodatkiZapowiedź kolejnego animowanego filmu DC Universe - Justice League: The Flashpoint Paradox
ParametryDolby Digital 5.1
WWW
Gatunekanimacja, fantasy
EAN7321909325319
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup

Uwaga! Nadchodzi Kolekcjoner Planet
[James Tucker „Superman: Wyzwolenie” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
To już wiemy: o ile obrazy fabularne z uniwersum DC radzą sobie bardzo różnie (najczęściej średnio, w efekcie czego przegrywają w starciu z filmowym Marvelem), o tyle całkiem przyzwoicie wypadają ich animacje. I „Superman: Wyzwolenie” w reżyserii Jamesa Tuckera nie jest pod tym względem negatywnym wyjątkiem. Ale czy można było zepsuć adaptację kultowego komiksu „Brainiac”?

Sebastian Chosiński

Uwaga! Nadchodzi Kolekcjoner Planet
[James Tucker „Superman: Wyzwolenie” - recenzja]

To już wiemy: o ile obrazy fabularne z uniwersum DC radzą sobie bardzo różnie (najczęściej średnio, w efekcie czego przegrywają w starciu z filmowym Marvelem), o tyle całkiem przyzwoicie wypadają ich animacje. I „Superman: Wyzwolenie” w reżyserii Jamesa Tuckera nie jest pod tym względem negatywnym wyjątkiem. Ale czy można było zepsuć adaptację kultowego komiksu „Brainiac”?

James Tucker
‹Superman: Wyzwolenie›

EKSTRAKT:70%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułSuperman: Wyzwolenie
Tytuł oryginalnySuperman: Unbound
Dystrybutor Galapagos
Data premiery14 czerwca 2013
ReżyseriaJames Tucker
Scenariusz
ObsadaMatt Bomer, Stana Katic, John Noble, Molly C. Quinn, Diedrich Bader, Jason Beghe, Frances Conroy, Ian James Corlett, Melissa Disney
MuzykaKevin Kliesch
Rok produkcji2013
Kraj produkcjiUSA
Czas trwania72 min
Dźwięk (format)polski, angielski, rosyjski, rumuński
Napisypolskie, rosyjskie, rumuńskie
DodatkiZapowiedź kolejnego animowanego filmu DC Universe - Justice League: The Flashpoint Paradox
ParametryDolby Digital 5.1
WWW
Gatunekanimacja, fantasy
EAN7321909325319
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup
„Superman: Wyzwolenie” nie jest gorącą nowością. Film ma już nieco ponad pięć lat (jego premiera odbyła się w maju 2013 roku), ale do tej pory się nim nie zajmowaliśmy. W ramach nadrabiania zaległości warto więc przyjrzeć się dziełu, które było reżyserskim debiutem Jamesa Tuckera. Tego samego twórcy, który nieco później napisał scenariusz do obrazu „Batman kontra Dwie Twarze” (2017). Była to, licząc od powstania – realizowanej przez Warner Bros. – serii DC Universe Animated Original Movies w 2007 roku, szesnasta pełnometrażowa premiera. Podstawą fabuły – autorstwa Boba Goodmana („Mroczny Rycerz – Powrót”) – była komiksowa miniseria Geoffa Johnsa (scenariusz) i Gary’ego Franka (rysunki), która pierwotnie ukazała się w pięciu zeszytach pomiędzy sierpniem a grudniem 2008 roku (wydanie zbiorcze, w twardej okładce, ujrzało światło dzienne w marcu następnego roku).
Kim jest tytułowy bohater komiksu i zarazem jedna z najważniejszych postaci pojawiających się w „Wyzwoleniu”? W hierarchii superzłoczyńców, z którymi musi mierzyć się Człowiek ze Stali, zajmuje bardzo wysokie miejsce. Może nie dorównuje Darkseidowi czy Lexowi Luthorowi, ale na przestrzeni sześciu dekad – w komiksach o Kryptończyku po raz pierwszy zaistniał bowiem latem 1958 roku – wielokrotnie dawał się Supermanowi we znaki. Wszystko przez jego zamiłowanie do „kolekcjonowania” planet, na których istnieją inteligentne formy życia. Brainiac część planety z jej mieszkańcami miniaturyzuje i umieszcza w swoim statku kosmicznym, a resztę niszczy. Dzięki temu posiada olbrzymią wiedzę na temat Wszechświata, choć inni płacą za nią straszliwą cenę. Taki też jest punkt wyjścia w „Wyzwoleniu”. Zanim jednak przejdziemy do fabuły, trzeba ustalić kilka istotnych szczegółów. W filmie Lois Lane zna prawdziwą tożsamość Clarka Kenta. Ba! są nawet parą, chociaż utrzymują swój związek w tajemnicy. Od jakiegoś czasu na Ziemi przebywa też kuzynka Kal-Ela, Kara Zor-El, dużo bardziej znana jako… Supergirl.
Pewnego dnia na terytorium Arizony leci z przestrzeni kosmicznej nieznany obiekt. Wszystko wskazuje na to, że niechybnie rozbije się, doprowadzając do olbrzymiej katastrofy. Jedynym ratunkiem jest Superman, który zresztą nie zawodzi. Tyle że to, co początkowo wydawało się potężnym skalnym odłamkiem jakiejś planety, okazuje się być wojskowym androidem. Kara ogląda relację z pojedynku swego kuzyna z przybyszem z kosmosu w telewizji na farmie Kentów w Kansas. Widząc, co się dzieje, podejmuje natychmiastową decyzję o udaniu się do Metropolis. Musi bowiem ostrzec Supermana, że android jest wysłannikiem, a raczej zwiadowcą Brainiaka, który ma mu dostarczyć informacji na temat Ziemi. Skąd Supergirl to wie? Podobny atak przeżyła już na Kryptonie; cudem wtedy ocalała, dlatego też ostatnią rzeczą, której by chciała, to aby taki sam los spotkał Ziemię. Superman postanawia więc wyprzedzić atak kosmicznego monstrum, zanim zagrozi ono Błękitnej Planecie.
„Wyzwolenie” ma dwie podstawowe wartości. Po pierwsze: posiada wartką akcję, która na dodatek angażuje widza emocjonalnie. Tym bardziej że Brainiac nie jest jedynie bezmyślną – o czym zresztą świadczy już jego imię – niszczącą siłą; to superzłoczyńca, który potrafi mimo wszystko zracjonalizować swoje postępowanie i ma ogromny pęd do wiedzy (pod tym względem przypomina nieco Luthora). Ale to wcale nie oznacza, że mamy się z nim zgadzać. Bo przecież trudno poklepać przyjaźnie po plecach kogoś, kto ma zamiar zniszczyć twój dom. Po drugie: dane nam jest poznać realia Kryptonu, ponieważ Supermanowi udaje się przeniknąć do zminiaturyzowanego przez Brainiaka Kandoru i odnaleźć swoich najbliższych krewnych, rodziców Kary. Są to chwile dla Kal-Ela niezwykle wzruszające; odrobina tego rozczulenia niejako przy okazji udziela się również widzom. Przyjemności z oglądania „Wyzwolenia” nie psuje nawet fakt, że od początku domyślamy się, jaki będzie koniec tej opowieści. Wszak w każdej historii o niezłomnym Człowieku ze Stali najważniejsza jest odpowiedź na pytanie, jak Superman uratuje świat (i co tym razem wymyśli), a nie czy uda mu się to zrobić. Bo to ostatnie jest akurat oczywiste.
koniec
24 sierpnia 2018

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

East Side Story: Andriej Tarkowski oczyma… dziecka
Sebastian Chosiński

4 IV 2021

Nazwać Andrieja Tarkowskiego klasykiem światowej (nie tylko radzieckiej i rosyjskiej) kinematografii – to jakby nic o nim nie powiedzieć. Był bowiem nie tylko reżyserem, ale i natchnionym poetą kina, wizjonerem i chrześcijańskim mistykiem, który w swoich filmach sięgał po skrajnie odmienne tła – od średniowiecznej Rusi po bezbrzeżny Kosmos. Dokumentalny film „Świątynia kina” opowiada o jego życiu i twórczości z perspektywy syna artysty.

więcej »

Klasyka kina radzieckiego: Iwan, Marika i Garbaty Karp
Sebastian Chosiński

3 III 2021

Ostatni odcinek kryminalnego miniserialu Stanisława Goworuchina „Gdzie jest Czarny Kot?” udanie wieńczy całość. Scenarzyści (bracia Wajnerowie) i reżyser zadbali bowiem o odpowiednią porcję emocji, ale także o sceny mogące poruszyć serce. Na główną postać odcinka wyrósł też, zostawiając na drugim planie Gleba Żegłowa, grany przez Władimira Konkina Szarapow.

więcej »

Klasyka kina radzieckiego: „Ferdinand” nie do zdarcia
Sebastian Chosiński

24 II 2021

W czwartym (przedostatnim) odcinku miniserialu Stanisława Goworuchina „Gdzie jest Czarny Kot” mają miejsce dwa nadzwyczaj ważne wydarzenia. Po pierwsze: wydział, którym kieruje kapitan Gleb Żegłow, wpada wreszcie na trop Foksa i zastawia na niego pułapkę. Po drugie: udaje się odpowiedzieć na pytanie, czy to doktor Iwan Siergiejewicz Gruzdiew jest odpowiedzialny za śmierć eksżony Łarisy.

więcej »

Polecamy

Kevin Smith. Sprzedawcy 2

Do sedna:

Kevin Smith. Sprzedawcy 2
— Marcin Knyszyński

Kevin Smith. Jay i Cichy Bob kontratakują
— Marcin Knyszyński

Kevin Smith. Dogma
— Marcin Knyszyński

Kevin Smith. W pogoni za Amy
— Marcin Knyszyński

Kevin Smith. Szczury z supermarketu
— Marcin Knyszyński

Kevin Smith. Sprzedawcy
— Marcin Knyszyński

Richard Kelly. Pułapka
— Marcin Knyszyński

Richard Kelly. Koniec świata
— Marcin Knyszyński

Richard Kelly. Donnie Darko
— Marcin Knyszyński

Alejandro González Iñárritu. Zjawa
— Marcin Knyszyński

Zobacz też

Tegoż autora

Poobiednie lenistwo
— Sebastian Chosiński

Śpij, kochanie, po słonecznej stronie ulicy
— Sebastian Chosiński

Ballady i impro-romanse
— Sebastian Chosiński

Puma skacząca do gardeł wampirów
— Sebastian Chosiński

Mroczna zatoka
— Sebastian Chosiński

Zdradzona i porzucona
— Sebastian Chosiński

Znaki na niebie i ziemi
— Sebastian Chosiński

Noir w kolorze… żółtym
— Sebastian Chosiński

Miłość w cieniu katastrofy
— Sebastian Chosiński

Na Dzikim Zachodzie i w kraju Łokietka
— Sebastian Chosiński

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.