Klimt
Raoul Ruiz
‹Klimt›

Opis dystrybutora
Gustav Klimt (1862-1918) – austriacki malarz i grafik, twórca szkoły malarskiej zwanej Secesją Wiedeńską, szokował publiczność początku XX wieku swoimi nieortodoksyjnymi, subtelnie erotycznymi obrazami. Był celebrowany w Paryżu, a potępiany w Wiedniu. Zarówno swoje życie jak i obrazy poświęcił w całości kobietom.
Utwory powiązane
Filmy

‹Kocham kino›
–
Theo Angelopoulos,
Olivier Assayas,
Bille August,
Jane Campion,
Youssef Chahine,
Kaige Chen,
Michael Cimino,
Ethan Coen,
Joel Coen,
David Cronenberg,
Jean-Pierre Dardenne,
Luc Dardenne,
Manoel de Oliveira,
Raymond Depardon,
Atom Egoyan,
Amos Gitai,
Alejandro González Iñárritu,
Hsiao-hsien Hou,
Aki Kaurismäki,
Abbas Kiarostami,
Takeshi Kitano,
Andriej Konczałowski,
Claude Lelouch,
Ken Loach,
David Lynch,
Nanni Moretti,
Roman Polański,
Raoul Ruiz,
Walter Salles,
Elia Suleiman,
Ming-liang Tsai,
Gus Van Sant,
Lars von Trier,
Wim Wenders,
Kar Wai Wong,
Yimou Zhang
Nie jest to film biograficzny, lecz artystyczna impresja na temat. Reżyser postawił sobie za punkt honoru, aby za kamerą być równie nieprzewidywalnym, rozpasanym, co Klimt za sztalugą. Wyszło nieszczególnie – przeskoki między sekwencjami realistycznymi a wizyjnymi nie kleją się w przekonującą całość, aktorzy grają manierycznie i nienaturalnie, scenarzysta celuje w serwowaniu nonsensownych „złotych myśli” (weźmy taki kwiatek – „całowanie gdziekolwiek indziej niż w usta, jest jak palenie bez zaciągania się” – what the fuck?). Ambitna porażka.
Gustaw Klimt był niewątpliwie wielkim malarzem. I miał bardzo, ale to bardzo barwne życie, obfitujące w niezliczone romanse. Jego filmowa biografia do udanych niestety nie należy. Bardzo jest udziwniona, przesiąknięta kiepską psychoanalizą. Mieszanie porządków czasu, meandry narracji nie niosą niczego dobrego, powodując rozdrażnienie. Są za to dobre zdjęcia, imponująca scenografia, duszny klimat dekadenckiego secesyjnego Wiednia i oczywiście obrazy Klimta, kolorowe i fascynujące.