Opowieści ze świata wiedźmina
‹Opowieści ze świata wiedźmina›

Opis wydawcy
Proza Sapkowskiego jest w Rosji i na Ukrainie bardzo dobrze znana i popularna. Duże nakłady, ciągłe dodruki. Bohaterowie ASa: wiedźmin Geralt, czarodziejka Yennefer, bard Jaskier, dziecko starszej krwi Ciri to ulubione postaci wszystkich czytelników. Nic więc dziwnego, że w Rosji narodził się pomysł napisania opowiadań ze świata wiedźmina. Pomysł wyszedł od polskich redaktorów, Andrzej Sapkowski i jego wydawca nie wyrazili sprzeciwu, a nawet zainteresowanie, a ideę pochwycili najpoczytniejsi na rosyjskim i ukraińskim rynku pisarze fantasy.
Specyfika świata Sapkowskiego pozwala na wielką dowolność w potraktowaniu tematu – zwłaszcza fakt, że mityczne światy wszystkich legend i bajek potrafią się przenikać, a czas i przestrzeń nie mają znaczenia. Od razu wyczuli to rosyjscy pisarze, tworząc własne wariacje. Wyszła z tego bardzo ciekawa antologia, pokazująca jak twórczość jednego pisarza może zainspirować i zostać przetworzona przez innych, znakomitych pisarzy.
Bo opowiadania tej antologii to nie proste umiejscowienie fabuły w uniwersum Sapkowskiego, to nie zwyczajne wykorzystanie postaci bohaterów. Sam Geralt pojawia się z rzadka, pisarzy ze wschodu raczej interesują przygody Jaskra, wypełnianie luk w opowieści Sapkowskiego, gdzie tylko zarysował ciekawą fabułę, a także – w zgodzie ze stylem polskiego mistrza – wędrowanie przez czas i przestrzeń i przenoszenie idei do innych bajek. Na przykład nowela Arieniewa jest wariacją na temat bajki (ulubiony chwyt Sapkowskiego) o Piotrusiu Panu. Nie brak tu akcji, ale i zadumy, grozy i humoru. Czyli tego wszystkiego, do czego przyzwyczaił nas Andrzej Sapkowski.
Zawartość tomu:
- Leonid Kudriawcew „Ballada o smoku”
Historia szwendającego się po świecie Jaskra, który w poszukiwaniu natchnienia trafia do miasta, które podpisało umowę ze smokiem i interes turystyczny kwitnie. - Władimir Wasiljew „Barwy braterstwa”
(z cyklu „Wiedźmin z Wielkiego Kijowa”)
Wasiljew stworzył świat cyberpunkowy, gdzie magiczne są maszyny, a wiedźmini to fachowcy od rozprawiania się ze światem mechanicznym. Historia morderstwa popełnionego na zlocie motocyklistów. - Michaił Uspienskij „Jednooki Orfeusz”
Jaskier i Geralt w poszukiwaniu zarobku. Humorystyczna opowieść o magicznych znakach czynionych palcami. - Maria Galina „Lutnia, i to wszystko”
Piękna opowieść Galiny wykorzystuje motyw, który Andrzej Sapkowski porzucił – przywędrowania zarazy, która wojujące w sadze strony skłoniła do szybszego zawarcia pokoju. Bohaterem Jaskier i elfy. - Andriej Bielanin „Zawsze odpowiadamy za tych, którzy…”
Krótka opowieść współczesna, Geralt i Yennefer zyją współcześnie, a Geralt ze smutkiem obserwuje wzrost liczby jego naśladowców, czyli tępicieli różnorakich stworów nie z tej bajki. Humor i gorzka ironia. - Władimir Arieniew „Wesoły, niewinny i bez serca”
W świecie wiedźmina, kilkaset lat po wydarzeniach opisanych w sadze inny wiedźmin stara się rozwikłać zagadkę znikających dzieci. Wariacja na temat słynnej bajki. - Aleksandr Zołotko „Okupanci”
Historia z lat 80., akcja rozgrywa się w Polsce. Wrota do świata smoków, sidhe i innych stworów otwierają się wciąż w lasach pod Legnicą, a strzeże ich Armia Radziecka. - Siergiej Legieza „Gry na serio”
Teksty w Esensji
Książki – Recenzje

Książki – Publicystyka

Książki – Wieści
