Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 16 sierpnia 2022
w Esensji w Esensjopedii

Josef Rusnak
‹Trzynaste piętro›

EKSTRAKT:80%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułTrzynaste piętro
Tytuł oryginalnyThe Thirteenth Floor
Dystrybutor Imperial
ReżyseriaJosef Rusnak
ZdjęciaWedigo von Schultzendorff
Scenariusz
ObsadaCraig Bierko, Armin Mueller-Stahl, Gretchen Mol, Vincent D'Onofrio, Dennis Haysbert, Leon Rippy, Brad Henke, Tia Texada, Alison Lohman
MuzykaHarald Kloser
Rok produkcji1999
Kraj produkcjiNiemcy, USA
Czas trwania100 min
ParametryDolby Digital 5.1; format 2,35:1
GatunekSF
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup

DVD: Trzynaste piętro
[Josef Rusnak „Trzynaste piętro” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
W czasach gdy porządny film science fiction jest zjawiskiem równie rzadkim, co uczciwy polityk, „Trzynaste piętro” zasługuje na szczególną uwagę, gdyż prócz interesującej fabuły i nieprzesadnych efektów specjalnych ma w sobie to coś, co zmusza po seansie do chwili zadumy.

Jarosław Loretz

DVD: Trzynaste piętro
[Josef Rusnak „Trzynaste piętro” - recenzja]

W czasach gdy porządny film science fiction jest zjawiskiem równie rzadkim, co uczciwy polityk, „Trzynaste piętro” zasługuje na szczególną uwagę, gdyż prócz interesującej fabuły i nieprzesadnych efektów specjalnych ma w sobie to coś, co zmusza po seansie do chwili zadumy.

Josef Rusnak
‹Trzynaste piętro›

EKSTRAKT:80%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułTrzynaste piętro
Tytuł oryginalnyThe Thirteenth Floor
Dystrybutor Imperial
ReżyseriaJosef Rusnak
ZdjęciaWedigo von Schultzendorff
Scenariusz
ObsadaCraig Bierko, Armin Mueller-Stahl, Gretchen Mol, Vincent D'Onofrio, Dennis Haysbert, Leon Rippy, Brad Henke, Tia Texada, Alison Lohman
MuzykaHarald Kloser
Rok produkcji1999
Kraj produkcjiNiemcy, USA
Czas trwania100 min
ParametryDolby Digital 5.1; format 2,35:1
GatunekSF
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup
Co pewien czas udaje się naszym dystrybutorom wydać z fantastyki coś naprawdę interesującego, choć raczej składałbym to na karb roztargnienia, niż celowego działania, skoro kilka bardzo dobrych obrazów („Donnie Darko”, „Northfork” czy „Aragami”) wciąż omija nasz kraj, za to często pojawiają się podrzędne produkcyjniaki. Jak by jednak nie było, cieszę się, iż „Trzynaste piętro” zagościło u nas, bo film ten rzeczywiście jest jedną z ciekawszych produkcji sf – gatunku, który najczęściej mądrością – niestety – nie grzeszy...
Początkowo film wygląda na zwykły kryminał z lekką domieszką science fiction. Bo oto marzeniem Hannona Fullera (w tej roli Armin Mueller-Stahl) było zrekonstruowanie Los Angeles lat swojego dzieciństwa. W epoce komputerów stało się to jak najbardziej możliwe, wespół więc z młodszym współpracownikiem – Douglasem Hallem (Craig Bierko) – zbudował na trzynastym piętrze jednego z biurowców ogromną maszynę obliczeniową, w pamięci której stworzył elektroniczną symulację Los Angeles lat 1930-tych. Przez lata dopieszczał wszelkie szczegóły, zwracając baczną uwagę na postaci, którymi zaludnił to fikcyjne miasto. Każdą z nich obdarzył indywidualnymi cechami, i każdej dał oryginalną, samokształcącą się świadomość. Pewnego dnia jednak odkrył, że te fikcyjne postaci są więcej niż zbiorem elektronów. Odkrył też jeszcze coś. Coś na tyle niepokojącego, iż obawiając się o swoje życie spisał w liście wskazówki. Nie na darmo, bowiem wkrótce po powrocie z wyprawy w wirtualną rzeczywistość został zamordowany. Douglas, który stara się dojść, kto też mógł pozbawić życia miłego, starszego, nikomu nie wadzącego pana, natrafia na coraz to nowe zagadki i tajemnice. Na przykład następnego dnia po śmierci Fullera pojawia się w biurze jego córka, o której istnieniu nikt nie miał pojęcia. W dodatku mówi, że ojciec planował skasować symulację. To jednak nic w porównaniu z odkryciem, że Fuller najwyraźniej zginął z jego – Douglasa – ręki. Jedynym wyjściem jest wizyta w wirtualnym Los Angeles i odnalezienie zostawionych przez Fullera wskazówek.
A to dopiero zawiązanie fabuły. Z każdą kolejną sceną, z każdym kolejnym szczegółem przedstawiana historia komplikuje się i gmatwa, doprowadzając w finale do bardzo ciekawych konkluzji. Pewnie tajemnicą nie będzie (zważywszy na informacje zawarte na okładce DVD, jak i w opisie dystrybutora), jeśli wspomnę, iż świat, w którym żyje Douglas – czyli w sumie nasz świat – posiada wiele elementów wskazujących na to, iż również jest stworzoną przez kogoś symulacją. Pojawia się więc pytanie – czy żyjemy w prawdziwym świecie, czy może jednak jesteśmy czyjąś zabawką, bezwolnymi pionkami w czyjejś grze? A jeśli tak, to jakie intencje miał gracz tworząc taki, a nie inny świat? Jest tu więc bardzo szerokie pole do rozmyślań.
Oczywiście w tym momencie rozlegną się okrzyki „to już było!”, „nie ma tu nic nowego!”, bo rzeczywiście – starczy wspomnieć „Matriksa”, „Mroczne miasto” czy „Truman Show”. Jednak mimo wszystko to nie to samo. Ten film jest w wyczuwalny sposób odmienny, i inne stawia pytania. Twórcy raczej myśleli nad granicami tego, czego wolno dopuszczać się wobec własnych kreacji, oraz granicami tego, jaką dozą własnego życia je obdzielać. To bardzo piękny, liryczny film z ciekawym wątkiem romansowym, bardzo ciekawym kryminalnym i pewną dawką jeżących włos na głowie tajemnic. No i ten prześlicznie odtworzony świat starego Los Angeles, pokazany w stonowanej sepii... To po prostu dobrze przemyślany i świetnie zrealizowany film, w którym nawet nie przeszkadza tych kilka drobnych, logicznych potknięć, czy naiwne i dość niedopracowane graficznie zakończenie.
Po prostu – polecam.
koniec
30 marca 2005

Komentarze

03 XII 2009   20:57:47

Fantastyczny film jak dla mnie naperawdę niesamowity :))

14 III 2010   15:39:52

Racja, aż dziw bierze, że nie jest on znany szerszej publiczności!. Film ten chodził za mną od kilku już lat! Odtąd odkąd obejrzałem teledysk Him - Join Me. Zacząłem się zastanawiać skąd wzieli sceny. Dziś w audycji radiowej usłyszałem tą piosenkę i przypomniał mi się teledysk. Poszukałem i trafiłem na ów film. Bardzo mi się spodobał, choć początkowo podszedłem do niego z rezerwą (film sf, 99 rok?). Świetna wielopoziomowa fabuła. Lubię filmy i powieści Sf w których nie przesadza się z efektami a nadrabia wątkiem. Polecam każdemu.

29 IX 2015   14:39:34

Film ciekawy oparty na rewelacyjnie skonstruowanej fabule, ale według mnie gra aktorska pozostawia wiele do życzenia...

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Bohater na przekór
Sebastian Chosiński

2 VI 2022

„Cudak” – drugi z trzech obrazów powstałych w ramach projektu „Kto ratuje jedno życie, ten ratuje cały świat” – wyreżyserowała Anna Kazejak. To jej pierwsze dzieło, które opowiada o wojennej przeszłości Polski. Jeśli ktoś obawiał się, że autorka specjalizująca się w filmach i serialach o współczesności nie poradzi sobie z tematyką Zagłady, może odetchnąć z ulgą!

więcej »

Epizod epizodu
Sebastian Chosiński

21 IV 2022

Tak, takie filmy powinny powstawać. Tak, powinny pokazywać pełne spektrum zachowań Polaków w czasie drugiej wojny światowej i ich reakcji na Zagładę Żydów: od mniej lub bardziej świadomego bohaterstwa, poprzez „umywanie rąk”, aż po współpracę z okupantem. Tylko, na Boga!, niech one mają odpowiednią do wagi tematu wartość artystyczną. Nie jak w przypadku „Ciotki Hitlera” Michała Rogalskiego.

więcej »

„Milczeć nie mogę…”
Sebastian Chosiński

12 IV 2022

Ileż jeszcze jest w naszej historii takich postaci, jak Szmul Zygielbojm, którym należy się upamiętnienie w formie filmowej! Nie ma jednak co przesadnie narzekać. Dobrze, że chociaż co parę lat powstają na ich temat obrazy biograficzne. „Śmierć Zygielbojma” Ryszarda Brylskiego to zresztą drugie podejście do tematu. W 2000 roku powstał bowiem tak samo zatytułowany dokument Dżamili Ankiewicz.

więcej »

Polecamy

Kevin Smith. Sprzedawcy 2

Do sedna:

Kevin Smith. Sprzedawcy 2
— Marcin Knyszyński

Kevin Smith. Jay i Cichy Bob kontratakują
— Marcin Knyszyński

Kevin Smith. Dogma
— Marcin Knyszyński

Kevin Smith. W pogoni za Amy
— Marcin Knyszyński

Kevin Smith. Szczury z supermarketu
— Marcin Knyszyński

Kevin Smith. Sprzedawcy
— Marcin Knyszyński

Richard Kelly. Pułapka
— Marcin Knyszyński

Richard Kelly. Koniec świata
— Marcin Knyszyński

Richard Kelly. Donnie Darko
— Marcin Knyszyński

Alejandro González Iñárritu. Zjawa
— Marcin Knyszyński

Zobacz też

Tegoż autora

W Indiach też straszy
— Jarosław Loretz

Jak dobrze nam mutantem być
— Jarosław Loretz

Danie w średnim stanie
— Jarosław Loretz

Podboje i wyboje
— Jarosław Loretz

Wątpliwa reklamówka
— Jarosław Loretz

Krok w dobrą złą stronę
— Jarosław Loretz

Zabiedzona flota: Nielotny
— Jarosław Loretz

Kryminalna grabież czasu
— Jarosław Loretz

Anioł w zielonych kaloszach
— Jarosław Loretz

Nazwobójca
— Jarosław Loretz

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.