Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 22 października 2021
w Esensji w Esensjopedii

Walc z Baszirem (Vals Im Bashir)

Ari Folman
‹Walc z Baszirem›

WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułWalc z Baszirem
Tytuł oryginalnyVals Im Bashir
Dystrybutor Against Gravity
Data premiery3 kwietnia 2009
ReżyseriaAri Folman
Scenariusz
MuzykaMax Richter
Rok produkcji2008
Kraj produkcjiFrancja, Izrael, Niemcy, USA
Czas trwania90 min
WWW
Gatunekanimacja, dramat, wojenny
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup
Opis dystrybutora
Pewnej nocy we wrześniu 1982 roku falangiści, chrześcijańska milicja libańska, dokonują w bejruckich obozach dla uciekinierów rzezi trzech tysięcy Palestyńczyków. Ich działania wspierają izraelscy żołnierze, którzy otaczają teren masakry. Ari Folman, reżyser "Walca z Baszirem", był jednym z tych żołnierzy.
Teksty w Esensji
Filmy – Recenzje      
Jakub Gałka ‹Senny taniec›

Filmy – Publicystyka (12)       [rozwiń]





Filmy – Wieści      

Filmy – DVD i Blu-Ray      
Urszula Lipińska ‹Psy wojny›

Utwory powiązane
Filmy      


Tetrycy o filmie [8.50]

DA – Darek Arest [8]
Mroczny rewers wszystkich historii o Towarzyszach Broni. Nie ma więzi, nie ma braterstwa, nie ma dojrzewania – jest masakra i pozwalający żyć po niej niepamięci cud. Też mam kilka pomysłów na to O Czym Naprawdę Jest To Film, ale najważniejszy jest chyba potężny wizyjny odlot „Walca”. I surrealizm, jako jedyny obowiązujący realizm.

PD – Piotr Dobry [8]
Wbrew pozorom to nie jest film polityczny. To opowieść o tym, jak przemoc rzutuje na psychikę człowieka. Niby kino podejmowało już ten temat wielokrotnie, ale rotoskopowy miks surrealistycznych i realistycznych wizji Folmana daje piorunujący efekt.

MO – Michał Oleszczyk [8]
Przepracowanie ciężkich traum z pomocą animacji najbardziej poruszyło mnie w „Persepolis”, ale Ari Folman mieści się blisko. Zabrakło mi nieco uczciwszej analizy politycznego zaangażowania Izraela w wojnę w Libanie: na ekranie prawie nie ma przemocy popełnianej przez izraelskich żołnierzy, naczelnym problemem jest ich nieme świadkowanie przemocy cudzej. Proporcja uczciwości nie została do końca zachowana, ale film i tak wybitny – przynajmniej jako analiza pasywności w obecności mordu.

MW – Michał Walkiewicz [9]
Folman zestetyzował własną traumę, ale paradoksalnie dał tym boleśniejsze świadectwo wojennego horroru. To film niezwykle odważny – nie ma tu żadnego dojrzewania, „trudnej młodości na froncie”, wspominek, które mają zamknąć wojnę w jakiejś prostej, inicjacyjnej narracji. Jest mocne postanowienie rozliczenia się z niedoskonałą pamięcią i szokujący kontrast prawdziwych zdjęć z masakry w Sabrze i Szatili z narzucającą dystans, efektowną animacją. Żywioł surrealizmu został przez Folmana poskromiony i działa w służbie realizmu – wyciąga na wierzch okrutne absurdy wojny, których klasyczny dokument nie miałby szans pokazać.

KW – Konrad Wągrowski [9]
Mniejsza o treść, forma, forma wymiata! No, nie jestem sprawiedliwy, bo treść też jest ważna – jak słusznie zauważyli koledzy tetrycy, siłą „Walca” jest nie to, że to film polityczny, ale że osobisty. Odkrywanie pamięci Folmana wraz z reżyserem jest równie pasjonujące, jak odkrywanie zagadki zbrodni w dobrym kryminale. Ale jednak ta fascynująca animacja, równie sugestywna w scenach „realnych” jak i „fantasmagorycznych”, ten animowany mroczny i porażający Bejrut, te sny bohaterów wypierających z umysłu grozę i koszmar tego konfliktu – to jest coś, co na długo zapada w pamięć.

BZ – Beata Zatońska [9]
Ari Folman znalazł świetny sposób na pokazanie tego, co wojna i przemoc robią z psychiką człowieka. W klasycznym dokumencie nie byłoby to możliwe, zrobił więc dokument animowany – dzięki temu mógł wpleść w filmową tkankę oniryzm i surrealizm. Kwintesencja mądrego filmu pacyfistycznego.

Oceń lub dodaj do Koszyka w

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Copyright © 2000-2021 – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.